REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Aport przedsiębiorstwa do spółki z o.o. - wady i zalety

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wniesienie przedsiębiorstwa jako aportu do spółki z o.o.
Wniesienie przedsiębiorstwa jako aportu do spółki z o.o.
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Wielu przedsiębiorców zaczyna od jednoosobowej działalności gospodarczej (JDG), a z czasem – gdy firma się rozwija – decyduje się na zmianę formy prawnej. Jednym ze sposobów kontynuowania działalności w formie spółki z o.o. jest wniesienie przedsiębiorstwa jako aportu.

Na czym polega aport przedsiębiorstwa?

Aport to wniesienie do spółki wkładu niepieniężnego. W tym przypadku przedsiębiorca przekazuje całe swoje dotychczasowe przedsiębiorstwo do spółki z o.o. – nowo założonej lub już istniejącej – w zamian za udziały.

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z Kodeksem cywilnym przedsiębiorstwo to zorganizowany zespół składników materialnych i niematerialnych służących prowadzeniu działalności gospodarczej. Może obejmować m.in. wyposażenie, towary, środki trwałe, prawa (np. własność nieruchomości, licencje), umowy z klientami, a nawet zobowiązania związane z działalnością.

Jak wygląda procedura?

1. Założenie spółki z o.o.

Umowa spółki musi być zawarta w formie aktu notarialnego. Jeśli kapitał zakładowy ma być pokryty aportem, nie można skorzystać z systemu S24.

2. Umowa przeniesienia przedsiębiorstwa

Także w formie aktu notarialnego. Przedsiębiorca przekazuje firmę na spółkę w organizacji, obejmując w zamian jej udziały.

REKLAMA

Co z umowami i długami?

W odróżnieniu od formalnego przekształcenia, aport przedsiębiorstwa nie daje automatycznej sukcesji uniwersalnej z mocy prawa. To znaczy, że:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pracownicy: Wniesienie przedsiębiorstwa do spółki stanowi przejście zakładu pracy na innego pracodawcę w rozumieniu art. 23(1) Kodeksu pracy.

Umowy z kontrahentami: Wniesienie aportu do spółki z o.o. nie powoduje automatycznego przejścia praw i obowiązków przedsiębiorcy wynikających z różnego rodzaju umów jakie wiązały go z podmiotami trzecimi na spółkę z o.o.

Należności i zobowiązania: zgodnie z przepisami, nabywca przedsiębiorstwa odpowiada solidarnie ze zbywcą za dotychczasowe długi związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa (do wysokości wartości nabytego przedsiębiorstwa, ustalonej w umowie aportu). W praktyce oznacza to, że jeżeli JDG miała jakieś zobowiązania (np. kredyt, zaległe faktury), to po przeniesieniu przedsiębiorstwa wierzyciel może dochodzić spłaty zarówno od dawnego właściciela (osoby fizycznej), jak i od spółki.

Zezwolenia, koncesje: wniesienie przedsiębiorstwa do spółki jako aportu, nie przenosi koncesji, zezwoleń, licencji ani innych uprawnień wynikających z decyzji administracyjnych. Koncesje i zezwolenia są zazwyczaj związane z konkretnym podmiotem, który je uzyskał, i nie przechodzą automatycznie na nową spółkę, do której wniesiono przedsiębiorstwo.

Zalety i wady aportu

Procedura jest prostsza i szybsza niż pełne przekształcenie – de facto sprowadza się do założenia nowej spółki i podpisania umowy przeniesienia przedsiębiorstwa. Nie wymaga angażowania biegłego rewidenta ani sporządzania planu przekształcenia. Dla mniejszych firm aport bywa korzystniejszy kosztowo. Dodatkowo taka operacja jest zwykle neutralna podatkowo: wniesienie całego przedsiębiorstwa do spółki z o.o. nie jest opodatkowane VAT.

Minusem jest brak pełnej ciągłości działalności. Formalnie na skutek wniesienia przedsiębiorstwa jako aportu powstaje nowa spółka. Wiąże się to z koniecznością uzyskania nowych koncesji, zezwoleń, licencji czy podpisania aneksów do umów z kontrahentami.

Polecamy: Uprawnienia rodziców w pracy. Poradnik pracodawcy 2025

oprac. Wioleta Matela-Marszałek
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

REKLAMA

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

REKLAMA

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

Debata: Motywacja i pozytywne myślenie

Po co nam kolejna debata na temat motywacji i pozytywnego myślenia? Żeby teorię zastąpić wreszcie procedurą! Debatę poprowadzi Paweł Dudziak.

REKLAMA