REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Aport przedsiębiorstwa do spółki z o.o. - wady i zalety

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wniesienie przedsiębiorstwa jako aportu do spółki z o.o.
Wniesienie przedsiębiorstwa jako aportu do spółki z o.o.
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Wielu przedsiębiorców zaczyna od jednoosobowej działalności gospodarczej (JDG), a z czasem – gdy firma się rozwija – decyduje się na zmianę formy prawnej. Jednym ze sposobów kontynuowania działalności w formie spółki z o.o. jest wniesienie przedsiębiorstwa jako aportu.

Na czym polega aport przedsiębiorstwa?

Aport to wniesienie do spółki wkładu niepieniężnego. W tym przypadku przedsiębiorca przekazuje całe swoje dotychczasowe przedsiębiorstwo do spółki z o.o. – nowo założonej lub już istniejącej – w zamian za udziały.

REKLAMA

Zgodnie z Kodeksem cywilnym przedsiębiorstwo to zorganizowany zespół składników materialnych i niematerialnych służących prowadzeniu działalności gospodarczej. Może obejmować m.in. wyposażenie, towary, środki trwałe, prawa (np. własność nieruchomości, licencje), umowy z klientami, a nawet zobowiązania związane z działalnością.

Jak wygląda procedura?

1. Założenie spółki z o.o.

Umowa spółki musi być zawarta w formie aktu notarialnego. Jeśli kapitał zakładowy ma być pokryty aportem, nie można skorzystać z systemu S24.

2. Umowa przeniesienia przedsiębiorstwa

Także w formie aktu notarialnego. Przedsiębiorca przekazuje firmę na spółkę w organizacji, obejmując w zamian jej udziały.

Co z umowami i długami?

W odróżnieniu od formalnego przekształcenia, aport przedsiębiorstwa nie daje automatycznej sukcesji uniwersalnej z mocy prawa. To znaczy, że:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pracownicy: Wniesienie przedsiębiorstwa do spółki stanowi przejście zakładu pracy na innego pracodawcę w rozumieniu art. 23(1) Kodeksu pracy.

Umowy z kontrahentami: Wniesienie aportu do spółki z o.o. nie powoduje automatycznego przejścia praw i obowiązków przedsiębiorcy wynikających z różnego rodzaju umów jakie wiązały go z podmiotami trzecimi na spółkę z o.o.

REKLAMA

Należności i zobowiązania: zgodnie z przepisami, nabywca przedsiębiorstwa odpowiada solidarnie ze zbywcą za dotychczasowe długi związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa (do wysokości wartości nabytego przedsiębiorstwa, ustalonej w umowie aportu). W praktyce oznacza to, że jeżeli JDG miała jakieś zobowiązania (np. kredyt, zaległe faktury), to po przeniesieniu przedsiębiorstwa wierzyciel może dochodzić spłaty zarówno od dawnego właściciela (osoby fizycznej), jak i od spółki.

Zezwolenia, koncesje: wniesienie przedsiębiorstwa do spółki jako aportu, nie przenosi koncesji, zezwoleń, licencji ani innych uprawnień wynikających z decyzji administracyjnych. Koncesje i zezwolenia są zazwyczaj związane z konkretnym podmiotem, który je uzyskał, i nie przechodzą automatycznie na nową spółkę, do której wniesiono przedsiębiorstwo.

Zalety i wady aportu

Procedura jest prostsza i szybsza niż pełne przekształcenie – de facto sprowadza się do założenia nowej spółki i podpisania umowy przeniesienia przedsiębiorstwa. Nie wymaga angażowania biegłego rewidenta ani sporządzania planu przekształcenia. Dla mniejszych firm aport bywa korzystniejszy kosztowo. Dodatkowo taka operacja jest zwykle neutralna podatkowo: wniesienie całego przedsiębiorstwa do spółki z o.o. nie jest opodatkowane VAT.

Minusem jest brak pełnej ciągłości działalności. Formalnie na skutek wniesienia przedsiębiorstwa jako aportu powstaje nowa spółka. Wiąże się to z koniecznością uzyskania nowych koncesji, zezwoleń, licencji czy podpisania aneksów do umów z kontrahentami.

Polecamy: Uprawnienia rodziców w pracy. Poradnik pracodawcy 2025

oprac. Wioleta Matela-Marszałek
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

REKLAMA

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

REKLAMA

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

Pijemy mniej piwa, przez co browary nie płacą na czas swoim dostawcom

Na kondycję branży piwowarskiej, poza spadającym w wyniku zmian kulturowych popytem, najmocniej wpływają dziś rosnące koszty operacyjne oraz zmiany w podatku akcyzowym. Polacy piją mniej piwa, browary mają coraz większe kłopoty.

REKLAMA