REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Określenie firmy oraz zmiana umowy spółki z o.o. w organizacji

Magdalena Staszewska
Zmiana umowy dokonywana w formie aktu notarialnego podejmowana jest jednogłośnie przez wszystkich wspólników.
Zmiana umowy dokonywana w formie aktu notarialnego podejmowana jest jednogłośnie przez wszystkich wspólników.

REKLAMA

REKLAMA

Z chwilą zawarcia umowy spółki z o.o. lub dokonania jednostronnej czynności prawnej - w odniesieniu do jednoosobowej spółki z o.o. - powstaje spółka z ograniczoną odpowiedzialnością „w organizacji”.

Interesującą i jak dotąd sporną kwestią była możliwość zmiany umowy spółki z o.o. przed jej zarejestrowaniem. Sąd Najwyższy w postanowieniu z dnia 2 lutego 2009 r. (sygn. akt II CSK 489/08) wskazał, iż zmiana umowy spółki z o.o. „w organizacji” jest możliwa jedynie poprzez zmianę umowy spółki, która podjęta będzie w formie aktu notarialnego.

REKLAMA

Orzeczenie to jednoznacznie rozwiało wątpliwości dotyczące możliwości wprowadzania zmian w umowie spółki w formie uchwały, co ma istotne znaczenie praktyczne. Zmiana umowy dokonywana w formie aktu notarialnego podejmowana jest jednogłośnie przez wszystkich wspólników. Natomiast uchwała, której przedmiotem byłaby zmiana umowy spółki, byłaby podejmowana - o ile umowa spółki nie stanowiłaby inaczej - większością 2/3 głosów. Ponadto dokonanie zmiany umowy spółki z o.o. w organizacji w niewłaściwej formie może być przyczyną odmowy wpisania jej do rejestru.

Zobacz: Umorzenie udziałów a wyłączenie wspólnika w spółce z o. o.

Oznaczenie "w organizacji" nie powinno być częścią firmy określoną w umowie

REKLAMA

Dla niektórych przedsiębiorców, problematycznym może być również obowiązek dodawania do firmy spółki z o.o. - przed jej zarejestrowaniem - dodatkowego oznaczenie „w organizacji”. Nie powinno się zatem umieszczać dodatku „w organizacji” już w umowie spółki, przy określaniu jej firmy.

Gdyby bowiem tak określono firmę spółki to sąd rejestrowy musiałby wpisać firmę z tym dodatkiem. Taka sytuacja byłaby zaś niedopuszczalna, ponieważ spółka „w organizacji” istnieje do momentu jej wpisu w KRS.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Utrzymanie tego dodatku w stosunku do spółki zarejestrowanej, wprowadzałoby wiec w błąd co do jej „stadium rozwoju”. Wystarczającym wydaje się zatem dodawanie określenia „w organizacji” do firmy jaką posługuje się spółka, zawsze gdy występuje ona w obrocie.

W ten sposób wypełniony będzie cel wprowadzenia takiego obowiązku, czyli informowanie kontrahentów spółki „w organizacji”, iż mają do czynienia z podmiotem o charakterze tymczasowym.

Zobacz serwis: Postępowanie rejestrowe

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA