REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w organizacji

Tomasz Ośko
Kodeks spółek handlowych dzieli spółki na dwie grupy. Spółki osobowe i spółki kapitałowe.
Kodeks spółek handlowych dzieli spółki na dwie grupy. Spółki osobowe i spółki kapitałowe.

REKLAMA

REKLAMA

Spółka z o.o. może funkcjonować w obrocie jako oddzielny podmiot, już po podpisaniu umowy spółki. Istnieje wówczas (do momentu wpisu do rejestru) jako spółka w organizacji- będąca tzw. ułomną osobą prawną.

Powstanie spółki w organizacji

Kodeks spółek handlowych dzieli spółki na dwie grupy. Spółki osobowe i spółki kapitałowe. Te pierwsze, to spółka jawna, komandytowa, partnerska i komandytowo-akcyjna. Spółki osobowe powstają dopiero z chwilą wpisu do rejestru KRS. Wcześniej nie istnieją i działać nie mogą. Samo zatem zawarcie umowy spółki osobowej nie pozwala takiemu organizmowi na podejmowanie działań gospodarczych.

REKLAMA

Inaczej jest w przypadku spółek kapitałowych, czyli spółki z ograniczoną odpowiedzialnością i spółki akcyjnej. Te bowiem wprawdzie również powstają z chwilą zarejestrowania w KRS (z tym momentem uzyskują osobowość prawną – stają się osobami prawnymi), tym niemniej już na etapie zawiązania umowy spółki (statutu w przypadku spółek akcyjnych), lecz jeszcze przed wpisem do rejestru KRS, uzyskują one status spółek kapitałowych w organizacji.

Zobacz: Obowiązki wspólników spółki z o.o. - porada

Charakterystyka spółek w organizacji

Organizmy takie mogą we własnym imieniu nabywać prawa, w tym własność nieruchomości i inne prawa rzeczowe, zaciągać zobowiązania, pozywać i być pozywane.

Co charakterystyczne w ich nazwie musi być zawarte dodatkowe oznaczenie „w organizacji”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

„ABC sp. z o.o. w organizacji” lub „XYZ S.A. w organizacji”.

Zasady działania takich spółek są zbieżne z regulacjami odnoszącymi się do spółek już zarejestrowanych. O ile zatem KSH nie będzie stanowił inaczej, to do spółki kapitałowej w organizacji stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące danego typu spółki po jej wpisie do rejestru.

Zobacz: Nadzór i kontrola w spółce z o.o. - porada

Charakterystycznym elementem działania spółek w organizacji jest odpowiedzialność za zobowiązania zaciągnięte przez nie przed wpisem do KRS. Otóż zgodnie z KSH, za zobowiązania spółki kapitałowej w organizacji odpowiadają solidarnie spółka i osoby, które działały w jej imieniu.

Ich odpowiedzialność wobec spółki ustanie jednak z chwilą zatwierdzenia ich czynności przez zgromadzenie wspólników lub walne zgromadzenie spółki.

Natomiast wspólnik albo akcjonariusz spółki kapitałowej w organizacji odpowiada solidarnie z podmiotami, o których mowa zdaniu poprzedzającym, za wszystkie jej zobowiązania do wartości niewniesionego wkładu na pokrycie objętych udziałów lub akcji.

Kto może reprezentować spółkę w  organizacji?

REKLAMA

W przypadku spółki z o.o. jest to zarząd spółki lub też pełnomocnik powołany jednomyślną uchwałą wspólników. Tym niemniej w spółce z o.o. jednoosobowej w organizacji jedyny wspólnik nie ma prawa reprezentowania spółki. Ma on jedynie uprawnienie do zgłoszenia spółki do sądu rejestrowego.

Odmienne zasady reprezentacji obowiązują natomiast w spółce akcyjnej w organizacji. W takiej bowiem spółce, do chwili ustanowienia zarządu reprezentacja wykonywana jest przez wszystkich założycieli działających łącznie albo przez pełnomocnika ustanowionego jednomyślną uchwałą założycieli.

Zobacz serwis: Spółka akcyjna

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Branża gastronomiczna chętnie korzysta z nowych technologii. Kody QR zamiast tradycyjnego menu będą już standardem?

    Nowe technologie napędzają branżę gastronomiczną. Usprawniają pracę, zmniejszają marnowanie produktów, ułatwiają kontakt z klientem. Rozwój będzie postępował i digitalizacja to jeden z najważniejszych kierunków w rozwoju tego biznesu.

    Firmy nie są zainteresowane ulgą B+R? A może nie wiedzą, że mogą skorzystać

    Ulga B+R. Dane dotyczące wybranych ulg z rozliczenia PIT za 2022 rok są zaskakujące. W porównaniu z rokiem wcześniejszym, skorzystano z ponad 36% mniej odliczeń zmniejszających podstawę opodatkowania z tytułu kosztów uzyskania przychodów, poniesionych na działalność badawczo-rozwojową. Jak komentują to eksperci?

    Wzrost płacy minimalnej: pracodawcy będą ciąć koszty a pracownicy stracą zapał do pracy?

    Wzrost płacy minimalnej w 2024 r. będzie wyzwaniem dla przedsiębiorców. Niektórzy eksperci prognozują, że paradoksalnie może wpłynąć negatywnie na nastroje pracowników i spowodować kolejne podwyżki. 

    Akcje, obligacje, giełda, rynek kapitałowy – komentarz rynkowy - listopad 2023 r. Jak rynek zareagował na wynik wyborów?

    W listopadowym komentarzu rynkowym eksperciVIG/C-QUADRAT TFI sprawdzają jak zachowują się obligacje korporacyjne oraz skarbowe w aktualnym otoczeniu makroekonomicznym; zastanawiają się, czy rynki akcji mogą kontynuować wzrosty z początku listopada. A także analizują jak wynik wyborów przełożył się na krajowy rynek akcji. 

    REKLAMA

    Złota jesień dla branży reklamowej. Politycy dali zarobić. Nowe trendy w bilboardach

    Politycy zapewnili polskiej branży reklamowej w 2023 roku owocne jesienne zbiory. W przypadku reklamy outdoor przychody wzrosły o 25% w porównaniu z anabolicznym okresem minionego roku. To dla tego segmentu rynku dobry znak, choćby dlatego, że niebawem czekają nas dwie kampanie wyborcze. Jednak najważniejsze dla branży reklamy jest to, że nie musi ona “wisieć” na pasku polityków. Nadal tę formę reklamy najczęściej wybierają firmy z sektora handlowego. To on stoi za najbardziej kreatywnymi rozwiązaniami i inwestycjami w cyfrową część reklamy zewnętrznej. 

    Gazetki promocyjne, kupony, spersonalizowane listy - Polacy wciąż lubią tę formę promocji

    Polacy potrafią szukać promocji i świadomie robić zakupy. Informacji szukamy w internecie, ale równie chętnie sięgamy po tradycyjne gazetki i listy z ofertami. 

    Włamania na konto e-mail możesz nie zauważyć! Jak działają cyberprzestępcy?

    Cyberprzestępcy wciąż szukają nowych sposobów na wyłudzanie danych. Na przykład przejmując konto e-mail przenoszą wybrane wiadomości do ukrytych folderów lub usuwają je, tak aby ofiary nie widziały alertów bezpieczeństwa. 

    Technologia rozpoznawania obrazu szansą dla sklepów z monitoringiem półek

    Technologia rozpoznawania obrazu może poprawić efektywność zarządzania sprzedażą. Nie tylko skróci do minimum czas potrzebny na przeprowadzenie audytu, ale i zmniejszy koszty. Eksperci przewidują, że sektor wdrażania tej technologii w ciągu najbliższych 4 lat będzie się rozwijał średnio o 20,4 proc. rocznie.

    REKLAMA

    Chleb coraz gorszy i coraz droższy? Co nas czeka od nowego roku?

    Ceny pieczywa się stabilizują? Może chwilowo, bo według ekspertów od 2024 roku kilka czynników może mocno wpłynąć na finalne ceny detaliczne. Branża piekarnicza ma kilka pomysłów dla nowego rządu. 

    Branżę handlową w walce z kradzieżami wspiera technologia. A liczba kradzieży rośnie

    Polacy w tym roku mogą przebić liczbę zamówień internetowych i zakupów stacjonarnych w Black Friday względem ubiegłego roku. Na pewno natomiast już na ten moment odnotowano wzrost liczby kradzieży w sklepach. Jak właściciele radzą sobie z kradzieżami? Jak mogą monitorować ruch w sklepie? 

    REKLAMA