REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Reprezentacja spółki z o.o.

Jak widać, kodeks spółek handlowych pozwala wręcz w dowolny sposób uregulować sposób reprezentacji- tak aby dostosować go do potrzeb spółki.
Jak widać, kodeks spółek handlowych pozwala wręcz w dowolny sposób uregulować sposób reprezentacji- tak aby dostosować go do potrzeb spółki.

REKLAMA

REKLAMA

Przepisy kodeksu spółek handlowych w sposób wyraźny regulują kwestie reprezentacji spółki z ograniczoną odpowiedzialnością – dopuszczają jednak daleko idące modyfikacje.

Regulacja ustawowa

Dla większości elementów związanych z funkcjonowaniem spółek handlowych kodeks przewiduje sytuację modelową- dopuszcza jednak od nich (co do zasady) odstępstwa, które muszą być zawarte w umowie (statucie) spółki. Podobnie uregulowana jest kwestia zarządu spółki z o.o.

REKLAMA

Zgodnie z podstawowymi normami (art. 201- 205 Kodeksu spółek handlowych) reprezentacja spółki z o.o. jest uprawnieniem (o obowiązkiem) zarządu.

Jeśli zarząd jest wieloosobowy, do skutecznej reprezentacji konieczne jest współdziałanie:

  •  dwóch członków zarządu, lub
  •  członka zarządu i prokurenta

Jest to sytuacja modelowa, obowiązująca jeśli wspólnicy nie postanowią jej zmodyfikować.

Polecamy: Nowe technologie w pracy księgowych

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Możliwe modyfikacje

Kodeks nie precyzuje jakie „wariacje” sposobu reprezentacji są dopuszczalne, można jednak przedstawić kilka modelowych sytuacji:

  •  reprezentacja przez jednego członka zarządu (mimo wieloosobowego zarządu),
  •  reprezentacja przez więcej niż dwóch członków zarządu,
  •  reprezentacja przez prokurenta samodzielnie,
  •  reprezentacja przez dwóch prokurentów.

Jak widać, kodeks spółek handlowych pozwala wręcz w dowolny sposób uregulować sposób reprezentacji- tak aby dostosować go do potrzeb spółki.

Polecamy: Reprezentacja spółki z o.o. przez odwołanego członka zarządu

Czy można upoważnić członka zarządu do reprezentacji tylko w ograniczonym zakresie?

REKLAMA

Nie jest to możliwe. Zgodnie z art. 204 ksh prawo członka zarządu do prowadzenia spraw spółki i jej reprezentowania dotyczy wszystkich czynności sądowych i pozasądowych spółki i nie można go ograniczyć ze skutkiem prawnym wobec osób trzecich.

Oznacza to, że jeśli zgodnie z umową spółki, czy uchwałą wspólników członek zarządu będzie ograniczony w prawie zarządu (np. do określonych czynności) – będzie to skuteczne wyłącznie w ramach stosunków wewnętrznych spółki (m.in. w zakresie możliwego odszkodowania na rzecz spółki)- nie będzie jednak miało wpływu na ważność składanych w stosunku do osób trzecich oświadczeń woli spółki.

Zarząd może ustanowić pełnomocnika

O ile członek zarządu nie może być ograniczony w reprezentacji, zasada ta nie tyczy się pełnomocnika, którego może ustanowić. Ten ograniczony będzie bowiem nie tylko przepisami kodeksu cywilnego , ale także treścią pełnomocnictwa, które może np. zezwalać na składanie oświadczeń woli w imieniu zarządu (a więc i spółki) jedynie co do zobowiązań o wartości nie przekraczających 2000 zł.

Tego typu ograniczenia nie wiążą prokurenta- prokura jest bowiem szczególną formą pełnomocnictwa o zdefiniowanym ustawowo zakresie.

Polecamy: Co należy wiedzieć o prokurze?

Ograniczenia reprezentacji

Zarząd mimo szerokich kompetencji nie zawsze jest zdolny do samodzielnego podjęcia czynności w imieniu spółki- czasem może to wymagać zgody zgromadzenia wspólników lub rady nadzorczej spółki (co może wynikać zarówno z ustawy jak i treści umowy spółki).

Oświadczenie woli złożone bez wymaganej ustawą lub umową zgody wspólników – jest tzw. kulejącą czynnością prawną i wymaga potwierdzenia przez właściwy organ spółki.

Zgodnie z art. 229 ksh, umowa o nabycie dla spółki nieruchomości albo udziału w nieruchomości lub środków trwałych za cenę przewyższającą jedną czwartą kapitału zakładowego, nie niższą jednak od 50 000 złotych, zawarta przed upływem dwóch lat od dnia zarejestrowania spółki, wymaga uchwały wspólników, chyba że umowa ta była przewidziana w umowie spółki.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA