REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prokura

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Adam Kret
Czym jest prokura?
Czym jest prokura?

REKLAMA

REKLAMA

Prokura nie ma nic wspólnego z prokuraturą (oprócz podobnej nazwy). Prokura jest bowiem specjalnym rodzajem pełnomocnictwa, którego może udzielić przedsiębiorca wpisany do rejestru przedsiębiorców KRS (w praktyce - spółki prawa handlowego).

Zakres prokury i osoba prokurenta

REKLAMA

REKLAMA

Prokura jest szczególnym rodzajem pełnomocnictwa ogólnego (nie przypisanego do konkretnej czynności prawnej).

Prokurent (czyli osoba, której udzielono prokury) w ramach swojego pełnomocnictwa ma umocowanie do czynności sądowych i pozasądowych, jakie są związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa. Może reprezentować spółkę tak jak wspólnik (w spółkach osobowych) lub zarząd (w spółkach kapitałowych i sp. partnerskiej). Zakres prokury nie może być ograniczony ze skutkiem do osób trzecich (np. ograniczyć wartość zaciąganych zobowiązań).

Każde oświadczenie woli złożone przez prokurenta zgodnie zasadami reprezentacji będzie wiążące dla spółki.

Wykonując swoje uprawnienia – prokurent nie musi przedstawiać pełnomocnictwa- może się opierać (np. przed sądem) o odpis z KRS spółki.

REKLAMA

Prokurent nie ma jednak prawa do prowadzenia spraw spółki (nie ma wpływu na wewnętrzne funkcjonowanie spółki np. podejmowanie uchwał).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Prokura może być ustalona dla jednej lub kilku osób wspólnie (prokura łączna) lub oddzielnie. Sam prokurent może być wyłącznie osobą fizyczną o pełnej zdolności do czynności prawnej.

Zobacz: Czy e-rejestracja spółek z o. o. stwarza ryzyko nadużyć?

Prokurent może być ograniczony w swoich działaniach poprzez ustalenie reprezentacji łącznej prokurenta i np. członka zarządu (reprezentacja łączna).

Prokura nie obejmuje takich czynności jak:
• zbycie przedsiębiorstwa i dokonanie czynności prawnej, na podstawie której następuje oddanie go do czasowego korzystania,
• zbywania i obciążania nieruchomości
• jest wymagane pełnomocnictwo do poszczególnej czynności.

W celu dokonania powyższych czynności przez prokurenta konieczne jest udzielenie mu odrębnego pełnomocnictwa do danej czynności.


Ustanowienie i wygaśnięcie prokury

Ustanowienie prokury jest czynnością wymagającą co do zasady zgody:
- wszystkich wspólników uprawnionych do prowadzenia spraw spółki
- wszystkich członków zarządu

Ustanowienie prokury wymaga jednomyślności i zachowania formy pisemnej pod rygorem nieważności. Prokura musi być również zgłoszona do KRS wraz z poświadczonym przed notariuszem wzorem podpisu prokurenta. Prokurenta zgłasza się ( i wykreśla) na druku KRS-ZL

Prokura nie może być udzielona w okresie upadłości lub likwidacji spółki.

Prokura jak każde pełnomocnictwo może być wypowiedziana- co również powinno znaleźć swoje odzwierciedlenie w KRS. Może również wygasnąć z mocy prawa.

Przyczynami wygaśnięcia prokury może więc być:

- wypowiedzenie prokury

Do odwołania prokury wystarczy jeden członek zarządu lub jeden wspólnik uprawniony do prowadzenia praw spółki.

- śmierć prokurenta
- utrata przez prokurenta pełnej zdolności do czynności prawnych (ubezwłasnowolnienie częściowe lub całkowite)
- ogłoszenie upadłości lub likwidacja przedsiębiorcy.

Zobacz: Jak szybko przydzielany jest NIP?

Adam Kret

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA