REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy e-rejestracja spółek z o. o. stwarza ryzyko nadużyć?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kancelaria KKW
Czy e-rejestracja spółek z o. o. stwarza ryzyko nadużyć?
Czy e-rejestracja spółek z o. o. stwarza ryzyko nadużyć?
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

E-rejestracja spółki z ograniczoną odpowiedzialnością to nowa procedura objęta projektem ustawy przygotowanym przez resort sprawiedliwości, która ma pozwolić na utworzenie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w szybszym i mniej sformalizowanym trybie.

Projekt ustawy zakłada nowelizację Kodeksu spółek handlowych, ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz Kodeksu postępowania cywilnego. Projekt został już poddany konsultacjom społecznym i w kształcie ustalonym 19 listopada 2010 roku przekazany do zaopiniowania Radzie Ministrów.

REKLAMA

REKLAMA

2012

Jeśli procedura e-rejestracji zostanie wprowadzona (a planowane jest to na rok 2012), spółkę z o.o. będzie można zawiązać przy wykorzystaniu specjalnego wzorca umowy spółki, udostępnionego w systemie teleinformatycznym. Rejestracja takiej spółki będzie odbywać się on-line. Co najbardziej nowatorskie – wypełniane formularze (formularz umowy spółki oraz listy wspólników) będą mogły być podpisywane w zwykłej formie elektronicznej, a więc niekoniecznie bezpiecznej. Należy tutaj przyjąć, że w ramach e-rejestracji dopuszczalny jest więc każdy podpis elektroniczny, a zgodnie z art. 3 pkt 1 ustawy o podpisie elektronicznym, podpis taki oznacza „dane w postaci elektronicznej, które wraz z innymi danymi, do których zostały dołączone lub z którymi są logicznie powiązane, służą do identyfikacji osoby składającej podpis elektroniczny.”

Ustawa zakłada jednak istotne ograniczenia przy zawiązywaniu spółki – dostępny on-line wzorzec umowy spółki nie będzie mógł być modyfikowany podczas rejestracji drogą elektroniczną,  a deklarowane wkłady do spółki będą mogły mieć charakter wyłącznie gotówkowy. Jakakolwiek zmiana tak zawartej umowy spółki będzie wymagać już formy notarialnej. 

Polecamy: Czy fakturowanie on-line jest opłacalne?

REKLAMA

Oszczędzimy czas

Wykorzystując e-rejestrację pominąć będzie można czasochłonny i obecnie jedyny tryb tworzenia i rejestracji spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (obejmujący m.in. zawieranie umowy spółki w formie aktu notarialnego oraz składania wniosku w formie pisemnej do sądu rejestrowego). Ministerstwo Sprawiedliwości w uzasadnieniu do projektu ustawy podkreśla przy tym, że e-rejestracja dotyczy najczęściej wybieranej formy spółki (łączna liczba zakładanych spółek z o.o. jest ponad 4-krotnie wyższa od łącznej liczby zakładanych pozostałych spółek handlowych), a ponadto większość rejestrowanych umów spółek z o.o. ma podstawową, nieskomplikowaną formę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nowa procedura wychodzi więc naprzeciw oczekiwaniom obrotu gospodarczego maksymalnie deformalizując i przyśpieszając procedurę utworzenia i rejestracji spółki z o.o. (zgodnie projektem rejestracja spółki miałaby nastąpić w terminie jednego dnia od daty złożenia kompletnego wniosku droga elektroniczną). Podstawowym celem wprowadzenia nowego alternatywnego systemu rejestracji spółek jest więc zniesienie tak często zarzucanych Polsce barier w rozpoczynaniu działalności gospodarczej (Polska znajduje się na dalekim miejscu europejskich i światowych rankingów swobód gospodarczych i warunkach prowadzenia działalności gospodarczej).

Wprowadzenie sytemu e-rejestracji spółek z o.o. może wiązać się jednak z istotnymi zagrożeniami dla bezpieczeństwa obrotu gospodarczego. 

Podstawowymi i wielokrotnie podnoszonym przez komentatorów argumentem jest ryzyko nadużycia polegającego na rejestracji w trybie elektronicznym spółek przy wykorzystaniu cudzych lub nawet fikcyjnych danych osobowych. 

Wątpliwy jest bowiem system weryfikacji, skoro wszelkie oświadczenia w ramach e-rejestracji w fazie on-line mogą być składane w zwykłej formie elektronicznej.

Może to prowadzić do funkcjonowania w obrocie podmiotów, które nie zostały zawiązane zgodnie prawem, a w takich sytuacjach ryzyko kontaktów handlowych z takimi podmiotami obciąża potencjalnych wierzycieli. Istotne problemy powstają także, gdy osoba prawna lub fizyczna zakładałaby spółkę przez pełnomocnika (problem weryfikacji umocowania).

Warto też podkreślić, że tak zawiązane podmioty mogą tworzyć kolejne i w taki sposób tworzyć całe struktury wadliwie zawiązanych podmiotów.

Co prawda resort sprawiedliwości wskazuje, iż „projekt wychodzi z założenia, że przedsiębiorcom należy ufać, a konstruowane rozwiązania powinno cechować dążenie do zachowania proporcjonalności i adekwatności środków do zamierzonych celów”. Wydaje się jednak, że nawet zapowiadane przez Ministerstwo Sprawiedliwości wprowadzenie dodatkowej identyfikacji osób dokonujących zgłoszenia za pośrednictwem e-konta, którego założenie będzie pierwszą czynnością konieczną do dokonania przelewu opłat sądowych i skierowania wniosku do rozpatrzenia przez sąd, nie rozwiąże tego problemu w sposób zadowalający.

Dodatkowo należy zauważyć, że nowelizacja przy e-rejestracji znosi obowiązek pokrycia kapitału zakładowego spółki przed jej rejestracją (Zarząd ma tylko obowiązek dostarczenia oświadczenia o pokryciu kapitału zakładowego w terminie 7 dni od daty rejestracji spółki). Prowadzi to do sytuacji, w której w obrocie mogą funkcjonować spółki nie posiadające żadnych środków finansowych (nawet minimalnego – obecnie 5000 zł) i choć informacja o braku pokrycia kapitału zakładowego będzie ujawniona w rejestrze, to sytuacja ta przenosi ciężar sprawdzenia tych danych na potencjalnych kontrahentów e-spółki.

Polecamy: CEIDG- jaką funkcję będzie pełniła?

Autor: Aleksander Wójcik

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rozliczenie pojazdów firmowych w 2026 roku i nowe limity dla kosztów podatkowych w firmie – mniejsze odliczenia od podatku, czyli dlaczego opłaca się kupić samochód na firmę jeszcze w 2025 roku

Od 1 stycznia 2026 roku poważnie zmieniają się zasady odliczeń podatkowych co do samochodów firmowych – zmniejszeniu ulega limit wartości pojazdu, który można przyjmować do rozliczeń podatkowych. Rozwiązanie to miało w założeniu promować elektromobilność, a wynika z pakietu ustaw uchwalanych jeszcze w ramach tzw. „Polskiego Ładu”, z odroczonym aż do 2026 roku czasem wejścia w życie. Resort finansów nie potwierdził natomiast, aby planował zmienić te przepisy czy odroczyć ich obowiązywanie na dalszy okres.

Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

REKLAMA

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

REKLAMA

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

REKLAMA