REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Financial assistance - finansowanie przez spółkę nabycia własnych akcji

Katarzyna Stabińska
 Spółki z Górnej Półki
Blog o spółce z o.o. i S.A.
Financial assistance
Financial assistance
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Pod zgrabną nazwą financial assistance kryje się finansowanie przez spółkę nabycia lub objęcia jej akcji własnych. Konstrukcja ta często wykorzystywana jest przy wykupach menadżerskich. Menadżerowi zamierzający nabyć akcje spółki potrzebują środków na realizację transakcji. Sama spółka może ułatwić przeprowadzenie takiego zamierzenia albo przez udzielenie finansowania (w postaci pożyczki, zaliczkowej wypłaty) albo poprzez udzielenie zabezpieczenia dla finansowania od innego podmiotu (m.in. banku) – np. poręczenia.

REKLAMA

Przykładowa transakcja z wykorzystaniem financial assistance może wyglądać tak: grupa inwestorów (np. obecnych członków zarządu) zamierza nabyć akcje spółki. W tym celu zakładają spółkę specjalnego przeznaczenia (tzw. SPV), w którą angażują niewielkie środki własne. SPV zaciąga kredyt i kupuje akcje spółki celu. Zabezpieczeniem kredytu są aktywa spółki, której akcje są przedmiotem transakcji. Transakcja może również przebiegać w ten sposób, iż to sama spółka udzieli inwestorowi środków na nabycie jej akcji (np. w postaci pożyczki).

REKLAMA

Kiedyś działanie takie było co do zasady zakazane. Obserwacja rynku pokazała jednak, iż wykupy menadżerskie stymulują spółki, zwiększają ich efektywność i wpływają na poprawę płynności akcji. Menadżerowie, którzy zainwestowali w akcje są mocno zmotywowani, aby rozwijać spółkę i zwiększać jej zyski. Dlatego obecnie udział spółki w finansowaniu nabywania lub obejmowania jej akcji własnych jest aprobowane, jednak powinno odbywać się pod określonymi w ustawie warunkami.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Spółka zobowiązana jest zbadać wypłacalność podmiotu, któremu udziela finansowania. Swoje aktywa Spółka może zaangażować (lub zaryzykować nimi w przypadku zabezpieczenia)  tylko za wynagrodzeniem, które ustalone zostanie na warunkach rynkowych. Środki przeznaczone na ten cel muszą pochodzić ze specjalnie utworzonego kapitału rezerwowego, do którego przelane są kwoty z tzw. czystego zysku. Tym samym udzielenie takiego wsparcia następuje ze środków, którymi akcjonariusze mogą dysponować w celu wypłaty dywidendy. Jeśli kondycja spółki nie jest na tyle dobra, aby generować zyski dla akcjonariuszy, zaangażowanie spółki w transakcję w ogóle nie będzie możliwe. Nadto w celu jej przeprowadzenia konieczne jest włączenie akcjonariuszy już na bardzo wczesnym etapie, gdyż to walne zgromadzenie tworzy kapitały w spółce i decyduje o ich przeznaczeniu.

Squeeze out, reverse squeeze out, buy out - jakie różnice?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wobec tego spółka może wchodzić w takie transakcje tylko wtedy, gdy ją na to stać i przy założeniu, że istnieje realna możliwość odzyskania zaangażowanych środków. Zarząd sporządza specjalne sprawozdanie, w którym wskazuje przyczyny i cel finansowania, interes spółki w finansowaniu, warunki finansowania, cenę nabycia akcji oraz wpływ finansowania na ryzyko w zakresie płynności i wypłacalności spółki. Sprawozdanie to przedkładane jest walnemu zgromadzeniu, składane do sądu rejestrowego oraz ogłaszane. Podstawą do zaangażowania się spółki w finansowanie jest ostatecznie uchwała walnego zgromadzenia.

Jak widać procedura jest mocno skomplikowana i długotrwała. Jej założeniem jest pełna transparentność zarówno względem akcjonariuszy, jak i wierzycieli.

Nie każda konstrukcja wykupu menadżerskiego wymagać będzie jednak przeprowadzenia tak złożonego procesu. Ale to już inny temat.

Podwyższenie kapitału zakładowego ze środków spółki akcyjnej

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Branża gastronomiczna chętnie korzysta z nowych technologii. Kody QR zamiast tradycyjnego menu będą już standardem?

    Nowe technologie napędzają branżę gastronomiczną. Usprawniają pracę, zmniejszają marnowanie produktów, ułatwiają kontakt z klientem. Rozwój będzie postępował i digitalizacja to jeden z najważniejszych kierunków w rozwoju tego biznesu.

    Firmy nie są zainteresowane ulgą B+R? A może nie wiedzą, że mogą skorzystać

    Ulga B+R. Dane dotyczące wybranych ulg z rozliczenia PIT za 2022 rok są zaskakujące. W porównaniu z rokiem wcześniejszym, skorzystano z ponad 36% mniej odliczeń zmniejszających podstawę opodatkowania z tytułu kosztów uzyskania przychodów, poniesionych na działalność badawczo-rozwojową. Jak komentują to eksperci?

    Wzrost płacy minimalnej: pracodawcy będą ciąć koszty a pracownicy stracą zapał do pracy?

    Wzrost płacy minimalnej w 2024 r. będzie wyzwaniem dla przedsiębiorców. Niektórzy eksperci prognozują, że paradoksalnie może wpłynąć negatywnie na nastroje pracowników i spowodować kolejne podwyżki. 

    Akcje, obligacje, giełda, rynek kapitałowy – komentarz rynkowy - listopad 2023 r. Jak rynek zareagował na wynik wyborów?

    W listopadowym komentarzu rynkowym eksperciVIG/C-QUADRAT TFI sprawdzają jak zachowują się obligacje korporacyjne oraz skarbowe w aktualnym otoczeniu makroekonomicznym; zastanawiają się, czy rynki akcji mogą kontynuować wzrosty z początku listopada. A także analizują jak wynik wyborów przełożył się na krajowy rynek akcji. 

    REKLAMA

    Złota jesień dla branży reklamowej. Politycy dali zarobić. Nowe trendy w bilboardach

    Politycy zapewnili polskiej branży reklamowej w 2023 roku owocne jesienne zbiory. W przypadku reklamy outdoor przychody wzrosły o 25% w porównaniu z anabolicznym okresem minionego roku. To dla tego segmentu rynku dobry znak, choćby dlatego, że niebawem czekają nas dwie kampanie wyborcze. Jednak najważniejsze dla branży reklamy jest to, że nie musi ona “wisieć” na pasku polityków. Nadal tę formę reklamy najczęściej wybierają firmy z sektora handlowego. To on stoi za najbardziej kreatywnymi rozwiązaniami i inwestycjami w cyfrową część reklamy zewnętrznej. 

    Gazetki promocyjne, kupony, spersonalizowane listy - Polacy wciąż lubią tę formę promocji

    Polacy potrafią szukać promocji i świadomie robić zakupy. Informacji szukamy w internecie, ale równie chętnie sięgamy po tradycyjne gazetki i listy z ofertami. 

    Włamania na konto e-mail możesz nie zauważyć! Jak działają cyberprzestępcy?

    Cyberprzestępcy wciąż szukają nowych sposobów na wyłudzanie danych. Na przykład przejmując konto e-mail przenoszą wybrane wiadomości do ukrytych folderów lub usuwają je, tak aby ofiary nie widziały alertów bezpieczeństwa. 

    Technologia rozpoznawania obrazu szansą dla sklepów z monitoringiem półek

    Technologia rozpoznawania obrazu może poprawić efektywność zarządzania sprzedażą. Nie tylko skróci do minimum czas potrzebny na przeprowadzenie audytu, ale i zmniejszy koszty. Eksperci przewidują, że sektor wdrażania tej technologii w ciągu najbliższych 4 lat będzie się rozwijał średnio o 20,4 proc. rocznie.

    REKLAMA

    Chleb coraz gorszy i coraz droższy? Co nas czeka od nowego roku?

    Ceny pieczywa się stabilizują? Może chwilowo, bo według ekspertów od 2024 roku kilka czynników może mocno wpłynąć na finalne ceny detaliczne. Branża piekarnicza ma kilka pomysłów dla nowego rządu. 

    Branżę handlową w walce z kradzieżami wspiera technologia. A liczba kradzieży rośnie

    Polacy w tym roku mogą przebić liczbę zamówień internetowych i zakupów stacjonarnych w Black Friday względem ubiegłego roku. Na pewno natomiast już na ten moment odnotowano wzrost liczby kradzieży w sklepach. Jak właściciele radzą sobie z kradzieżami? Jak mogą monitorować ruch w sklepie? 

    REKLAMA