REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
KRS po zmianach/ Fot. Fotolia
KRS po zmianach/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Istotne zmiany w sposobie funkcjonowania Krajowego Rejestru Sądowego (KRS) oraz innych ewidencji publicznych wprowadza ustawa o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw. Jak po zmianach, od 1 grudnia 2014 roku, będzie funkcjonował KRS?

Z dniem 1 grudnia 2014 r. weszła w życie długo oczekiwana ustawa z dnia 26 czerwca 2014 r. o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2014 r., poz. 1161 – dalej: ustawa o KRS). Przywołany akt prawny wprowadzi istotne zmiany w sposobie funkcjonowania Krajowego Rejestru sądowego oraz innych ewidencji publicznych.

REKLAMA

REKLAMA

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Wprowadzenie tzw. zasady jednego okienka nie przyniosło oczekiwanych rezultatów. W obecnym kształcie statuuje ona jedynie centralne miejsce składania przez przedsiębiorcę całości wymaganej przez przepisy prawa dokumentacji, stanowiącej podstawę do rozpoczęcia działalności gospodarczej. W dalszym ciągu dochodzi do powielania informacji w formularzach wniosków kierowanych do różnych organów. Negatywnie ocenić należy również długość procedury wymiany dokumentów pomiędzy sądem rejestrowym a urzędem: skarbowym, statystycznym oraz ZUS. Biorąc pod uwagę powyższe ustawodawca postawił dokonać rewizji dotychczasowych rozwiązań poprzez:

  • objęcie zasadą jednego okienka szerszego niż dotychczas kręgu podmiotów podlegających wpisowi do Krajowego Rejestru Sądowego, a więc wszystkich podmiotów wpisywanych do rejestru przedsiębiorców (także składających wniosek o wpis drogą elektroniczną) oraz podmiotów spoza rejestru przedsiębiorców,
  • zagwarantowanie podmiotowi podlegającemu wpisowi do Krajowego Rejestru Sądowego możliwości faktycznego prowadzenia działalności, w tym działalności gospodarczej, niezwłocznie po dokonaniu wpisu w Krajowym Rejestrze Sądowym,
  • ułatwienie podmiotom podlegającym wpisowi do Krajowego Rejestru Sądowego, których dane podlegają jednoczesnemu obowiązkowi wpisu do innych rejestrów i ewidencji prowadzonych przez organy administracji publicznej, procedury rozpoczynania działalności, w tym działalności gospodarczej, przez odstąpienie od niezrozumiałego obowiązku wielokrotnego podawania tożsamych danych oraz przez odstąpienie od obowiązku składania zgłoszeń identyfikacyjnych/aktualizacyjnych w zakresie danych objętych wpisem do Krajowego Rejestru Sądowego,
  • usprawnienie działania sądów rejestrowych przez odstąpienie od obowiązku gromadzenia kierowanej do organów administracji publicznej dokumentacji z danymi podmiotów i przekazywania jej właściwym organom, jak też odstąpienie od obowiązku kompletowania przez sąd tej dokumentacji i uzależnienia dokonania wpisu w Krajowym Rejestrze Sądowym od jej złożenia przez podmiot,
  • uproszczenie i zautomatyzowanie procedur nadawania NIP i numeru identyfikacyjnego REGON przez wprowadzenie zasady automatycznego nadawania numerów w systemach teleinformatycznych Centralnego Rejestru Podmiotów – Krajowej Ewidencji Podatników i krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej, po przekazaniu z Krajowego Rejestru Sądowego do tych systemów danych o podmiocie objętych treścią wpisu w rejestrze, co umożliwi niezwłoczne uzyskanie numerów identyfikacyjnych bezpośrednio po dokonaniu wpisu w Krajowym Rejestrze Sądowym bez udziału podmiotu,
  • usprawnienie i uproszczenie systemów ewidencji i rejestrów gromadzących dane o podmiotach,
  • usprawnienie działania organów administracji publicznej przez odstąpienie od obowiązków samodzielnego gromadzenia pełnego zakresu niezbędnych danych na potrzeby prowadzenia właściwej ewidencji/rejestru i rozpoznawania wniosków o dokonanie wpisu danych do ewidencji/rejestru.

Zmiany w KRS od 1 grudnia 2014 r.

REKLAMA

W jaki sposób wprowadzić wskazane powyżej zmiany? Cele bardzo łatwo się stawia, zdecydowanie trudniej je realizować. Jak wynika z uzasadnienia do projektu ustawy o KRS legislator ma zamiar zrealizować przedstawione założenia przez:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Założenie firmy trwa 7 dni

  1. przyjęcie, że dane objęte treścią wpisu w Krajowym Rejestrze Sądowym stanowią podstawowy pakiet danych o podmiocie wpisywanym do Krajowego Rejestru Sądowego, będący podstawą do jednoczesnego uzyskania wpisu w ewidencjach/rejestrach prowadzonych przez organy administracji publicznej z uwagi na wiążący charakter wpisu dokonywanego w Krajowym Rejestrze Sądowym dla działań ewidencyjnych tych organów,
  2. wymianę danych pomiędzy systemami teleinformatycznymi Krajowego Rejestru Sądowego i organów administracji publicznej,
  3. automatyczne zasilanie prowadzonych przez organy administracji publicznej ewidencji/rejestrów danymi o treści wpisu w Krajowym Rejestrze Sądowym, bezpośrednio po dokonaniu wpisu w tym rejestrze i po jego każdorazowej zmianie,
  4. wprowadzenie obowiązku dokonania przez organ wpisu do prowadzonej ewidencji /prowadzonego rejestru automatycznie po uzyskaniu treści objętej wpisem w Krajowym Rejestrze Sądowym, bez weryfikacji tych danych (posiadających charakter wiążący), jak też automatycznego nadania NIP i numeru identyfikacyjnego REGON we własnym systemie oraz zwrotnego przekazywania informacji o nadanych NIP i numerze identyfikacyjnym REGON do Krajowego Rejestru Sądowego (częściowe zastąpienie dotychczasowego działania organów administracyjnych na wniosek podmiotu działaniem z urzędu),
  5. rezygnację z obowiązku dokonywania zgłoszeń identyfikacyjnych/aktualizacyjnych przez podmiot wpisany do Krajowego Rejestru Sądowego w zakresie danych objętych treścią wpisu w rejestrze z uwagi na wprowadzenie zasady wymiany danych pomiędzy systemami teleinformatycznymi Krajowego Rejestru Sądowego i organów administracji publicznej i wiążący charakter tego wpisu,
  6. nałożenie na podmiot wpisany do Krajowego Rejestru Sądowego jedynie obowiązku zgłaszania do ewidencji/rejestrów prowadzonych przez organy administracji publicznej tych danych, które nie są objęte treścią wpisu w Krajowym Rejestrze Sądowym (jako danych o charakterze uzupełniającym), a które są istotne z punktu widzenia tych ewidencji/rejestrów,
  7. opracowanie wspólnego formularza zgłoszeniowego zawierającego pakiet danych uzupełniających na potrzeby wszystkich ewidencji/rejestrów objętych zasadą jednego okienka,
  8. wprowadzenie terminu wykonania przez podmiot obowiązku zgłoszenia do właściwych ewidencji/rejestrów danych uzupełniających zawartych w opracowanym formularzu zgłoszeniowym, po dokonaniu wpisu podmiotu do Krajowego Rejestru Sądowego, i trybu dokonywania obowiązkowego zgłoszenia, który będzie polegać na samodzielnym złożeniu uproszczonego zgłoszenia do naczelnika urzędu skarbowego w określonym terminie, w sposób dotychczas przewidziany do dokonywania zgłoszeń, tj. bezpośrednio w urzędzie, drogą pocztową lub za pomocą środków komunikacji elektronicznej.

Rozpoczęcie działalności bezpośrednio po wpisie w KRS - zmiana w prawie

Informacje  objęte treścią wpisu w KRS będą automatycznie przekazywane przez system teleinformatyczny (niezwłocznie po dokonaniu wpisu w tym rejestrze) odpowiednio do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej oraz do  Centralnego Rejestru Podmiotów – Krajowej Ewidencji Podatników. Na podstawie przekazanych dany nastąpi błyskawiczne nadanie numerów identyfikacyjnych: REGON oraz NIP, które w dalszej kolejności zostaną zamieszczone w KRS. 

Szykują się zmiany w procedurze wpisów do KRS w 2015 roku

Dla podmiotów wpisanych do KRS obowiązek osobistego  zgłaszania danych identyfikacyjnych na potrzeby ewidencji podatkowej, krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej czy ewidencji ZUS będzie dotyczyć tylko niewielkiego zakresu tzw. danych uzupełniających. Jego realizacja będzie możliwa dopiero po wcześniejszym uzyskaniu wpisów zarówno w rejestrze sądowym, jak i we właściwej ewidencji czy właściwym rejestrze. Podmiot wpisany do KRS będzie zobowiązany złożyć wymagany formularz zgłoszeniowy do właściwego naczelnika urzędu skarbowego. Po wprowadzeniu przez organ podatkowy danych uzupełniających do Centralnego Rejestru Podmiotów – Krajowej Ewidencji Podatników (dalej „CRP KEP”), będą one automatycznie przekazywane do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej i systemu teleinformatycznego ZUS (w przypadku ZUS wraz z danymi przekazanymi pierwotnie z KRS).

Jak długo ważny jest odpis KRS?

Wpis nie stanowi porady ani opinii prawnej w rozumieniu przepisów prawa oraz ma charakter wyłącznie informacyjny. Stanowi wyraz poglądów jego autora na tematy prawnicze związane z treścią przepisów prawa, orzeczeń sądów, interpretacji organów państwowych i publikacji prasowych. Kancelaria Ostrowski i Wspólnicy Sp.K. i autor wpisu nie ponoszą odpowiedzialności za ewentualne skutki decyzji podejmowanych na jego podstawie.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

REKLAMA

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

REKLAMA

Wigilia w firmie? W tym roku to będzie kosztowna pomyłka! Nie popełnij tego błędu

Po 11 listopada, kolejne duże święta wolne od pracy za miesiąc z hakiem. Urlopy na ten czas są właśnie planowane, albo już zaklepane. A jeszcze rok temu w wielu firmach w Wigilię Bożego Narodzenia praca wrzała. Ale czy w tym roku wszystko odbędzie się zgodnie z nowym prawem? Państwowa Inspekcja Pracy rzuca na stół twarde ostrzeżenie, a złamanie przepisów dotyczących pracy w Wigilię to prosta droga do finansowej katastrofy dla pracodawcy. Kary mogą sięgnąć dziesiątek tysięcy złotych, a celem kontrolerów PIP może być w tym roku praca w Wigilię. Sprawdź, czy nie igrasz z ogniem, jeżeli i w tym roku masz na ten dzień zaplanowaną pracę dla swoich podwładnych, albo z roztargnienia zapomniałeś, że od tego roku Wigilia musi być wolna od pracy.

E-rezydencja w Estonii. Już 2,6 tys. Polaków posiada kartę e-Residency. Założenie firmy trwa 5 minut

E-rezydencja w Estonii cieszy się dużą popularnością. Już 2,6 tys. Polaków posiada kartę e-Residency. Firmę zakłada się online i trwa to 5 minut. Następnie wypełnianie dokumentacji i raportowania podatkowego zajmuje około 2-3 minut.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA