REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

KRS po zmianach

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Kancelaria Ostrowski i Wspólnicy sp.k.
Ekspert w dziedzinach prawa związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej
KRS po zmianach/ Fot. Fotolia
KRS po zmianach/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Istotne zmiany w sposobie funkcjonowania Krajowego Rejestru Sądowego (KRS) oraz innych ewidencji publicznych wprowadza ustawa o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw. Jak po zmianach, od 1 grudnia 2014 roku, będzie funkcjonował KRS?

Z dniem 1 grudnia 2014 r. weszła w życie długo oczekiwana ustawa z dnia 26 czerwca 2014 r. o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2014 r., poz. 1161 – dalej: ustawa o KRS). Przywołany akt prawny wprowadzi istotne zmiany w sposobie funkcjonowania Krajowego Rejestru sądowego oraz innych ewidencji publicznych.

REKLAMA

REKLAMA

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Wprowadzenie tzw. zasady jednego okienka nie przyniosło oczekiwanych rezultatów. W obecnym kształcie statuuje ona jedynie centralne miejsce składania przez przedsiębiorcę całości wymaganej przez przepisy prawa dokumentacji, stanowiącej podstawę do rozpoczęcia działalności gospodarczej. W dalszym ciągu dochodzi do powielania informacji w formularzach wniosków kierowanych do różnych organów. Negatywnie ocenić należy również długość procedury wymiany dokumentów pomiędzy sądem rejestrowym a urzędem: skarbowym, statystycznym oraz ZUS. Biorąc pod uwagę powyższe ustawodawca postawił dokonać rewizji dotychczasowych rozwiązań poprzez:

  • objęcie zasadą jednego okienka szerszego niż dotychczas kręgu podmiotów podlegających wpisowi do Krajowego Rejestru Sądowego, a więc wszystkich podmiotów wpisywanych do rejestru przedsiębiorców (także składających wniosek o wpis drogą elektroniczną) oraz podmiotów spoza rejestru przedsiębiorców,
  • zagwarantowanie podmiotowi podlegającemu wpisowi do Krajowego Rejestru Sądowego możliwości faktycznego prowadzenia działalności, w tym działalności gospodarczej, niezwłocznie po dokonaniu wpisu w Krajowym Rejestrze Sądowym,
  • ułatwienie podmiotom podlegającym wpisowi do Krajowego Rejestru Sądowego, których dane podlegają jednoczesnemu obowiązkowi wpisu do innych rejestrów i ewidencji prowadzonych przez organy administracji publicznej, procedury rozpoczynania działalności, w tym działalności gospodarczej, przez odstąpienie od niezrozumiałego obowiązku wielokrotnego podawania tożsamych danych oraz przez odstąpienie od obowiązku składania zgłoszeń identyfikacyjnych/aktualizacyjnych w zakresie danych objętych wpisem do Krajowego Rejestru Sądowego,
  • usprawnienie działania sądów rejestrowych przez odstąpienie od obowiązku gromadzenia kierowanej do organów administracji publicznej dokumentacji z danymi podmiotów i przekazywania jej właściwym organom, jak też odstąpienie od obowiązku kompletowania przez sąd tej dokumentacji i uzależnienia dokonania wpisu w Krajowym Rejestrze Sądowym od jej złożenia przez podmiot,
  • uproszczenie i zautomatyzowanie procedur nadawania NIP i numeru identyfikacyjnego REGON przez wprowadzenie zasady automatycznego nadawania numerów w systemach teleinformatycznych Centralnego Rejestru Podmiotów – Krajowej Ewidencji Podatników i krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej, po przekazaniu z Krajowego Rejestru Sądowego do tych systemów danych o podmiocie objętych treścią wpisu w rejestrze, co umożliwi niezwłoczne uzyskanie numerów identyfikacyjnych bezpośrednio po dokonaniu wpisu w Krajowym Rejestrze Sądowym bez udziału podmiotu,
  • usprawnienie i uproszczenie systemów ewidencji i rejestrów gromadzących dane o podmiotach,
  • usprawnienie działania organów administracji publicznej przez odstąpienie od obowiązków samodzielnego gromadzenia pełnego zakresu niezbędnych danych na potrzeby prowadzenia właściwej ewidencji/rejestru i rozpoznawania wniosków o dokonanie wpisu danych do ewidencji/rejestru.

Zmiany w KRS od 1 grudnia 2014 r.

REKLAMA

W jaki sposób wprowadzić wskazane powyżej zmiany? Cele bardzo łatwo się stawia, zdecydowanie trudniej je realizować. Jak wynika z uzasadnienia do projektu ustawy o KRS legislator ma zamiar zrealizować przedstawione założenia przez:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Założenie firmy trwa 7 dni

  1. przyjęcie, że dane objęte treścią wpisu w Krajowym Rejestrze Sądowym stanowią podstawowy pakiet danych o podmiocie wpisywanym do Krajowego Rejestru Sądowego, będący podstawą do jednoczesnego uzyskania wpisu w ewidencjach/rejestrach prowadzonych przez organy administracji publicznej z uwagi na wiążący charakter wpisu dokonywanego w Krajowym Rejestrze Sądowym dla działań ewidencyjnych tych organów,
  2. wymianę danych pomiędzy systemami teleinformatycznymi Krajowego Rejestru Sądowego i organów administracji publicznej,
  3. automatyczne zasilanie prowadzonych przez organy administracji publicznej ewidencji/rejestrów danymi o treści wpisu w Krajowym Rejestrze Sądowym, bezpośrednio po dokonaniu wpisu w tym rejestrze i po jego każdorazowej zmianie,
  4. wprowadzenie obowiązku dokonania przez organ wpisu do prowadzonej ewidencji /prowadzonego rejestru automatycznie po uzyskaniu treści objętej wpisem w Krajowym Rejestrze Sądowym, bez weryfikacji tych danych (posiadających charakter wiążący), jak też automatycznego nadania NIP i numeru identyfikacyjnego REGON we własnym systemie oraz zwrotnego przekazywania informacji o nadanych NIP i numerze identyfikacyjnym REGON do Krajowego Rejestru Sądowego (częściowe zastąpienie dotychczasowego działania organów administracyjnych na wniosek podmiotu działaniem z urzędu),
  5. rezygnację z obowiązku dokonywania zgłoszeń identyfikacyjnych/aktualizacyjnych przez podmiot wpisany do Krajowego Rejestru Sądowego w zakresie danych objętych treścią wpisu w rejestrze z uwagi na wprowadzenie zasady wymiany danych pomiędzy systemami teleinformatycznymi Krajowego Rejestru Sądowego i organów administracji publicznej i wiążący charakter tego wpisu,
  6. nałożenie na podmiot wpisany do Krajowego Rejestru Sądowego jedynie obowiązku zgłaszania do ewidencji/rejestrów prowadzonych przez organy administracji publicznej tych danych, które nie są objęte treścią wpisu w Krajowym Rejestrze Sądowym (jako danych o charakterze uzupełniającym), a które są istotne z punktu widzenia tych ewidencji/rejestrów,
  7. opracowanie wspólnego formularza zgłoszeniowego zawierającego pakiet danych uzupełniających na potrzeby wszystkich ewidencji/rejestrów objętych zasadą jednego okienka,
  8. wprowadzenie terminu wykonania przez podmiot obowiązku zgłoszenia do właściwych ewidencji/rejestrów danych uzupełniających zawartych w opracowanym formularzu zgłoszeniowym, po dokonaniu wpisu podmiotu do Krajowego Rejestru Sądowego, i trybu dokonywania obowiązkowego zgłoszenia, który będzie polegać na samodzielnym złożeniu uproszczonego zgłoszenia do naczelnika urzędu skarbowego w określonym terminie, w sposób dotychczas przewidziany do dokonywania zgłoszeń, tj. bezpośrednio w urzędzie, drogą pocztową lub za pomocą środków komunikacji elektronicznej.

Rozpoczęcie działalności bezpośrednio po wpisie w KRS - zmiana w prawie

Informacje  objęte treścią wpisu w KRS będą automatycznie przekazywane przez system teleinformatyczny (niezwłocznie po dokonaniu wpisu w tym rejestrze) odpowiednio do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej oraz do  Centralnego Rejestru Podmiotów – Krajowej Ewidencji Podatników. Na podstawie przekazanych dany nastąpi błyskawiczne nadanie numerów identyfikacyjnych: REGON oraz NIP, które w dalszej kolejności zostaną zamieszczone w KRS. 

Szykują się zmiany w procedurze wpisów do KRS w 2015 roku

Dla podmiotów wpisanych do KRS obowiązek osobistego  zgłaszania danych identyfikacyjnych na potrzeby ewidencji podatkowej, krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej czy ewidencji ZUS będzie dotyczyć tylko niewielkiego zakresu tzw. danych uzupełniających. Jego realizacja będzie możliwa dopiero po wcześniejszym uzyskaniu wpisów zarówno w rejestrze sądowym, jak i we właściwej ewidencji czy właściwym rejestrze. Podmiot wpisany do KRS będzie zobowiązany złożyć wymagany formularz zgłoszeniowy do właściwego naczelnika urzędu skarbowego. Po wprowadzeniu przez organ podatkowy danych uzupełniających do Centralnego Rejestru Podmiotów – Krajowej Ewidencji Podatników (dalej „CRP KEP”), będą one automatycznie przekazywane do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej i systemu teleinformatycznego ZUS (w przypadku ZUS wraz z danymi przekazanymi pierwotnie z KRS).

Jak długo ważny jest odpis KRS?

Wpis nie stanowi porady ani opinii prawnej w rozumieniu przepisów prawa oraz ma charakter wyłącznie informacyjny. Stanowi wyraz poglądów jego autora na tematy prawnicze związane z treścią przepisów prawa, orzeczeń sądów, interpretacji organów państwowych i publikacji prasowych. Kancelaria Ostrowski i Wspólnicy Sp.K. i autor wpisu nie ponoszą odpowiedzialności za ewentualne skutki decyzji podejmowanych na jego podstawie.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA