REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

KRS po zmianach

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Kancelaria Ostrowski i Wspólnicy sp.k.
Ekspert w dziedzinach prawa związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej
KRS po zmianach/ Fot. Fotolia
KRS po zmianach/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Istotne zmiany w sposobie funkcjonowania Krajowego Rejestru Sądowego (KRS) oraz innych ewidencji publicznych wprowadza ustawa o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw. Jak po zmianach, od 1 grudnia 2014 roku, będzie funkcjonował KRS?

Z dniem 1 grudnia 2014 r. weszła w życie długo oczekiwana ustawa z dnia 26 czerwca 2014 r. o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2014 r., poz. 1161 – dalej: ustawa o KRS). Przywołany akt prawny wprowadzi istotne zmiany w sposobie funkcjonowania Krajowego Rejestru sądowego oraz innych ewidencji publicznych.

REKLAMA

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Wprowadzenie tzw. zasady jednego okienka nie przyniosło oczekiwanych rezultatów. W obecnym kształcie statuuje ona jedynie centralne miejsce składania przez przedsiębiorcę całości wymaganej przez przepisy prawa dokumentacji, stanowiącej podstawę do rozpoczęcia działalności gospodarczej. W dalszym ciągu dochodzi do powielania informacji w formularzach wniosków kierowanych do różnych organów. Negatywnie ocenić należy również długość procedury wymiany dokumentów pomiędzy sądem rejestrowym a urzędem: skarbowym, statystycznym oraz ZUS. Biorąc pod uwagę powyższe ustawodawca postawił dokonać rewizji dotychczasowych rozwiązań poprzez:

  • objęcie zasadą jednego okienka szerszego niż dotychczas kręgu podmiotów podlegających wpisowi do Krajowego Rejestru Sądowego, a więc wszystkich podmiotów wpisywanych do rejestru przedsiębiorców (także składających wniosek o wpis drogą elektroniczną) oraz podmiotów spoza rejestru przedsiębiorców,
  • zagwarantowanie podmiotowi podlegającemu wpisowi do Krajowego Rejestru Sądowego możliwości faktycznego prowadzenia działalności, w tym działalności gospodarczej, niezwłocznie po dokonaniu wpisu w Krajowym Rejestrze Sądowym,
  • ułatwienie podmiotom podlegającym wpisowi do Krajowego Rejestru Sądowego, których dane podlegają jednoczesnemu obowiązkowi wpisu do innych rejestrów i ewidencji prowadzonych przez organy administracji publicznej, procedury rozpoczynania działalności, w tym działalności gospodarczej, przez odstąpienie od niezrozumiałego obowiązku wielokrotnego podawania tożsamych danych oraz przez odstąpienie od obowiązku składania zgłoszeń identyfikacyjnych/aktualizacyjnych w zakresie danych objętych wpisem do Krajowego Rejestru Sądowego,
  • usprawnienie działania sądów rejestrowych przez odstąpienie od obowiązku gromadzenia kierowanej do organów administracji publicznej dokumentacji z danymi podmiotów i przekazywania jej właściwym organom, jak też odstąpienie od obowiązku kompletowania przez sąd tej dokumentacji i uzależnienia dokonania wpisu w Krajowym Rejestrze Sądowym od jej złożenia przez podmiot,
  • uproszczenie i zautomatyzowanie procedur nadawania NIP i numeru identyfikacyjnego REGON przez wprowadzenie zasady automatycznego nadawania numerów w systemach teleinformatycznych Centralnego Rejestru Podmiotów – Krajowej Ewidencji Podatników i krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej, po przekazaniu z Krajowego Rejestru Sądowego do tych systemów danych o podmiocie objętych treścią wpisu w rejestrze, co umożliwi niezwłoczne uzyskanie numerów identyfikacyjnych bezpośrednio po dokonaniu wpisu w Krajowym Rejestrze Sądowym bez udziału podmiotu,
  • usprawnienie i uproszczenie systemów ewidencji i rejestrów gromadzących dane o podmiotach,
  • usprawnienie działania organów administracji publicznej przez odstąpienie od obowiązków samodzielnego gromadzenia pełnego zakresu niezbędnych danych na potrzeby prowadzenia właściwej ewidencji/rejestru i rozpoznawania wniosków o dokonanie wpisu danych do ewidencji/rejestru.

Zmiany w KRS od 1 grudnia 2014 r.

W jaki sposób wprowadzić wskazane powyżej zmiany? Cele bardzo łatwo się stawia, zdecydowanie trudniej je realizować. Jak wynika z uzasadnienia do projektu ustawy o KRS legislator ma zamiar zrealizować przedstawione założenia przez:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Założenie firmy trwa 7 dni

  1. przyjęcie, że dane objęte treścią wpisu w Krajowym Rejestrze Sądowym stanowią podstawowy pakiet danych o podmiocie wpisywanym do Krajowego Rejestru Sądowego, będący podstawą do jednoczesnego uzyskania wpisu w ewidencjach/rejestrach prowadzonych przez organy administracji publicznej z uwagi na wiążący charakter wpisu dokonywanego w Krajowym Rejestrze Sądowym dla działań ewidencyjnych tych organów,
  2. wymianę danych pomiędzy systemami teleinformatycznymi Krajowego Rejestru Sądowego i organów administracji publicznej,
  3. automatyczne zasilanie prowadzonych przez organy administracji publicznej ewidencji/rejestrów danymi o treści wpisu w Krajowym Rejestrze Sądowym, bezpośrednio po dokonaniu wpisu w tym rejestrze i po jego każdorazowej zmianie,
  4. wprowadzenie obowiązku dokonania przez organ wpisu do prowadzonej ewidencji /prowadzonego rejestru automatycznie po uzyskaniu treści objętej wpisem w Krajowym Rejestrze Sądowym, bez weryfikacji tych danych (posiadających charakter wiążący), jak też automatycznego nadania NIP i numeru identyfikacyjnego REGON we własnym systemie oraz zwrotnego przekazywania informacji o nadanych NIP i numerze identyfikacyjnym REGON do Krajowego Rejestru Sądowego (częściowe zastąpienie dotychczasowego działania organów administracyjnych na wniosek podmiotu działaniem z urzędu),
  5. rezygnację z obowiązku dokonywania zgłoszeń identyfikacyjnych/aktualizacyjnych przez podmiot wpisany do Krajowego Rejestru Sądowego w zakresie danych objętych treścią wpisu w rejestrze z uwagi na wprowadzenie zasady wymiany danych pomiędzy systemami teleinformatycznymi Krajowego Rejestru Sądowego i organów administracji publicznej i wiążący charakter tego wpisu,
  6. nałożenie na podmiot wpisany do Krajowego Rejestru Sądowego jedynie obowiązku zgłaszania do ewidencji/rejestrów prowadzonych przez organy administracji publicznej tych danych, które nie są objęte treścią wpisu w Krajowym Rejestrze Sądowym (jako danych o charakterze uzupełniającym), a które są istotne z punktu widzenia tych ewidencji/rejestrów,
  7. opracowanie wspólnego formularza zgłoszeniowego zawierającego pakiet danych uzupełniających na potrzeby wszystkich ewidencji/rejestrów objętych zasadą jednego okienka,
  8. wprowadzenie terminu wykonania przez podmiot obowiązku zgłoszenia do właściwych ewidencji/rejestrów danych uzupełniających zawartych w opracowanym formularzu zgłoszeniowym, po dokonaniu wpisu podmiotu do Krajowego Rejestru Sądowego, i trybu dokonywania obowiązkowego zgłoszenia, który będzie polegać na samodzielnym złożeniu uproszczonego zgłoszenia do naczelnika urzędu skarbowego w określonym terminie, w sposób dotychczas przewidziany do dokonywania zgłoszeń, tj. bezpośrednio w urzędzie, drogą pocztową lub za pomocą środków komunikacji elektronicznej.

Rozpoczęcie działalności bezpośrednio po wpisie w KRS - zmiana w prawie

Informacje  objęte treścią wpisu w KRS będą automatycznie przekazywane przez system teleinformatyczny (niezwłocznie po dokonaniu wpisu w tym rejestrze) odpowiednio do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej oraz do  Centralnego Rejestru Podmiotów – Krajowej Ewidencji Podatników. Na podstawie przekazanych dany nastąpi błyskawiczne nadanie numerów identyfikacyjnych: REGON oraz NIP, które w dalszej kolejności zostaną zamieszczone w KRS. 

Szykują się zmiany w procedurze wpisów do KRS w 2015 roku

Dla podmiotów wpisanych do KRS obowiązek osobistego  zgłaszania danych identyfikacyjnych na potrzeby ewidencji podatkowej, krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej czy ewidencji ZUS będzie dotyczyć tylko niewielkiego zakresu tzw. danych uzupełniających. Jego realizacja będzie możliwa dopiero po wcześniejszym uzyskaniu wpisów zarówno w rejestrze sądowym, jak i we właściwej ewidencji czy właściwym rejestrze. Podmiot wpisany do KRS będzie zobowiązany złożyć wymagany formularz zgłoszeniowy do właściwego naczelnika urzędu skarbowego. Po wprowadzeniu przez organ podatkowy danych uzupełniających do Centralnego Rejestru Podmiotów – Krajowej Ewidencji Podatników (dalej „CRP KEP”), będą one automatycznie przekazywane do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej i systemu teleinformatycznego ZUS (w przypadku ZUS wraz z danymi przekazanymi pierwotnie z KRS).

Jak długo ważny jest odpis KRS?

Wpis nie stanowi porady ani opinii prawnej w rozumieniu przepisów prawa oraz ma charakter wyłącznie informacyjny. Stanowi wyraz poglądów jego autora na tematy prawnicze związane z treścią przepisów prawa, orzeczeń sądów, interpretacji organów państwowych i publikacji prasowych. Kancelaria Ostrowski i Wspólnicy Sp.K. i autor wpisu nie ponoszą odpowiedzialności za ewentualne skutki decyzji podejmowanych na jego podstawie.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

REKLAMA

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

REKLAMA

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA