REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowa zasada jednego okienka

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Kancelaria Prawna Piszcz i Wspólnicy sp.k.
Wszechstronne usługi dla biznesu, samorządów oraz jednostek administracji publicznej.
Nowa zasada jednego okienka/ Fot. Fotolia
Nowa zasada jednego okienka/ Fot. Fotolia
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Wprowadzając 31 marca 2009 roku tzw. zasadę jednego okienka, ustawodawca miał na celu usprawnienie procedury rejestracji spółek oraz zaoszczędzenie czasu potencjalnego przedsiębiorcy. Czy pomysł wprowadzenia, pożądanej z punktu widzenia przedsiębiorcy, zasady jednego okienka sprawdził się w zderzeniu z biurokratyczną rzeczywistością?

Obecnie wraz z wnioskiem o wpis spółki do Krajowego Rejestru Sądowego, zgodnie z zasadą jednego okienka, należy również złożyć odpowiednie wnioski:

REKLAMA

  • o wpis albo zmianę wpisu do rejestru REGON;
  • zgłoszenie płatnika składek do ZUS albo jego zmiany;
  • zgłoszenie identyfikacyjne albo aktualizacyjne NIP-2.

Zobacz również: Niezarejestrowane w KRS spółki do końca 2015 r. skutkuje wykreśleniem

Rejestracja spółki prawa handlowego

Założeniem ustawodawcy było ustanowienie procedury ułatwiającej przedsiębiorcy wejście na rynek, w ten sposób, że zamiast składać wymagane przez prawo dokumenty w trzech różnych miejscach, wystarczy złożyć ich komplet w odpowiednim wydziale sądu rejestrowego. Przeniesienie ciężaru rejestracji z podmiotu na sąd, okazało się jednak w ostatecznym rozrachunku zgubne i zamiast skracać procedurę zakładania spółki prawa handlowego, wydłużyło ją, ustanawiając jedynie centralne miejsce składania wszystkich dokumentów. Sąd rejestrowy jest uprawniony do badania poprawności wniosku o wpis do rejestru, nie posiada natomiast kompetencji do przeanalizowania prawidłowości wypełnienia dokumentów dodatkowych. Jednak nawet prawidłowo wypełniony wniosek o wpis do rejestru nie daje przedsiębiorcy gwarancji jego uzyskania, jeżeli zapomni on załączyć wyżej wskazane dokumenty. Otrzymane dokumenty sąd rejestrowy przesyła następnie do Urzędu Statystycznego i wskazanego przez wnioskodawcę właściwego Naczelnika Urzędu Skarbowego wraz z odpisem postanowienia o wpisie i zaświadczeniem o dokonaniu wpisu.

Procedura jednego okienka

Już na etapie przekazywania dokumentów przez sąd rejestrowy do odpowiednich urzędów, procedura jednego okienka zawodzi. Polski ustawodawca nie przewidział bowiem wykorzystania kanałów teleinformatycznych. Ogólnie przyjęta w polskich sądach praktyka przekazywania przesyłek za pośrednictwem operatora pocztowego, wydłuża rejestrację spółek przede wszystkim ze względów technicznych. Po otrzymaniu z sądu rejestrowego formularzy, urzędy nadają numer REGON i NIP, po czym tą samą drogą przesyłają informacje o nadanym numerze NIP do właściwego sądu rejestrowego, a zaświadczenie o nadanym numerze REGON bezpośrednio do wnioskodawcy. Sąd rejestrowy następnie dokonuje z urzędu wpisu numeru NIP do rejestru oraz przesyła zgłoszenie płatnika składek albo jego zmiany w rozumieniu przepisów o systemie ubezpieczeń społecznych do właściwej jednostki terenowej ZUS. Nowo zakładana spółka musi jeszcze pamiętać o tym, że po uzyskaniu numeru REGON zobowiązana jest we własnym zakresie poinformować o nim sąd rejestrowy składając wniosek aktualizacyjny na odpowiednich formularzach. Wraz z wnioskiem aktualizacyjnym składanym w sądzie rejestrowym należy również złożyć wnioski aktualizacyjne do Urzędu Skarbowego i  Urzędu Statystycznego, aby poinformować odpowiednio Urząd Statystyczny o nadanym przez Urząd Skarbowy numerze NIP spółki, a Urząd Skarbowy o nadanym przez Urząd Statystyczny numerze REGON.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jedno okienko - od 1 grudnia 2014

Od 1 grudnia 2014 roku ustawodawca przewidział wprowadzenie rewolucyjnych zmian, które wskazany powyżej schemat postępowania zastąpią całkiem nowymi rozwiązaniami prawnymi, wykorzystującymi teleinformatyczny sposób komunikacji pomiędzy sądami rejestrowymi a urzędami. Zlikwidowany zostanie również obowiązek składania formularzy NIP-2 i RG-1. Tym samym przedsiębiorca składać będzie do sądu jedynie formularze KRS oraz załączane do nich dokumenty, już bez wniosków i zgłoszeń dla urzędów. Po dokonaniu wpisu przez sąd rejestrowy, dane objęte jego treścią będą za pomocą środków teleinformatycznych przekazywane do Centralnego Rejestru Podmiotów Krajowej Ewidencji Podatkowej (CRP KEP) oraz krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej (tj. rejestru REGON) w celu nadania nowej spółce numeru NIP i REGON i dalej do ZUS. NIP i REGON będą nowym podmiotom nadawane automatycznie, a następnie informacja zwrotna o nich będzie przekazywana elektronicznie do sądu rejestrowego. Zgodnie z planowanymi zmianami po uzupełnieniu informacji w zakresie numeru NIP i REGON przedsiębiorca otrzyma jedynie zaświadczenie o dokonaniu ich wpisu w rejestrze. Kolejną korzystną zmianą będzie zlikwidowanie konieczności przekazywania do urzędu skarbowego umowy spółki i dokumentu potwierdzającego uprawnienie do korzystania z lokalu lub nieruchomości, w którym będzie się znajdować siedziba Spółki.

Zobacz również: Czym jest jedno okienko KRS?

Rejestracja spółki a urząd skarbowy

W dalszej kolejności, wnioskodawca będzie jednak zobowiązany złożyć do właściwego urzędu skarbowego w terminie 21 dni od daty uzyskania wpisu w KRS, dodatkowe informacje o spółce takie jak: jej skrócona nazwa, wykaz rachunków bankowych, adresy miejsc prowadzenia działalności gospodarczej, adresy miejsc przechowywania dokumentacji księgowej, dane kontaktowe i dane dotyczące poszczególnych wspólników, w tym ich identyfikatory podatkowe - w przypadku osobowych spółek handlowych i podmiotów podlegających wpisowi do rejestru przedsiębiorców na zasadach określonych dla spółek osobowych. Na formularzu zawierającym dodatkowe informacje, składanym w urzędzie skarbowym znajda się również informacje przeznaczone dla rejestru REGON i ZUS, które zostaną przekazane do odpowiednich urzędów za pośrednictwem urzędu skarbowego miejsca złożenia formularza. W przypadku, gdy przedsiębiorca planuje zatrudnić pracowników, będzie on musiał również, w terminie 7 dni od daty zatrudnienia pierwszego pracownika lub powstania stosunku prawnego uzasadniającego objęcie ubezpieczeniami emerytalnymi i rentowymi pierwszej osoby, dokonać stosownego zgłoszenia w ZUS.

Procedura rejestracji spółki - uproszczona

REKLAMA

Dążąc do maksymalnego uproszczenia procedury rejestracji spółki, ustawodawca wprowadza również ograniczenie odnośnie ujawnianych w rejestrze danych o przedmiocie działalności (tzw. kody PKD). Obecnie nie istnieją żadne ustawowe ograniczenia nakładane na przedsiębiorcę odnośnie ilości kodów PKD, co nieraz skutkuje bardzo szerokim określaniem przedmiotu działalności spółki. Po zmianach przedsiębiorca będzie mógł wskazać jedynie dziesięć pozycji, w tym jedną przeważającą, co nie stoi jednak na przeszkodzie, by w dalszym ciągu w sposób szeroki określać przewidywaną działalność spółki w jej umowie bądź statucie.

Ciekawą propozycją ustawodawcy jest zastosowanie powyższych udogodnień również w stosunku do spółek zakładanych przy wykorzystaniu wzorca umowy w systemie teleinformatycznym. W związku z tym, decydując się na rejestrację spółki przez Internet nie będziemy już zobligowani, po fakcie jej zarejestrowania, dodatkowo składać we właściwych urzędach stosownych wniosków o nadanie NIP i REGON, jako ze zostaną nam one nam nadane automatycznie.

Nowe zasady znajdą zastosowanie do spółek zakładanych od dnia 1 grudnia 2014 roku. Natomiast w przypadku spółek zakładanych do 30 listopada bieżącego roku włącznie, będą jeszcze stosowane przepisy obowiązujące dotychczas.

Polecamy serwis: Spółki

Autor: Karolina Hajduk-Bączyk, prawnik, Kancelaria Prawna Piszcz, Norek i Wspólnicy

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polskie sklepy internetowe nie wykorzystują możliwości sprzedaży produktów w innych krajach - do zyskania jest wiele

43% sklepów internetowych nie prowadzi sprzedaży zagranicznej, a 40% posiada wyłącznie polską wersję językową. Tracą przez to ogromną możliwość rozwoju, bo w przypadku firm e-handlowych stawiających na globalizację z obrotów poza krajem zyskuje się średnio o 25% wyższe przychody.

Tego zawodu nie zastąpi AI. A które czeka zagłada? Ekspert: Programiści są pierwsi w kolejce

Sztuczna inteligencja na rynku pracy to temat, który budzi coraz większe emocje. W dobie dynamicznego rozwoju technologii jedno jest pewne – wiele profesji czeka poważna transformacja, a niektóre wręcz znikną. Ale są też takie zawody, których AI nie zastąpi – i to raczej nigdy. Jakie branże są najbardziej zagrożone? A gdzie ludzka praca pozostanie niezastąpiona? O tym mówi Jan Oleszczuk - Zygmuntowski z Polskiej Sieci Ekonomii.

Branża handlowa traci coraz więcej na kradzieżach w sklepach. Jak handlowcy rozwiązują ten problem

Zmorą branży handlowej wciąż są kradzieże sklepowe. Nasiliły się one w okresie wysokiej inflacji, ale teraz nie słabną w oczekiwanym tempie. Kradzieży z powodów ekonomicznych jest mniej, natomiast rozzuchwalili się złodzieje kradnący dla zysku.

Nadchodzi czas pożegnań z papierowymi fakturami. Wszystko co trzeba wiedzieć o e-fakturowaniu i KSeF

Krajowy System eFaktur powstał by ułatwić życie przedsiębiorcom, ale jest też nowym obowiązkiem, którego przestrzeganie narzuca prawo. Firmy, które nie będą przestrzegać jego zasad, muszą liczyć się z dotkliwymi karami, wynoszącymi nawet 100% kwoty podatku z faktury wystawionej poza KSeF.

REKLAMA

Dlaczego rezygnują z założenia własnej firmy: kobiety mają inny powód niż mężczyźni

Aż 47 proc. ankietowanych Polaków nie chciałoby prowadzić własnej firmy – wskazują dane z raportu „Polki i przedsiębiorczość 2024: Bariery w zakładaniu firmy”. Kobiety przed założeniem własnej firmy powstrzymuje sytuacja rodzinna, a mężczyzn – stan zdrowia. Nowe dane.

Branża meblarska mocno traci przez zagraniczną konkurencję, końca kłopotów nie widać

Wysokie koszty produkcji, spadający popyt i silna konkurencja z Azji osłabiają pozycję polskiej branży meblarskiej. Długi sektora, notowane w Krajowym Rejestrze Długów, sięgają już prawie 130 mln zł – coraz więcej przedsiębiorstw musi wybierać między utrzymaniem płynności a spłatą zobowiązań.

Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

REKLAMA

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

REKLAMA