Czym jest jedno okienko KRS?

REKLAMA
REKLAMA
Podstawa prawna
Jedno okienko jest realizacją zasady zgodnie z którą ma nastąpić uproszczenie procedury rejestracyjnej. Wprowadzone zostało nowelizacją ustawy z dnia 10 sierpnia 1997 roku o Krajowym Rejestrze Sądowym (Dz.U. 2007 r. Nr 168 poz. 1186) na mocy ustawy z dnia 14 listopada 2003 roku o zmianie ustawy – Prawo działalności gospodarczej oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 217, poz. 2125). Ustawa weszła w życie 31 marca 2009 roku.
REKLAMA
Zmieniony został art. 19 b ustawy z dnia 10 sierpnia 1997 roku o Krajowym Rejestrze Sądowym (Dz.U. 2007 r. Nr 168 poz. 1186).
Zgodnie z jego treścią wraz z wnioskiem o wpis lub zmianę wpisu w rejestrze przedsiębiorców wnioskodawca składa:
1) wniosek o wpis albo zmianę wpisu do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej (REGON);
2) zgłoszenie płatnika składek albo jego zmiany w rozumieniu przepisów o systemie ubezpieczeń społecznych;
3) zgłoszenie identyfikacyjne albo aktualizacyjne NIP wraz ze wskazaniem właściwego naczelnika urzędu skarbowego pod rygorem zwrotu wniosku.
Zobacz: Co oznacza jawność KRS?
Obieg dokumentów
Po otrzymaniu wniosku o wpis sąd rejestrowy bada go pod względem formalnym. Następnie niezwłocznie, nie później niż w terminie 3 dni roboczych od dnia dokonania wpisu przesyła z urzędu wnioski i zgłoszenia do:
1) urzędu statystycznego województwa, na terenie którego przedsiębiorca ma siedzibę, oraz
2) wskazanego przez przedsiębiorcę naczelnika urzędu skarbowego.
Sąd wraz z wnioskiem przesyła do właściwych urzędów postanowienie o wpisie oraz zaświadczenie o dokonaniu wpisu.
REKLAMA
Sąd rejestrowy przesyła również do urzędu skarbowego dodatkowy odpis umowy spółki, dokument potwierdzający uprawnienie do korzystania z lokalu lub nieruchomości, w których znajduje się siedziba, oraz inne dokumenty złożone przez przedsiębiorcę.
Następnie po uzyskaniu przez sąd rejestrowy informacji o nadaniu przedsiębiorcy numeru NIP, sąd rejestrowy przesyła zgłoszenie płatnika składek albo jego zmiany, w rozumieniu przepisów o systemie ubezpieczeń społecznych, do właściwej jednostki terenowej Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
Zobacz: Zgłoszenie prokury do KRS
Powyższe zasady nie mają zastosowania gdy przykładowo wnioskodawca składa wniosek w formie elektronicznej (w takim przypadku wnioskodawca wysyła wnioski i zgłoszenia samodzielnie, drogą elektroniczną) oraz gdy zmiana nie dotyczy danych objętych wpisem do rejestru przedsiębiorców.
Pierwszy wpis do KRS
Do wniosku o pierwszy wpis do rejestru przedsiębiorców (poza dokumentami wskazanymi powyżej) wnioskodawca dołącza w szczególności:
1) umowę spółki oraz
2) dokument potwierdzający uprawnienie do korzystania z lokalu lub nieruchomości, w których znajduje się jego siedziba.
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA