REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zgłoszenie spółki osobowej do sądu rejestrowego

formularz
formularz

REKLAMA

REKLAMA

Zgłoszenie spółki do rejestru przedsiębiorców jest konieczne dla powstania spółki ze zdolnością prawną, podlegającej przepisom Kodeksu spółek handlowych.

Podmiotami w postępowaniu rejestrowym są natomiast wspólnicy zgłaszanej spółki.

REKLAMA

Spółka jawna

Zgłoszenie spółki jawnej do sądu rejestrowego powinno zawierać:
1)  firmę, siedzibę (wynikające z umowy spółki) i adres spółki,
2)  przedmiot działalności spółki,
3)  nazwiska i imiona albo firmy (nazwy) wspólników oraz adresy wspólników albo ich adresy do doręczeń,
4)  nazwiska i imiona osób, które są uprawnione do reprezentowania spółki, i sposób reprezentacji (podanie tych danych ma szczególnie istotne znaczenie dla kontrahentów spółki).

Spółkę mogą reprezentować wspólnicy, pełnomocnicy i prokurenci. Pełnomocników nie zgłasza się do rejestru, a prokury może udzielić tylko przedsiębiorca. Spółka jawna przed zarejestrowaniem nie posiada takiego statusu.

Wszelkie zmiany danych wymienionych powyżej podlegają obligatoryjnemu zgłoszeniu sądowi rejestrowemu.

REKLAMA

Każdy ze wspólników jest uprawnionym i zobowiązanym do zgłoszenia spółki jawnej do rejestru. Nie jest to uzależnione od tego, czy wspólnik jest uprawniony do prowadzenia spraw lub reprezentacji spółki. Do zgłoszenia należy dołączyć złożone wobec sądu albo poświadczone notarialnie wzory podpisów osób uprawnionych do reprezentowania spółki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przepisy Kodeksu spółek handlowych nie ustalają terminu dokonania zgłoszenia. Jednak zgodnie z przepisem art. 22 ustawy o krajowym rejestrze sądowym wniosek o wpis do rejestru powinien być złożony nie później niż w terminie 7 dni od dnia zdarzenia uzasadniającego dokonanie wpisu. W tym przypadku zdarzeniem termin ten należy liczyć od dnia zawarcia umowy spółki jawnej.

Zgłoszenie powinno być dokonane na urzędowym formularzu KRS-W1. Do zgłoszenia należy dołączyć m .in. umowę spółki oraz wzory podpisów osób uprawnionych do reprezentacji spółki.

Wpisu spółki jawnej do rejestru dokonuje się po przeprowadzeniu postępowania rejestrowego. W trakcie postępowania sąd sprawdza czy zgłoszenie jest zgodne pod względem treści i formy z przepisami prawa.

Zwraca się wniosek bez wezwania do uzupełnienia braków, gdy:
- został złożony bez wykorzystania właściwego formularza
- został nieprawidłowo wypełniony
- nie został opłacony.

W przypadku zwrotu wniosku można złożyć go ponownie w ciągu 7 dni od daty doręczenia zarządzenia o zwrocie. Ponownie złożony wniosek niedotknięty brakami wywołuje skutek od daty pierwotnego złożenia.

W sytuacji zaistnienia innych braków formalnych sąd wzywa do ich poprawienia lub uzupełnienia w terminie 1 tygodnia.

Wpis spółki do rejestru następuje na podstawie postanowienia i ma charakter konstytutywny.

REKLAMA

Spółka cywilna może być przekształcona w spółkę jawną. Przekształcenie takie wymaga zgłoszenia do sądu rejestrowego przez wszystkich wspólników. Przed zgłoszeniem wspólnicy muszą dostosować umowę spółki do przepisów o umowie spółki jawnej. Z chwilą wpisu do rejestru spółka cywilna staje się spółką jawną.

Przy omawianiu tematyki zgłoszenia spółki do rejestru warto wspomnieć o tym, że współmałżonek wspólnika może żądać wpisania do rejestru wzmianki o umowie dotyczącej stosunków majątkowych między małżonkami.

Zobacz serwis: ABC Spółek

Spółka partnerska

Na każdym z partnerów indywidualnie ciąży obowiązek zgłoszenia spółki do rejestru bez względu na to, czy zgodnie z umową przysługuje im prawo reprezentacji spółki lub prowadzenia spraw spółki. Wniosek może również zostać złożony wspólnie przez kilku lub przez wszystkich wspólników. Partnerzy, którzy zgłaszają spółkę do rejestru, nie dokonują czynności z zakresu prowadzenia spraw spółki. Działają we własnym imieniu, a nie w imieniu nieistniejącej jeszcze spółki.

Nawet jeśli umowa spółki przewiduje powstanie zarządu, obowiązek zgłoszenia spółki ciąży na partnerach, a nie na członkach przyszłego zarządu.

Umowa spółki może wyznaczać jednego lub kilku partnerów, którzy mają złożyć wniosek o rejestrację oraz w stosunku do pozostałych odpowiadają za powodzenie tej procedury.

Zgłoszenie spółki partnerskiej do sądu rejestrowego powinno zawierać:
1)  firmę, siedzibę, adres spółki, nazwiska i imiona partnerów oraz ich adresy albo adresy do doręczeń,
2)  określenie wolnego zawodu wykonywanego przez partnerów w ramach spółki,
3)  przedmiot działalności spółki,
4)  nazwiska i imiona partnerów, którzy są uprawnieni do reprezentowania spółki; nie dotyczy to przypadku, gdy umowa spółki nie przewiduje ograniczeń prawa reprezentacji przez partnerów,
5)  nazwiska i imiona prokurentów lub osób powołanych w skład zarządu,
6)  nazwiska i imiona partnerów, którzy ponoszą nieograniczoną odpowiedzialność za zobowiązania spółki, w przypadku przewidzianym w art. 95 § 2 Kodeksu spółek handlowych.
Ujawnieniu podlegają także inne dane opisane w ustawie o krajowym rejestrze sądowym oraz numery PESEL (osoby fizyczne) i REGON (inne podmioty) wspólników.

Do zgłoszenia spółki partnerskiej do sądu rejestrowego należy dołączyć dokumenty potwierdzające uprawnienia każdego partnera do wykonywania wolnego zawodu.

Wszelkie zmiany danych wymienionych w § 1 powinny zostać zgłoszone sądowi rejestrowemu.

Spółka komandytowa

Spółka komandytowa powinna zostać zgłoszona do rejestru nie później niż 7 dni od zawarcia umowy. Uznaje się, że obowiązek rejestracji spółki obciąża zarówno komplementariuszy, jak i komandytariuszy indywidualnie. Wniosek może także zostać złożony wspólnie przez kilku lub przez wszystkich wspólników. Umową spółki można wyłączyć niektórych wspólników od obowiązku zgłoszenia spółki komandytowej do rejestru.
Zgłoszenie spółki komandytowej do sądu rejestrowego powinno zawierać:
1)  firmę, siedzibę i adres spółki,
2)  przedmiot działalności spółki,
3)  nazwiska i imiona albo firmy (nazwy) komplementariuszy oraz odrębnie nazwiska i imiona albo firmy (nazwy) komandytariuszy, a także okoliczności dotyczące ograniczenia zdolności wspólnika do czynności prawnych, jeżeli takie istnieją,
4)  nazwiska i imiona osób uprawnionych do reprezentowania spółki i sposób reprezentacji; w przypadku gdy komplementariusze powierzyli tylko niektórym spośród siebie prowadzenie spraw spółki - zaznaczenie tej okoliczności,
5) sumę komandytową (wszystkich komandytariuszy).

Wszelkie zmiany danych wymienionych powyżej powinny zostać zgłoszone sądowi rejestrowemu.

Polecamy także: Adres mailowy w rejestrze KRS

Spółka komandytowo-akcyjna

Zgłoszenie spółki komandytowo-akcyjnej do sądu rejestrowego powinno zawierać:
1)  firmę, siedzibę i adres spółki,
2)  przedmiot działalności spółki,
3)  wysokość kapitału zakładowego, liczbę i wartość nominalną akcji,
4)  liczbę akcji uprzywilejowanych i rodzaj uprzywilejowania, jeżeli statut je przewiduje,
5)  wzmiankę, jaka część kapitału zakładowego została wpłacona przed zarejestrowaniem,
6)  nazwiska i imiona albo firmy (nazwy) komplementariuszy oraz okoliczności dotyczące ograniczenia ich zdolności do czynności prawnych, jeżeli takie istnieją,
7)  nazwiska i imiona osób uprawnionych do reprezentowania spółki i sposób reprezentacji; w przypadku gdy komplementariusze powierzyli tylko niektórym spośród siebie prowadzenie spraw spółki - zaznaczenie tej okoliczności,
8)  jeżeli przy zawiązaniu spółki akcjonariusze wnoszą wkłady niepieniężne - zaznaczenie tej okoliczności,
9)  czas trwania spółki, jeżeli jest oznaczony.

Wszelkie zmiany danych wymienionych powyżej powinny zostać zgłoszone sądowi rejestrowemu.

Wniosek o wpis spółki składa się na urzędowym formularzu oznaczonym symbolem KRS-W2.

Do wniosku należy dołączyć uwierzytelnione notarialnie albo złożone przed sędzią lub upoważnionym pracownikiem sądu wzory podpisów osób upoważnionych do reprezentowania spółki (komplementariuszy uprawnionych do reprezentacji spółki) oraz prokurentów, jeżeli tacy zostali powołani.

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz.U. z 2000 r. Nr 94, poz. 1037)

Ustawa o Krajowym Rejestrze Sądowym z dnia 3 września 2007 r. (Dz.U. Nr 168, poz. 1186) t.j

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA