REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy fundacja może prowadzić działalność gospodarczą?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Adrian Prusik
Adrian Prusik
Fundacje mogą prowadzić działalność gospodarczą. Fot. Fotolia
Fundacje mogą prowadzić działalność gospodarczą. Fot. Fotolia
Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Fundacje są zakładane w celach niekomercyjnych, by realizować określone zadania o znaczeniu społecznym. Nie oznacza to jednak, że nie mogą prowadzić działalności gospodarczej pod pewnymi warunkami.

Fundacja jest osobą prawną o charakterze niezarobkowym, powołaną dla realizacji celów społecznych. Taka charakterystyka fundacji nie oznacza jednak, że nie może prowadzić ona działalności gospodarczej.

REKLAMA

REKLAMA

Wręcz przeciwnie – może. Jak zwykle istnieją jednak pewne „ale”. Po pierwsze fundacja prowadząca działalność gospodarczą musi spełniać pewne dodatkowe wymogi. Po drugie działalność gospodarcza musi mieć pewien odpowiedni zakres.

Zobacz: Formalności przy zakładaniu fundacji

Wymóg I: statut

Prowadzenie działalność gospodarczej stawia pewne wymogi przed statutem fundacji. Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 ustawy o fundacjach powinien w takiej sytuacji zawierać zapisy dotyczące prowadzenia działalności komercyjnej.

REKLAMA

Określenie działalności gospodarczej w statucie ma tutaj kapitalne znaczenie, z uwagi chociażby na treść art. 11 ustawy. Zgodnie z jego treścią prowadzenie działalności gospodarczej przez fundację, która nie została przewidziana w statucie, wymaga jego uprzedniej zmiany. Zmiana taka podlega wpisowi do Krajowego Rejestru Sądowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wymóg II: majątek

Prowadzenie działalności gospodarczej stawia także pewne warunki w odniesieniu do majątku fundacji. Przepisy ustawy o fundacjach nakładają na fundatora (którym może być osoba fizyczna lub prawna) obowiązek wyposażenia fundacji w określony majątek.

Przepisy ustawy o fundacjach, za jednym wyjątkiem, nie precyzują jaki majątek powinien być przekazany fundacji na realizację jej celów. Stąd też nie ma tutaj wymogów co do jego minimalnego pułapu (patrz. postanowienie Sądu Najwyższego z 12 lutego 2002 r. – sygn. I CKN 1388/99).

Jedyny wyjątek dotyczy właśnie fundacji prowadzących też w ramach swojej aktywności, działalność gospodarczą. Zgodnie z art. 5 ust. 5 ustawy o fundacjach „jeżeli fundacja ma prowadzić działalność gospodarczą, wartość środków majątkowych fundacji przeznaczonych na działalność gospodarczą nie może być mniejsza niż 1000 złotych”. Powyższy przepisy oznacza konieczność wyodrębnienia z majątku fundacji (przeznaczonego na realizację jej celów) części, która posłuży finansowaniu działalności gospodarczej. Przy tym część ta nie może być mniejsza, niż 1 tys. zł.

Zobacz: Czym jest fundacja i jak jej szukać w KRS?

Wymóg III: zakres i rejestr

Możliwość prowadzenia działalności gospodarczej przez fundacje nie oznacza jednak, że działalność ta może być dowolna. Działalność ta pozostaje bowiem w nierozerwalnym związków z głównym celem istnienia fundacji, tj. w związku z realizacją celów społecznych, określonych statucie. Stąd też działalność gospodarcza powinna być prowadzona „w rozmiarach służących realizacji jej celów” (art. 5 ust. 5 ustawy).

Osobnym wymogiem w takiej sytuacji jest także konieczność wpisania takiej fundacji dodatkowo do rejestru przedsiębiorców (art. 50 ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA