REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co oznaczają zmiana adresu i zmiana siedziby spółki kapitałowej?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kancelaria Kopeć & Zaborowski
Kopeć & Zaborowski (KKZ) to jedna z wiodących firm na polskim rynku prawniczym, specjalizująca się w sprawach z zakresu prawa karnego, gospodarczego, prasowego, ochrony dóbr osobistych a także z zakresu prawa pracy. Innym aspektem działalności KKZ jest przeprowadzanie na zlecenie podmiotów gospodarczych profesjonalnych audytów śledczych związanych z wykrywaniem nadużyć wewnątrz firm, a także mającymi na celu racjonalizację wydatków.
Maciej Wierzchowiec
Młodszy Prawnik
Jak formalnie zmienić siedzibę spółki?
Jak formalnie zmienić siedzibę spółki?

REKLAMA

REKLAMA

Siedziba spółki to nie to samo co adres spółki, a często te pojęcia są ze sobą mylone. Między adresem a siedzibą spółki występują istotne różnice, co widać zwłaszcza w sytuacji zmiany adresu lub siedziby spółki.

Czym różni się adres od siedziby spółki?

Siedzibą spółki jest miejscowość, w której ma siedzibę organ zarządzający, chyba że inaczej postanowiono w umowie spółki albo co innego wynika z przepisów ustawowych (art. 41 k.c.). Organem tym jest zarząd spółki kapitałowej. Siedzibą jest zatem miasto lub wieś określone w umowie spółki, np. Warszawa, Kraków, Tczew itd.

REKLAMA

REKLAMA

Adres spółki często definiowany jest jako doprecyzowanie siedziby. Najczęściej jest to adres biura zarządu spółki określony jako konkretna ulica wraz z numerem, np. 01-101 Warszawa, Al. Jerozolimskie 21 lok. 3C. W przeciwieństwie do siedziby, adres spółki nie jest określany w umowie spółki, ale przyjmowany uchwałą zarządu.

Kup książkę: Kodeks spółek handlowych z komentarzem do zmian

Jak zmienić siedzibę spółki?

Wobec tego, że siedziba spółki wpisana jest do umowy spółki, zmiana siedziby spółki jest równoznaczna ze zmianą umowy spółki. Jeżeli umowa spółki była zawarta w systemie S24 zmiany umowy spółki można dokonać za pośrednictwem tego system albo dokonać czynności w formie aktu notarialnego. Jeżeli umowa spółki była zawarta u notariusza, konieczne jest zwołanie zgromadzenia wspólników/walnego zgromadzenia i podjęcie uchwały o zmianie umowy spółki protokołowanej przez notariusza.

REKLAMA

Zmiana siedziby spółki wymaga zgłoszenia do rejestru przedsiębiorców KRS i jest skuteczna od momentu ujawnienia zmiany w rejestrze. Na zgłoszenie zmiany zarząd spółki ma 6 miesięcy od momentu wejścia w życie uchwały o zmianie umowy spółki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak zmienić adres spółki?

Zmiana adresu spółki nie wymaga zmiany umowy spółki, a więc nie wymaga również zwołania zgromadzenia wspólników/walnego zgromadzenia, ani formy aktu notarialnego. Adres spółki zmieniany jest przez przyjęcie uchwały zarządu w formie pisemnej.

Zmiana adresu spółki jest skuteczna od momentu oznaczonego w treści uchwały zarządu, np. od chwili podjęcia uchwały. Zmiana adresu spółki wymaga zgłoszenia do rejestru przedsiębiorców KRS. Zarząd spółki musi zgłosić tę zmianę w ciągu 7 dni od dnia wejścia w życie uchwały o zmianie adresu spółki.

Jak zgłosić zmianę do KRS?

Zarówno zmianę adresu spółki, jak i zmianę siedziby spółki zgłasza się do KRS na formularzu KRS Z3 udostępnionym na stronie internetowej Ministerstwa Sprawiedliwości. Zmiana adresu spółki oznacza konieczność załączenia do formularza KRS Z3 uchwały zarządu o zmianie adresu spółki. Zmiana siedziby spółki automatycznie oznacza także zmianę adresu, zatem do formularza KRS Z3 również należy załączyć uchwałę zarządu o zmianie adresu spółki, a ponadto protokół ze zgromadzenia wspólników/walnego zgromadzenia oraz tekst jednolity spółki.

Tak zmiana siedziby jak i zmiana adresu oznacza konieczność uiszczenia opłaty za wpis do KRS i ogłoszenie w MSiG w kwocie w sumie 350 zł (300 zł przy zgłoszeniu przez system S24).

Dodatkowe czynności przy zmianie adresu lub siedziby spółki

Zawsze należy pamiętać, że zmiana siedziby lub adresu spółki to prosta czynność z perspektywy obowiązków rejestrowych, ale może wiązać się z licznymi dodatkowymi obowiązkami i kosztami. Przede wszystkim należy pamiętać o powiadomieniu o zmianie wszystkich kontrahentów spółki, którzy w przeciwnym razie będą wysyłać korespondencję na adres wskazany w umowie. Ponadto należy pamiętać o aneksowaniu umów o pracę w zakresie zmiany miejsca pracy, powiadomieniu banków, ubezpieczycieli, a także o obowiązkach administracyjnych, jak np. przerejestrowanie samochodów firmowych i wymiana tablic rejestracyjnych.

Maciej Wierzchowiec. Młodszy Prawnik. Młodszy Prawnik w Dziale Prawa dla Biznesu  Kancelarii Kopeć Zaborowski Adwokaci i Radcowie Prawni

Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA