REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przekształcić spółkę akcyjną w inną spółkę kapitałową?

Maciej Wierzchowiec
Młodszy Prawnik
Jak przekształcić spółkę akcyjną w inną spółkę kapitałową?
Jak przekształcić spółkę akcyjną w inną spółkę kapitałową?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Aby móc przystąpić do przekształcenia spółki akcyjnej, spółka ta nie może znajdować się w likwidacji (nie mogła rozpocząć podziału majątku) ani w upadłości.

Spółka przekształcana

Spółka przekształcana musi mieć zatwierdzone sprawozdania finansowe za co najmniej dwa ostatnie lata obrotowe oraz całkowicie pokryty kapitał zakładowy (kapitał wpłacony musi odpowiadać kapitałowi zakładowemu).

REKLAMA

REKLAMA

Przy planowaniu przekształcenia należy pamiętać, że kapitał zakładowy spółki przekształconej musi być co najmniej w takiej wysokości jak w spółce przekształcanej. Warto również uwzględnić nastroje ogółu akcjonariuszy, ponieważ do powzięcia uchwały o przekształceniu spółki musimy zebrać co najmniej połowę kapitału zakładowego (kworum) oraz większość trzech czwartych głosów. Wymogów tych nie da się złagodzić, a jedynie zaostrzyć w statucie spółki.

Spółka powinna być również gotowa finansowo na zapłatę akcjonariuszom stosownego wynagrodzenia, jeżeli w skutek przekształcenia utracą oni uprawnienia osobiste, które są nie do pogodzenia z przepisami o spółce przekształconej. Spółka musi zapłacić to wynagrodzenie w terminie roku od przekształcenia spółki.

Nowa spółka (spółka przekształcona) powstaje z chwilą wpisu przekształcenia do rejestru przedsiębiorców. Spółka przekształcona jest sukcesorem uniwersalnym spółki przekształcanej, a więc staję się podmiotem wszystkich praw i obowiązków starej spółki. Z dniem przekształcenia, unieważnieniu ulegną dokumenty akcji spółki przekształcanej.

Polecamy: Nowy JPK_VAT + Nowe oznaczenia (szczegółowa tabela) + 150 odpowiedzi na pytania o kody w JPK_VAT

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Etapy przekształcenia spółki

Zgodnie z przepisami Kodeksu spółek handlowych, proces przekształcenia rozpoczyna się od przyjęcia przez zarząd spółki planu przekształcenia. Jednakże, przygotowanie planu przekształcenia wymaga odpowiedniego uzasadnienia i szeregu innych działań, które zarząd i pracownicy spółki muszą podjąć przed przyjęciem planu przekształcenia. Wobec tego, faktycznie proces przekształcenia rozpoczyna się od podjęcia decyzji kierunkowej przez akcjonariuszy lub radę nadzorczą. Daje to zarządowi podstawę do podjęcia uchwały kierunkowej o rozpoczęciu procesu przekształcenia, która stanowi swego rodzaju uzasadnienie nakładów ekonomicznych ponoszonych przez spółkę na czynności zmierzające do przekształcenia.

Plan przekształcenia

Decyzję o rozpoczęciu procesu przekształcania spółki podejmuje zarząd. Jest on odpowiedzialny za sporządzenie planu przekształcenia w formie pisemnej, zaś w spółce jednoosobowej, w formie aktu notarialnego.

Plan przekształcenia powinien zawierać co najmniej ustalenie wartości bilansowej majątku spółki. Zazwyczaj zamieszcza się w nim również opis podstaw prawnych przekształcenia, wskazanie nowej formy prawnej spółki (spółki przekształconej) oraz uzasadnienie faktyczne przekształcenia. To ostatnie może okazać się przydatne, jeżeli o przyczynę przekształcenia zapyta spółkę organ administracji podatkowej.

Uzasadnienie przekształcenia

REKLAMA

Dobrze widziane jest opisanie uzasadnienia ekonomicznego przekształcenia spółki w planie przekształcenia. Co do zasady, urząd skarbowy wzywa do uzasadnienia w przypadku podziału albo łączenia spółek. Nic nie stoi jednak na przeszkodzie, żeby dla bezpieczeństwa zawrzeć takie uzasadnienie również w przypadku przekształcenia, szczególnie, że nie musi być ono szczególnie rozbudowane.

W przypadku przekształcenia spółki akcyjnej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, a niedługo również w prostą spółkę akcyjną, wymienia się kilka najczęstszych przyczyn. Dla przykładu: skomplikowany model organizacyjny spółki akcyjnej, nie przystający do działalności spółki; wysokie koszty bieżącego funkcjonowania; obowiązkowa rada nadzorcza i podział kompetencji nadzorczych między akcjonariuszy a radę nadzorczą.

Załączniki do planu przekształcenia

Do planu przekształcenia załącza się projekt uchwały walnego zgromadzenia w sprawie przekształcenia spółki, projekt umowy albo statutu nowej spółki oraz sprawozdanie finansowe sporządzone dla celów przekształcenia, przy zastosowaniu takich samych metod i w takim samym układzie, jak ostatnie roczne sprawozdanie finansowe.

Wartość bilansową majątku spółki oraz sprawozdanie finansowe dla celów przekształcenia, sporządza się na określony, ale dowolnie wybrany dzień w miesiącu poprzedzającym zawiadomienie wspólników o przekształceniu (tzw. dzień wyceny). Dla przykładu, jeżeli sporządzimy sprawozdanie finansowe na dzień 30 września 2020 r., musimy dokonać pierwszego zawiadomienia akcjonariuszy o przekształceniu, najpóźniej dnia
31 października 2020 r.

Uchwała o przekształceniu powinna zawierać informację o typie spółki przekształconej, wysokości kapitału zakładowego, uprawnieniach osobistych wspólników spółki przekształconej, nazwiska i imiona członków zarządu oraz zgodę na brzmienie umowy albo statutu spółki. Podjęcie tej uchwały zastępuje zawarcie umowy spółki.

Zawiadomienia

O zamiarze przekształcenia należy powiadomić akcjonariuszy dwukrotnie. Zawiadomień dokonuje się w taki sam sposób w jaki zwołuje się walne zgromadzenie spółki. Pierwszego zawiadomienia należy dokonać co najmniej na miesiąc przed terminem podjęcia uchwały walnego zgromadzenia o przekształceniu. Wobec tego, warto już w pierwszym zawiadomieniu dokonać zwołania walnego zgromadzenia z porządkiem obrad umożliwiającym podjęcie uchwały o przekształceniu. Drugiego zawiadomienia dokonuje się nie wcześniej niż dwa tygodnie od pierwszego.

W treści każdego zawiadomienia należy wskazać istotne elementy planu przekształcenia, tj. ustalenie wartości bilansowej majątku spółki. Należy również wskazać miejsce i czas wyłożenia akcjonariuszom do wglądu treści planu przekształcenia wraz z załącznikami. Akcjonariusze muszą mieć możliwość wglądu w dokumenty co najmniej przez dwa tygodnie przed planowanym podjęciem uchwały o przekształceniu.

Prosta spółka akcyjna

Przekształcenie spółki akcyjnej w prostą spółkę akcyjną przebiegać będzie, co do zasady, w ten sam sposób jak opisano powyżej. Odmienność polega na obowiązku ogłoszenia planu przekształcenia w prostą spółkę akcyjną w Monitorze Sądowym i Gospodarczym. Obowiązek ten może okazać się kosztochłonny. Plan przekształcenia zawierający uzasadnienie ekonomiczne przekształcenia będzie liczył co najmniej 3 strony. Uwzględniając opłatę 70 groszy od znaku i dopłatę 30% za wyróżnienia i podkreślenia, koszt publikacji może wynieść około 7000 złotych.

Wierzyciel spółki akcyjnej może w terminie miesiąca od dnia ogłoszenia planu przekształcenia w MSiG żądać zabezpieczenia swoich roszczeń. Wierzyciel musi udowodnić, że ich zaspokojenie jest zagrożone, jeżeli spółka zostanie przekształcenia. Jeżeli spółka nie zabezpieczy roszczeń wierzyciela, rozstrzyga w tej sprawie sąd właściwy ze względu na siedzibę spółki. Wniosek wierzyciela nie wstrzymuje rejestracji przekształcenia.

PCC i rachunkowość

Warto zauważyć, że jeżeli spółka przekształcona nie będzie miała wyższego kapitału zakładowego niż spółka przekształcana, od przekształcenia nie zostanie naliczony PCC. Zgodnie z ustawą o PCC, obowiązek podatkowy powstanie tylko jeżeli kapitał zakładowy spółki przekształconej uległby zwiększeniu.

W zakresie Ustawy o rachunkowości, przy przekształceniu spółki akcyjnej w inną spółkę kapitałową, nie ma obowiązku zamykania ksiąg rachunkowych spółki na dzień poprzedzający dzień przekształcenia i otwierania ich na nowo dla spółki przekształconej.

Maciej Wierzchowiec. Młodszy Prawnik w Dziale Prawa dla Biznesu Kancelarii Kopeć Zaborowski Adwokaci i Radcowie Prawni

Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA   

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA