REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wady i zalety prowadzenia spółki w Polsce

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Mateusz Malinowski
Mateusz Malinowski – Młodszy Prawnik w Dziale Prawa dla Biznesu w Kopeć Zaborowski Adwokaci i Radcowie Prawni Sp. p.
Prawnik wyjaśnia: wady i zalety prowadzenia spółki w Polsce
Prawnik wyjaśnia: wady i zalety prowadzenia spółki w Polsce
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Spółki w Polsce możemy podzielić na dwa główne rodzaje: spółki osobowe oraz spółki kapitałowe. Do spółek osobowych zaliczymy: spółkę jawną, spółkę partnerską oraz spółkę komandytową i komandytowo-akcyjną. Do grona spółek kapitałowych należą z kolei: spółka z ograniczoną odpowiedzialnością i spółka akcyjna. Jakie są wady i zalety każdej z form? Jaką spółkę dobrać do jakiej skali prowadzonego biznesu?

Spółki w Polsce

Celowo w tym zestawieniu pominięta została spółka cywilna. Pomimo swojej nazwy, spółka cywilna nie zalicza się do spółek w rozumieniu przepisów prawa handlowego. Nie stanowi ona odrębnej, nawet niepełnej osoby prawnej lecz jest jedynie umową zawieraną pomiędzy wspólnikami i nakłada na nich pewne obowiązki.

REKLAMA

Polecamy: Nowe technologie w pracy księgowych

Spółka jawna

Jest to najprostsza ze spółek. Pozwala ona w stosunkowo łatwy i odformalizowany sposób prowadzić wspólne przedsięwzięcia. Każdy ze wspólników ma prawo i obowiązek prowadzenia spraw spółki i reprezentacji jej na zewnątrz. Niesie ona jednak ze sobą praktycznie nieograniczoną odpowiedzialność wspólników za długi spółki.

Zalety:

  • brak podwójnego opodatkowania (podatek dochodowy płacą jedynie wspólnicy);
  • możliwość opodatkowania ryczałtowego;
  • mało formalności przy zawiązywaniu;
  • niskie wymagania co do treści umowy spółki;
  • niskie koszty założenia i prowadzenia;
  • brak minimalnej wartości kapitału startowego;

Wady:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • odpowiedzialność wspólników za długi spółki całym ich majątkiem;
  • konieczność ujawnienia nazwisk wspólników w firmie spółki;
  • zakaz działalności konkurencyjnej dla wspólników;

Spółka partnerska

Spółka partnerska – jest to spółka dedykowana dla osób wykonujących tak zwane „wolne zawody” czyli m. in. lekarzy, prawników, księgowych czy architektów. Jest ona podobna do spółki jawnej, jednak wprowadza ona ograniczenie odpowiedzialności wobec działań pozostałych partnerów wykonujących wolny zawód.

Zalety

  • brak podwójnego opodatkowania (podatek dochodowy płacą jedynie partnerzy);
  • brak odpowiedzialności partnera za czynności wykonywane w ramach wolnego zawodu przez innych partnerów;
  • niskie formalności przy zawiązywaniu i prowadzeniu;
  • brak minimalnej wartości wkładów;

Wady:

  • dostępna jedynie dla osób wykonujących „wolne” zawody;
  • konieczność umieszczenia nazwisk partnerów w firmie spółki;
  • odpowiedzialność partnerów za długi spółki ich prywatnym majątkiem;

Spółka komandytowa i komandytowo-akcyjna

Spółki te stanowią poniekąd formę pośrednią pomiędzy spółkami osobowymi a spółkami kapitałowymi. Wprowadza ona rozróżnienie na wspólników – komplementariuszy, prowadzących sprawy spółki oraz odpowiadających bez ograniczeń za zobowiązania spółki oraz na wspólników – komandytariuszy (a w spółce komandytowo-akcyjnej – akcjonariuszy), pozostają oni bierni względem prowadzenia spraw spółki a za zobowiązania odpowiadają jedynie do wysokości sumy komandytowej.

Zalety:

  • możliwość rozróżnienia na wspólników „aktywnych” i „biernych”;
  • stosunkowa łatwość dokapitalizowania i wprowadzenia nowych wspólników do spółki;
  • brak podwójnego opodatkowania (podatek  dochodowy płacą jedynie wspólnicy) – znane są jednak plany rządu co do opodatkowania spółki komandytowej i komandytowo-akcyjnej;

Wady:

  • ograniczenia w firmie spółki, zakaz umieszczenia nazwiska komandytariusza, konieczność umieszczenia nazwiska komplementariusza;
  •  konieczność zawarcia umowy spółki w formie aktu notarialnego;
  •  konieczność przyjęcia nieograniczonej odpowiedzialności za zobowiązania przez co najmniej jednego wspólnika;
  • w spółce komandytowo-akcyjnej minimalna wartość kapitału zakładowego wynosi 50.000 zł;
  • w spółce komandytowo-akcyjnej, w której występuje więcej niż 25 akcjonariuszy obligatoryjnie należy ustanowić radę nadzorczą;

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością – spółka ta, jak wskazuje nazwa, wprowadza ograniczenie odpowiedzialności wspólników za zobowiązania spółki. Jest ona ograniczona jedynie do wysokości wniesionych przez wspólników wkładów. Pojawia się tu także zarząd, jako oddzielny organ do reprezentacji z zarządzania spółką. W jego skład mogą, lecz nie muszą wejść wspólnicy, tym samym znika domniemanie, że za prowadzenie spraw spółki odpowiadają wspólnicy.

Zalety:

  • ograniczenie odpowiedzialności wspólników do wysokości wkładów;
  • dowolność w określeniu firmy spółki;
  • możliwość powierzenia zarządzania spółką profesjonalnym managerom;

Wady:

  • duży formalizm w zakładaniu spółki;
  • obowiązki sprawozdawcze zarządu;
  • odpowiedzialność zarządu za długi spółki (art. 299 Kodeksu spółek handlowych);
  • konieczność ustanowienia kapitału zakładowego na poziomie co najmniej 5.000 zł;
  • konieczność zawarcia umowy spółki w formie aktu notarialnego;
  • utrudnione wyjście ze spółki, brak możliwości wypowiedzenia umowy;
  • podwójne opodatkowanie wspólników

Spółka akcyjna

Jest to najbardziej „zaawansowana” forma spółki w polskim prawie. Jest ona najbardziej sformalizowaną formą spółki, jednak z pozycji wspólnika zapewnia mu największą ochronę w przypadku problemów z płynnością finansową. Co do zasady zamysłem ustawodawcy było, aby w formie spółki akcyjnej funkcjonowały największe podmioty, jednak na rynku funkcjonuje wiele stosunkowo małych spółek akcyjnych.

Zalety:

  • brak odpowiedzialności akcjonariuszy za zobowiązania spółki;
  • szerokie możliwości dokapitalizowania i wprowadzania nowych inwestorów;
  • dowolność w określeniu firmy spółki;
  • rodzaj spółki wzbudza zaufanie wśród kontrahentów;

Wady:

  • duży formalizm przy zakładaniu;
  • konieczność powołania rady nadzorczej;
  • wiele obowiązków sprawozdawczych;
  • konieczność prowadzenia rejestru akcjonariuszy;
  • minimalny kapitał zakładowy na poziomie 100.000 zł;

Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA  

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rząd opóźnia obowiązek raportowania ESG. Raportowanie dopiero od 2028 i 2029 r. [projekt ustawy przyjęty przez Radę Ministrów]

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy odraczający o dwa lata obowiązek raportowania ESG dla firm. Nowe przepisy mają ograniczyć biurokratyczne obciążenia i dać przedsiębiorcom więcej czasu na dostosowanie się do unijnych regulacji.

Dlaczego Polacy nie ufają zagranicznym sklepom online? [Raport]

Zagraniczne firmy napotykają na poważną barierę na polskim rynku e-commerce – brak zaufania. Aż 2/3 Polaków unika zakupów w zagranicznych e-sklepach z obawy o zwroty, reklamacje i autentyczność produktów. Kluczową rolę w decyzjach zakupowych odgrywają opinie innych klientów. Pokonanie tej nieufności to klucz do sukcesu w polskim e-handlu.

Rząd podwyższy w 2026 r. płacę minimalną tylko o wskaźnik inflacji - przedsiębiorcy chwalą takie rozwiązanie, dlaczego

Płaca minimalna w 2026 roku wzrośnie o 140 złotych brutto do kwoty 4806 złotych. To mniejszy wzrost niż w minionych latach, ale przedsiębiorcy przyznają, że jest to kompromis pomiędzy możliwościami przedsiębiorców, a oczekiwaniami pracowników.

Szczęście i spełnienie może iść w parze

Rozmowa z dr Mary E. Anderson, autorką książki „Radość osiągania” – o tym, jak być szczęśliwym wysoko efektywnym człowiekiem.

REKLAMA

Ludzie wciąż listy piszą, ale polecone wysyłają głównie urzędy. Rynek pocztowy w Polsce ma się dobrze

Jednak główną siłą napędową pozostają wciąż usługi kurierskie, które odpowiadają za 73,3 proc. wartości rynku i 56,5 proc. jego wolumenu. Mimo dominacji tego segmentu, istotną rolę wciąż odgrywają przesyłki listowe.

Miód podrożeje, bo prawo wymaga zmiany etykiet na słoikach a to kosztuje

Równo za rok na sklepowych półkach pojawią się nowe etykiety miodu, wynikające z przyjętej unijnej dyrektywy. Wprowadzają one niepozorną, ale mogącą narobić sporo zamieszania zmianę. Jednocześnie nielegalny handel miodem rozwija się niemal bez nadzoru.

Rolnicy radzą sobie dużo lepiej z długami niż firmy przetwarzające plony ich pracy

Polska żywność ma się dobrze, ale kondycja finansowa branży już mniej. Sektor rolno-spożywczy musi oddać wierzycielom 760,6 mln zł, a wiarygodność płatnicza przetwórców i dostawców staje się coraz większym problemem. Nie dotyczy to rolników, którzy na ogół są wiarygodni finansowo.

Małe firmy z dużymi obawami przed kolejnym wysokim wzrostem płacy minimalnej

Duże wzrosty płacy minimalnej w ostatnich latach hamują wzrost małych i średnich firm. Poza bezpośrednim obciążeniem kosztami pracowniczymi oznaczają dla przedsiębiorców skokowy wzrost koszt w postaci coraz wyższych składek ZUS.

REKLAMA

Umowa z influencerem krok po kroku

Szybki rozwój marketingu internetowego otworzył przed markami i twórcami zupełnie nowe perspektywy współpracy. W dobie cyfrowej rewolucji, influencerzy stali się kluczowymi partnerami w promocji produktów i usług, oferując unikatowy sposób docierania do odbiorców (potencjalnych klientów marek). Współpraca z twórcami, choć niezwykle efektywna, wiąże się jednak z szeregiem wyzwań prawnych, które wymagają szczególnej uwagi. Odpowiednie uregulowanie wzajemnych praw i obowiązków jest fundamentem sukcesu i bezpieczeństwa obu stron, minimalizując ryzyko sporów i nieporozumień.

Deregulacja: rząd naprawia prawo, ale przedsiębiorcy nie są zadowoleni z zakresu i tempa zmian w przepisach

Przedsiębiorcy przekonują, że Polska musi być krajem ze sprawną strukturą przepisów. Mimo postępów nadal wiele zagadnień z prawa budowlanego, pozwoleń na zatrudnienie czy przepisów związanych z regulacją handlu i usług zdają się być niepotrzebnym mnożeniem administracji.

REKLAMA