REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mediacja sposobem na rozwiązywanie sporów między przedsiębiorcami

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Monika Pązik
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Mediacja jest dobrowolnym sposobem rozwiązywania sporów. Ugoda zawarta w trakcie mediacji zatwierdzona przez sąd traktowana jest jak ugoda zawarta przed sądem. Czy jest to skuteczny sposób rozstrzygania sporów?

Mediacja została uregulowana w przepisach kodeksu postępowania cywilnego i jest traktowana jako pozasądowe porozumienie między stronami. Tego typu postępowanie jest dobrowolne, niesformalizowane i poufne prowadzone przez osobę trzecią, czyli mediatora. W odniesieniu do przedsiębiorców może okazać się ono bardziej korzystne niż wstępowanie na drogę sądowa, bowiem taka forma jest dobrowolna, a prowadzący ją mediator nie ma prawa narzucać stronom swojego zdania w danej sprawie. Mediacja cechuje się zatem bezstronnością, neutralnością i niesformalizowaniem. Sama procedura mediacyjne nie jest nadto skomplikowana, jedynie kończy się ona spisaniem protokołu, który następnie zostaje przekazany sądowi. Podstawę wszczęcia mediacji stanowi umowa zawarta między stronami (przedsiębiorcami) bądź postanowienie sądu kierujące sprawę do mediacji. Zasada dobrowolności w takiej sytuacji oznacza, ze preferowane powinno być zawieranie umowy, bowiem decyzja o rozpoczęciu mediacji będzie stanowić autonomiczną decyzję przedsiębiorców. Umowa mediacji nie jest umową skodyfikowaną co oznacza, iż od strony prawnej nie musi określać wyznaczonych ustawowo elementów. Można zatem uznać, iż ten rodzaj umowy jest umową o charakterze materialnoprawnym a wzajemne świadczenia stron zmierzają do ugodowego rozwiązania sporu.

REKLAMA

REKLAMA


Osoba mediatora


Zgodnie z art. 1833 § 1 k.p.c. mediatorem może być osoba fizyczna posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych i korzystająca z pełni praw publicznych. Zgodnie z § 2 mediatorem nie może być sędzia (chyba, że znajduje się w stanie spoczynku). Istotne jest, aby mediator posiadał zdolność prowadzenia mediacji. Zgodnie z przepisami prawa mediator jest osobą bezstronną nie pozostającą w żadnym stosunku zależności między stronami oraz charakteryzujący się neutralną postawą. Mediator ma prawo do wynagrodzenia i zwrotu wydatków związanych z przeprowadzaniem postępowania mediacyjnego.


Zobacz również: Arbitraż sposobem rozwiązywania sporów gospodarczych


Postępowanie mediacyjne


Postępowanie mediacyjne jest niejawne. Oznacza to, że osoby trzecie nie mają prawa uczestniczyć w mediacji. Jednakże w postępowaniu między przedsiębiorcami można dopuścić pracowników, adwokatów oraz osoby związane bezpośrednio ze sprawą. Udział wskazanych osób może mieć miejsce za wyłączną zgodą stron w porozumieniu z mediatorem. Konsekwencją wyłączenia jawności postępowania mediacyjnego jest zachowanie poufności. Mediator jest zatem zobowiązany do zachowania w tajemnicy fakty, o których dowiedział się w trakcie prowadzenia mediacji.

REKLAMA


Wszczęcie mediacji następuje z chwilą doręczenia mediatorowi wniosku o przeprowadzenie mediacji wraz z dołączeniem odpisu wniosku drugiej stronie. Jest to tzw. dorozumiana umowa stron, która nie ma zastosowania przy skierowaniu przez sąd na mediacje. Do takiego postępowania może bowiem skierować również sąd wydając postanowienie o skierowaniu stron na mediację. Oczywiście strony mogą w ciągu tygodnia oświadczyć, że nie wyrażają zgody na przeprowadzenie mediacji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Zawarcie ugody


Strony mogą złożyć wniosek o zatwierdzenie ugody, która została zawarta przed mediatorem w postępowaniu mediacyjnym. Podlega ona stałej opłacie w wysokości 50 zł. Jeżeli ugoda podlega wykonaniu w drodze egzekucji, sąd zatwierdza ją przez nadanie jej klauzuli wykonalności, w przeciwnym przypadku sąd zatwierdza ugodę postanowieniem na posiedzeniu niejawnym. Sąd jednak odmówi nadania klauzuli wykonalności albo zatwierdzenia ugody zawartej przed mediatorem, w całości lub części, jeżeli ugoda jest sprzeczna z prawem lub zasadami współżycia społecznego albo zmierza do obejścia prawa, a także gdy jest niezrozumiała lub zawiera sprzeczności.


Ugoda zawarta przed mediatorem i zatwierdzona przez sąd ma moc prawną ugody zawartej przed sądem. W przypadku skierowania stron do mediacji przez sąd zawarcie tej ugody uzasadnia umorzenie postępowania. Jednakże w przypadku, gdy strony wystąpiły z wnioskiem do mediatora o zawarcie ugody w toku postępowania to zwarta ugoda ma wpływ na tok procesu, jeżeli przedmiot postępowania mediacyjnego jest równoznaczny z przedmiotem postępowania sądowego.


Zadaj pytanie na naszym FORUM:
Moja Firma - Działalność gospodarcza

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Eksport do Arabii Saudyjskiej - nowe przepisy od 1 października. Co muszą zrobić polskie firmy?

Każda firma eksportująca towary do Arabii Saudyjskiej musi dostosować się do nowych przepisów. Od 1 października 2025 roku obowiązuje certyfikat SABER dla każdej przesyłki – bez niego towar nie przejdzie odprawy celnej. Polskie firmy muszą zadbać o spełnienie nowych wymogów, aby uniknąć kosztownych opóźnień w dostawach.

Koszty uzyskania przychodu w praktyce – co fiskus akceptuje, a co odrzuca?

Prawidłowe kwalifikowanie wydatków do kosztów uzyskania przychodu stanowi jedno z najczęstszych źródeł sporów pomiędzy podatnikami a organami skarbowymi. Choć zasada ogólna wydaje się prosta, to praktyka pokazuje, że granica między wydatkiem „uzasadnionym gospodarczo” a „nieuznanym przez fiskusa” bywa niezwykle cienka.

Dziedziczenie udziałów w spółce – jak wygląda sukcesja przedsiębiorstwa w praktyce

Wielu właścicieli firm rodzinnych nie zastanawia się dostatecznie wcześnie nad tym, co stanie się z ich udziałami po śmierci. Tymczasem dziedziczenie udziałów w spółkach – zwłaszcza w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością i spółkach akcyjnych – to jeden z kluczowych elementów sukcesji biznesowej, który może zadecydować o przetrwaniu firmy.

Rozliczenie pojazdów firmowych w 2026 roku i nowe limity dla kosztów podatkowych w firmie – mniejsze odliczenia od podatku, czyli dlaczego opłaca się kupić samochód na firmę jeszcze w 2025 roku

Od 1 stycznia 2026 roku poważnie zmieniają się zasady odliczeń podatkowych co do samochodów firmowych – zmniejszeniu ulega limit wartości pojazdu, który można przyjmować do rozliczeń podatkowych. Rozwiązanie to miało w założeniu promować elektromobilność, a wynika z pakietu ustaw uchwalanych jeszcze w ramach tzw. „Polskiego Ładu”, z odroczonym aż do 2026 roku czasem wejścia w życie. Resort finansów nie potwierdził natomiast, aby planował zmienić te przepisy czy odroczyć ich obowiązywanie na dalszy okres.

REKLAMA

Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

REKLAMA

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

REKLAMA