REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mediacja pozwala uniknąć sądu

Piasecka-Sobkiewicz Małgorzata
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorca, który chce uniknąć postępowania przed sądem w razie sporu z klientem, może zdecydować się na mediację. Jest ona dobrowolna, więc musi na nią wyrazić zgodę również klient.

Spór przedsiębiorcy z klientem może zostać zakończony w trybie mediacji. W ten sposób strony unikną długiego i kosztownego procesu, po przeprowadzeniu którego sąd w wyroku rozstrzygnie, kto miał rację.

REKLAMA

We wniosku o przeprowadzenie mediacji należy oznaczyć strony, określić żądanie i uzasadnić je. Strona powinna też wniosek podpisać i wymienić załączniki. Gdyby strony zawarły umowę o mediację, to do wniosku dołącza się odpis tej umowy.

Po zakończeniu mediacji strony zawierają ugodę przed mediatorem, który składa w sądzie protokół i zamieszcza w nim warunki ugody. Strony muszą tę ugodę podpisać. Po zatwierdzeniu ugody przez sąd ma ona taką samą moc prawną jak ugoda zawarta przed sądem.

Mediacja jest dobrowolna, co oznacza, że obie strony sporu muszą wyrazić zgodę na jej przeprowadzenie.

Najczęściej mediację prowadzi się na podstawie umowy zawartej między przedsiębiorcą a klientem. Strony mogą tę umowę spisać albo zawrzeć ją w taki sposób, że jedna złoży wniosek o wszczęcie mediacji, a druga wyrazi zgodę. W umowie o mediację określa się przedmiot mediacji, wskazuje osobę mediatora albo określa sposób, w jaki powinien zostać wybrany.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Mediatorem nie musi być prawnik. Może nim zostać każda osoba fizyczna, która ma pełną zdolność do czynności prawnych oraz korzysta w pełni z praw publicznych.

REKLAMA

Przy wyborze mediatora w sporze przedsiębiorcy z klientem można skorzystać z listy stałych mediatorów prowadzonej przez Inspekcję Handlową. Takie listy prowadzą też organizacje społeczne i zawodowe, które tworzą także ośrodki mediacyjne. Informacje o listach stałych mediatorów oraz o ośrodkach mediacyjnych można uzyskać w sądzie okręgowym.

Przedsiębiorca może poddać się postępowaniu mediacyjnemu bez obawy, że przy okazji zostaną ujawnione tajemnice firmy. Postępowanie jest niejawne i mediator powinien zachować w tajemnicy fakty, o których dowiedział się w toku prowadzenia mediacji.

Strony muszą zapłacić mediatorowi wynagrodzenie i zwrócić mu wydatki, które poniósł w związku z prowadzeniem postępowania.

MAŁGORZATA PIASECKA-SOBKIEWICZ

malgorzata.piasecka@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA