REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak stosować mediację w sporze z klientem

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Niedzielska-Jakubczyk Dobromiła
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Mediacja pozwala zaoszczędzić czas i pieniądze, a nawet dochodzenie swoich praw w sądzie. Szkoda, że ciągle dość rzadko bywa stosowana.

REKLAMA

Mediacja jest dobrowolna. Przyczyn, które przedsiębiorca musi brać pod uwagę proponując klientowi mediację lub godząc się na nią, jest kilka. Pierwsza to ta, że nie warto doprowadzać do sytuacji, w której w otoczeniu biznesowym zaczyna się mówić, że czyjaś firma jest niesolidna i że trzeba się z nią procesować. Po drugie - załatwienie nieporozumienia wynikającego z umowy (bo takie spory rodzą się między przedsiębiorcą a klientem kupującym u niego towary lub usługi) przed mediatorem nie zamyka drogi do dalszej współpracy. Po trzecie - zawsze warto unikać postępowania przed sądami, ponieważ dwie instancje, czasem również skarga kasacyjna, a w końcu postępowanie egzekucyjne pochłaniają tyle czasu i pieniędzy, że każda ugoda wydaje się sensowniejsza.

REKLAMA

Zaletą mediacji jest m.in. to, że stanowi bodaj najmniej sformalizowany sposób rozwiązywania konfliktów, również biznesowych.Trzeba jednak pamiętać, że postępowanie mediacyjne może się toczyć tylko w sprawach należących do drogi sądowej. Wynika to z charakteru mediacji, której celem jest zapobieżenie wytoczeniu powództwa lub wszczęciu postępowania nieprocesowego.

W praktyce można mówić o dwóch typach mediacji. W jednym mediator pomaga stronom rozwiązać konflikt, wykorzystując rozwiązania przez nie proponowane. W drugim ocenia sytuację prawną, przewiduje, jakie byłoby rozstrzygnięcie sądu i aktywnie pomaga w zawarciu ugody. Proponuje przy tym nierzadko własne sposoby rozwiązania sporu. Mimo to mediator zawsze powinien zachować bezstronność.

Propozycja mediacji

REKLAMA

Jeśli więc klient jest niezadowolony z wykonania umowy przez przedsiębiorcę i grozi wniesieniem pozwu, albo nie chce zapłacić, ale można znaleźć jakiś sposób na przymuszenie go do tego, warto zaproponować mediację. Prowadzi się ją zarówno przed wszczęciem postępowania przed sądem cywilnym, jak i w toku sprawy (oczywiście za zgodą stron).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Strony mogą - w dowolnej formie - zawrzeć umowę o mediację. Co ważne, takie porozumienie nie stoi na przeszkodzie rozpoznaniu sprawy przez sąd. Jeżeli jednak przedsiębiorca i klient zawrą umowę o mediację, to sąd, na zarzut pozwanego zgłoszony przed wdaniem się w spór co do istoty sprawy skieruje strony do mediacji. Warto pamiętać, że umowa może być zawarta również przez wyrażenie zgody na mediację, gdy druga strona złożyła wniosek o przeprowadzenie mediacji, z dołączonym do niego dowodem doręczenia drugiej stronie.

Mediator

Strony same wybierają mediatora. Może nim być każdy, kto ma pełną zdolność do czynności prawnych i korzysta w pełni z praw publicznych. Może więc to być każda dorosła osoba, bez względu na płeć, wykształcenie czy narodowość, nawet ktoś spokrewniony z jedną lub obydwiema stronami. Wyjątkiem są czynni sędziowie. Funkcję tę wolno pełnić wyłącznie sędziom w stanie spoczynku. Strony wybierają więc mediatora spośród znanych sobie osób lub mogą skorzystać z list organizacji społecznych i zawodowych tworzących ośrodki mediacyjne.

Mediator ma prawo do wynagrodzenia i zwrotu wydatków. Koszty te obciążają strony. Nie ma też przeszkód, by zgodził się na przeprowadzenie mediacji bez wynagrodzenia. Mediator jest obowiązany zachować w tajemnicy to, czego dowiedział się w związku z prowadzeniem mediacji, chyba że strony zwolnią go z tego obowiązku.

Postanowienie sądu

Mediacja może zostać przeprowadzona również na skutek postanowienia sądu kierującego do mediacji. Sąd może to uczynić raz w toku postępowania. Jest możliwe aż do zamknięcia pierwszego posiedzenia wyznaczonego na rozprawę. Niemniej i wówczas wymagana jest zgoda stron. Po zamknięciu pierwszego posiedzenia sąd może skierować strony do mediacji tylko na ich zgodny wniosek. Sąd nie kieruje do mediacji w postępowaniu nakazowym, upominawczym i uproszczonym.

Kierując strony do mediacji, sąd daje im na to czas do miesiąca, chyba że strony zgodnie poproszą o dłuższy termin.

Procedura

Wszczęcie mediacji następuje z chwilą doręczenia mediatorowi wniosku o jej przeprowadzenie. Należy do niego dołączyć dowód, że druga strona otrzymała odpis. Pismo powinno zawierać oznaczenie stron, żądania, okoliczności uzasadniających żądanie, podpis wnioskującego o mediację oraz wyszczególnienie załączników. Jeżeli strony zawarły umowę o mediację na piśmie, to do wniosku dołącza się jej odpis.

Mediacja może być prowadzona na posiedzeniu mediacyjnym lub poza nim. W tym drugim przypadku mediator przekazuje stronie stanowisko drugiej strony. Postępowanie mediacyjne jest niejawne. Z mediacji sporządzany jest protokół. Podpisuje go mediator. Ugodę mediator zamieszcza w protokole lub dołącza do niego. Podpisują ją obie strony. Ugodę zawartą przed mediatorem zatwierdza sąd. Jeśli podlega ona wykonaniu w drodze egzekucji, sąd nadaje jej klauzulę wykonalności. W innych przypadkach będzie zatwierdzana na posiedzeniu niejawnym. Sąd odmówi zatwierdzenia ugody, jeżeli jest sprzeczna z prawem lub zasadami współżycia społecznego, albo gdy zmierza do obejścia prawa. Także gdy wydaje się niezrozumiała lub zawiera sprzeczności.

SŁOWNICZEK

MEDIACJA - postępowanie prowadzone z udziałem neutralnej osoby trzeciej, czyli mediatora. Jego zadaniem jest pomoc czy pośrednictwo w wypracowaniu rozwiązania akceptowanego przez strony sporu. W szczególności mediator powinien starać się doprowadzić do ugody. Ta zaś, po zatwierdzeniu przez sąd, będzie miała moc prawną ugody zawartej przed sądem.

CZYM JEST MEDIACJA

Kodeks postępowania cywilnego, który zawiera przepisy dotyczące mediacji (art. 1831-18315) nie definiuje jej. Dlatego w praktyce bywa ona mylona z arbitrażem czy postępowaniem pojednawczym.

JAK TO ZROBIĆ...

Likwidacja sporu drogą mediacji

PROBLEM: Kontrahent, z którym współpracowałem, nie jest zadowolony z ostatniej transakcji. Chce wnieść sprawę do sądu o zwrot zapłaty. Co mogę zrobić, aby załagodzić spór drogą mediacji?

ROZWIĄZANIE: Koniecznym warunkiem jest zawarcie umowy o mediację. Trzeba w niej określić przedmiot mediacji. Należy też wskazać mediatora lub sposób jego wyboru. Z zasady swobody kontraktowania wynika natomiast, że wolno uzgodnić i inne kwestie, np. miejsce i czas przeprowadzenia mediacji.

DOBROMIŁA NIEDZIELSKA-JAKUBCZYK

dobromila.niedzielska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści staną się zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

REKLAMA

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

REKLAMA

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

REKLAMA