REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Google Plus kontra Facebook - gdzie chętniej wypromują się firmy?

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Google stworzyć własny portal społecznościowy. Wydaje się, że Google Plus może osiągnąć sukces oferując użytkownikom komercyjnym innowacyjne rozwiązania marketingowe w kwestii promocji marki i pozostawiając przy tym firmom jak największą swobodę działania. Ostatnio coraz więcej komercyjnych użytkowników porzuca Facebooka na skutek ograniczeń, jakie portal co chwila wprowadza dla działań promocyjnych.

 

REKLAMA

Google zmotywowane sukcesem Facebooka, głównie komercyjnym, postanowiło stworzyć własny portal społecznościowy. Twórcy Google Plus nie ukrywają, że ich celem jest zdetronizowanie Facebooka. Czy im się to uda, pokaże czas. Kluczem do powodzenia zapewne będzie przekonanie firm oraz internetowych liderów opinii do zalet nowo powstającego serwisu. Wydaje się jednak, że Google Plus może osiągnąć sukces oferując użytkownikom innowacyjne rozwiązania marketingowe w kwestii promocji marki i pozostawiając przy tym użytkownikom i firmom jak największą swobodę działania. Ostatnio coraz więcej komercyjnych użytkowników porzuca Facebooka na skutek ograniczeń, jakie portal co rusz wprowadza dla działań promocyjnych.

 

Google Plus - nowy portal społecznościowy w budowie

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Aktualnie Google Plus to w zasadzie jeszcze portal in statu nascendi (zresztą Google na razie nie nazywa go pomysłem, ale projektem). W chwili obecnej jeszcze nie ma możliwości zakładania komercyjnych profili, czyli kont firmowych. Firmowe profile na razie są skutecznie usuwane. Wydaje się jednak, że ta wpadka związana z opóźnieniem wprowadzenia rozwiązań dla biznesu nie wpłynie na dalszą ocenę firm tego portalu. Google zapowiada, że już wkrótce udostępniona będzie możliwość zakładania komercyjnych kont. Marketingowcy mają także otrzymać do dyspozycji ciekawe narzędzia marketingowe. Christian Oestlien, menedżer Google Plus poinformował, że liczba ochotników do testowania rozwiązań biznesowych przerosła ich oczekiwania. Przyznał, że to olbrzymie zainteresowanie nowym portalem wpłynie na przyśpieszenie prac związanych z pełnym otwarciem portalu dla biznesu.

 

Jak wskazują eksperci, Google Plus to na razie zestaw narzędzi, które w niedalekiej przyszłości utworzą kompleksowy portal społecznościowy zintegrowany z pozostałymi produktami Google (m.in. Google AdWords, Google Places). Połączenie wszystkich produktów Google będzie zapewne jednym z głównych argumentów przemawiających za przejściem z FB na Plusa. Ułatwi to firmom wszelką aktywność oraz zmniejszy koszty promocji. Z jednego poziomu będzie można kierować działaniami marketingowymi na wielu platformach Google. Wygoda i oszczędność czasu będzie miała tutaj decydujący wpływ. Tego nigdy nie zapewni FB.

 

Google do swojego produktu podchodzi z ogromnym zaangażowaniem. Na jego podbudowie testuje nowe rozwiązania i inwestuje pokaźne środki w jego rozwój. Inżynierowie Google przyznają, że prace rozwojowe związane z Google Plus pozwolą w niedalekiej perspektywie udoskonalić inne produkty. Zapowiadają także, że progres tego projektu będzie trwał latami, a użytkownicy nieustannie będą zaskakiwani nowymi rozwiązaniami. Według twórców Google Plus to projekt stale otwarty, który na bieżąco będzie się rozwijał zgodnie z oczekiwaniami i potrzebami użytkowników. Dialog z nimi będzie cechą wyróżniającą Google Plus.

 

Google Plus szybko zdobywa popularność. Portal co prawda dopiero raczkuje, ale już po miesiącu funkcjonowania zdobył sobie uznanie 25 milionów internautów na świecie (FB potrzebował na to 37 miesięcy). Od ekspertów ds. marketingu w wielu firmach można usłyszeć, że chcą oni uczynić Google Plus podstawowym miejscem prezentacji własnej marki. Wydaje się, że ten początkowy entuzjazm internautów i firm nie jest podyktowany tylko efektem nowości (wynikłym ze znudzenia dotychczasowym liderem na tym polu, czyli Facebookiem). Przyczyną zainteresowania nowym portalem jest też wprowadzenie przez FB coraz większych restrykcji odnośnie prowadzenia wszelkiego rodzaju akcji promocyjnych.

 

Facebook - sztywne reguły działania na portalu zniechęcają firmy i internautów.

 

Eksperci wskazują, że pozycja monopolisty daje FB potężną siłę. Chce kontrolować prawie wszystko (A. Małkowska - Szozda, Prawo monopolisty, Media & Marketing Polska, Nr 07-08/2011, s. 61-63.). Niedawno FB dopasował swoje własne zasady do lokalnego prawa polskiego. Reguły prowadzenia działań komercyjnych na platformie zostały ujęte w kilku dokumentach. Najbardziej restrykcyjne dotyczą prowadzenia, bardzo modnych ostatnio konkursów (osobną sprawą jest ich skuteczność). Konkursy muszą być dostępne poprzez dedykowaną aplikację, którą zazwyczaj umieszcza się w zakładce fanpage’a. Na dodatek komunikację z uczestnikami konkursów można prowadzić tylko poprzez e-mail.

 

Eksperci wskazują, że takie przepisy preferowane są przez duże firmy. Wielu małych firm nie stać na stworzenie aplikacji konkursowej - najtańsza według szacunków ekspertów to koszt rzędu 30-50 tys. zł. Na dodatek marketingowcy sygnalizują, że komunikacja z FB jest prawie niemożliwa. W ostateczności jednak FB ma zawsze rację. Przecież zasady Facebooka nie są przepisami prawa, a jedynie wskazówkami. Ich interpretacji zawsze dokonuje FB. Niejasne regulacje oraz ciągłe zmiany zmuszają firmy do wyczulonej ostrożności w prowadzeniu wszelkiego rodzaju działań promocyjnych. Przedsiębiorstwa, jeśli już się na takie działania decydują, to starają się przestrzegać wszystkich postanowień regulaminu, ponieważ zawieszenie profilu lub zamknięcie konkursu w czasie jego trwania naraziłoby je na duży cios wizerunkowy.

 

Ograniczenia dotyczą nie tylko konkursów. Paweł Haltof, szef działu badań i strategii agencji Artegence, retorycznie zapytuje, czy jeśli tak dalej pójdzie, to niedługo nie będzie można reklamować facebookowych promocji FB Deals na swojej ścianie. Wskazuje, że zasady dotyczące informowania o promocjach skupiają się na preferowaniu płatnych reklam. Reguły tworzenia reklam również są ściśle ustalone. Facebook zabija innowacyjne akcje i pomysły, wszystko musi być prowadzone wg ściśle ustalonego szablonu - twierdzi Haltof. Nawet początkujący marketerzy wiedzą, że standardowe i przygotowane od szablonu akcje promocyjne mają niewielką skuteczność.

 

Nieco mniej ograniczeń Facebook wprowadził dla indywidualnych użytkowników. Jednakże brak pewnych mechanizmów chroniących tożsamość i prywatność skłonił już niektórych użytkowników do zamknięcia konta, a raczej jego porzucenia. Brak możliwości usunięcia profilu (pomimo enigmatycznych zapewnień Facebooka, że jest to możliwe) skutecznie zniechęca nowych użytkowników, jednocześnie irytując już tych starych. Każdy chce przecież mieć kontrolę nad swoimi działaniami i pragnie sam decydować, kiedy skończyć „zabawę”. Zamykanie konta na FB stało się nawet już swego rodzaju modą. Nie wiadomo tylko, ile osób, które się na to zdecydowały, zechce otworzyć konto na nowym portalu. Jasne reguły otwierania i zamykania konta oraz ochrona danych osobowych na Google Plus mogą być jego zaletą.

 

Google Plus - droga do sukcesu

 

Strategia Google Plus wydaje się być optymalna. Opóźnienie wprowadzenia rozwiązań biznesowych, pomimo krytyki internautów, była celowym posunięciem. W pierwszym etapie działania Google Plus postawił na zdobycie uznania indywidualnych użytkowników. To przecież oni będą targetem działania marketingowców. Dlatego Google Plus postawił na rozwiązania, które są niedostępne u konkurencji, a jeśli już istnieją, to nie w tak rozbudowanej i zaawansowanej formule. Google Plus daje możliwość nawiązania bliższego i faktycznego kontaktu z naszymi znajomymi za pośrednictwem Google Hangouts. To narzędzie umożliwia prowadzenie wideokonferencji w gronie aż 10 osób w czasie rzeczywistym. Google Plus można także zainstalować w formie aplikacji na urządzeniach mobilnych zaopatrzonych w system Android. Kwestią czasu jest możliwość instalowania go na innych systemach. Aplikacja na Smartphone ma ciekawe rozwiązanie (typu Huddle) dające możliwość zorganizowania na telefonie komórkowym czatów z wybranymi przez nas znajomymi.
Większość ekspertów zwraca także uwagę na nieco bardziej przejrzysty i intuicyjny interfejs Google Plus (m.in. łatwe edytowanie postów własnym profilu). Również design wydaje się bardziej czytelny i spójny niż design Facebooka. Choć to już kwestia czysto subiektywna.

 

Prawdą jest, że na razie brakuje możliwości wysyłania prywatnych wiadomości, ale w zamian Google Plus oferuje inne rozwiązania, których brak u konkurencji. Na przykład funkcja „kręgi” pozwala w sposób intuicyjny i precyzyjny klasyfikować znajomych w grupy już na etapie zaproszenia. Dzięki tej funkcji użytkownicy mogą także decydować, jakie treści będą udostępniane znajomym. Inne informacje można udostępnić powszechnej opinii, inne przyjaciołom, a jeszcze inne współpracownikom czy kolegom z pracy. Choć funkcja kręgów wydaje się bardzo prosta, to - jak wskazują eksperci w dłuższej perspektywie - przy większej grupie znajomych trudno się w nich zorientować.

 

Google Plus daje też możliwość szybkiego i łatwego usunięcia konta wraz z wszystkimi powiązanymi z nim informacjami. To istotna przewaga nad Facebookiem, który nie ułatwia użytkownikowi odejścia. Usługa Stream to możliwość aktualizacji w czasie rzeczywistym aktywności użytkownika i jego znajomych.

 

Google Plus - w przyszłości większe możliwości niż Facebook

 

W chwili obecnej możliwości Google Plus są dosyć skromne. Jednakże po dopracowaniu rozwiązań biznesowych i narzędzi analitycznych oraz zintegrowaniu ich z innymi produktami (Google AdWords, Picasa, Gmail, Google Maps), Google Plus będzie mogło zaoferować firmom większe możliwości, niż dotychczasowy konkurent. Wtedy też będzie można powiedzieć, że Google Plus to portal społecznościowy nowej generacji. Inżynierowie Google Plus zapewne dokładnie przeanalizowali opinie firm i internautów dotyczące Facebooka i nie będą chcieli powielać jego błędów.

 

Google Plus - argumenty za zwycięstwem w rywalizacji z Facebookiem

 

Jeśli Google Plus chce skutecznie walczyć z Facebookiem, musi zaproponować firmom o wiele większe możliwości działania, jednocześnie gwarantując firmom dużą swobodę. To trudna sztuka, ponieważ coraz większa profesjonalizacja działań będzie zawsze nieco ograniczać ramy wolności. W tym aspekcie Google Plus musi się wykazać o wiele większym zaufaniem do firm niż Facebook. W chwili obecnej łatwiej to osiągnąć - marketingowcy mają większą wiedzę i świadomość dotyczącą celów marketingowych możliwych do osiągnięcia za pomocą portalu społecznościowego. Po prostu wiadomo, w jakich obszarach użytkownicy tej swobody oczekują.

 

Wydaje się także, że Google Plus może zaproponować firmom korzystniejsze warunki finansowe. Zyski Google z innych produktów znacząco wzrastają, także zastosowanie preferencyjnych opłat Google Plus w celu przyciągnięcia nowych użytkowników nie wpłynie znacząco na ogólny bilans firmy.

 

Eksperci przewidują również, że Google wprowadzi lepsze sposoby indywidualizowania reklam. Reklamy mogą być kierowane na podstawie słów kluczowych używanych przez użytkowników w aktualizacjach i wyszukiwarkach. Dzięki nim skuteczniej będzie można dotrzeć do odbiorcy, a to z kolei niesie ze sobą zmniejszenie kosztów reklamy. Google Plus dzięki linkom przekazywanym sobie przez użytkowników oraz przyciskowi +1 może także znacznie podnieść jakość organicznych wyników wyszukiwania.

 

Oczywiście droga portalu Google Plus do sukcesu nie będzie usłana różami. Wiele firm już zainwestowało w obecność na Facebooku i nie będą skłonne szybko przenieść się na nowy grunt. W grę wchodzi także kwestia przyzwyczajenia. Również Facebook nie zamierza łatwo poddać się konkurencji i zapewne dynamiczniej będzie udoskonalać swój produkt, a także wprowadzać podobne rozwiązania co Google Plus (z ostatnich zapowiedzi wynika, że FB zamierza wprowadzić rozwiązanie podobne do funkcji kręgów).

 

Eksperci jednogłośnie wskazują, że przewaga Google Plus nie będzie rewolucyjnym aktem, ale powolnym procesem. Powszechnie uważa się, że dwa główne kanały komunikacji marketingowej w Internecie (wyszukiwarka i portal społecznościowy) będą się przenikały. W tym aspekcie Google Plus jest na wygranej pozycji.

 

http://www.tense.pl/

 

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Tense.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Black Friday, Cyber Monday. Cyberprzestępcy już na to czekają. Jak firmy mogą się zabezpieczyć?

Black Friday, Cyber Monday. Cyberprzestępcy już na to czekają. Jak firmy mogą się zabezpieczyć przed zagrożeniami? Przedświąteczny sezon zakupowy może stwarzać zagrożenia nie tylko dla klientów ale także dla sklepów.

Wiarygodność ekonomiczna państwa. Problem dla Polski i Węgier

Polska i Węgry mają wyzwania związane z wiarygodnością ekonomiczną – tak wynika z tegorocznego Indeksu Wiarygodności Ekonomicznej. Dotyczy to w szczególności obszarów praworządności, finansów publicznych i stabilności pieniądza.

Obowiązek integracji kas rejestrujących z terminalami odroczony do 31 marca 2025 r.

Obowiązek integracji kas rejestrujących z terminalami odroczony do 31 marca 2025 r. Zapisy zawarto w ustawie o opodatkowaniu wyrównawczym. W rządzie trwają prace nad całkowitą likwidację tego obowiązku.

Uwaga! Cyberprzestępcy nie odpuszczają. Coraz więcej wyłudzeń w branży transportowej – ofiara płaci dwa razy

Fałszywe e-maile coraz częściej są stosowane do wyłudzania środków z firm. Zastosowanie tej metody w transporcie bywa szczególnie skuteczne ze względu na wysoką częstotliwość transakcji oraz międzynarodowy charakter współpracy, co często utrudnia wykrycie oszustwa. Jak się bronić przed wyłudzeniami?

REKLAMA

KAS i CBŚP zatrzymały 19 osób wystawiających tzw. puste faktury. Postawiono 29 zarzutów

KAS i CBŚP zatrzymały 19 osób wystawiających tzw. puste faktury. Postawiono 29 zarzutów. Sprawę prowadzi Kujawsko-Pomorski Urząd Celno-Skarbowy w Toruniu i CBŚP, pod nadzorem Zachodniopomorskiego Wydziału Zamiejscowego Departamentu ds. Przestępczości Zorganizowanej i Korupcji Prokuratury Krajowej w Szczecinie.

Co konkretnie możemy zrobić, by zadbać o zdrowie psychiczne i fizyczne pracowników? [Pobierz BEZPŁATNEGO E-BOOKA]

Pobierz bezpłatnego e-booka. Dbanie o dobrostan pracowników powinno stanowić priorytet dla zarządów i działów HR, zwłaszcza w kontekście współczesnych wyzwań, przed którymi staje zarówno biznes, jak i społeczeństwo. W obliczu prezydencji Polski w Unii Europejskiej, gdzie jednym z priorytetów staje się profilaktyka zdrowotna, warto podkreślić, jak fundamentalne znaczenie ma ona nie tylko dla jednostek, ale i dla całych organizacji.

Efektywność energetyczna budynków. Nowe przepisy to dodatkowe obowiązki dla biznesu

Analizy rozwiązań w zakresie efektywności energetycznej dla wszystkich dużych inwestycji oraz certyfikowane systemy zarządzania energią dla firm energochłonnych. Takie rozwiązania przewidują założenia projektu zmiany ustawy o efektywności energetycznej.

ZUS otrzymał ponad 525,4 tys. wniosków o wakacje składkowe. Wnioski można składać do 30 listopada 2024 r.

ZUS otrzymał ponad 525,4 tys. wniosków o wakacje składkowe. Wnioski o wakacje składkowe można składać wyłącznie drogą elektroniczną do 30 listopada 2024 r. Czym są wakacje składkowe?

REKLAMA

Rynek usług kurierskich w Polsce 2024: ostatni okres przyniósł dynamiczne zmiany w obsłudze przesyłek: jak korzystają na nich klienci

Polski rynek usług kurierskich, określany fachowo: KEP (Kurier, Express, Paczka) w ostatnich latach przeszedł intensywne zmiany. Są one odpowiedzią na szybki rozwój e-commerce, zmieniające się oczekiwania konsumentów i postępującą cyfryzację usług logistycznych.

Tylko motocykliści odkładają zakup opon na wiosnę, branża notuje więc spektakularną dynamikę sprzedaży w tym kwartale i w całym 2024 roku

Branża oponiarska w Polsce, ale i w całej Europie 2024 rok z pewnością odnotuje jako bardzo udany. W ciągu ostatnich dwunastu miesięcy popyt na opony niemal we wszystkich segmentach rośnie dynamicznie, a klienci finalizują także decyzje zakupowe odkładane na przyszłość  powodu przejściowych problemów finansowych.

REKLAMA