REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie ułatwienia dla pracodawców wprowadza nowelizacja ustawy o PIP

P. Kuźniar Aleksander
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Inspektor pracy  będzie mógł ustnie pouczyć pracodawcę o uchybieniach ujawnionych w trakcie kontroli, a kontrolowany przedsiębiorca będzie mógł złożyć oświadczenie o terminie usunięcia tych uchybień. Inspektorzy pracy nie będą też uczestniczyli w przejmowaniu obiektów budowlanych, w których pracę mają wykonywać pracownicy.

 

REKLAMA

Ogólnym założeniem uchwalonych zmian miało być odformalizowanie procedur stosowanych w trakcie kontroli prowadzonych przez inspektorów w zakładach pracy oraz rozszerzenie kompetencji inspektorów PIP w zakresie stosowanych środków prawnych. Nowelizacja porządkuje i dostosowuje również procedury kontrolne Państwowej Inspekcji Pracy do realiów wynikających ze współczesnych form zatrudnienia za pośrednictwem agencji pracy tymczasowej.  Zmiany te wprowadza podpisana przez prezydenta 28 czerwca br. nowelizacja ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy (Dziennik Ustaw z 8 lipca 2011 Nr 142 poz. 829). Zmiany wejdą w życie w ciągu 30 dni od dnia ich ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, czyli 8 sierpnia 2011 r.

 

Koniec odbiorów budowlanych przez PIP

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W wyniku zmiany ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy, zlikwidowane zostanie jedno z dotychczasowych zadań tej instytucji, jakim było uczestniczenie w przejmowaniu do eksploatacji wybudowanych lub przebudowanych obiektów budowlanych, w których pracownicy mają wykonywać pracę. Do tej pory pracodawca chcąc rozpocząć eksploatację nowego lub przebudowanego zakładu pracy musiał uzyskać na podstawie przepisów prawa budowlanego stanowisko inspektora pracy w zakresie wykonania obiektu zgodnie z projektem budowlanym pod względem bezpieczeństwa i higieny pracy. Po nowelizacji ustawy o PIP, takie stanowisko inspektora pracy nie będzie już wymagane, co niewątpliwie może wpłynąć na przyspieszenie procedury przejmowania do eksploatacji nowych lub przebudowanych zakładów pracy.

 

Prawo wydawania poleceń ustnych

 

Wejście w życie nowelizacji ustawy o PIP wyposaży inspektora pracy w nowy środek prawny, jakim jest „polecenie ustne”. Takie polecenie będzie mógł zastosować inspektor pracy w celu usunięcia uchybień ujawnionych w toku kontroli, jeżeli mogą być one usunięte podczas trwania kontroli lub niezwłocznie po jej zakończeniu. Polecenie ustne to odpowiednik decyzji ustnej, którą inspektor wydaje w przypadku, gdy naruszenie przepisów z zakresu bhp może być wyeliminowane jeszcze w trakcie trwania kontroli. W przypadku poleceń ustnych sytuacja wygląda podobnie, jednak będą one dotyczyły przeważnie naruszeń z zakresu prawnej ochrony pracy, co do których obecnie inspektor pracy mógł zastosować jedynie wniosek w pisemnym wystąpieniu. Taka zmiana niewątpliwie odformalizuje kierowanie przez inspektora środków prawnych mających na celu usunięcie przez pracodawcę drobnych uchybień wynikających np. z prowadzenia akt osobowych, ewidencji czasu pracy lub innej dokumentacji pracowniczej.

 

PRZYKŁAD

Inspektor pracy stwierdził w trakcie kontroli, że pracodawca nie przekazał trzem pracownikom pisemnej informacji o warunkach zatrudnienia wynikającej z art. 29 § 3 Kodeksu pracy. Ponadto pracodawca nie udostępnił pracownikom tekstu przepisów dotyczących równego traktowania w zatrudnieniu. Przed zmianą przepisów, inspektor pracy musiał w takim przypadku sformułować 2 pisemne wnioski w wystąpieniu z podaniem podstaw prawnych tych wniosków, a pracodawca był zobowiązany do poinformowania inspektora w terminie 30 dni od ich otrzymania o terminie i sposobie ich wykonania. Po nowelizacji ustawy o PIP, inspektor pracy będzie mógł skierować w tym zakresie polecenie ustne, które pracodawca bez żadnych problemów będzie mógł wykonać jeszcze w trakcie trwania kontroli.

 

W przypadku skierowania do pracodawcy polecenia ustnego inspektor pracy będzie jedynie zobowiązany do wskazania w protokole z kontroli treści poleceń oraz terminu ich wykonania.

 

Pracodawca, podobnie jak w przypadku decyzji nakazowych, będzie musiał poinformować inspektora pracy o realizacji polecenia ustnego, chyba że zostanie ono wykonane jeszcze w trakcie trwania kontroli, co inspektor pracy odnotuje w protokole.

 

Uchwalona zmiana do ustawy o PIP niewątpliwie przynosi pozytywne rozwiązania dotyczące odformalizowania procedur kontrolnych i ułatwia pracodawcom skorygowanie drobnych uchybień stwierdzonych w trakcie kontroli. Wydanie poleceń ustnych umożliwia bowiem poprawienie tych niedociągnięć jeszcze w czasie kontroli, pod nadzorem inspektora pracy, co daje pracodawcy pewność, że usunął je prawidłowo.

 

Odstąpienie od stosowania środków prawnych

 

Zgodnie z nowelizacją ustawy o PIP, w uzasadnionych przypadkach wobec pracodawcy rozpoczynającego działalność, a także jeżeli nie stwierdzono:

bezpośredniego zagrożenia życia lub zdrowia pracowników lub innych osób wykonujących pracę,

popełnienia wykroczenia z winy umyślnej,

inspektor pracy może odstąpić od stosowania środków prawnych (np. nakazów, wystąpień), poprzestając na ustnym pouczeniu o sposobach zgodnego z wymaganiami prawa zorganizowania pracy i odebraniu od podmiotu kontrolowanego oświadczenia o terminie usunięcia uchybień ujawnionych w toku kontroli.

 

Powyższe rozwiązanie jest nowością, jeżeli chodzi o działalność inspektora pracy. Mimo stwierdzenia określonych naruszeń z zakresu prawnej ochrony pracy lub technicznego bezpieczeństwa pracy nie będzie on musiał kierować wobec pracodawcy nakazów i wystąpień zmierzających do wyeliminowania stwierdzonych nieprawidłowości, lecz będzie mógł poprzestać na odebraniu od podmiotu kontrolowanego oświadczenia o terminie ich usunięcia.

 

PRZYKŁAD

W toku kontroli nowego pracodawcy inspektor pracy stwierdził brak szkoleń wstępnych z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy u trzech zatrudnionych pracowników oraz brak wstępnych profilaktycznych badań lekarskich u dwóch spośród nich. Inspektor pracy nie wydał w tym zakresie nakazów opatrzonych rygorem natychmiastowej wykonalności, a jedynie odebrał od pracodawcy oświadczenie, że ten podda wskazanych pracowników szkoleniom oraz badaniom wstępnym w najbliższych 3 dniach. Po nowelizacji przepisów, takie postępowanie inspektora PIP będzie prawidłowe.

 

Nie należy się jednak spodziewać częstego korzystania przez inspektorów pracy z tego rozwiązania, w związku z zastrzeżeniem warunkującym możliwość jego zastosowania jedynie w „szczególnie uzasadnionych przypadkach”. Ustawodawca nie precyzuje jednak, co należy rozumieć przez te szczególnie uzasadnione przypadki. Ponadto należy zwrócić uwagę, że w ustawie zawarto jedynie możliwość, a nie obowiązek skorzystania przez inspektora pracy z takiego rozwiązania. Dodatkowo ustawodawca nie zobowiązał kontrolującego do jednoczesnego odstąpienia od wymierzenia pracodawcy grzywny za naruszenia przepisów prawa pracy.

Podstawa prawna:

• art. 1, art. 2, art. 5 ustawy z 9 czerwca 2011 r. o zmianie ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy oraz niektórych innych ustaw (Dziennik Ustaw z 8 lipca 2011 Nr 142 poz. 829).

 

Aleksander P. Kuźniar

specjalista w zakresie prawa pracy

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wiarygodność ekonomiczna państwa. Problem dla Polski i Węgier

Polska i Węgry mają wyzwania związane z wiarygodnością ekonomiczną – tak wynika z tegorocznego Indeksu Wiarygodności Ekonomicznej. Dotyczy to w szczególności obszarów praworządności, finansów publicznych i stabilności pieniądza.

Obowiązek integracji kas rejestrujących z terminalami odroczony do 31 marca 2025 r.

Obowiązek integracji kas rejestrujących z terminalami odroczony do 31 marca 2025 r. Zapisy zawarto w ustawie o opodatkowaniu wyrównawczym. W rządzie trwają prace nad całkowitą likwidację tego obowiązku.

Uwaga! Cyberprzestępcy nie odpuszczają. Coraz więcej wyłudzeń w branży transportowej – ofiara płaci dwa razy

Fałszywe e-maile coraz częściej są stosowane do wyłudzania środków z firm. Zastosowanie tej metody w transporcie bywa szczególnie skuteczne ze względu na wysoką częstotliwość transakcji oraz międzynarodowy charakter współpracy, co często utrudnia wykrycie oszustwa. Jak się bronić przed wyłudzeniami?

KAS i CBŚP zatrzymały 19 osób wystawiających tzw. puste faktury. Postawiono 29 zarzutów

KAS i CBŚP zatrzymały 19 osób wystawiających tzw. puste faktury. Postawiono 29 zarzutów. Sprawę prowadzi Kujawsko-Pomorski Urząd Celno-Skarbowy w Toruniu i CBŚP, pod nadzorem Zachodniopomorskiego Wydziału Zamiejscowego Departamentu ds. Przestępczości Zorganizowanej i Korupcji Prokuratury Krajowej w Szczecinie.

REKLAMA

Co konkretnie możemy zrobić, by zadbać o zdrowie psychiczne i fizyczne pracowników? [Pobierz BEZPŁATNEGO E-BOOKA]

Pobierz bezpłatnego e-booka. Dbanie o dobrostan pracowników powinno stanowić priorytet dla zarządów i działów HR, zwłaszcza w kontekście współczesnych wyzwań, przed którymi staje zarówno biznes, jak i społeczeństwo. W obliczu prezydencji Polski w Unii Europejskiej, gdzie jednym z priorytetów staje się profilaktyka zdrowotna, warto podkreślić, jak fundamentalne znaczenie ma ona nie tylko dla jednostek, ale i dla całych organizacji.

Efektywność energetyczna budynków. Nowe przepisy to dodatkowe obowiązki dla biznesu

Analizy rozwiązań w zakresie efektywności energetycznej dla wszystkich dużych inwestycji oraz certyfikowane systemy zarządzania energią dla firm energochłonnych. Takie rozwiązania przewidują założenia projektu zmiany ustawy o efektywności energetycznej.

ZUS otrzymał ponad 525,4 tys. wniosków o wakacje składkowe. Wnioski można składać do 30 listopada 2024 r.

ZUS otrzymał ponad 525,4 tys. wniosków o wakacje składkowe. Wnioski o wakacje składkowe można składać wyłącznie drogą elektroniczną do 30 listopada 2024 r. Czym są wakacje składkowe?

Rynek usług kurierskich w Polsce 2024: ostatni okres przyniósł dynamiczne zmiany w obsłudze przesyłek: jak korzystają na nich klienci

Polski rynek usług kurierskich, określany fachowo: KEP (Kurier, Express, Paczka) w ostatnich latach przeszedł intensywne zmiany. Są one odpowiedzią na szybki rozwój e-commerce, zmieniające się oczekiwania konsumentów i postępującą cyfryzację usług logistycznych.

REKLAMA

Tylko motocykliści odkładają zakup opon na wiosnę, branża notuje więc spektakularną dynamikę sprzedaży w tym kwartale i w całym 2024 roku

Branża oponiarska w Polsce, ale i w całej Europie 2024 rok z pewnością odnotuje jako bardzo udany. W ciągu ostatnich dwunastu miesięcy popyt na opony niemal we wszystkich segmentach rośnie dynamicznie, a klienci finalizują także decyzje zakupowe odkładane na przyszłość  powodu przejściowych problemów finansowych.

Mikro i małe firmy najbardziej boją się rosnących kosztów prowadzenia działalności i podnoszenia składek ZUS-owskich

Czynniki, które bezpośrednio mogą obciążyć finanse firmy w sposób niespodziewany budzą największe obawy małych firm. Zwłaszcza te, które od przedsiębiorcy nie zależ i ma on na nie stosunkowo najmniejszy wpływ. Nie ma w tym nic dziwnego, bo małe firmy w Polsce wciąż cechuje mała płynność finansowa.

REKLAMA