REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie ułatwienia dla pracodawców wprowadza nowelizacja ustawy o PIP

P. Kuźniar Aleksander
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Inspektor pracy  będzie mógł ustnie pouczyć pracodawcę o uchybieniach ujawnionych w trakcie kontroli, a kontrolowany przedsiębiorca będzie mógł złożyć oświadczenie o terminie usunięcia tych uchybień. Inspektorzy pracy nie będą też uczestniczyli w przejmowaniu obiektów budowlanych, w których pracę mają wykonywać pracownicy.

 

REKLAMA

REKLAMA

Ogólnym założeniem uchwalonych zmian miało być odformalizowanie procedur stosowanych w trakcie kontroli prowadzonych przez inspektorów w zakładach pracy oraz rozszerzenie kompetencji inspektorów PIP w zakresie stosowanych środków prawnych. Nowelizacja porządkuje i dostosowuje również procedury kontrolne Państwowej Inspekcji Pracy do realiów wynikających ze współczesnych form zatrudnienia za pośrednictwem agencji pracy tymczasowej.  Zmiany te wprowadza podpisana przez prezydenta 28 czerwca br. nowelizacja ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy (Dziennik Ustaw z 8 lipca 2011 Nr 142 poz. 829). Zmiany wejdą w życie w ciągu 30 dni od dnia ich ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, czyli 8 sierpnia 2011 r.

 

Koniec odbiorów budowlanych przez PIP

REKLAMA

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W wyniku zmiany ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy, zlikwidowane zostanie jedno z dotychczasowych zadań tej instytucji, jakim było uczestniczenie w przejmowaniu do eksploatacji wybudowanych lub przebudowanych obiektów budowlanych, w których pracownicy mają wykonywać pracę. Do tej pory pracodawca chcąc rozpocząć eksploatację nowego lub przebudowanego zakładu pracy musiał uzyskać na podstawie przepisów prawa budowlanego stanowisko inspektora pracy w zakresie wykonania obiektu zgodnie z projektem budowlanym pod względem bezpieczeństwa i higieny pracy. Po nowelizacji ustawy o PIP, takie stanowisko inspektora pracy nie będzie już wymagane, co niewątpliwie może wpłynąć na przyspieszenie procedury przejmowania do eksploatacji nowych lub przebudowanych zakładów pracy.

 

Prawo wydawania poleceń ustnych

 

Wejście w życie nowelizacji ustawy o PIP wyposaży inspektora pracy w nowy środek prawny, jakim jest „polecenie ustne”. Takie polecenie będzie mógł zastosować inspektor pracy w celu usunięcia uchybień ujawnionych w toku kontroli, jeżeli mogą być one usunięte podczas trwania kontroli lub niezwłocznie po jej zakończeniu. Polecenie ustne to odpowiednik decyzji ustnej, którą inspektor wydaje w przypadku, gdy naruszenie przepisów z zakresu bhp może być wyeliminowane jeszcze w trakcie trwania kontroli. W przypadku poleceń ustnych sytuacja wygląda podobnie, jednak będą one dotyczyły przeważnie naruszeń z zakresu prawnej ochrony pracy, co do których obecnie inspektor pracy mógł zastosować jedynie wniosek w pisemnym wystąpieniu. Taka zmiana niewątpliwie odformalizuje kierowanie przez inspektora środków prawnych mających na celu usunięcie przez pracodawcę drobnych uchybień wynikających np. z prowadzenia akt osobowych, ewidencji czasu pracy lub innej dokumentacji pracowniczej.

 

PRZYKŁAD

Inspektor pracy stwierdził w trakcie kontroli, że pracodawca nie przekazał trzem pracownikom pisemnej informacji o warunkach zatrudnienia wynikającej z art. 29 § 3 Kodeksu pracy. Ponadto pracodawca nie udostępnił pracownikom tekstu przepisów dotyczących równego traktowania w zatrudnieniu. Przed zmianą przepisów, inspektor pracy musiał w takim przypadku sformułować 2 pisemne wnioski w wystąpieniu z podaniem podstaw prawnych tych wniosków, a pracodawca był zobowiązany do poinformowania inspektora w terminie 30 dni od ich otrzymania o terminie i sposobie ich wykonania. Po nowelizacji ustawy o PIP, inspektor pracy będzie mógł skierować w tym zakresie polecenie ustne, które pracodawca bez żadnych problemów będzie mógł wykonać jeszcze w trakcie trwania kontroli.

 

W przypadku skierowania do pracodawcy polecenia ustnego inspektor pracy będzie jedynie zobowiązany do wskazania w protokole z kontroli treści poleceń oraz terminu ich wykonania.

 

Pracodawca, podobnie jak w przypadku decyzji nakazowych, będzie musiał poinformować inspektora pracy o realizacji polecenia ustnego, chyba że zostanie ono wykonane jeszcze w trakcie trwania kontroli, co inspektor pracy odnotuje w protokole.

 

Uchwalona zmiana do ustawy o PIP niewątpliwie przynosi pozytywne rozwiązania dotyczące odformalizowania procedur kontrolnych i ułatwia pracodawcom skorygowanie drobnych uchybień stwierdzonych w trakcie kontroli. Wydanie poleceń ustnych umożliwia bowiem poprawienie tych niedociągnięć jeszcze w czasie kontroli, pod nadzorem inspektora pracy, co daje pracodawcy pewność, że usunął je prawidłowo.

 

Odstąpienie od stosowania środków prawnych

 

Zgodnie z nowelizacją ustawy o PIP, w uzasadnionych przypadkach wobec pracodawcy rozpoczynającego działalność, a także jeżeli nie stwierdzono:

bezpośredniego zagrożenia życia lub zdrowia pracowników lub innych osób wykonujących pracę,

popełnienia wykroczenia z winy umyślnej,

inspektor pracy może odstąpić od stosowania środków prawnych (np. nakazów, wystąpień), poprzestając na ustnym pouczeniu o sposobach zgodnego z wymaganiami prawa zorganizowania pracy i odebraniu od podmiotu kontrolowanego oświadczenia o terminie usunięcia uchybień ujawnionych w toku kontroli.

 

Powyższe rozwiązanie jest nowością, jeżeli chodzi o działalność inspektora pracy. Mimo stwierdzenia określonych naruszeń z zakresu prawnej ochrony pracy lub technicznego bezpieczeństwa pracy nie będzie on musiał kierować wobec pracodawcy nakazów i wystąpień zmierzających do wyeliminowania stwierdzonych nieprawidłowości, lecz będzie mógł poprzestać na odebraniu od podmiotu kontrolowanego oświadczenia o terminie ich usunięcia.

 

PRZYKŁAD

W toku kontroli nowego pracodawcy inspektor pracy stwierdził brak szkoleń wstępnych z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy u trzech zatrudnionych pracowników oraz brak wstępnych profilaktycznych badań lekarskich u dwóch spośród nich. Inspektor pracy nie wydał w tym zakresie nakazów opatrzonych rygorem natychmiastowej wykonalności, a jedynie odebrał od pracodawcy oświadczenie, że ten podda wskazanych pracowników szkoleniom oraz badaniom wstępnym w najbliższych 3 dniach. Po nowelizacji przepisów, takie postępowanie inspektora PIP będzie prawidłowe.

 

Nie należy się jednak spodziewać częstego korzystania przez inspektorów pracy z tego rozwiązania, w związku z zastrzeżeniem warunkującym możliwość jego zastosowania jedynie w „szczególnie uzasadnionych przypadkach”. Ustawodawca nie precyzuje jednak, co należy rozumieć przez te szczególnie uzasadnione przypadki. Ponadto należy zwrócić uwagę, że w ustawie zawarto jedynie możliwość, a nie obowiązek skorzystania przez inspektora pracy z takiego rozwiązania. Dodatkowo ustawodawca nie zobowiązał kontrolującego do jednoczesnego odstąpienia od wymierzenia pracodawcy grzywny za naruszenia przepisów prawa pracy.

Podstawa prawna:

• art. 1, art. 2, art. 5 ustawy z 9 czerwca 2011 r. o zmianie ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy oraz niektórych innych ustaw (Dziennik Ustaw z 8 lipca 2011 Nr 142 poz. 829).

 

Aleksander P. Kuźniar

specjalista w zakresie prawa pracy

 

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

REKLAMA

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA