REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie ułatwienia dla pracodawców wprowadza nowelizacja ustawy o PIP

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
P. Kuźniar Aleksander
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Inspektor pracy  będzie mógł ustnie pouczyć pracodawcę o uchybieniach ujawnionych w trakcie kontroli, a kontrolowany przedsiębiorca będzie mógł złożyć oświadczenie o terminie usunięcia tych uchybień. Inspektorzy pracy nie będą też uczestniczyli w przejmowaniu obiektów budowlanych, w których pracę mają wykonywać pracownicy.

 

REKLAMA

REKLAMA

Ogólnym założeniem uchwalonych zmian miało być odformalizowanie procedur stosowanych w trakcie kontroli prowadzonych przez inspektorów w zakładach pracy oraz rozszerzenie kompetencji inspektorów PIP w zakresie stosowanych środków prawnych. Nowelizacja porządkuje i dostosowuje również procedury kontrolne Państwowej Inspekcji Pracy do realiów wynikających ze współczesnych form zatrudnienia za pośrednictwem agencji pracy tymczasowej.  Zmiany te wprowadza podpisana przez prezydenta 28 czerwca br. nowelizacja ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy (Dziennik Ustaw z 8 lipca 2011 Nr 142 poz. 829). Zmiany wejdą w życie w ciągu 30 dni od dnia ich ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, czyli 8 sierpnia 2011 r.

 

Koniec odbiorów budowlanych przez PIP

REKLAMA

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W wyniku zmiany ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy, zlikwidowane zostanie jedno z dotychczasowych zadań tej instytucji, jakim było uczestniczenie w przejmowaniu do eksploatacji wybudowanych lub przebudowanych obiektów budowlanych, w których pracownicy mają wykonywać pracę. Do tej pory pracodawca chcąc rozpocząć eksploatację nowego lub przebudowanego zakładu pracy musiał uzyskać na podstawie przepisów prawa budowlanego stanowisko inspektora pracy w zakresie wykonania obiektu zgodnie z projektem budowlanym pod względem bezpieczeństwa i higieny pracy. Po nowelizacji ustawy o PIP, takie stanowisko inspektora pracy nie będzie już wymagane, co niewątpliwie może wpłynąć na przyspieszenie procedury przejmowania do eksploatacji nowych lub przebudowanych zakładów pracy.

 

Prawo wydawania poleceń ustnych

 

Wejście w życie nowelizacji ustawy o PIP wyposaży inspektora pracy w nowy środek prawny, jakim jest „polecenie ustne”. Takie polecenie będzie mógł zastosować inspektor pracy w celu usunięcia uchybień ujawnionych w toku kontroli, jeżeli mogą być one usunięte podczas trwania kontroli lub niezwłocznie po jej zakończeniu. Polecenie ustne to odpowiednik decyzji ustnej, którą inspektor wydaje w przypadku, gdy naruszenie przepisów z zakresu bhp może być wyeliminowane jeszcze w trakcie trwania kontroli. W przypadku poleceń ustnych sytuacja wygląda podobnie, jednak będą one dotyczyły przeważnie naruszeń z zakresu prawnej ochrony pracy, co do których obecnie inspektor pracy mógł zastosować jedynie wniosek w pisemnym wystąpieniu. Taka zmiana niewątpliwie odformalizuje kierowanie przez inspektora środków prawnych mających na celu usunięcie przez pracodawcę drobnych uchybień wynikających np. z prowadzenia akt osobowych, ewidencji czasu pracy lub innej dokumentacji pracowniczej.

 

PRZYKŁAD

Inspektor pracy stwierdził w trakcie kontroli, że pracodawca nie przekazał trzem pracownikom pisemnej informacji o warunkach zatrudnienia wynikającej z art. 29 § 3 Kodeksu pracy. Ponadto pracodawca nie udostępnił pracownikom tekstu przepisów dotyczących równego traktowania w zatrudnieniu. Przed zmianą przepisów, inspektor pracy musiał w takim przypadku sformułować 2 pisemne wnioski w wystąpieniu z podaniem podstaw prawnych tych wniosków, a pracodawca był zobowiązany do poinformowania inspektora w terminie 30 dni od ich otrzymania o terminie i sposobie ich wykonania. Po nowelizacji ustawy o PIP, inspektor pracy będzie mógł skierować w tym zakresie polecenie ustne, które pracodawca bez żadnych problemów będzie mógł wykonać jeszcze w trakcie trwania kontroli.

 

W przypadku skierowania do pracodawcy polecenia ustnego inspektor pracy będzie jedynie zobowiązany do wskazania w protokole z kontroli treści poleceń oraz terminu ich wykonania.

 

Pracodawca, podobnie jak w przypadku decyzji nakazowych, będzie musiał poinformować inspektora pracy o realizacji polecenia ustnego, chyba że zostanie ono wykonane jeszcze w trakcie trwania kontroli, co inspektor pracy odnotuje w protokole.

 

Uchwalona zmiana do ustawy o PIP niewątpliwie przynosi pozytywne rozwiązania dotyczące odformalizowania procedur kontrolnych i ułatwia pracodawcom skorygowanie drobnych uchybień stwierdzonych w trakcie kontroli. Wydanie poleceń ustnych umożliwia bowiem poprawienie tych niedociągnięć jeszcze w czasie kontroli, pod nadzorem inspektora pracy, co daje pracodawcy pewność, że usunął je prawidłowo.

 

Odstąpienie od stosowania środków prawnych

 

Zgodnie z nowelizacją ustawy o PIP, w uzasadnionych przypadkach wobec pracodawcy rozpoczynającego działalność, a także jeżeli nie stwierdzono:

bezpośredniego zagrożenia życia lub zdrowia pracowników lub innych osób wykonujących pracę,

popełnienia wykroczenia z winy umyślnej,

inspektor pracy może odstąpić od stosowania środków prawnych (np. nakazów, wystąpień), poprzestając na ustnym pouczeniu o sposobach zgodnego z wymaganiami prawa zorganizowania pracy i odebraniu od podmiotu kontrolowanego oświadczenia o terminie usunięcia uchybień ujawnionych w toku kontroli.

 

Powyższe rozwiązanie jest nowością, jeżeli chodzi o działalność inspektora pracy. Mimo stwierdzenia określonych naruszeń z zakresu prawnej ochrony pracy lub technicznego bezpieczeństwa pracy nie będzie on musiał kierować wobec pracodawcy nakazów i wystąpień zmierzających do wyeliminowania stwierdzonych nieprawidłowości, lecz będzie mógł poprzestać na odebraniu od podmiotu kontrolowanego oświadczenia o terminie ich usunięcia.

 

PRZYKŁAD

W toku kontroli nowego pracodawcy inspektor pracy stwierdził brak szkoleń wstępnych z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy u trzech zatrudnionych pracowników oraz brak wstępnych profilaktycznych badań lekarskich u dwóch spośród nich. Inspektor pracy nie wydał w tym zakresie nakazów opatrzonych rygorem natychmiastowej wykonalności, a jedynie odebrał od pracodawcy oświadczenie, że ten podda wskazanych pracowników szkoleniom oraz badaniom wstępnym w najbliższych 3 dniach. Po nowelizacji przepisów, takie postępowanie inspektora PIP będzie prawidłowe.

 

Nie należy się jednak spodziewać częstego korzystania przez inspektorów pracy z tego rozwiązania, w związku z zastrzeżeniem warunkującym możliwość jego zastosowania jedynie w „szczególnie uzasadnionych przypadkach”. Ustawodawca nie precyzuje jednak, co należy rozumieć przez te szczególnie uzasadnione przypadki. Ponadto należy zwrócić uwagę, że w ustawie zawarto jedynie możliwość, a nie obowiązek skorzystania przez inspektora pracy z takiego rozwiązania. Dodatkowo ustawodawca nie zobowiązał kontrolującego do jednoczesnego odstąpienia od wymierzenia pracodawcy grzywny za naruszenia przepisów prawa pracy.

Podstawa prawna:

• art. 1, art. 2, art. 5 ustawy z 9 czerwca 2011 r. o zmianie ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy oraz niektórych innych ustaw (Dziennik Ustaw z 8 lipca 2011 Nr 142 poz. 829).

 

Aleksander P. Kuźniar

specjalista w zakresie prawa pracy

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA