REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie ułatwienia dla pracodawców wprowadza nowelizacja ustawy o PIP

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
P. Kuźniar Aleksander
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Inspektor pracy  będzie mógł ustnie pouczyć pracodawcę o uchybieniach ujawnionych w trakcie kontroli, a kontrolowany przedsiębiorca będzie mógł złożyć oświadczenie o terminie usunięcia tych uchybień. Inspektorzy pracy nie będą też uczestniczyli w przejmowaniu obiektów budowlanych, w których pracę mają wykonywać pracownicy.

 

REKLAMA

REKLAMA

Ogólnym założeniem uchwalonych zmian miało być odformalizowanie procedur stosowanych w trakcie kontroli prowadzonych przez inspektorów w zakładach pracy oraz rozszerzenie kompetencji inspektorów PIP w zakresie stosowanych środków prawnych. Nowelizacja porządkuje i dostosowuje również procedury kontrolne Państwowej Inspekcji Pracy do realiów wynikających ze współczesnych form zatrudnienia za pośrednictwem agencji pracy tymczasowej.  Zmiany te wprowadza podpisana przez prezydenta 28 czerwca br. nowelizacja ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy (Dziennik Ustaw z 8 lipca 2011 Nr 142 poz. 829). Zmiany wejdą w życie w ciągu 30 dni od dnia ich ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, czyli 8 sierpnia 2011 r.

 

Koniec odbiorów budowlanych przez PIP

REKLAMA

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W wyniku zmiany ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy, zlikwidowane zostanie jedno z dotychczasowych zadań tej instytucji, jakim było uczestniczenie w przejmowaniu do eksploatacji wybudowanych lub przebudowanych obiektów budowlanych, w których pracownicy mają wykonywać pracę. Do tej pory pracodawca chcąc rozpocząć eksploatację nowego lub przebudowanego zakładu pracy musiał uzyskać na podstawie przepisów prawa budowlanego stanowisko inspektora pracy w zakresie wykonania obiektu zgodnie z projektem budowlanym pod względem bezpieczeństwa i higieny pracy. Po nowelizacji ustawy o PIP, takie stanowisko inspektora pracy nie będzie już wymagane, co niewątpliwie może wpłynąć na przyspieszenie procedury przejmowania do eksploatacji nowych lub przebudowanych zakładów pracy.

 

Prawo wydawania poleceń ustnych

 

Wejście w życie nowelizacji ustawy o PIP wyposaży inspektora pracy w nowy środek prawny, jakim jest „polecenie ustne”. Takie polecenie będzie mógł zastosować inspektor pracy w celu usunięcia uchybień ujawnionych w toku kontroli, jeżeli mogą być one usunięte podczas trwania kontroli lub niezwłocznie po jej zakończeniu. Polecenie ustne to odpowiednik decyzji ustnej, którą inspektor wydaje w przypadku, gdy naruszenie przepisów z zakresu bhp może być wyeliminowane jeszcze w trakcie trwania kontroli. W przypadku poleceń ustnych sytuacja wygląda podobnie, jednak będą one dotyczyły przeważnie naruszeń z zakresu prawnej ochrony pracy, co do których obecnie inspektor pracy mógł zastosować jedynie wniosek w pisemnym wystąpieniu. Taka zmiana niewątpliwie odformalizuje kierowanie przez inspektora środków prawnych mających na celu usunięcie przez pracodawcę drobnych uchybień wynikających np. z prowadzenia akt osobowych, ewidencji czasu pracy lub innej dokumentacji pracowniczej.

 

PRZYKŁAD

Inspektor pracy stwierdził w trakcie kontroli, że pracodawca nie przekazał trzem pracownikom pisemnej informacji o warunkach zatrudnienia wynikającej z art. 29 § 3 Kodeksu pracy. Ponadto pracodawca nie udostępnił pracownikom tekstu przepisów dotyczących równego traktowania w zatrudnieniu. Przed zmianą przepisów, inspektor pracy musiał w takim przypadku sformułować 2 pisemne wnioski w wystąpieniu z podaniem podstaw prawnych tych wniosków, a pracodawca był zobowiązany do poinformowania inspektora w terminie 30 dni od ich otrzymania o terminie i sposobie ich wykonania. Po nowelizacji ustawy o PIP, inspektor pracy będzie mógł skierować w tym zakresie polecenie ustne, które pracodawca bez żadnych problemów będzie mógł wykonać jeszcze w trakcie trwania kontroli.

 

W przypadku skierowania do pracodawcy polecenia ustnego inspektor pracy będzie jedynie zobowiązany do wskazania w protokole z kontroli treści poleceń oraz terminu ich wykonania.

 

Pracodawca, podobnie jak w przypadku decyzji nakazowych, będzie musiał poinformować inspektora pracy o realizacji polecenia ustnego, chyba że zostanie ono wykonane jeszcze w trakcie trwania kontroli, co inspektor pracy odnotuje w protokole.

 

Uchwalona zmiana do ustawy o PIP niewątpliwie przynosi pozytywne rozwiązania dotyczące odformalizowania procedur kontrolnych i ułatwia pracodawcom skorygowanie drobnych uchybień stwierdzonych w trakcie kontroli. Wydanie poleceń ustnych umożliwia bowiem poprawienie tych niedociągnięć jeszcze w czasie kontroli, pod nadzorem inspektora pracy, co daje pracodawcy pewność, że usunął je prawidłowo.

 

Odstąpienie od stosowania środków prawnych

 

Zgodnie z nowelizacją ustawy o PIP, w uzasadnionych przypadkach wobec pracodawcy rozpoczynającego działalność, a także jeżeli nie stwierdzono:

bezpośredniego zagrożenia życia lub zdrowia pracowników lub innych osób wykonujących pracę,

popełnienia wykroczenia z winy umyślnej,

inspektor pracy może odstąpić od stosowania środków prawnych (np. nakazów, wystąpień), poprzestając na ustnym pouczeniu o sposobach zgodnego z wymaganiami prawa zorganizowania pracy i odebraniu od podmiotu kontrolowanego oświadczenia o terminie usunięcia uchybień ujawnionych w toku kontroli.

 

Powyższe rozwiązanie jest nowością, jeżeli chodzi o działalność inspektora pracy. Mimo stwierdzenia określonych naruszeń z zakresu prawnej ochrony pracy lub technicznego bezpieczeństwa pracy nie będzie on musiał kierować wobec pracodawcy nakazów i wystąpień zmierzających do wyeliminowania stwierdzonych nieprawidłowości, lecz będzie mógł poprzestać na odebraniu od podmiotu kontrolowanego oświadczenia o terminie ich usunięcia.

 

PRZYKŁAD

W toku kontroli nowego pracodawcy inspektor pracy stwierdził brak szkoleń wstępnych z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy u trzech zatrudnionych pracowników oraz brak wstępnych profilaktycznych badań lekarskich u dwóch spośród nich. Inspektor pracy nie wydał w tym zakresie nakazów opatrzonych rygorem natychmiastowej wykonalności, a jedynie odebrał od pracodawcy oświadczenie, że ten podda wskazanych pracowników szkoleniom oraz badaniom wstępnym w najbliższych 3 dniach. Po nowelizacji przepisów, takie postępowanie inspektora PIP będzie prawidłowe.

 

Nie należy się jednak spodziewać częstego korzystania przez inspektorów pracy z tego rozwiązania, w związku z zastrzeżeniem warunkującym możliwość jego zastosowania jedynie w „szczególnie uzasadnionych przypadkach”. Ustawodawca nie precyzuje jednak, co należy rozumieć przez te szczególnie uzasadnione przypadki. Ponadto należy zwrócić uwagę, że w ustawie zawarto jedynie możliwość, a nie obowiązek skorzystania przez inspektora pracy z takiego rozwiązania. Dodatkowo ustawodawca nie zobowiązał kontrolującego do jednoczesnego odstąpienia od wymierzenia pracodawcy grzywny za naruszenia przepisów prawa pracy.

Podstawa prawna:

• art. 1, art. 2, art. 5 ustawy z 9 czerwca 2011 r. o zmianie ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy oraz niektórych innych ustaw (Dziennik Ustaw z 8 lipca 2011 Nr 142 poz. 829).

 

Aleksander P. Kuźniar

specjalista w zakresie prawa pracy

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Brak aktualizacji tej informacji w rejestrze oznacza poważne straty - utrata ulg, zwroty dotacji, jeżeli nie dopełnisz tego obowiązku w terminie

Od 1 stycznia 2025 roku obowiązuje już zmiana, która dotyka każdego przedsiębiorcy w Polsce. Nowa edycja Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) to nie tylko zwykła aktualizacja – to rewolucja w sposobie opisywania polskiego biznesu. Czy wiesz, że wybór niewłaściwego kodu może zamknąć Ci drogę do dotacji lub ulgi podatkowej?

Jak stoper i koncentracja ratują nas przed światem dystraktorów?

Przez lata próbowałem różnych systemów zarządzania sobą w czasie. Aplikacje, kalendarze, kanbany, mapy myśli. Wszystko ładnie wyglądało na prezentacjach, ale w codziennym chaosie pracy menedżera czy konsultanta – niewiele z tego zostawało.

Odpowiedzialność prawna salonów beauty

Wraz z rozszerzającą się gamą ofert salonów świadczących usługi kosmetyczne, rośnie odpowiedzialność prawna osób wykonujących zabiegi za ich prawidłowe wykonanie. W wielu przypadkach zwrot pieniędzy za źle wykonaną usługę to najmniejsza dolegliwość z grożących konsekwencji.

Od 30 grudnia 2025 r. duże i średnie firmy będą musiały udowodnić, że nie przyczyniają się do wylesiania. Nowe przepisy i obowiązki z rozporządzenia EUDR

Dnia 30 grudnia 2025 r. wchodzi w życie rozporządzenie EUDR. Duże i średnie firmy będą musiały udowodnić, że nie przyczyniają się do wylesiania. Kogo dokładnie dotyczą nowe obowiązki?

REKLAMA

Śmierć wspólnika sp. z o.o. a udziały w spółce

Życie pisze różne scenariusze, a dalekosiężne plany nie zawsze udają się zrealizować. Czasem najlepszy biznesplan nie zdoła uwzględnić nieprzewidzianego. Trudno zakładać, że intensywny i odnoszący sukcesy biznesmen nagle zakończy swoją przygodę, a to wszystko przez śmierć. W takich smutnych sytuacjach spółka z o.o. nie przestaje istnieć. Powstaje pytanie – co dalej? Co dzieje się z udziałami zmarłego wspólnika?

Cesja umowy leasingu samochodu osobowego – ujęcie podatkowe po stronie "przejmującego" leasing

W praktyce gospodarczej często zdarza się, że leasingobiorca korzystający z samochodu osobowego na podstawie umowy leasingu operacyjnego decyduje się przenieść swoje prawa i obowiązki na inny podmiot. Taka transakcja nazywana jest cesją umowy leasingu.

Startupy, AI i biznes: Polska coraz mocniej w grze o rynek USA [Gość Infor.pl]

Współpraca polsko-amerykańska to temat, który od lat przyciąga uwagę — nie tylko polityków, ale też przedsiębiorców, naukowców i ludzi kultury. Fundacja Kościuszkowska, działająca już od stu lat, jest jednym z filarów tej relacji. W rozmowie z Szymonem Glonkiem w programie Gość Infor.pl, Wojciech Voytek Jackowski — powiernik Fundacji i prawnik pracujący w Nowym Jorku — opowiedział o tym, jak dziś wyglądają kontakty gospodarcze między Polską a Stanami Zjednoczonymi, jak rozwijają się polskie startupy za oceanem i jakie szanse przynosi era sztucznej inteligencji.

Coraz większe kłopoty polskich firm z terminowym płaceniem faktur. Niewypłacalnych firm przybywa w zastraszającym tempie

Kolejny rekord niewypłacalności i coraz większa świadomość polskich firm. Od stycznia do końca września 2025 roku aż 5215 polskich firm ogłosiło niewypłacalność. To o 17% więcej niż w tym samym okresie w 2024 roku i o 39% więcej niż po pierwszym półroczu 2025 roku.

REKLAMA

Gdy motywacja spada. Sprawdzone sposoby na odzyskanie chęci do działania

Zaangażowanie pracowników to nie tylko wskaźnik nastrojów w zespołach, lecz realny czynnik decydujący o efektywności i kondycji finansowej organizacji. Jak pokazuje raport Gallupa „State of the Global Workplace 2025”, firmy z wysokim poziomem zaangażowania osiągają o 23 proc. wyższą rentowność i o 18 proc. lepszą produktywność niż konkurencja. Jednocześnie dane z tego samego badania są alarmujące – globalny poziom zaangażowania spadł z 23 do 21 proc., co oznacza, że aż czterech na pięciu pracowników nie czuje silnej więzi z miejscem pracy. Jak odwrócić ten trend?

Niezwykli ludzie. Jak wzbogacać kulturę organizacji dzięki talentom osób z niepełnosprawnością?

Najważniejszym kapitałem każdej organizacji są ludzie – to oni kształtują kulturę, rozwój i pozycję firmy na rynku. Dobrze dobrany zespół udźwignie ogromne wymagania, często przewyższając pokładane w nich oczekiwania, natomiast niewłaściwie dobrany lub źle zarządzany – może osłabić firmę i jej relacje z klientami. Integralnym elementem dojrzałej kultury organizacyjnej staje się dziś świadome włączanie różnorodności, w tym także osób z niepełnosprawnością.

REKLAMA