REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy przedsiębiorca musi prowadzić książkę kontroli

Izabela Kruk

REKLAMA

Otrzymaliśmy zawiadomienie o zamiarze wszczęcia kontroli w naszej firmie. Inspektor kontroli poprosił o przygotowanie książki kontroli. Co to jest książka kontroli i czy jest obowiązkowa?

RADA

REKLAMA

Prowadzenie książki kontroli to obowiązek, ale i skuteczne narzędzie do obrony przed urzędami. Wpisy organów kontroli w książce zapobiegają przeprowadzaniu dwóch kontroli jednocześnie i przekraczaniu liczby i czasu trwania kontroli, które mogą zostać przeprowadzone w tym samym roku.

UZASADNIENIE

Każdy przedsiębiorca jest zobowiązany prowadzić i przechowywać w swojej siedzibie książkę kontroli oraz upoważnienia i protokoły kontroli. Książka ta służy przedsiębiorcy do dokumentowania liczby i czasu trwania kontroli jego działalności.

REKLAMA

Przedsiębiorcą w rozumieniu ustawy jest osoba fizyczna, osoba prawna i jednostka organizacyjna niebędąca osobą prawną, której odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną - wykonująca we własnym imieniu działalność gospodarczą. Za przedsiębiorców uznaje się także wspólników spółki cywilnej w zakresie wykonywanej przez nich działalności gospodarczej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Powyższe oznacza, że książki kontroli nie są zobowiązane posiadać m.in. fundacje, stowarzyszenia czy jednostki budżetowe (te ostatnie prowadzą dwa rodzaje książek: książkę kontroli wewnętrznej i książkę kontroli zewnętrznej, ale posiadanie obu tych książek wiąże się z wpisem w regulaminie danej jednostki). Podmioty te nie podejmują bowiem i nie prowadzą działalności gospodarczej.

Urząd, który przeprowadza kontrolę, wpisuje do książki kontroli:

• informacje o organie przeprowadzającym kontrolę,

• informację, że kontrolujący posiada upoważnienie do przeprowadzenia kontroli,

• zakres przedmiotowy kontroli,

• datę podjęcia i zakończenia kontroli,

• zalecenia pokontrolne oraz określenie zastosowanych środków pokontrolnych,

• uzasadnienie braku zawiadomienia przedsiębiorcy o zamiarze wszczęcia kontroli,

• uzasadnienie wszczęcia kontroli jedynie po okazaniu legitymacji służbowej,

• uzasadnienie zastosowanych wyjątków,

• uzasadnienie przedłużenia czasu trwania kontroli,

• uzasadnienie czasu trwania przerwy.

REKLAMA

Przedsiębiorca ma obowiązek dokonywać w książce kontroli wpisów informujących o tym, że zostały wykonane zalecenia pokontrolne, a także wpisów o ich uchyleniu przez organ kontroli lub organ nadrzędny nad nim czy przez sąd administracyjny.

Ustawa o swobodzie działalności gospodarczej nie określa ściśle wzoru książki kontroli. Wymienia jedynie wpisy, jakie powinny być w niej dokonywane. Dlatego książka kontroli nie musi mieć fizycznej postaci książki, może to być np. zbiór dokumentów. Jednak dla porządku i bezpieczeństwa lepiej skorzystać z gotowych książek kontroli dostępnych na rynku niż przechowywać spięte dokumenty, które mogą się wymieszać lub zagubić.

Ustawodawca dopuszcza prowadzenie książki kontroli w formie elektronicznej. Wówczas dane zawarte w książce powinny mieć potwierdzenie w dokumentach przechowywanych przez przedsiębiorcę. Przedsiębiorca, który prowadzi książkę kontroli w formie elektronicznej, powinien dokonywać wpisów oraz aktualizacji danych zawartych w książce kontroli. Z wyjaśnień Ministerstwa Gospodarki z 11 lutego 2009 r. wynika jednak, że nadal obowiązkowe jest prowadzenie książki w wersji papierowej, a wersja elektroniczna dopuszczalna jest wyłącznie równolegle z książką tradycyjną.

Wpisów do książki kontroli dokonują m.in.: Urząd Skarbowy, Państwowa Inspekcja Pracy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych, Państwowa Inspekcja Sanitarna.

Korzyścią z prowadzenia książki kontroli jest m.in. to, że wszystkie te organy są ograniczone co do możliwości rozpoczęcia kontroli i czasu jej trwania. Oznacza to, że wpisy do tej książki muszą respektować inne organy kontrolne (nie mogą prowadzić kontroli w tym samym czasie i przekraczać dozwolonych okresów kontroli). Ponadto od 11 marca 2010 r. przedsiębiorcy nie muszą prowadzić oddzielnej książki kontroli sanitarnej. Zalecenia pokontrolne oraz inne dane wynikające z czynności kontrolnych upoważnieni pracownicy państwowego inspektora sanitarnego wpisują do książki kontroli prowadzonej na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej (art. 31 ustawy o PIS).

Korzyści

Przedsiębiorcy nie muszą od marca 2010 r. prowadzić odrębnej książki kontroli sanitarnej.

• art. 81 ust. 1 ustawy z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz.U. z 2007 r. Nr 155, poz. 1095 ze zm.),

• art. 31 ustawy z 14 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej (Dz.U. z 2006 r. Nr 122, poz. 851 ze zm.).

Izabela Kruk

specjalista ds. ubezpieczeń społecznych

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA