REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ile kosztuje wypadek przy pracy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Beata Naróg
Usługi i Doradztwo Kadrowe. Szkolenia
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przepisy prawa pracy nakładają na pracodawcę liczne obowiązki dotyczące bhp. Ich niezapewnienie może skutkować m.in. koniecznością wypłaty poszkodowanemu pracownikowi odszkodowania czy renty.

Przepisy Kodeksu pracy zobowiązują pracodawcę do zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków pracy przy odpowiednim wykorzystaniu osiągnięć nauki i techniki.

REKLAMA

REKLAMA

W zakresie profilaktyki wypadkowej pracodawca ma obowiązek kształtować spójną politykę mającą na celu zapobieganie wypadkom przy pracy, w której będą uwzględnione zagadnienia techniczne, organizacja i warunki pracy, stosunki społeczne oraz wpływ czynników środowiska pracy. Działaniem mającym zapobiegać wypadkom przy pracy jest również systematyczna analiza przyczyn wypadków przy pracy, na podstawie której należy stosować odpowiednie środki zapobiegawcze.

Pomimo licznych obowiązków pracodawcy często zmniejszają lub w maksymalnym stopniu ograniczają nakłady na bezpieczeństwo pracy, co w konsekwencji może skutkować większą wypadkowością. Jedną z przyczyn takiego stanu rzeczy jest niewątpliwie fakt, że koszty związane z bezpieczeństwem i higieną pracy przy planowaniu budżetu są na ogół wyliczone. Natomiast pracodawcy nie zawsze biorą pod uwagę koszty, jakie ponoszą w związku z zaistniałym wypadkiem przy pracy.

Oczywiście koszty pracodawców to tylko drobna część wydatków, jakie w związku z wypadkami ponoszą nie tylko sami poszkodowani pracownicy, ale i całe społeczeństwo.

Koszty pracodawcy - jak je ustalić?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Koszty wypadku będą tym wyższe, im cięższy i poważniejszy był wypadek, chodzi tu przede wszystkim o wypadki ciężkie, śmiertelne lub zbiorowe. Jednak nawet w przypadku zdarzeń mających charakter zwykłego wypadku skutkującego mniejszym urazem wystąpią określone koszty po stronie pracodawcy. Podobnie jest w przypadku incydentów potencjalnie wypadkowych, tj. takich zdarzeń, które nie skutkują urazem. Najczęściej i w takich sytuacjach pracodawcy ponoszą określone straty materialne.

Przy ustalaniu kosztów wypadku należy wziąć pod uwagę nie tylko nieprzepracowany na skutek wypadku czas pracy samego poszkodowanego pracownika, ale również czas pracowników udzielających pierwszej pomocy przedmedycznej, czas pracowników ustalających przyczyny i okoliczności wypadku przy pracy, a także w przypadku wstrzymania procesu pracy - czas pracy osób objętych przestojem. Trzeba również uwzględnić czas potrzebny na zastępstwo poszkodowanego pracownika w dniu wypadku i jego późniejszą absencję.

Oprócz straconego czasu należy uwzględnić również wynagrodzenie związane z możliwością wystąpienia godzin nadliczbowych związanych z nieobecnością pracownika i koniecznością jego zastąpienia, a także wynagrodzenie pracowników zatrudnianych w celu zastępstwa nieobecnego pracownika. Do kosztów tych należy również zaliczyć ewentualne odprawy rentowe lub pośmiertne, których obowiązek wypłaty będzie wiązał się z wypadkiem.

Ustalając koszty wypadku, trzeba również uwzględnić potencjalny obowiązek wypłacania pracownikowi przez okres 6 miesięcy dodatku wyrównawczego. Nastąpi to w razie stwierdzonej przez lekarza medycyny pracy konieczności przeniesienia pracownika do innej pracy na skutek utraty zdolności do wykonywania dotychczasowej pracy, jeżeli po przeniesieniu pracownik otrzymałby niższe wynagrodzenie.

Wśród kosztów materialnych, które mogą pojawić się po stronie pracodawcy, trzeba wymienić koszt naprawy lub wynajmu, ewentualnie zakupu nowych maszyn i urządzeń, jeżeli w związku z wypadkiem doszło do awarii. Czasem może pojawić się konieczność zlecenia zadań firmie zewnętrznej, szczególnie gdy na skutek awarii pojawia się zagrożenie nieterminowej realizacji zamówień. Do kosztów materialnych należy zaliczyć również ewentualne kary umowne związane z nieterminową realizacją, jeżeli pracodawca nie będzie miał możliwości naprawy, zakupu lub zlecenia zadań innej firmie ze względu np. na zbyt krótki termin.

Do kosztów tych należy zaliczyć także utratę przychodów w związku z przerwą w produkcji, utratę surowców, półwyrobów czy wyrobów.

Na stronach Centralnego Instytutu Ochrony Pracy został zamieszczony wzór, pozwalający pracodawcy obliczyć całkowite koszty wypadku.

Ko = (KCS + KPMiT + KN + KZ + KZP + KSM + KN + KŚ +KI) - O,

gdzie:

Ko - całkowity koszt wypadku przy pracy,

KCS - koszt czasu straconego wskutek wypadku,

KPMiT - koszt pomocy medycznej i transportu,

KN - koszt nadgodzin,

KZ - koszt zastępstw,

KZP - koszt zakłóceń w produkcji,

KSM - koszt strat materialnych,

KN - koszt napraw,

KŚ - koszt odszkodowań,

KI - koszty inne,

O - odszkodowania otrzymane przez przedsiębiorstwo z instytucji ubezpieczeniowych (zmniejszające koszty wypadków).

Nie można również zapominać o pozostałych kosztach, jakie może ponieść pracodawca w związku z wypadkiem. Chodzi tu m.in. o odszkodowania wypłacane zarówno na podstawie przepisów Kodeksu pracy za utracone przez pracownika przedmioty osobistego użytku czy przedmioty niezbędne do wykonywania pracy, jak i świadczenia przyznane na podstawie przepisów prawa cywilnego. Pracownik, który wykaże, że wypadek przy pracy nastąpił z powodu niezapewnienia przez pracodawcę bezpiecznych i higienicznych warunków pracy, może domagać się od pracodawcy: zadośćuczynienia za doznaną krzywdę, odszkodowania czy renty.

Ustawa o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych przewiduje również obowiązek pracodawcy zorganizowania odmiennego stanowiska pracy z podstawowym zapleczem socjalnym w terminie 3 miesięcy od daty zgłoszenia przez pracownika gotowości przystąpienia do pracy, jeżeli pracownik na skutek wypadku przy pracy utraci zdolność do pracy na dotychczasowym stanowisku i zostanie uznany za osobę niepełnosprawną.

Zwiększenie wypadkowości wpływa również na wzrost składki wypadkowej.

Koszty społeczne wypadków przy pracy

Jak wskazują statystyki, koszty związane z wypadkiem przy pracy ponoszone przez pracodawców stanowią najniższy procent wszystkich kosztów związanych z wypadkami przy pracy.

Pozostałe koszty ponoszą: sam poszkodowany i jego rodzina, Zakład Ubezpieczeń Społecznych oraz służba zdrowia. W ogólnym podsumowaniu kosztów związanych z wypadkami należy bowiem uwzględnić również świadczenia wypłacane w związku z wypadkiem przy pracy przez ZUS, tj. zasiłki z tytułu niezdolności do pracy (wypłacane od pierwszego dnia niezdolności do pracy w wysokości 100% podstawy wymiaru), świadczenia rehabilitacyjne, a także odszkodowania i renty. Przy ustalaniu kosztów nie można również pominąć kosztów leczenia i rehabilitacji poszkodowanego pracownika.

Beata Naróg 

Podstawa prawna:

• art. 207 § 2 pkt 4, art. 231, art. 236, art. 2371 Kodeksu pracy,

• art. 14 ustawy z 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (DzU z 2008 r. nr 14, poz. 92 ze zm.).

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Serwis Prawno-Pracowniczy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

REKLAMA

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

REKLAMA

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

REKLAMA