REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ile kosztuje wypadek przy pracy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Beata Naróg
Usługi i Doradztwo Kadrowe. Szkolenia
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przepisy prawa pracy nakładają na pracodawcę liczne obowiązki dotyczące bhp. Ich niezapewnienie może skutkować m.in. koniecznością wypłaty poszkodowanemu pracownikowi odszkodowania czy renty.

Przepisy Kodeksu pracy zobowiązują pracodawcę do zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków pracy przy odpowiednim wykorzystaniu osiągnięć nauki i techniki.

REKLAMA

REKLAMA

W zakresie profilaktyki wypadkowej pracodawca ma obowiązek kształtować spójną politykę mającą na celu zapobieganie wypadkom przy pracy, w której będą uwzględnione zagadnienia techniczne, organizacja i warunki pracy, stosunki społeczne oraz wpływ czynników środowiska pracy. Działaniem mającym zapobiegać wypadkom przy pracy jest również systematyczna analiza przyczyn wypadków przy pracy, na podstawie której należy stosować odpowiednie środki zapobiegawcze.

Pomimo licznych obowiązków pracodawcy często zmniejszają lub w maksymalnym stopniu ograniczają nakłady na bezpieczeństwo pracy, co w konsekwencji może skutkować większą wypadkowością. Jedną z przyczyn takiego stanu rzeczy jest niewątpliwie fakt, że koszty związane z bezpieczeństwem i higieną pracy przy planowaniu budżetu są na ogół wyliczone. Natomiast pracodawcy nie zawsze biorą pod uwagę koszty, jakie ponoszą w związku z zaistniałym wypadkiem przy pracy.

Oczywiście koszty pracodawców to tylko drobna część wydatków, jakie w związku z wypadkami ponoszą nie tylko sami poszkodowani pracownicy, ale i całe społeczeństwo.

REKLAMA

Koszty pracodawcy - jak je ustalić?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Koszty wypadku będą tym wyższe, im cięższy i poważniejszy był wypadek, chodzi tu przede wszystkim o wypadki ciężkie, śmiertelne lub zbiorowe. Jednak nawet w przypadku zdarzeń mających charakter zwykłego wypadku skutkującego mniejszym urazem wystąpią określone koszty po stronie pracodawcy. Podobnie jest w przypadku incydentów potencjalnie wypadkowych, tj. takich zdarzeń, które nie skutkują urazem. Najczęściej i w takich sytuacjach pracodawcy ponoszą określone straty materialne.

Przy ustalaniu kosztów wypadku należy wziąć pod uwagę nie tylko nieprzepracowany na skutek wypadku czas pracy samego poszkodowanego pracownika, ale również czas pracowników udzielających pierwszej pomocy przedmedycznej, czas pracowników ustalających przyczyny i okoliczności wypadku przy pracy, a także w przypadku wstrzymania procesu pracy - czas pracy osób objętych przestojem. Trzeba również uwzględnić czas potrzebny na zastępstwo poszkodowanego pracownika w dniu wypadku i jego późniejszą absencję.

Oprócz straconego czasu należy uwzględnić również wynagrodzenie związane z możliwością wystąpienia godzin nadliczbowych związanych z nieobecnością pracownika i koniecznością jego zastąpienia, a także wynagrodzenie pracowników zatrudnianych w celu zastępstwa nieobecnego pracownika. Do kosztów tych należy również zaliczyć ewentualne odprawy rentowe lub pośmiertne, których obowiązek wypłaty będzie wiązał się z wypadkiem.

Ustalając koszty wypadku, trzeba również uwzględnić potencjalny obowiązek wypłacania pracownikowi przez okres 6 miesięcy dodatku wyrównawczego. Nastąpi to w razie stwierdzonej przez lekarza medycyny pracy konieczności przeniesienia pracownika do innej pracy na skutek utraty zdolności do wykonywania dotychczasowej pracy, jeżeli po przeniesieniu pracownik otrzymałby niższe wynagrodzenie.

Wśród kosztów materialnych, które mogą pojawić się po stronie pracodawcy, trzeba wymienić koszt naprawy lub wynajmu, ewentualnie zakupu nowych maszyn i urządzeń, jeżeli w związku z wypadkiem doszło do awarii. Czasem może pojawić się konieczność zlecenia zadań firmie zewnętrznej, szczególnie gdy na skutek awarii pojawia się zagrożenie nieterminowej realizacji zamówień. Do kosztów materialnych należy zaliczyć również ewentualne kary umowne związane z nieterminową realizacją, jeżeli pracodawca nie będzie miał możliwości naprawy, zakupu lub zlecenia zadań innej firmie ze względu np. na zbyt krótki termin.

Do kosztów tych należy zaliczyć także utratę przychodów w związku z przerwą w produkcji, utratę surowców, półwyrobów czy wyrobów.

Na stronach Centralnego Instytutu Ochrony Pracy został zamieszczony wzór, pozwalający pracodawcy obliczyć całkowite koszty wypadku.

Ko = (KCS + KPMiT + KN + KZ + KZP + KSM + KN + KŚ +KI) - O,

gdzie:

Ko - całkowity koszt wypadku przy pracy,

KCS - koszt czasu straconego wskutek wypadku,

KPMiT - koszt pomocy medycznej i transportu,

KN - koszt nadgodzin,

KZ - koszt zastępstw,

KZP - koszt zakłóceń w produkcji,

KSM - koszt strat materialnych,

KN - koszt napraw,

KŚ - koszt odszkodowań,

KI - koszty inne,

O - odszkodowania otrzymane przez przedsiębiorstwo z instytucji ubezpieczeniowych (zmniejszające koszty wypadków).

Nie można również zapominać o pozostałych kosztach, jakie może ponieść pracodawca w związku z wypadkiem. Chodzi tu m.in. o odszkodowania wypłacane zarówno na podstawie przepisów Kodeksu pracy za utracone przez pracownika przedmioty osobistego użytku czy przedmioty niezbędne do wykonywania pracy, jak i świadczenia przyznane na podstawie przepisów prawa cywilnego. Pracownik, który wykaże, że wypadek przy pracy nastąpił z powodu niezapewnienia przez pracodawcę bezpiecznych i higienicznych warunków pracy, może domagać się od pracodawcy: zadośćuczynienia za doznaną krzywdę, odszkodowania czy renty.

Ustawa o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych przewiduje również obowiązek pracodawcy zorganizowania odmiennego stanowiska pracy z podstawowym zapleczem socjalnym w terminie 3 miesięcy od daty zgłoszenia przez pracownika gotowości przystąpienia do pracy, jeżeli pracownik na skutek wypadku przy pracy utraci zdolność do pracy na dotychczasowym stanowisku i zostanie uznany za osobę niepełnosprawną.

Zwiększenie wypadkowości wpływa również na wzrost składki wypadkowej.

Koszty społeczne wypadków przy pracy

Jak wskazują statystyki, koszty związane z wypadkiem przy pracy ponoszone przez pracodawców stanowią najniższy procent wszystkich kosztów związanych z wypadkami przy pracy.

Pozostałe koszty ponoszą: sam poszkodowany i jego rodzina, Zakład Ubezpieczeń Społecznych oraz służba zdrowia. W ogólnym podsumowaniu kosztów związanych z wypadkami należy bowiem uwzględnić również świadczenia wypłacane w związku z wypadkiem przy pracy przez ZUS, tj. zasiłki z tytułu niezdolności do pracy (wypłacane od pierwszego dnia niezdolności do pracy w wysokości 100% podstawy wymiaru), świadczenia rehabilitacyjne, a także odszkodowania i renty. Przy ustalaniu kosztów nie można również pominąć kosztów leczenia i rehabilitacji poszkodowanego pracownika.

Beata Naróg 

Podstawa prawna:

• art. 207 § 2 pkt 4, art. 231, art. 236, art. 2371 Kodeksu pracy,

• art. 14 ustawy z 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (DzU z 2008 r. nr 14, poz. 92 ze zm.).

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Serwis Prawno-Pracowniczy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA