REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Świadczenia wypadkowe przy prowadzeniu działalności

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Michalska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od dwóch lat prowadzę działalność gospodarczą w postaci sklepu spożywczego. W towar zaopatruję się w miejscowości oddalonej od mojego sklepu o 20 km. W marcu br., w drodze po zaopatrzenie dla mojego sklepu, doszło do wypadku samochodowego, w którym brałam udział. Byłam pasażerką samochodu. Czy w związku z tym mogę starać się o świadczenia związane z wypadkiem przy prowadzeniu działalności?

Z tytułu wypadku przy prowadzeniu działalności można starać się o przyznanie takich świadczeń, jak: zasiłek chorobowy, świadczenie rehabilitacyjne, jednorazowe odszkodowanie z tytułu uszczerbku na zdrowiu, renta szkoleniowa lub renta z tytułu niezdolności do pracy.

REKLAMA

REKLAMA

Prawo do tych świadczeń zależy przede wszystkim od spełnienia następujących warunków:

1) wypadek musi powstać w okresie ubezpieczenia wypadkowego,

2) wypadek musi zostać uznany za wypadek przy prowadzeniu pozarolniczej działalności,

REKLAMA

3) w dniu wypadku lub w dniu złożenia wniosku o świadczenie na koncie prowadzącego działalność nie może być zadłużenia z tytułu składek na ubezpieczenia społeczne na kwotę przekraczającą 6,60 zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeśli osoba prowadząca działalność ma zadłużenie z tytułu składek przekraczające 6,60 zł, to mimo uznania zdarzenia za wypadek przy prowadzeniu działalności nie otrzyma świadczeń wypadkowych. Świadczenia chorobowe, tj. zasiłek chorobowy i świadczenie rehabilitacyjne z ubezpieczenia wypadkowego, nie przysługują do czasu spłaty całości zadłużenia - pod warunkiem że spłata nastąpi w ciągu 6 miesięcy od dnia wypadku. Jeśli zadłużenie zostanie uregulowane po upływie 6 miesięcy od dnia wypadku, prawo do świadczeń za czas choroby przysługuje dopiero od dnia spłaty całości zadłużenia. Prawo do świadczeń za okres przed tą datą ulega przedawnieniu. Jeżeli zadłużenie nie zostanie uregulowane w ciągu 6 miesięcy od dnia wypadku, osoba prowadząca działalność traci również prawo do jednorazowego odszkodowania.

Uznanie zdarzenia za wypadek

O uznaniu zdarzenia za wypadek przy prowadzeniu pozarolniczej działalności decyduje wiele czynników i okoliczności. Przede wszystkim zdarzenie powinno mieć charakter nagły i być wywołane przyczyną zewnętrzną. Takim zdarzeniem jest m.in. właśnie wypadek samochodowy. Drugim ważnym elementem jest to, aby zdarzenie nastąpiło podczas wykonywania zwykłych czynności związanych z prowadzeniem pozarolniczej działalności. Oznacza to czynności typowe dla danego rodzaju działalności ściśle z nią związane i podejmowane zwykle przy jej prowadzeniu. Takimi czynnościami w omawianej sytuacji są m.in. wyjazdy po towar (art. 3 ust. 3 pkt 8 ustawy wypadkowej).

Oceny danego zdarzenia jako wypadku przy prowadzeniu pozarolniczej działalności dokonuje ZUS, do którego należy się udać w celu zgłoszenia wypadku. Po ustaleniu wszystkich okoliczności i przyczyn wypadku pracownik ZUS sporządza kartę wypadku, którą otrzymuje również osoba prowadząca działalność. Po otrzymaniu karty wypadku może wnieść uwagi lub zastrzeżenia do dokonanych w niej ustaleń.

Uznanie przez ZUS, że okoliczności i przyczyny zdarzenia kwalifikują je jako wypadek przy prowadzeniu działalności, stanowi podstawę do ubiegania się przez poszkodowanego o świadczenia przysługujące z tego tytułu. Poszkodowany uzyska prawo do świadczeń po przedłożeniu w ZUS dodatkowo wymaganych dokumentów, np. zwolnień lekarskich potwierdzających niezdolność do pracy, wniosku o przyznanie świadczenia rehabilitacyjnego czy wniosku o jednorazowe odszkodowanie.

Wyłączenie prawa do świadczeń z tytułu wypadku

Istnieją okoliczności wymienione w art. 21 ust. 1 i 2 ustawy wypadkowej, które wykluczają prawo do świadczeń z tytułu wypadku. ZUS odmawia prawa do świadczeń z tytułu wypadku, jeżeli ustali, że:

1) wyłączną przyczyną wypadku było naruszenie przepisów dotyczących ochrony życia i zdrowia, które zostało spowodowane przez osobę prowadzącą działalność umyślnie lub wskutek jej rażącego niedbalstwa;

2) osoba prowadząca działalność spowodowała wypadek lub przyczyniła się do niego w znacznym stopniu, będąc w stanie nietrzeźwości, pod wpływem środków odurzających lub substancji psychotropowych.

Czytelniczce, która była pasażerką samochodu, ZUS nie może zarzucić ani naruszenia przepisów, ani też przyczynienia się do wypadku (nawet wtedy, gdy osoba kierująca pojazdem, którego Czytelniczka była pasażerem, jest odpowiedzialna za spowodowanie wypadku). Gdyby jednak z notatki policji przybyłej na miejsce zdarzenia wynikało, że uraz u Czytelniczki powstał wyłącznie na skutek np. niezapięcia pasów bezpieczeństwa, ZUS odmówi prawa do świadczeń wypadkowych. W takiej sytuacji Czytelniczka może odwołać się od decyzji ZUS do sądu i uzyskać korzystne rozstrzygnięcie. Linia orzecznicza dotycząca spraw wypadkowych jest obszerna i bardzo zróżnicowana. Sąd mógłby stwierdzić, że fakt niezapięcia pasów nie był wyłączną przyczyną zdarzenia, ponieważ do jego powstania przyczyniły się jeszcze inne okoliczności, np. zbyt gwałtowane hamowanie kierowcy.

Anna Michalska

Podstawa prawna:

art. 3 ust. 3 pkt 8, art. 5 ust. 1 pkt 8, art. 6, art. 21 ust. 1 i 2 ustawy z 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych (j.t. Dz.U. z 2009 r. Nr 167, poz. 1322).

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

REKLAMA

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA