REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Siła marki

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agnieszka Nowakowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Siła marki leży tak naprawdę w umyśle klientów, ponieważ wybierają te produkty i znaki handlowe, które znają, do których mają przekonanie. Działania marketingowe i PR-owe pomagają wzmocnić ich zaufanie i „przywiązać” konsumentów.

Budowanie marki zaczyna się równocześnie z określeniem jej głównych atrybutów. Trzeba dobrze sprecyzować potrzeby klientów i ich rozumienie marki. Jej siła zależy od kilku czynników. Philip Kotler i Waldemar Pfoertsch w książce „Zarządzanie marką w segmencie B2B” wymieniają cztery elementy: dominację (wpływ, jaki wywiera na rynek), elastyczność (rozszerzanie zakresu marki), zasięg (rozumiany jako rozpiętość w latach, rodzaj konsumenta i odzew międzynarodowy) oraz lojalność (stopień wierności, zaufania, jaki łączy klientów i markę).

REKLAMA

Siła marki - jej wizerunek, tożsamość i pozycjonowanie

REKLAMA

Chcąc kreować, utrwalać w umysłach konsumentów fakt istnienia oraz pozytywny wizerunek konkretnej marki, trzeba cały czas budować jej świadomość (ang. branding) i pozycję, bowiem tożsamość i wizerunek są kluczowymi pojęciami związanymi z pozycjonowaniem.

Tożsamość marki Andrzej Święcicki, autor książki „Kultura i marka” Andrzej Święcicki, określa jako „wiązkę emitowanych przez nią sygnałów lub kompleksowy komunikat o całościowym charakterze, jaki ona wysyła na rynek, aby - w pożądany przez jej twórców sposób - być postrzeganą przez odbiorców. Wyróżniająca się (zauważalna i przyciągająca) tożsamość to taka, która przedstawia wartości, z jakimi klienci marki są gotowi się identyfikować i uznać je za własne.”.

Tożsamość oznacza zatem wizję jej potencjalnego odbioru przez konsumenta, którą tworzy kompleksowy komunikat wysyłany przez sprzedawcę za pośrednictwem wszystkich narzędzi. Wizerunek marki (ang. brand image) jest natomiast skutkiem tego odbioru. Bywa określany jako subiektywna wiedza o niej, jako przekonanie o marce. Tożsamość i wizerunek związane są ze świadomością konsumentów. Celem właściciela brandu jest de facto jak najdokładniejsze odwzorowanie tożsamości w świadomości wszystkich uczestników otoczenia rynkowego, zarówno zewnętrznego, jak i wewnętrznego. Poza konsumentami do tej grupy należą także pracownicy, dostawcy, kooperanci, liderzy opinii, organizacje społeczne i polityczne oraz media. Tylko w ten sposób można uzyskać klarowny, jednorodny wizerunek brandu i czerpać z niego korzyści.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czy potrzebny jest PR?

Zadaniem działań Public Relations jest doprowadzenie do stworzenia klimatu społecznej przychylności do marki, zbudowania zaufania, podkreślenia jej prestiżu, umocnienia wiarygodności, czyli do wykreowania reputacji. Reputacja marki opiera się na określonych wartościach, które generują: misja, wizja, kultura organizacyjna. To z perspektywy nadawcy. Z perspektywy odbiorcy/konsumenta, reputacja postrzegana jest właśnie przez wizerunek, wiedzę o brandzie oraz własne normy i wartości. Branding jest zatem procesem budowania świadomości marki, kreowania i utrwalania jej w umysłach konsumentów, utrzymywania pozytywnego wizerunku. Dzięki markom konsument może się sam określić poprzez skrót skojarzeniowo-informacyjny, jaki one ze sobą niosą. Marka, bowiem, to nie tylko styl życia, wartości, normy, ale także oczekiwania i budowanie relacji międzyludzkich. Właśnie dlatego marka nie może obyć się bez działań PR. Aktywność w obszarze budowania więzi społecznych, edukowania konsumentów, inicjowania dyskusji o marceniej, służy nie tylko jej, ale przynosi wymierne efekty biznesowe, szczególnie widoczne w czasach kryzysu.

Kreowanie nowej marki krok po kroku

Najważniejsze i najczęściej wykorzystywane przez firmy działania PR to współpraca z mediami (bieżące informowanie o działaniach firmy - właściciela marki), tworzenie systemu tożsamości firmy (tożsamość wizualna i jednolite procedury postępowania), organizacja i uczestnictwo w imprezach (mecenat, sponsoring, działania charytatywne), lobbing na rzecz określonych grup interesariuszy, utrzymywanie właściwych relacji firmy z otoczeniem (kontakty z lokalnymi społecznościami, organizacja seminariów), oraz tzw. wewnętrzny PR (skierowany do pracowników firmy).

 

Potrzebny rebranding

REKLAMA

Marki muszą się zmieniać, bo zmienia się rynek. Coraz więcej przedsiębiorstw decyduje się na lifting swojego wizerunku przez repozycjonowanie marki lub rebranding. Zmiana wizerunku firmy, jej identyfikacji wizualnej czy całej tożsamości to spory projekt. Dlatego za rebrandingiem muszą stać naprawdę poważne przesłanki, np. marka traci swoją pozycję, zostaje w tyle za konkurencją, zmienił się właściciel i trzeba ujednolicić wizerunek, etc.

Rebranding jest procesem, w którym produkt lub usługa znana pod jedną marką zaczyna funkcjonować pod inną. Najczęściej dostaje nowy logotyp, nazwę, odświeżony wizerunek oraz strategię marketingową. Rebranding wiąże się wtedy z wymianą oznakowań firmy (zmianą nazwy firmy lub produktu, nowego image'u czy logo (corporate identity). Najbardziej znanym przykładem, gdy firma zostaje przejęta przez inną, a rebranding jest wynikiem ujednolicania portfela marek, jest przekształcenie sieci komórkowej Idea w Orange.

Inną przesłanką do zmiany nazwy czy wizerunku jest jego odświeżenie, dopasowanie do panujących realiów. Takie zmiany powinny być delikatne i wprowadzane powoli. Łagodną zmianą wizerunku samej marki może być na przykład drobna modyfikacja logo, zmiana opakowań linii produktów, ale bez zmiany logo, która w efekcie lepiej je dopasuje do panujących trendów, czy też dostosowanie materiałów marketingowych do panującego stylu. Za przykład mogą posłużyć kosmetyki samochodowe K2 i proces odświeżenia ich logotypu.

Kolejnym przykładem konieczności przeprowadzenia rebraendingu jest sytuacja, kiedy w trakcie tworzenia wizerunku przedsiębiorstwa źle została dobrana nazwa firmy - 3M to niegdyś Minnesota Mining & Manufacturing. Dziś firma nie zajmuje się kopalniami, a Minnesota przestała być jej centralnym ośrodkiem, dlatego zmiana okazała się być nieodzowna. Nazwa i logo firmy muszą być bowiem zgodne z zakresem usług i warunkami rynkowymi, nie mogą nikogo wprowadzać w błąd. Natomiast logo powinno przejść próbę czasu.

W dobie kryzysu, jeżeli już trzeba przeprowadzić proces zmiany wizerunku produktu czy całej firmy, należy robić to bardzo ostrożnie i powoli. Generalnie Ogólnie rzecz ujmując, całkowita zmiana nie jest wskazana, ponieważ dana marka może sobie nie poradzić na trudnym rynku, na którym konkurencja tylko czeka, żeby powiększyć swoje terytorium. Czasem jednak odcięcie się od marki nie przynoszącej zysków i zainwestowanie w zmianę może się okazać jedynym słusznym działaniem. Ale pamiętajmy, że rebranding nie jest lekiem na całe zło. Razem ze zmianami czysto wizerunkowymi musi iść zmiana polityki firmy w obszarze produktów/usług, czasem całej strategii.

Wartość marki

O markę należy dbać, bo w przyszłości może się okazać, że zarówno jej logo, jak i sam brand przekroczą wartość całej firmy. Dziś wartość brandu Coca-Coli, Apple, McDonald's'a, są cenniejsze niż aktywa firmy.

Millward Brown opublikował doroczny raport, który przedstawia wartość światowych marek Pierwsze miejscea zajął Google, z wyceną sięgającą 100 miliardów USDdolarów, zaraz za Google drugie miejsce zajmuje Microsoft, wyceniany na ponad 76 miliardów, na trzecim miejscu znalazła się Coca- Cola - 67,7 miliarda USD.

Autorzy zauważzyli, że w czasach recesji wzrasta wartość marek związanych z masową konsumpcją. Rośnie zatem wartość marek symbolizujących produkty tanie i ogólnodostępne. Jako przykłady służą Wal-Mart (wzrost wartości marki o 19% proc.), Aldi (o 49% proc.) i Auchan (o 48% proc.), a także H&M, które jako marka numer jeden w kategorii odzieżowej, powiększyłoa swoją wartość o 8% proc.

Agnieszka Nowakowska

Senior Project Manager, Public Relations Departament, Agencja Konkret PR

a.nowakowska@konkretpr.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Twój Biznes

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Outsourcing obsługi prawnej firmy

Ciągle następujące, dynamiczne i nieprzewidywalne zmiany rynkowe wymuszają na przedsiębiorcach konieczność nieustannego dostosowywania swoich strategii do zmieniających się realiów. W obliczu takich wyzwań, wiele firm zwraca uwagę na konieczność optymalizacji funkcjonowania pozaoperacyjnej części swojej działalności. Niczym nowym nie będzie wskazanie, że takim narzędziem jest właśnie outsourcing, który coraz częściej obejmuje także pracę prawników.

Polubownie czy przez sąd – jak najlepiej dochodzić należności w TSL?

W branży TSL nawet niewielkie opóźnienia w płatnościach mogą prowadzić do utraty płynności, a w skrajnych przypadkach – do upadłości firmy. Skuteczna windykacja to często kwestia przetrwania, a nie tylko egzekwowania prawa. Co zatem wybrać: sąd czy polubowne rozwiązanie?

KPO ruszyło z kopyta: prawie 112 mld zł rozdysponowane, kolejne miliardy w drodze

Prawie 112 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy już zakontraktowane, ale to dopiero początek. Polska szykuje się na kolejną wypłatę – aż 28 mld zł może trafić do kraju jeszcze przed jesienią. Tymczasem wszystkie inwestycje z KPO są już uruchomione, a wypłaty nabierają tempa.

Prezes BCC: Przedsiębiorcy potrzebują przewidywalności i stabilności. Apel przedsiębiorców

1 czerwca 2025 roku odbyła się druga tura wyborów prezydenckich, w której, najwięcej głosów otrzymał Karol Nawrocki. Oficjalne zaświadczenie o wyborze ma zostać wręczone 11 czerwca 2025 r. Po ogłoszeniu wyników przedstawiciele środowisk gospodarczych wyrazili oczekiwanie, że nowy prezydent będzie współpracował z rządem w sprawach istotnych dla polskiej gospodarki.

REKLAMA

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. Przedsiębiorcy mówią o odbieraniu renty geograficznej

Przedsiębiorcy Pomorza Zachodniego mówią o odbieraniu im renty geograficznej. Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. W Kołbaskowie i Rosówku tworzą się kilkukilometrowe korki.

Kody kreskowe a system kaucyjny w 2025 roku

Już od 1 października 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Choć dla wielu konsumentów oznacza to przede wszystkim zwrot pieniędzy za plastikowe butelki i puszki, za jego działaniem stoi precyzyjnie zaprojektowany mechanizm. Jednym z kluczowych, choć często niedostrzeganych elementów są kody kreskowe – to właśnie one umożliwiają identyfikację opakowań i prawidłowe naliczanie kaucji.

Kodeks Dobrych Praktyk PZPA – nowe standardy etyczne i operacyjne w branży taxi oraz dostaw aplikacyjnych

Kodeks Dobrych Praktyk - oddolna inicjatywa samoregulacyjnej branży platformowej taxi oraz dostaw na aplikacje. Dokument określa obowiązki pomiędzy partnerami aplikacyjnymi, aplikacjami a kierowcami i kurierami.

Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

REKLAMA

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

REKLAMA