REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kreowanie nowej marki krok po kroku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Izabela Wójcik
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Z pozoru proste i jasne, budowanie marki wiąże się ze ściśle określonym planem, który sprawnie przeprowadzony odwdzięczy się efektywną popularyzacją i trwałą obecnością naszej marki na rynku. Jak więc skutecznie poprowadzić proces kreowania marki?

Jednym ze skuteczniejszych narzędzi pomocnych w budowaniu świadomości marki jest technika marketingowa zwana brandingiem. Polega ona na możliwie solidnym utrwaleniu w świadomości konsumentów faktu istnienia danej marki i pozytywnych skojarzeń z nią związanych. Co prawda tradycyjny branding (związany z reklamą ATL) pochłania ogromne koszty, jednakże jest bardzo skuteczny. Dodatkowo warto wypracować alternatywne metody budowania świadomości marki, wykorzystując do tego celu Internet.

REKLAMA


Dobrze zbudowana marka jest spontaniczną odpowiedzią konsumentów, na pytanie dotyczące znajomości produktów, czy firm. Jest to niezwykle trudny i bardzo czasochłonny (od 3 do 5 lat) efekt mozolnych prac związanych z wprowadzeniem i zbudowaniem znajomości nowej marki na rynku. Ponadto niesie ze sobą również ryzyko niepowodzenia - ale jak zwykło się mówić „no risk - no fun”.


Najczęstsze powody podjęcia decyzji o budowaniu nowej marki to:

• dostrzeżona nisza na rynku,

• działania konkurencji krajowej,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• wejście na rynek nowych marek zza granicy,

• potrzeba urozmaicenia oferty firmy oraz jej wyróżnienie,

• zbyt wysokie koszty przejęcia marek już istniejących.

REKLAMA


Pierwszym zadaniem, którego należy się podjąć przy budowie nowej marki jest stworzenie logotypu. Wykonanie takiego projektu warto zlecić wyspecjalizowanej agencji reklamowej, która posiada doświadczenie w tego typu projektach, przeprowadzi wywiad ze zleceniodawcą oraz zaprojektuje ciekawy i przede wszystkim profesjonalny motyw graficzny.


Kolejnym ważnym krokiem jest hasło reklamowe. „Just do it” - to tylko przykład prostych słów rozpoznawalnych na całym świecie i kojarzonych z konkretną marką. Nikogo nie trzeba przekonywać, jak ważna w procesie tworzenia wizerunku nowego produktu jest reklama.

REKLAMA


Najszybciej i najskuteczniej do świadomości odbiorców trafiają hasła kultowe, proste i wielo skojarzeniowe. Bardzo dobrze, jeśli slogan reklamowy opiera się na fonetycznej grze słów, np. „Ciesz się Cieszynem”, czy prostej, ale trafnej metaforze „Jesteś pod dobrymi skrzydłami” (w przypadku linii lotniczych).


W dobie „panowania” Internetu grzechem byłoby nie posiadać ciekawie przygotowanej strony internetowej związanej z marką. Nieprawdą jest, że należy wydać ogromne pieniądze na możliwie najkrótszą i najprostszą nazwę domeny. Oczywiście, adres powinien być tożsamy z marką, ale nie popadajmy w paranoję - jeśli ktoś próbuje sprzedać nam domenę za „grube” pieniądze tylko dlatego, że jest najbardziej zbliżona do naszej marki nie musimy się na to decydować. Najnowsze badania donoszą, iż internauci zapamiętują stronę www w sytuacji, gdy po prostu często na nią wchodzą. Jak więc przyciągnąć i zatrzymać potencjalnych klientów u siebie?

 


Przede wszystkim strona www musi wyglądać profesjonalnie! Nikt nie będzie tracił czasu, na poszukiwanie ukrytych informacji i denerwowanie się z powodu niedziałających linków. Oprócz istotnych faktów dotyczących produktu warto opisać historię firmy, a także... proces powstawania danej marki. Pomoże to wzmocnić więź klienta z produktem, dzięki technice wprowadzania go „za kulisy”. Kolejnym pomysłem wartym zastosowania na stronie internetowej, jest oferowanie bezpłatnych próbek (o ile specyfika produktu na to pozwala), subskrybowanie newslettera lub zorganizowanie konkursu z nagrodami, wymagającego zaangażowania ze strony internautów.

 

Następny krok to działania marketingowo-reklamowe mające na celu zwiększenie świadomości marki oraz zbudowanie pozytywnych skojarzeń z nią związanych. „Marka kiedy się narodzi, potrzebuje reklamy by żyć długo i szczęśliwie” - to podstawowe prawo zarządzania marką jest bardzo aktualne i nikogo nie trzeba przekonywać, o jego prawdziwości. Produkty znane na całym świecie, jak np. coca-cola, regularnie pojawiają się w telewizji, czy prasie, choć na pozór jest to niepotrzebne.


O wyborze formy reklamy decydują przede wszystkim środki finansowe, ale też specyfika produktu i grupa docelowa. Coraz bardziej popularna jest tzw. strategia „product placement”, polegająca na umieszczaniu produktu wewnątrz jakiegoś przekazu, nie używając otwartej reklamy. Nowej marce, bardzo przyda się taka podpora autorytetem... Profesjonalna agencja reklamowa zaprojektuje Twojej firmie spójną kampanię ATL i pomoże przy doborze profilu mediów.


Z pewnością należy pochylić się jeszcze nad Internetem. Strona www to jedno, a blog firmowy to drugie. Wiele firm, niestety, nie docenia tej formy komunikacji z klientem, warto więc, w tym miejscu wspomnieć o jej zaletach. Specyfika prowadzenia bloga polega przede wszystkim na jego społecznym charakterze. To nie miejsce na wychwalanie zalet produktów, lecz próba porozumienia z internautą, przez bieżące informowanie go o nowościach, czy wydarzeniach związanych z marką a także tym, co się wokół niej dzieje. Im ciekawsza forma wpisów, tym więcej czytających, dlatego warto umieszczać zabawne filmiki, zdjęcia, czy choćby odrzucone projekty.


Istotnym elementem ściśle związanym z blogiem są komentarze - tu internauci mówią wprost, co im się podoba, co chcieliby zmienić, a co chcieliby kupić... Komentarze są więc swoistą skarbnicą wiedzy i bezcennych wskazówek dla firmy. Pamiętajmy więc, aby link do bloga umieścić w dobrze widocznym miejscu na stronie WWW i nie zapominajmy o jego aktualizowaniu. Powierzenie prowadzenia bloga warto zlecić pracownikowi firmy (specjaliści mówią, że słabo w tej funkcji sprawdzają się PR-owcy), do którego obowiązków należeć będzie również moderowanie dyskusji, obsługa skrzynki pytań oraz ich publikacja.


Aby nowa marka dobrze się kojarzyła, powinna występować w odpowiednim otoczeniu, dlatego warto wynajmować powierzchnię reklamową na stronach internetowych, cieszących się popularnością KONKRETNEJ grupy docelowej. Jeśli więc chcemy wypromować nową markę okularów przeciwsłonecznych, przystosowanych specjalnie do zimowej aury, miejscem reklamy niech zostanie strona ośrodka narciarskiego czy dotycząca zimowych sportów ekstremalnych. Reklama na ogólnodostępnych portalach internetowych jest bardzo droga, warto w nią zainwestować w późniejszym etapie promocji marki (związanym np. z wprowadzeniem nowej oferty).


Działań, mających na celu budowanie świadomości marki jest całe mnóstwo, jednak prawdziwa sztuka polega na ich odpowiednim doborze.

  

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: IPO.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

REKLAMA

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

REKLAMA

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

REKLAMA