REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pozycjonuję się, więc jestem

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Krzysztof Duliński
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Nie ma cię w Internecie – nie istniejesz. Twoja witryna pojawia się np. w czwartej i dalszej dziesiątce wyników wyszukiwania – niemal nie istniejesz. Dopiero obecność w pierwszej dziesiątce wpływa znacząco na odwiedzalność strony WWW i może pomóc w rozwinięciu biznesu.

Wiele firm tnie wszelkie wydatki marketingowe, zapominając o starej zasadzie: aby coś wyjąć, najpierw trzeba coś włożyć. Tymczasem Internet jest medium, w którym za zdecydowanie mniejsze pieniądze można osiągnąć dobre efekty reklamowe. Na dodatek działania w Internecie można modyfikować, dopasowywać do działań konkurencji znacznie szybciej niż gdzie indziej.

REKLAMA

REKLAMA

Reklama w Internecie?

- No to przerzućmy budżety marketingowe do Internetu, wykupmy billboardy, top layery i inne nowinki - może krzyknąć któryś z decydentów. I będzie w błędzie. Internauci mają już dość wszelkich agresywnych form reklamy utrudniających oglądanie witryn. Coraz mniej chętnie klikają w linki sponsorowane. Wiedzą, że to też forma reklamy, że ktoś chce ich skusić do obejrzenia swojej witryny, przekonać o walorach swoich wyrobów czy usług.

- Cóż więc pozostaje? - zapyta niejeden. Odpowiedź: pozycjonowanie firmowej witryny internetowej, czyli zatroszczenie się o to, aby wyszukiwarki (zwłaszcza Google, z której korzysta blisko 90% internautów) uznawały daną stronę za najlepszą, najbardziej dopasowaną pod względem treści do frazy/słowa kluczowego wpisanego przez użytkownika. Na tej usłudze zyskuje nie tylko pozycjonująca się firma, ale i potencjalny klient, który od ręki znajduje to, czego szukał.

REKLAMA

Jak wybrać domenę i wykonać stronę www dla firmy

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ba, ale czego on szuka? Wpisze do wyszukiwarki „krzesło” czy „krzesła”? Zapyta o „GPS” czy o „nawigację satelitarną”? Na szczęście są narzędzia pozwalające odpowiedzieć na te pytania. Dzięki nim można się dowiedzieć, ile razy dana fraza była wpisywana w określonym przedziale czasowym. Dane te są też używane przez właścicieli wyszukiwarek do „podpowiadania” ich użytkownikom określonych fraz.

Istota SEO

Pozycjonowanie było dotychczas traktowane przez wiele firm po macoszemu. Zapewne dlatego, że na efekty trzeba nieco poczekać, że raz zdobytej pozycji trzeba nieustannie bronić i że... wiele z nich nie do końca rozumie działanie tej usługi, przez co nie wierzy w jej skuteczność.

Na czym zatem polega pozycjonowanie, zwane również SEO (Search Engine Optimisation)? Najprościej powiedzieć, że pozycjonowanie zaczyna się w momencie zaistnienia strony WWW (zaindeksowania jej) w najczęściej odwiedzanych wyszukiwarkach internetowych, takich jak Google, Onet, Wp czy Yahoo. Samo zaistnienie „internetowej wizytówki firmy” w wyszukiwarce nie jest sukcesem. Jest nim dopiero pojawienie się strony w pierwszych dwóch odsłonach, a więc na miejscach 1-20 wyników wyszukiwania. Aby to się stało, potrzebna jest systematyczna i mozolna praca pozycjonera, zgłębianie przez niego tajemnic (wytycznych pozycjonerskich i preferencji) wyszukiwarek i dopasowywanie witryn do ich oczekiwań.

Jak to działa?

Mechanizmy działania wyszukiwarek nieustannie się zmieniają i są najpilniej strzeżonymi tajemnicami ich właścicieli. Pozycjonerzy starają się je zgłębić, analizując efekty swoich posunięć, wczytując się w komunikaty przysyłane im przez właścicieli wyszukiwarek. Najogólniej można powiedzieć, że wyszukiwarka znajduje w treści strony słowa kluczowe (najlepiej, gdy pojawiają się na stronie głównej, ale muszą być użyte w kontekście, a nie po prostu wymienione), sprawdza, ile linków kontekstowych (ze słowem kluczowym) prowadzi na daną stronę (ważne, by strony „dające” linki były postawione na różnych domenach oraz serwerach o różnym IP), analizuje „wartość” owych linków (różnorodność i „wartość” stron, z których pochodzą, czy są tylko z jednego kraju itp.).

- Firmy pozycjonerskie dokładają wszelkich starań, aby strona ich klienta znalazła się w pierwszej dziesiątce rankingu. Wyniki badań wskazują bowiem, że - wg internautów - witryny z czołówki wyników wyszukiwania utożsamiane są z liderami w danej branży, zawartość ich serwisów uznawana jest za najlepszą pod względem merytorycznym - mówi Marzena Kułaj z krakowskiej agencji informatycznej MK Group. Można więc powiedzieć, że wysoko wypozycjonowana strona to nie tylko łatwość pozyskania klienta, ale również prestiż dla jej właściciela.

 

Oceń pozycjonera

Jak znaleźć dobrą firmę pozycjonerską, która rzetelnie wykona swoje zadanie i legalnie wywinduje stronę swego klienta na wysoką pozycję? Przede wszystkim nie można dać się skusić ofercie szybkich efektów po bardzo niskich cenach. Może to oznaczać, że pozycjoner chce pójść na skróty, osiągnąć szybko, ale na krótko, wspaniałe efekty.

Na rynku pojawiają się nieuczciwe, nastawione na szybki zysk firmy pozycjonerskie oferujące wywindowanie strony klienta na wysoką pozycję w bardzo krótkim czasie. Owszem, jest to możliwe, tyle że właściciele wyszukiwarek bronią się przed takimi manipulacjami i analizują również przyrost linków prowadzących do danej strony.

Nieraz chwilowa euforia właściciela strony, radość z obecności jego witryny w pierwszej dziesiątce przeradza się w tragedię, bo na jego stronę może być założony filtr przez wyszukiwarkę (witryna jest szczególnie wnikliwie sprawdzana, oceniana, co owocuje niższymi pozycjami w wynikach wyszukiwania) lub może otrzymać „bana”, czyli być pomijana/nieindeksowana w wynikach wyszukiwania. Jakby mało było tych nieszczęść, to rzetelne, profesjonalne firmy pozycjonerskie nie chcą się podejmować pozycjonowania witryn z filtrem lub banem, nie chcą bowiem mieć nic wspólnego z nieetycznymi działaniami.

Wiedzą też, że nie bardzo jest u kogo interweniować w sprawie zdjęcia kary. Co prawda można zadeklarować zaprzestanie wszelkich niedopuszczalnych działań i prosić Google o „rozgrzeszenie” witryny, ale obserwacja „grzesznika” na ogół trwa bardzo długo i nigdy nie ma pewności co do ostatecznego werdyktu. Google zachowuje się tak nie po to, by bronić swej dominującej pozycji, ale w trosce o użytkowników wyszukiwarek, którzy chcą mieć pewność, że wyniki wyszukiwania odzwierciedlają zawartość merytoryczną witryn, a nie są efektem sprytnych sztuczek pozycjonerów.

Czas żniw

Efektów legalnego i solidnego pozycjonowania nie można oczekiwać zaraz po podjęciu decyzji o skorzystaniu z tej usługi. Proces jest długofalowy. Pierwszych efektów można się spodziewać najwcześniej po 2-4 miesiącach, a przy frazach bardzo konkurencyjnych (wiele stron chce się pozycjonować wg danego słowa kluczowego) nawet dopiero po 6 miesiącach.

Przy doborze firmy pozycjonerskiej najlepiej sugerować się jej kilkuletnim doświadczeniem, dotychczasowymi sukcesami w pozycjonowaniu i/lub referencjami otrzymanymi od klientów. Warto również zwrócić uwagę na zakres oferowanych usług. Jeżeli firma zajmuje się kompleksową obsługą (np. tworzenie strony i pozycjonowanie), możemy być pewni, że strona, którą przygotuje, będzie przyjazna pozycjonowaniu.

Dlaczego to takie ważne? Bo jak dowodzą badania, nawet ok. 90% odwiedzających strony pozycjonowane wchodzi na nie właśnie z wyszukiwarek (!). Czemu to robią? Bo pozycjonowanie nie jest reklamą nachalną. Wysokie miejsce w rankingu wyszukiwania internauci traktują jako dowód, że właściciel witryny docenia siłę Internetu, bierze pod uwagę potrzeby użytkowników i chce im ułatwić poszukiwania. Skoro tak robi, musi być liderem w swej branży - myśli internauta.

Krzysztof Duliński

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Twój Biznes

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA