REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pozycjonuję się, więc jestem

Krzysztof Duliński
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Nie ma cię w Internecie – nie istniejesz. Twoja witryna pojawia się np. w czwartej i dalszej dziesiątce wyników wyszukiwania – niemal nie istniejesz. Dopiero obecność w pierwszej dziesiątce wpływa znacząco na odwiedzalność strony WWW i może pomóc w rozwinięciu biznesu.

Wiele firm tnie wszelkie wydatki marketingowe, zapominając o starej zasadzie: aby coś wyjąć, najpierw trzeba coś włożyć. Tymczasem Internet jest medium, w którym za zdecydowanie mniejsze pieniądze można osiągnąć dobre efekty reklamowe. Na dodatek działania w Internecie można modyfikować, dopasowywać do działań konkurencji znacznie szybciej niż gdzie indziej.

REKLAMA

Reklama w Internecie?

REKLAMA

- No to przerzućmy budżety marketingowe do Internetu, wykupmy billboardy, top layery i inne nowinki - może krzyknąć któryś z decydentów. I będzie w błędzie. Internauci mają już dość wszelkich agresywnych form reklamy utrudniających oglądanie witryn. Coraz mniej chętnie klikają w linki sponsorowane. Wiedzą, że to też forma reklamy, że ktoś chce ich skusić do obejrzenia swojej witryny, przekonać o walorach swoich wyrobów czy usług.

- Cóż więc pozostaje? - zapyta niejeden. Odpowiedź: pozycjonowanie firmowej witryny internetowej, czyli zatroszczenie się o to, aby wyszukiwarki (zwłaszcza Google, z której korzysta blisko 90% internautów) uznawały daną stronę za najlepszą, najbardziej dopasowaną pod względem treści do frazy/słowa kluczowego wpisanego przez użytkownika. Na tej usłudze zyskuje nie tylko pozycjonująca się firma, ale i potencjalny klient, który od ręki znajduje to, czego szukał.

Jak wybrać domenę i wykonać stronę www dla firmy

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ba, ale czego on szuka? Wpisze do wyszukiwarki „krzesło” czy „krzesła”? Zapyta o „GPS” czy o „nawigację satelitarną”? Na szczęście są narzędzia pozwalające odpowiedzieć na te pytania. Dzięki nim można się dowiedzieć, ile razy dana fraza była wpisywana w określonym przedziale czasowym. Dane te są też używane przez właścicieli wyszukiwarek do „podpowiadania” ich użytkownikom określonych fraz.

Istota SEO

REKLAMA

Pozycjonowanie było dotychczas traktowane przez wiele firm po macoszemu. Zapewne dlatego, że na efekty trzeba nieco poczekać, że raz zdobytej pozycji trzeba nieustannie bronić i że... wiele z nich nie do końca rozumie działanie tej usługi, przez co nie wierzy w jej skuteczność.

Na czym zatem polega pozycjonowanie, zwane również SEO (Search Engine Optimisation)? Najprościej powiedzieć, że pozycjonowanie zaczyna się w momencie zaistnienia strony WWW (zaindeksowania jej) w najczęściej odwiedzanych wyszukiwarkach internetowych, takich jak Google, Onet, Wp czy Yahoo. Samo zaistnienie „internetowej wizytówki firmy” w wyszukiwarce nie jest sukcesem. Jest nim dopiero pojawienie się strony w pierwszych dwóch odsłonach, a więc na miejscach 1-20 wyników wyszukiwania. Aby to się stało, potrzebna jest systematyczna i mozolna praca pozycjonera, zgłębianie przez niego tajemnic (wytycznych pozycjonerskich i preferencji) wyszukiwarek i dopasowywanie witryn do ich oczekiwań.

Jak to działa?

Mechanizmy działania wyszukiwarek nieustannie się zmieniają i są najpilniej strzeżonymi tajemnicami ich właścicieli. Pozycjonerzy starają się je zgłębić, analizując efekty swoich posunięć, wczytując się w komunikaty przysyłane im przez właścicieli wyszukiwarek. Najogólniej można powiedzieć, że wyszukiwarka znajduje w treści strony słowa kluczowe (najlepiej, gdy pojawiają się na stronie głównej, ale muszą być użyte w kontekście, a nie po prostu wymienione), sprawdza, ile linków kontekstowych (ze słowem kluczowym) prowadzi na daną stronę (ważne, by strony „dające” linki były postawione na różnych domenach oraz serwerach o różnym IP), analizuje „wartość” owych linków (różnorodność i „wartość” stron, z których pochodzą, czy są tylko z jednego kraju itp.).

- Firmy pozycjonerskie dokładają wszelkich starań, aby strona ich klienta znalazła się w pierwszej dziesiątce rankingu. Wyniki badań wskazują bowiem, że - wg internautów - witryny z czołówki wyników wyszukiwania utożsamiane są z liderami w danej branży, zawartość ich serwisów uznawana jest za najlepszą pod względem merytorycznym - mówi Marzena Kułaj z krakowskiej agencji informatycznej MK Group. Można więc powiedzieć, że wysoko wypozycjonowana strona to nie tylko łatwość pozyskania klienta, ale również prestiż dla jej właściciela.

 

Oceń pozycjonera

Jak znaleźć dobrą firmę pozycjonerską, która rzetelnie wykona swoje zadanie i legalnie wywinduje stronę swego klienta na wysoką pozycję? Przede wszystkim nie można dać się skusić ofercie szybkich efektów po bardzo niskich cenach. Może to oznaczać, że pozycjoner chce pójść na skróty, osiągnąć szybko, ale na krótko, wspaniałe efekty.

Na rynku pojawiają się nieuczciwe, nastawione na szybki zysk firmy pozycjonerskie oferujące wywindowanie strony klienta na wysoką pozycję w bardzo krótkim czasie. Owszem, jest to możliwe, tyle że właściciele wyszukiwarek bronią się przed takimi manipulacjami i analizują również przyrost linków prowadzących do danej strony.

Nieraz chwilowa euforia właściciela strony, radość z obecności jego witryny w pierwszej dziesiątce przeradza się w tragedię, bo na jego stronę może być założony filtr przez wyszukiwarkę (witryna jest szczególnie wnikliwie sprawdzana, oceniana, co owocuje niższymi pozycjami w wynikach wyszukiwania) lub może otrzymać „bana”, czyli być pomijana/nieindeksowana w wynikach wyszukiwania. Jakby mało było tych nieszczęść, to rzetelne, profesjonalne firmy pozycjonerskie nie chcą się podejmować pozycjonowania witryn z filtrem lub banem, nie chcą bowiem mieć nic wspólnego z nieetycznymi działaniami.

Wiedzą też, że nie bardzo jest u kogo interweniować w sprawie zdjęcia kary. Co prawda można zadeklarować zaprzestanie wszelkich niedopuszczalnych działań i prosić Google o „rozgrzeszenie” witryny, ale obserwacja „grzesznika” na ogół trwa bardzo długo i nigdy nie ma pewności co do ostatecznego werdyktu. Google zachowuje się tak nie po to, by bronić swej dominującej pozycji, ale w trosce o użytkowników wyszukiwarek, którzy chcą mieć pewność, że wyniki wyszukiwania odzwierciedlają zawartość merytoryczną witryn, a nie są efektem sprytnych sztuczek pozycjonerów.

Czas żniw

Efektów legalnego i solidnego pozycjonowania nie można oczekiwać zaraz po podjęciu decyzji o skorzystaniu z tej usługi. Proces jest długofalowy. Pierwszych efektów można się spodziewać najwcześniej po 2-4 miesiącach, a przy frazach bardzo konkurencyjnych (wiele stron chce się pozycjonować wg danego słowa kluczowego) nawet dopiero po 6 miesiącach.

Przy doborze firmy pozycjonerskiej najlepiej sugerować się jej kilkuletnim doświadczeniem, dotychczasowymi sukcesami w pozycjonowaniu i/lub referencjami otrzymanymi od klientów. Warto również zwrócić uwagę na zakres oferowanych usług. Jeżeli firma zajmuje się kompleksową obsługą (np. tworzenie strony i pozycjonowanie), możemy być pewni, że strona, którą przygotuje, będzie przyjazna pozycjonowaniu.

Dlaczego to takie ważne? Bo jak dowodzą badania, nawet ok. 90% odwiedzających strony pozycjonowane wchodzi na nie właśnie z wyszukiwarek (!). Czemu to robią? Bo pozycjonowanie nie jest reklamą nachalną. Wysokie miejsce w rankingu wyszukiwania internauci traktują jako dowód, że właściciel witryny docenia siłę Internetu, bierze pod uwagę potrzeby użytkowników i chce im ułatwić poszukiwania. Skoro tak robi, musi być liderem w swej branży - myśli internauta.

Krzysztof Duliński

Źródło: Twój Biznes

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

REKLAMA

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

Zintegrowane raportowanie ESG zaczyna już być standardem. Czy w Polsce też?

96% czołowych firm na świecie raportuje zrównoważony rozwój, a 82% włącza dane ESG do raportów rocznych. W Polsce 89% dużych firm publikuje takie raporty, ale tylko 22% działa zgodnie ze standardami ESRS, co stanowi wyzwanie dla konkurencyjności na rynku UE.

REKLAMA