Kategorie

Pozycjonuję się, więc jestem

Krzysztof Duliński
inforCMS
Nie ma cię w Internecie – nie istniejesz. Twoja witryna pojawia się np. w czwartej i dalszej dziesiątce wyników wyszukiwania – niemal nie istniejesz. Dopiero obecność w pierwszej dziesiątce wpływa znacząco na odwiedzalność strony WWW i może pomóc w rozwinięciu biznesu.

Wiele firm tnie wszelkie wydatki marketingowe, zapominając o starej zasadzie: aby coś wyjąć, najpierw trzeba coś włożyć. Tymczasem Internet jest medium, w którym za zdecydowanie mniejsze pieniądze można osiągnąć dobre efekty reklamowe. Na dodatek działania w Internecie można modyfikować, dopasowywać do działań konkurencji znacznie szybciej niż gdzie indziej.

Reklama w Internecie?

Reklama

- No to przerzućmy budżety marketingowe do Internetu, wykupmy billboardy, top layery i inne nowinki - może krzyknąć któryś z decydentów. I będzie w błędzie. Internauci mają już dość wszelkich agresywnych form reklamy utrudniających oglądanie witryn. Coraz mniej chętnie klikają w linki sponsorowane. Wiedzą, że to też forma reklamy, że ktoś chce ich skusić do obejrzenia swojej witryny, przekonać o walorach swoich wyrobów czy usług.

- Cóż więc pozostaje? - zapyta niejeden. Odpowiedź: pozycjonowanie firmowej witryny internetowej, czyli zatroszczenie się o to, aby wyszukiwarki (zwłaszcza Google, z której korzysta blisko 90% internautów) uznawały daną stronę za najlepszą, najbardziej dopasowaną pod względem treści do frazy/słowa kluczowego wpisanego przez użytkownika. Na tej usłudze zyskuje nie tylko pozycjonująca się firma, ale i potencjalny klient, który od ręki znajduje to, czego szukał.

Jak wybrać domenę i wykonać stronę www dla firmy

Ba, ale czego on szuka? Wpisze do wyszukiwarki „krzesło” czy „krzesła”? Zapyta o „GPS” czy o „nawigację satelitarną”? Na szczęście są narzędzia pozwalające odpowiedzieć na te pytania. Dzięki nim można się dowiedzieć, ile razy dana fraza była wpisywana w określonym przedziale czasowym. Dane te są też używane przez właścicieli wyszukiwarek do „podpowiadania” ich użytkownikom określonych fraz.

Istota SEO

Reklama

Pozycjonowanie było dotychczas traktowane przez wiele firm po macoszemu. Zapewne dlatego, że na efekty trzeba nieco poczekać, że raz zdobytej pozycji trzeba nieustannie bronić i że... wiele z nich nie do końca rozumie działanie tej usługi, przez co nie wierzy w jej skuteczność.

Na czym zatem polega pozycjonowanie, zwane również SEO (Search Engine Optimisation)? Najprościej powiedzieć, że pozycjonowanie zaczyna się w momencie zaistnienia strony WWW (zaindeksowania jej) w najczęściej odwiedzanych wyszukiwarkach internetowych, takich jak Google, Onet, Wp czy Yahoo. Samo zaistnienie „internetowej wizytówki firmy” w wyszukiwarce nie jest sukcesem. Jest nim dopiero pojawienie się strony w pierwszych dwóch odsłonach, a więc na miejscach 1-20 wyników wyszukiwania. Aby to się stało, potrzebna jest systematyczna i mozolna praca pozycjonera, zgłębianie przez niego tajemnic (wytycznych pozycjonerskich i preferencji) wyszukiwarek i dopasowywanie witryn do ich oczekiwań.

Jak to działa?

Mechanizmy działania wyszukiwarek nieustannie się zmieniają i są najpilniej strzeżonymi tajemnicami ich właścicieli. Pozycjonerzy starają się je zgłębić, analizując efekty swoich posunięć, wczytując się w komunikaty przysyłane im przez właścicieli wyszukiwarek. Najogólniej można powiedzieć, że wyszukiwarka znajduje w treści strony słowa kluczowe (najlepiej, gdy pojawiają się na stronie głównej, ale muszą być użyte w kontekście, a nie po prostu wymienione), sprawdza, ile linków kontekstowych (ze słowem kluczowym) prowadzi na daną stronę (ważne, by strony „dające” linki były postawione na różnych domenach oraz serwerach o różnym IP), analizuje „wartość” owych linków (różnorodność i „wartość” stron, z których pochodzą, czy są tylko z jednego kraju itp.).

- Firmy pozycjonerskie dokładają wszelkich starań, aby strona ich klienta znalazła się w pierwszej dziesiątce rankingu. Wyniki badań wskazują bowiem, że - wg internautów - witryny z czołówki wyników wyszukiwania utożsamiane są z liderami w danej branży, zawartość ich serwisów uznawana jest za najlepszą pod względem merytorycznym - mówi Marzena Kułaj z krakowskiej agencji informatycznej MK Group. Można więc powiedzieć, że wysoko wypozycjonowana strona to nie tylko łatwość pozyskania klienta, ale również prestiż dla jej właściciela.

 

Oceń pozycjonera

Jak znaleźć dobrą firmę pozycjonerską, która rzetelnie wykona swoje zadanie i legalnie wywinduje stronę swego klienta na wysoką pozycję? Przede wszystkim nie można dać się skusić ofercie szybkich efektów po bardzo niskich cenach. Może to oznaczać, że pozycjoner chce pójść na skróty, osiągnąć szybko, ale na krótko, wspaniałe efekty.

Na rynku pojawiają się nieuczciwe, nastawione na szybki zysk firmy pozycjonerskie oferujące wywindowanie strony klienta na wysoką pozycję w bardzo krótkim czasie. Owszem, jest to możliwe, tyle że właściciele wyszukiwarek bronią się przed takimi manipulacjami i analizują również przyrost linków prowadzących do danej strony.

Nieraz chwilowa euforia właściciela strony, radość z obecności jego witryny w pierwszej dziesiątce przeradza się w tragedię, bo na jego stronę może być założony filtr przez wyszukiwarkę (witryna jest szczególnie wnikliwie sprawdzana, oceniana, co owocuje niższymi pozycjami w wynikach wyszukiwania) lub może otrzymać „bana”, czyli być pomijana/nieindeksowana w wynikach wyszukiwania. Jakby mało było tych nieszczęść, to rzetelne, profesjonalne firmy pozycjonerskie nie chcą się podejmować pozycjonowania witryn z filtrem lub banem, nie chcą bowiem mieć nic wspólnego z nieetycznymi działaniami.

Wiedzą też, że nie bardzo jest u kogo interweniować w sprawie zdjęcia kary. Co prawda można zadeklarować zaprzestanie wszelkich niedopuszczalnych działań i prosić Google o „rozgrzeszenie” witryny, ale obserwacja „grzesznika” na ogół trwa bardzo długo i nigdy nie ma pewności co do ostatecznego werdyktu. Google zachowuje się tak nie po to, by bronić swej dominującej pozycji, ale w trosce o użytkowników wyszukiwarek, którzy chcą mieć pewność, że wyniki wyszukiwania odzwierciedlają zawartość merytoryczną witryn, a nie są efektem sprytnych sztuczek pozycjonerów.

Czas żniw

Efektów legalnego i solidnego pozycjonowania nie można oczekiwać zaraz po podjęciu decyzji o skorzystaniu z tej usługi. Proces jest długofalowy. Pierwszych efektów można się spodziewać najwcześniej po 2-4 miesiącach, a przy frazach bardzo konkurencyjnych (wiele stron chce się pozycjonować wg danego słowa kluczowego) nawet dopiero po 6 miesiącach.

Przy doborze firmy pozycjonerskiej najlepiej sugerować się jej kilkuletnim doświadczeniem, dotychczasowymi sukcesami w pozycjonowaniu i/lub referencjami otrzymanymi od klientów. Warto również zwrócić uwagę na zakres oferowanych usług. Jeżeli firma zajmuje się kompleksową obsługą (np. tworzenie strony i pozycjonowanie), możemy być pewni, że strona, którą przygotuje, będzie przyjazna pozycjonowaniu.

Dlaczego to takie ważne? Bo jak dowodzą badania, nawet ok. 90% odwiedzających strony pozycjonowane wchodzi na nie właśnie z wyszukiwarek (!). Czemu to robią? Bo pozycjonowanie nie jest reklamą nachalną. Wysokie miejsce w rankingu wyszukiwania internauci traktują jako dowód, że właściciel witryny docenia siłę Internetu, bierze pod uwagę potrzeby użytkowników i chce im ułatwić poszukiwania. Skoro tak robi, musi być liderem w swej branży - myśli internauta.

Krzysztof Duliński

Źródło: Twój Biznes
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moja firma
    1 sty 2000
    17 cze 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Jacek Czauderna: Panie Premierze, przedsiębiorcy czekają na konkrety [PODCAST]

    Polski Ład to kolejna piękna, marketingowa, ale polityczna akcja – mówi Jacek Czauderna. Na co mogą liczyć przedsiębiorcy? Zapraszamy do wysłuchania podcastu.

    Opłacalność fotowoltaiki - co się zmieni od 2022 roku?

    Opłacalność fotowoltaiki. Szykują się duże zmiany na rynku fotowoltaiki. Ministerstwo Klimatu i Środowiska przekazało do konsultacji publicznych projekt ustawy, który m.in. reguluje nowe zasady dla prosumentów. Co to oznacza? Jak mówi Jakub Jadziewicz, Członek Zarządu Alians OZE - „Magazyny energii staną się niezbędnym elementem instalacji fotowoltaicznej”. Dla rynku PV niebawem rozpocznie się nowy rozdział.

    Uproszczone Postępowanie Restrukturyzacyjne to już 84% wszystkich spraw

    UPR okazało się niewątpliwie czarnym koniem restrukturyzacji ostatnich kilkunastu miesięcy. Na koniec czwartego kwartału ubiegłego roku UPR stanowiło 52% wszystkich postępowań restrukturyzacyjnych. Na czym polega UPR?

    Zastaw rejestrowy na pojeździe. Czym jest i kiedy jest wpisywany?

    Zastaw rejestrowy na pojeździe. Czyli dziś opowiemy o tym, czemu pojawia się taka adnotacja w dokumentach pojazdu i jak się jej pozbyć.

    Małgorzata Ławnik: oszczędność na pracownikach to pierwszy krok do strat w biznesie

    Zignorowanie potencjału, jaki niosą ze sobą pracownicy, jest jednym z największych błędów przedsiębiorstw, ponieważ to właśnie od zatrudnionych osób zależy przyszłość firmy – mówi Małgorzata Ławnik, dyrektor Pionu Personalnego Kaufland Polska.

    Nadanie nowego numeru VIN. Na czym polega?

    Nadanie nowego numeru VIN może być konieczne po poważnej modyfikacji pojazdu. jak przeprowadzić procedurę zgodnie z przepisami?

    Polski Ład napędzi ceny mieszkań. Będzie drożej

    Polski Ład. Mieszkania to wciąż atrakcyjna lokata kapitału, dlatego ich ceny pomimo pandemii idą cały czas w górę. Eksperci prognozują, że wprowadzenie Polskiego Ładu przyczyni się do zwiększenia inflacji, a tym samym do jeszcze wyższych wzrostów cen mieszkań. W praktyce może być trudniej uzyskać kredyt hipoteczny, a tym samym kupić nowe lokum.

    Jaką rolę w transformacji cyfrowej firm odgrywa chmura obliczeniowa?

    Chmura obliczeniowa w trakcie pandemii zyskała na znaczeniu. Korzyści płynące z jej wdrożenia to m.in. optymalizacja kosztów, zwiększenie efektywności operacyjnej, ale przed wszystkim wzrost biznesu. Co jeszcze zyskują firmy w chmurze?

    Wydanie dowodu rejestracyjnego zatrzymanego przez Policje

    Wydanie dowodu rejestracyjnego zatrzymanego przez Policje. Czyli jak odzyskać dokumenty pojazdu po kontroli funkcjonariuszy?

    Jaki jest cel nowelizacji ustawy odległościowej?

    Ustawa odległościowa to jedno z założeń transformacji energetycznej. Lądowa energetyka wiatrowa ma być korzyścią dla branży, dostawców energii wiatrowej, ale też mieszkańców i samorządów. Na czym mają polegać zmiany?

    Będą zmiany w ustawie o cudzoziemcach

    Ustawa o cudzoziemcach - będą zmiany dotyczące cudzoziemców prowadzących działalność gospodarczą w Polsce i będących uczestnikami programów wsparcia.

    Jak branża gastronomiczna może na nowo zdobyć klientów?

    Przed branżą gastronomiczną pojawiło się nowe wyzwanie. W jaki sposób ponownie pozyskać kandydatów do pracy? Czy pomoże im w tym pozytywny wizerunek pracodawcy?

    Praca w IT - home office, ale projekty nierozwojowe

    Warunki zatrudnienia na rynku pracy IT są lepsze niż przed pandemią – wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez firmę HRK S.A. Zdaniem 39% specjalistów pracujących w IT COVID-19 miał pozytywny wpływ na ich branżę.

    Ponad 231 mln zł zalegają firmy za polisy ubezpieczeniowe

    Konsumenci i przedsiębiorcy są winni firmom ubezpieczeniowym 387 mln zł za polisy ubezpieczeniowe. Dłużnicy, do których dzwoni firma windykacyjna, najczęściej tłumaczą, że mają inne ważniejsze wydatki, lub skoro polisa trwa cały rok, mają dużo czasu na wpłatę.

    Status PKK: nieprawidłowe dane. Co to oznacza?

    Status PKK: nieprawidłowe dane. Co oznacza taki komunikat pojawiający się w systemie info-car.pl? Kandydat na kierowcę nie ma się co martwić.

    Czy zabraknie ziemi pod inwestycje deweloperskie?

    Inwestycje mieszkaniowe. Dwa lata temu aż 11% inwestorów wskazywało trudniej dostępne grunty jako czynnik, który może mieć negatywny wpływ na liczbę planowanych inwestycji. Ostatni rok zweryfikował te obawy i jedno trzeba przyznać - niska podaż gruntów, w połączeniu z ich rosnącymi cenami sprawiają, że inwestycje deweloperskie coraz częściej powstają w nowych lokalizacjach. Czy w związku z tym, że pozyskiwanie atrakcyjnych działek pod nowe inwestycje mieszkaniowe staje się coraz bardziej skomplikowane a deweloperzy budują mniej? Wręcz przeciwnie.

    Przewody wentylacyjne w budynkach mieszkalnych - nowe przepisy

    Przewody wentylacyjne w budynkach mieszkalnych. Obowiązujący obecnie wymóg wykonania przewodów wentylacyjnych z materiałów niepalnych nie będzie miał już zastosowania do domów jednorodzinnych. Natomiast w przypadku budynków mieszkalnych jednorodzinnych, w których wydzielono dwa lokale mieszkalne albo jeden lokal mieszkalny i lokal użytkowy, oraz w budynkach mieszkalnych wielorodzinnych, w obrębie jednego lokalu mieszkalnego zostanie dopuszczone stosowanie przewodów wentylacyjnych o klasie reakcji na ogień co najmniej E. Takie zmiany wynikają z projektu nowelizacji rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, który aktualnie jest poddawany konsultacjom publicznym.

    Mitsubishi L200 po tuningu. Po fabrycznym tuningu!

    Mitsubishi L200 świetnie radzi sobie w terenie. Ma jednak pewną słabość. 150 koni to niezbyt dużo. Na szczęście Japończycy mogą coś na to poradzić.

    Rośnie atrakcyjność inwestowania w nieruchomości

    Inwestycje w nieruchomości cieszą się coraz większym zainteresowaniem. Dzięki dużemu popytowi na rynku zyskują firmy wyspecjalizowane w obsłudze takich inwestorów i lokali.

    Inflacja - maj 2021 r.

    Inflacja - maj 2021 r. - ile wyniosła? GUS zaprezentował wskaźniki cen towarów i usług konsumpcyjnych w maju 2021 r. Inflacja w maju okazała się niższa od wskaźnika podanego na początku czerwca w szybkim szacunku.

    Kto nie dostanie kredytu mieszkaniowego?

    Kredyt mieszkaniowy. Na brak pieniędzy banki nie mogą dziś narzekać. To pomaga im wypłacać Polakom rekordowe kwoty w formie kredytów mieszkaniowych. Nie jest jednak tak, że każdy chętny dostaje kredyt. Mniej więcej 3 osoby na 10 odchodzą z kwitkiem – sugerują szacunki BIK.

    Domek letniskowy - monitoring i inne smart zabezpieczenia

    Domek letniskowy - zabezpieczenia. W okresie wakacyjnym właściciele domków letniskowych znacznie częściej odwiedzają swoje oazy spokoju w górach, na wsi lub nad jeziorami. Weekendowe wypady, choć dające mieszkańcom miast upragnione wytchnienie od miejskiego zgiełku, wiążą się również z szeregiem czynności, o których trzeba pamiętać, aby właściwie zabezpieczyć domek przed wyjazdem. Podpowiadamy, jak w prosty sposób poprawić komfort i bezpieczeństwo w takich miejscach.

    Projektowanie osiedli - aktualne trendy

    Projektowanie osiedli. Czy pandemia zmieniła sposób projektowania osiedli mieszkaniowych? Jakie nowe rozwiązania wprowadzają deweloperzy, jeśli chodzi o aranżację budynków, części wspólnych i miejsc przeznaczonych do rekreacji w realizowanych projektach? Jakie trendy dają się zauważyć?

    Mieszkaniówka ma się dobrze. Deweloperzy biją kolejne rekordy

    Rynek nieruchomości. Ostatni rok wywołał sporo zamieszania w gospodarce światowej. Pomimo początkowych obaw, mieszkaniówka okazała się wirusoodporna, a rynek zalicza dalsze wzrosty. Nieruchomości wciąż drożeją, zainteresowanych zakupem nowego lokum nie brakuje, a deweloperzy osiągają rekordowe wyniki.

    Maksymalna opłata za śmieci uzależniona od ilości zużytej wody - zmiany w ustawie śmieciowej

    Maksymalna wysokość opłaty za odpady, obliczana na podstawie metody od ilości zużytej wody ma wynosić 7,8 proc. dochodu rozporządzalnego na 1 osobę ogółem za gospodarstwo domowe, tj. ok. 150 zł - poinformowało we wtorek 15 czerwca 2021 r. Centrum Informacyjne Rządu.