REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Na czym polega elektroniczne postępowanie cywilne?

Subskrybuj nas na Youtube
Koszt powództwa w elektronicznym postępowaniu upominawczym wynosi 1/4 opłaty podstawowej (podobnie jak w postępowaniu nakazowym).
Koszt powództwa w elektronicznym postępowaniu upominawczym wynosi 1/4 opłaty podstawowej (podobnie jak w postępowaniu nakazowym).

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2010 obowiązują przepisy kodeksu postępowania cywilnego, dotyczące elektronicznego postępowania upominawczego- w którym powództwo składane jest przez internet- bez żadnych załączników.

W jakich sprawach ma zastosowanie postępowanie elektroniczne

Podobnie jak zwykłe postępowanie upominawcze, jego elektroniczna wersja dotyczy spraw o zapłatę, w których roszczenia są na tyle uzasadnione, że sąd nie musi kierować sprawy na rozprawę i wydaje nakaz zapłaty.

REKLAMA

Podstawowe różnice

W odróżnieniu od pozostałych postępowań, elektroniczne postępowanie upominawcze stosuje się jako wyłączne- tj. nie będzie stosowane w zbiegu z innymi postępowaniami szczególnymi (np. postępowaniem w sprawach gospodarczych, czy postępowaniem uproszczonym czy nawet nakazowym).
Inną ważną różnicą- jest właściwość sądu. W postępowaniu elektronicznym, sądem właściwym dla wszystkich spraw w Polsce jest Sąd Rejonowy w Lublinie XVI Wydział cywilny. Niezależnie więc od właściwości miejscowej, czy zapisu na sąd polubowny on wyda nakaz zapłaty.

Sprawdź: http://e-sad.gov.pl

Nakaz może wydać również referendarz sądowy, sprzeciw od nakazu rozpoznawać będzie już sędzia zawodowy.

W postępowaniu elektronicznym nie załączamy do pozwu (jak i do sprzeciwu wniesionego tą drogą) żadnych innych dokumentów (np. skanów) – dowody należy jedynie dokładnie opisać, podobnie jak ma się to z pełnomocnictwem (podając zakres, datę i miejsce sporządzenia pełnomocnictwa).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tryb elektroniczny- ale nie do końca

REKLAMA

Pełna „elektroniczność” dotyczy w zasadzie tylko powoda. To on (chcąc rzecz jasna skorzystać z tego trybu) musi wnieść powództwo na oznaczonym formularzu opatrzonym podpisem elektronicznym (ale już niekoniecznie kwalifikowanym). Pozwany (po otrzymaniu nakazu zapłaty) może wnieść sprzeciw zarówno drogą elektroniczną (wówczas ew. uzupełnienie braków musi nastąpić również tą drogą) lub zwykłą pisemną (również jednak do sądu w Lublinie).

Po przyjęciu sprzeciwu do rozpoznania (jeśli sąd nie stwierdzi braków skutkujących zwrotem lub odrzuceniem sprzeciwu) nakaz zostaje uchylony a sprawa zostaje skierowana do sądu właściwego miejscowo.

Postępowanie jest tańsze

Koszt powództwa w elektronicznym postępowaniu upominawczym wynosi 1/4 opłaty podstawowej (podobnie jak w postępowaniu nakazowym). Opłata jest jednak uzupełniania przez powoda, w przypadku skutecznego wniesienia sprzeciwu przez pozwanego i przekazania sprawy do właściwego sądu i trybu postępowania.

Porównaj: Kalkulator opłat sądowych w sprawach cywilnych             

Zobacz: Wpis w postępowaniu elektronicznym

Po uchyleniu nakazu- właściwy tryb postępowania

Jeśli nakaz zapłaty zostanie uchylony – sprawa, oprócz skierowania do właściwego sądu i wyznaczenia rozprawy, kierowana jest do właściwego dla niej postępowania odrębnego (np. w sprawach gospodarczych). Na powodzie ciąży wówczas obowiązek uzupełnienia powództwa o wszystkie elementy, które są wymagane dla danego trybu m.in.:

  •  załączenie pełnomocnictwa (jeśli powód jest reprezentowany)
  •  uzupełnienie opłaty,
  •  dołączenie odpisów z rejestrów,
  •  dołączenie odpisów dokumentów i kopii pism dla pozwanego,
  •  dołączenie wszystkich dowodów powołanych w powództwie.

Po skutecznym wniesieniu sprzeciwu, sąd przekazuje sprawę wg właściwości ogólnej (chyba, że w sprzeciwie podniesiono zapis na sąd polubowny lub niewłaściwy z uwagi na właściwość ogólną)- zobowiązując pozwanego do uzupełnienia sprzeciwu zgodnie z rodzajem postępowania odrębnego, do którego sprawa będzie skierowana.

Dla kogo postępowanie elektroniczne

REKLAMA

Wbrew pozorom postępowanie elektroniczne nie musi być wcale wygodniejsze dla każdego powoda. W sytuacji, w której wiadomo jest, że dana sprawa jest sporna i pozwany złoży sprzeciw- trybu tego raczej nie można polecić – z uwagi na konieczność przekazania sprawy (utworzenia i przekazania akt sprawy) sądowi właściwemu- co z uwagi na (zakładaną) dużą ilość spraw elektronicznych może zająć sporo czasu.

Nowy tryb postępowania jest za to dobrym rozwiązaniem w przypadku masowych ilościach pozwów o zapłatę, które raczej nie będą podważane (np. kary za przejazd bez biletu)- z uwagi na niższy wpis (1/4 wpisu podstawowego). Warto zauważyć, iż nie warto stosować postępowania elektronicznego, w sytuacji, w której będziemy mogli uzyskać nakaz zapłaty w postępowaniu nakazowym (stanowiącym m.in. tytuł zabezpieczający)- z uwagi na łatwość z jaką nakaz zapłaty w postępowaniu upominawczym traci moc.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

REKLAMA

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

REKLAMA

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

REKLAMA