REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zezwolenie na rozpowszechnianie wizerunku

 Tomasz Wolny - Dunst
radca prawny, politolog
Zezwolenie na rozpowszechnianie wizerunku /Fot. Fotolia
Zezwolenie na rozpowszechnianie wizerunku /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zezwolenie na rozpowszechnianie wizerunku to temat, który wciąż sprawia problemy i pozostaje dość kontrowersyjny. Ze względu specyfikę każda sprawa zdaje się być mocno zindywidualizowana i ciężko wyprowadzić jest ogólne wnioski. W czasach gdy każdy ma w telefonie aparat fotograficzny, w dobie Internetu i social mediów, wizerunek każdej osoby można bezrefleksyjnie udostępnić. Jednak czy bez konsekwencji?

REKLAMA

Temat jest dość złożony, dlatego chciałbym skupić się na art. 81 § 2 pkt. 2 ustawy o prawach autorskich i pokrewnych. Jest to przepis, który normuje sytuację, gdy udostępniając wizerunek konkretnej osoby, nie potrzebujemy jej zgody. Zgodnie z art. 2. zezwolenia nie wymaga rozpowszechnianie wizerunku osoby powszechnie znanej, jeżeli wizerunek wykonano w związku z pełnieniem przez nią funkcji publicznych, w szczególności politycznych, społecznych, zawodowych oraz osoby stanowiącej jedynie szczegół całości takiej jak zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza.

REKLAMA

Obecnie ciężko wybrać się na zorganizowaną imprezę publiczną, koncert, wydarzenie, zgromadzenia, gdzie nie pojawiają się fotoreporterzy, fotografowie lub po prostu uczestnicy imprezy posiadający własne aparaty fotograficzne. W zasadzie stało się to ogólnie przyjętym standardem, że z każdego tego typu większego przedsięwzięcia zdaje się następnego dnia lub po upływie kilku godzin fotorelacje na kanałach społecznościowych, lub udostępnia się je w materiałach prasowych poświęconych danemu wydarzeniu. Niestety rośnie odsetek osób, które próbują wykorzystywać zamieszane zdjęcia do uzyskania zadośćuczynienia na podstawie art. 24 kodeksu cywilnego, twierdząc że ujawnienie ich wizerunku narusza ich dobre imię, żądając przy tym wysokich kwot zadośćuczynienia. Z pozoru łatwy kąsek, ale taki klient z reguły nie bierze pod uwagę okoliczności w jakich zdjęcie zostało wykonane. Ponieważ zorganizowane imprezy, zgromadzenia, wydarzenia mają to do siebie, że osoby które podejmują decyzje o wzięciu w nich udziału, tym samym muszą się liczyć z tym, że mogą się znaleźć na fotorelacji z tego spotkania. Z kolei swoją obecnością dają jednocześnie zgodę na to, by się na tych zdjęciach/materiałach znaleźć.

Polecamy: RODO. Ochrona danych osobowych. Przewodnik po zmianach

REKLAMA

Jak słusznie wskazał Sąd Apelacyjny w Łodzi w wyroku z października 2014 r. „(…)osoba decydująca się na udział w publicznym zgromadzeniu nie tyle wyraża w sposób dorozumiany zgodę na upublicznienie jej wizerunku jako szczegółu całości, ale godzi się na to, że wizerunek taki może zostać rozpowszechniony w ramach publikacji całości bez jej zgody, dorozumianej czy nie - to nie ma w tym przypadku znaczenia, ponieważ zgoda taka nie jest wymagana na podstawie regulacji ustawowej”.

Tym samym należy zawsze rozważyć w jakie miejsca się udajemy i czy chcemy, aby nasza obecność i udział w danym wydarzeniu trafiły do publicznej wiadomości, ponieważ organizatorzy nie muszą uzyskać zgody od każdego uczestnika na upublicznianie jej wizerunku, w momencie kiedy zdjęcie ma relacjonować spotkanie, a nie osoby znajdujące się na zdjęciu i tym samym mają pełne prawo to tego, aby nasz wizerunek znalazł się na zdjęciu z wydarzenia. Stąd dobrze jest wcześniej sprawdzić gdzie się wybieramy, czy chcemy aby nas kojarzono z danym miejscem i czy dajemy zgodę na to, by znaleźć się w materiałach ze spotkania. Trzeba się też liczyć z tym, że zdjęcia wykonane na jednej imprezie publicznej, mogą być też przez organizatora wykorzystane w późniejszych wydarzeniach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz: Prawo prasowe

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Wskaźnik koniunktury GUS. Gastronomia i zakwaterowanie z największym wzrostem

    Zakwaterowanie i gastronomia znalazły się wśród branż, w których notowany był do tej pory dodatni wskaźnik koniunktury (informacja i komunikacja oraz finanse i ubezpieczenia).

    Troska i zrozumienie w kontakcie z pacjentami – klucz do profesjonalnej opieki zdrowotnej

    Empatia jest kluczowa w relacjach między personelem medycznym a pacjentami, będąc nieodzownym fundamentem wysokiej jakości opieki zdrowotnej. W obecnych czasach, gdy pacjenci mają coraz większe oczekiwania, a zmiany w medycynie są nieustanne, zdolność do empatii wyróżnia się jako jeden z głównych czynników wpływających na poziom świadczonych usług. Nawet w czasach, gdy technologie medyczne rozwijają się dynamicznie, to właśnie empatyczny kontakt między pacjentem a personelem zdrowotnym ma zasadnicze znaczenie. Umiejętność wczucia się w położenie innej osoby jest kluczowa, tworząc solidną podstawę dla profesjonalnej i skutecznej opieki nad pacjentami.

    Koszty zatrudnienia to główne wyzwanie dla firm w 2024 roku. Jak więc pozyskać specjalistów i jednocześnie zadbać o cash flow?

    W pierwszym półroczu 2024 roku wiele firm planuje rozbudowanie swoich zespołów – potwierdzają to niezależne badania ManpowerGroup czy Konfederacji Lewiatan. Jednocześnie pracodawcy mówią wprost - rosnące koszty zatrudnienia to główne wyzwanie w 2024 roku. Jak więc pozyskać specjalistów i jednocześnie zadbać o cash flow?

    Nauka języka obcego poprawi zdolność koncentracji. Ale nie tylko!

    Ostatnia dekada przyniosła obniżenie średniego czasu skupienia u człowieka aż o 28 sekund. Zdolność do koncentracji spada i to wina głównie social mediów. Czy da się to odwrócić? 

    REKLAMA

    Nowe przepisy: Po świętach rząd zajmie się cenami energii. Będzie bon energetyczny

    Minister klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska zapowiedziała, że po świętach pakiet ustaw dotyczących cen energii trafi pod obrady rządu. Dodała też, że proces legislacyjny musi zakończyć się w pierwszej połowie maja.

    Wielkanoc 2024. Polacy szykują się na święta przed telewizorem?

    Jaka będzie tegoroczna Wielkanoc? Z badania online przeprowadzonego przez firmę Komputronik wynika, że leniwa. Polacy są zmęczeni i marzą o odpoczynku. 

    Biznes kontra uczelnie – rodzaj współpracy, korzyści

    Czy doktorat dla osób ze świata biznesu to synonim synergii? Wielu przedsiębiorców może zadawać sobie to pytanie podczas rozważań nad podjęciem studiów III stopnia. Na ile świat biznesu przenika się ze światem naukowym i gdzie należy szukać wzajemnych korzyści?

    Jak cyberprzestępcy wykorzystują sztuczną inteligencję?

    Hakerzy polubili sztuczną inteligencję. Od uruchomienia ChataGPT liczba złośliwych wiadomości pishingowych wzrosła o 1265%! Warto wiedzieć, jak cyberprzestępcy wykorzystują rozwiązania oparte na AI w praktyce.

    REKLAMA

    By utrzymać klientów tradycyjne sklepy muszą stosować jeszcze nowocześniejsze techniki marketingowe niż e-commerce

    Konsumenci wciąż wolą kupować w sklepach stacjonarnych produkty spożywcze, kosmetyki czy chemię gospodarczą, bo chcą je mieć od razu, bez czekania na kuriera. Jednocześnie jednak oczekują, że tradycyjne markety zapewnią im taki sam komfort kupowania jak sklepy internetowe.

    Transakcje bezgotówkowe w Polsce rozwijają się bardzo szybko. Gotówka jest wykorzystywana tylko do 35 proc. transakcji

    W Polsce około 2/3 transakcji jest dokonywanych płatnościami cyfrowymi. Pod tym względem nasz kraj jest w światowej czołówce - gotówka jest wykorzystywana tylko do ok. 35 proc. transakcji.

    REKLAMA