REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opłaty za odtwarzanie muzyki

Joanna Szmigiel
Opłaty tantiem należy dokonywać nawet przy organizacji studniówki/ Fot. Fotolia
Opłaty tantiem należy dokonywać nawet przy organizacji studniówki/ Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Za odtwarzanie muzyki trzeba płacić organizacjom zbiorowego zarządzanie, dotyczy to zarówno restauracji, sklepów, DJ-ów, jak i imprez karaoke, czy szkół organizujących studniówki.

Za odtwarzanie muzyki, z którym choćby pośrednio łączy się osiąganie korzyści majątkowych trzeba płacić. Puszczanie muzyki wpływa na atmosferę w sklepie, restauracji, czy u fryzjera. W miejscach, gdzie leci muzyka czujemy się bardziej zrelaksowani, odprężeni, chętniej tam przebywamy i wydajemy pieniądze, dlatego korzystnym dla przedsiębiorców jest  zadbanie o to by odpowiednio do miejsca dobrać muzykę. Jednak zawsze należy pamiętać, żeby zawrzeć stosowną umowę z odpowiednią organizacją zbiorowego zarządzania i opłacać składki.

REKLAMA

Komu płacić?

Przedsiębiorca, chcący odtwarzać muzykę na terenie swojego zakładu, powinien zawrzeć umowę z nie jedną organizacją zbiorowego zarządzania, lecz z co najmniej z trzema: STOART-em lub SPAW-em reprezentującymi artystów, ZAIKS-em reprezentującym autorów, oraz ZPAV-em działającym w imieniu producentów. Organizacje zbiorowego zarządzania z niecierpliwością czekają na ustalenie przez Komisję Prawa Autorskiego, działającą przy Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego tabel wynagrodzeń, gdyż kiedy tabele takie zostaną ustalone, organizacje będą mogły wybrać z pośród siebie jedną organizację, która będzie pobierać stosowne wynagrodzenia. Dla przedsiębiorców dokonywanie opłat stanie się prostsze, więc zapewne chętniej będą ich dokonywać. 

Zobacz: Dozwolony użytek w sieci

Stawki obecnie wynikają z ustalanych tabel, proporcjonalnie do kilku parametrów, m.in.  wielkości lokalu, ilości miejsc w lokalu gastronomicznym, wielkości miasta w którym przedsiębiorca prowadzi działalność. Na stronach internetowych wymienionych wyżej organizacji podane są tabele wynagrodzeń ustalane  i zatwierdzone przez organizacje zbiorowego zarządzania (nie należy ich mylić z tabelami wynagrodzeń ustalanymi przez Komisję Prawa Autorskiego).

Imprezy masowe

Przy organizacji imprez masowych należy pamiętać by również ponieść stosowne opłaty. Nawet przy organizacji studniówki, która z samej swojej idei nie ma przynosić zysku, należy ponosić opłaty. Pamiętać bowiem należy, że DJ lub zespół grający na studniówce zarabia na swoim występie. Jeżeli wynajmujemy zespół od umowy zależy, czy sam zespół, czy organizator imprezy wniesie opłatę. Opłata na rzecz ZAIKS-u wynosi tu 10% wynagrodzenia zespołu. Jeżeli korzystamy z usług DJ-a, on również musi posiadać licencję DJ- ską, która upoważnia do kopiowania oryginalnych nagrań muzycznych na cyfrowy nośnik i publiczne odtwarzanie ich z tych kopii.    

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kary

Warto dokonywać regularnych opłat tantiem na rzecz organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi, gdyż za niedokonywanie takich opłat grożą wysokie kary. Przedsiębiorcę , który nie dokonuje stosownych opłat może odwiedzić inspektor organizacji zbiorowego zarządzania. Jeżeli przedsiębiorca nie dokonujący opłat nie wykaże się dobrą wolą i nie zacznie dokonywać opłat ZPAV składa wniosek o ściganie karne. Kary mogą być bardzo dotkliwe. Możliwym jest nałożenie na przedsiębiorcę zaległych opłat, które przy wieloletnim ich niedokonywaniu mogą wynosić nawet kilkanaście tysięcy. Możliwym jest nawet zamknięcie lokalu i kara więzienia dla przedsiębiorcy do pięciu lat.

Zobacz: Dochodzenie roszczeń z weksla

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Branża gastronomiczna chętnie korzysta z nowych technologii. Kody QR zamiast tradycyjnego menu będą już standardem?

    Nowe technologie napędzają branżę gastronomiczną. Usprawniają pracę, zmniejszają marnowanie produktów, ułatwiają kontakt z klientem. Rozwój będzie postępował i digitalizacja to jeden z najważniejszych kierunków w rozwoju tego biznesu.

    Firmy nie są zainteresowane ulgą B+R? A może nie wiedzą, że mogą skorzystać

    Ulga B+R. Dane dotyczące wybranych ulg z rozliczenia PIT za 2022 rok są zaskakujące. W porównaniu z rokiem wcześniejszym, skorzystano z ponad 36% mniej odliczeń zmniejszających podstawę opodatkowania z tytułu kosztów uzyskania przychodów, poniesionych na działalność badawczo-rozwojową. Jak komentują to eksperci?

    Wzrost płacy minimalnej: pracodawcy będą ciąć koszty a pracownicy stracą zapał do pracy?

    Wzrost płacy minimalnej w 2024 r. będzie wyzwaniem dla przedsiębiorców. Niektórzy eksperci prognozują, że paradoksalnie może wpłynąć negatywnie na nastroje pracowników i spowodować kolejne podwyżki. 

    Akcje, obligacje, giełda, rynek kapitałowy – komentarz rynkowy - listopad 2023 r. Jak rynek zareagował na wynik wyborów?

    W listopadowym komentarzu rynkowym eksperciVIG/C-QUADRAT TFI sprawdzają jak zachowują się obligacje korporacyjne oraz skarbowe w aktualnym otoczeniu makroekonomicznym; zastanawiają się, czy rynki akcji mogą kontynuować wzrosty z początku listopada. A także analizują jak wynik wyborów przełożył się na krajowy rynek akcji. 

    REKLAMA

    Złota jesień dla branży reklamowej. Politycy dali zarobić. Nowe trendy w bilboardach

    Politycy zapewnili polskiej branży reklamowej w 2023 roku owocne jesienne zbiory. W przypadku reklamy outdoor przychody wzrosły o 25% w porównaniu z anabolicznym okresem minionego roku. To dla tego segmentu rynku dobry znak, choćby dlatego, że niebawem czekają nas dwie kampanie wyborcze. Jednak najważniejsze dla branży reklamy jest to, że nie musi ona “wisieć” na pasku polityków. Nadal tę formę reklamy najczęściej wybierają firmy z sektora handlowego. To on stoi za najbardziej kreatywnymi rozwiązaniami i inwestycjami w cyfrową część reklamy zewnętrznej. 

    Gazetki promocyjne, kupony, spersonalizowane listy - Polacy wciąż lubią tę formę promocji

    Polacy potrafią szukać promocji i świadomie robić zakupy. Informacji szukamy w internecie, ale równie chętnie sięgamy po tradycyjne gazetki i listy z ofertami. 

    Włamania na konto e-mail możesz nie zauważyć! Jak działają cyberprzestępcy?

    Cyberprzestępcy wciąż szukają nowych sposobów na wyłudzanie danych. Na przykład przejmując konto e-mail przenoszą wybrane wiadomości do ukrytych folderów lub usuwają je, tak aby ofiary nie widziały alertów bezpieczeństwa. 

    Technologia rozpoznawania obrazu szansą dla sklepów z monitoringiem półek

    Technologia rozpoznawania obrazu może poprawić efektywność zarządzania sprzedażą. Nie tylko skróci do minimum czas potrzebny na przeprowadzenie audytu, ale i zmniejszy koszty. Eksperci przewidują, że sektor wdrażania tej technologii w ciągu najbliższych 4 lat będzie się rozwijał średnio o 20,4 proc. rocznie.

    REKLAMA

    Chleb coraz gorszy i coraz droższy? Co nas czeka od nowego roku?

    Ceny pieczywa się stabilizują? Może chwilowo, bo według ekspertów od 2024 roku kilka czynników może mocno wpłynąć na finalne ceny detaliczne. Branża piekarnicza ma kilka pomysłów dla nowego rządu. 

    Branżę handlową w walce z kradzieżami wspiera technologia. A liczba kradzieży rośnie

    Polacy w tym roku mogą przebić liczbę zamówień internetowych i zakupów stacjonarnych w Black Friday względem ubiegłego roku. Na pewno natomiast już na ten moment odnotowano wzrost liczby kradzieży w sklepach. Jak właściciele radzą sobie z kradzieżami? Jak mogą monitorować ruch w sklepie? 

    REKLAMA