REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak prawidłowo ustalić okres zasiłkowy, gdy po przerwie na zaświadczeniu lekarskim widnieje kod A

Jak prawidłowo ustalić okres zasiłkowy, gdy po przerwie na zaświadczeniu lekarskim widnieje kod A /Fot. Fotolia
Jak prawidłowo ustalić okres zasiłkowy, gdy po przerwie na zaświadczeniu lekarskim widnieje kod A /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Pracownica była niezdolna do pracy z powodu choroby przez okres 188 dni - od 16 sierpnia 2017 r. do 19 lutego 2018 r. Z tego tytułu zakład pracy wypłacił wynagrodzenie chorobowe (33 dni) i zasiłek chorobowy łącznie za okres 182 dni, tj. do 13 lutego 2018 r. Pozostałe 6 dni zwolnienia lekarskiego zakład pracy uznał za nieobecność usprawiedliwioną bez prawa do zasiłku. Pracownica po 57-dniowej przerwie, w czasie której świadczyła pracę (posiadała zaświadczenie lekarskie o odzyskaniu zdolności do pracy), dostarczyła nam kolejne zwolnienie lekarskie z kodem literowym „A”, na okres od 12 do 23 kwietnia 2018 r. Czy w tej sytuacji powinniśmy pracownicy otworzyć nowy okres zasiłkowy?

Nie. Nie należy pracownicy otwierać nowego okresu zasiłkowego, ponieważ niezdolność do pracy z powodu choroby po przerwie jest kontynuacją poprzedniej choroby, z której pracownica wykorzystała już pełny okres zasiłkowy wynoszący 182 dni. Szczegóły - w uzasadnieniu.

REKLAMA

Zasiłek chorobowy przysługuje przez okres trwania niezdolności do pracy nie dłużej jednak niż przez 182 dni - w przypadku niezdolności do pracy spowodowanej zwykłą chorobą, lub 270 dni - w przypadku niezdolność do pracy spowodowanej gruźlicą (na zaświadczeniach lekarskich kod „D”) lub przypadającą w okresie ciąży (oznaczona kodem literowym „B”). Są to tzw. „okresy zasiłkowe”.

W przypadku niezdolności do pracy spowodowanej zwykłą chorobą, która powstała bezpośrednio po niezdolności spowodowanej gruźlicą lub po niezdolności do pracy przypadającej w okresie ciąży - łączny okres zasiłkowy wynosi 182 dni.

Zobacz: Prawo dla firm

REKLAMA

Pani Ewa była niezdolna do pracy od 5 września 2017 r. do 23 marca 2018 r., tj. 200 dni. Niezdolność do pracy przypadająca na okres ciąży trwała tylko od 5 września 2017 do 15 listopada 2017 r., tj. 72 dni. Za okres od 16 listopada 2018 r. do 23 marca 2018 r. Pani Ewa przedłożyła zwolnienia lekarskie z powodu zwykłej choroby. Ponieważ niezdolność do pracy od 16 listopada 2017 r. spowodowana jest zwykłą chorobą, Pani Ewie należało wypłacić zasiłek chorobowy do 5 marca 2018 r., tj. 182 dni.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeżeli niezdolność do pracy spowodowana gruźlicą lub przypadająca w okresie ciąży wystąpi bezpośrednio po niezdolności do pracy spowodowanej innymi schorzeniami (zwykłą chorobą), wówczas okresy tych niezdolności należy zliczyć i prawo do zasiłku przysługuje przez okres 270 dni.

Pani Ania przebywała na zwolnieniu lekarskim od 20 lipca 2017 r. do 10 stycznia 2018 r. (tj. przez okres 175 dni) z powodu złamania ręki. Następnie przedłożyła zwolnienia lekarskie z kodem „B” na okres od 11 stycznia 2018 r. do 20 kwietnia 2018 r. (95 dni). W tym przypadku Pani Ewie będzie przysługiwał zasiłek chorobowy przez łączny okres 270 dni, tj. od 20 lipca 2017 r. do 15 kwietnia 2018 r. Za pozostały okres niezdolności do pracy w okresie ciąży pracownicy przysługuje świadczenie rehabilitacyjne (po uprzednim złożeniu wniosku).

Przeczytaj w INFORLEX.PL Biznes cały artykuł: Jak prawidłowo ustalić okres zasiłkowy, gdy po przerwie na zaświadczeniu lekarskim widnieje kod A

W artykule omówiono również jak liczyć okres zasiłkowy.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Posiadanie własnej firmy to plan na przyszłość ponad 80 proc. młodych w wieku 8-14 lat

    Młode pokolenie już zarabia. Ma też sprecyzowane plany dotyczące tego, co chce robić w przyszłości. I tak, 81 proc. osób z Polski w wieku 8-14 lat chce posiadać przedsiębiorstwo, prowadzić małą firmę albo mieć poboczny biznes. Pracę dla kogoś innego wybrałoby natomiast 11 proc. badanych.

    Szef OPZZ: dodatkowe niedziele handlowe w grudniu zaskoczeniem dla pracowników

    Wprowadzenie dodatkowych niedziel handlowych jest zaskoczeniem dla pracowników, którzy niemal w ostatniej chwili dowiadują się, że muszą stawić się do pracy 10 i 17 grudnia - powiedział PAP przewodniczący Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych Piotr Ostrowski.

    Nawet 130 - z tylu różnych aplikacji SaaS korzystały firmy w 2022 r.

    Rosnący poziom cyfryzacji i powszechny model pracy rozproszonej niesie duże wyzwania związane z ochroną danych poufnych i wrażliwych. W 2022 r. firmy korzystały przeciętnie nawet ze 130 różnych aplikacji SaaS. Jak zapewnić ochronę danych poufnych w tak rozbudowanym środowisku?

    Jak karty podarunkowe mogą uchronić przed poświątecznym spadkiem sprzedaży

    Karta podarunkowa jako narzędzie generowania przychodów? Jak najbardziej. Specjaliści od marketingu nie mają wątpliwości, że nowoczesne technologie wykorzystywane w kartach mogą być kluczem do zwiększania lojalności klientów i zapewniania stałego źródła dochodów. 

    REKLAMA

    Zaskakujący rok na giełdzie. Czego spodziewać się na ostatniej prostej 2023 r.?

    To był zaskakujący rok dla rynków, wyjątkowo pomyślny. Zwłaszcza biorąc pod uwagę widmo recesji, które groziło nam jeszcze na jego początku. Czy ostatnie tygodnie roku znów są obiecujące dla giełdy?

    Branża gastronomiczna chętnie korzysta z nowych technologii. Kody QR zamiast tradycyjnego menu będą już standardem?

    Nowe technologie napędzają branżę gastronomiczną. Usprawniają pracę, zmniejszają marnowanie produktów, ułatwiają kontakt z klientem. Rozwój będzie postępował i digitalizacja to jeden z najważniejszych kierunków w rozwoju tego biznesu.

    Firmy nie są zainteresowane ulgą B+R? A może nie wiedzą, że mogą skorzystać

    Ulga B+R. Dane dotyczące wybranych ulg z rozliczenia PIT za 2022 rok są zaskakujące. W porównaniu z rokiem wcześniejszym, skorzystano z ponad 36% mniej odliczeń zmniejszających podstawę opodatkowania z tytułu kosztów uzyskania przychodów, poniesionych na działalność badawczo-rozwojową. Jak komentują to eksperci?

    Wzrost płacy minimalnej: pracodawcy będą ciąć koszty a pracownicy stracą zapał do pracy?

    Wzrost płacy minimalnej w 2024 r. będzie wyzwaniem dla przedsiębiorców. Niektórzy eksperci prognozują, że paradoksalnie może wpłynąć negatywnie na nastroje pracowników i spowodować kolejne podwyżki. 

    REKLAMA

    Akcje, obligacje, giełda, rynek kapitałowy – komentarz rynkowy - listopad 2023 r. Jak rynek zareagował na wynik wyborów?

    W listopadowym komentarzu rynkowym eksperciVIG/C-QUADRAT TFI sprawdzają jak zachowują się obligacje korporacyjne oraz skarbowe w aktualnym otoczeniu makroekonomicznym; zastanawiają się, czy rynki akcji mogą kontynuować wzrosty z początku listopada. A także analizują jak wynik wyborów przełożył się na krajowy rynek akcji. 

    Złota jesień dla branży reklamowej. Politycy dali zarobić. Nowe trendy w bilboardach

    Politycy zapewnili polskiej branży reklamowej w 2023 roku owocne jesienne zbiory. W przypadku reklamy outdoor przychody wzrosły o 25% w porównaniu z anabolicznym okresem minionego roku. To dla tego segmentu rynku dobry znak, choćby dlatego, że niebawem czekają nas dwie kampanie wyborcze. Jednak najważniejsze dla branży reklamy jest to, że nie musi ona “wisieć” na pasku polityków. Nadal tę formę reklamy najczęściej wybierają firmy z sektora handlowego. To on stoi za najbardziej kreatywnymi rozwiązaniami i inwestycjami w cyfrową część reklamy zewnętrznej. 

    REKLAMA