REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy 60-minutowa przerwa niewliczana do czasu pracy musi być planowana w grafikach czasu pracy

Subskrybuj nas na Youtube
Czy 60-minutowa przerwa niewliczana do czasu pracy musi być planowana w grafikach czasu pracy /Fot. Fotolia
Czy 60-minutowa przerwa niewliczana do czasu pracy musi być planowana w grafikach czasu pracy /Fot. Fotolia
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Wprowadzamy dla pracowników godzinną przerwę niewliczaną do czasu pracy. Czy przerwa ta musi być planowana w harmonogramach czasu pracy? Jeśli nie, to czy w harmonogramie planujemy pracę w granicach 8 godzin (np. w godz. od 8.00 do 16.00), a przerwa będzie wydłużała te godziny pracy, czy wskazujemy, że pracownik pracuje np. od 8.00 do 17.00 i w tym czasie ma godzinną przerwę?

W harmonogramach czasu pracy nie ma konieczności planowania wskazanej przerwy w pracy. Pracodawca może to zrobić ze względu na organizację pracy, ale nie musi. Przy założeniu, że każdego dnia pracownicy będą mieli godzinną przerwę, w grafikach powinien zostać wskazany 9-godzinny przedział czasu pracy (np. "od godz. 8.00 do godz. 17.00"), z zaznaczeniem, że do czasu pracy jest zaliczanych 8 godzin w tym przedziale lub że w tym przedziale czasowym występuje godzinna przerwa niezaliczana do czasu pracy.

REKLAMA

REKLAMA

Pracodawca ma możliwość wprowadzenia jednej przerwy w pracy, niezaliczanej do czasu pracy, w wymiarze nieprzekraczającym 60 minut, która jest przeznaczona na spożycie posiłku lub załatwienie spraw osobistych (art. 141 Kodeksu pracy). Za czas tej przerwy pracownikom nie przysługuje żadne wynagrodzenie.

Przerwę taką wprowadza się poprzez odpowiednie zapisy w układzie zbiorowym pracy lub regulaminie pracy albo w umowie o pracę, gdy pracodawca nie jest objęty układem zbiorowym pracy lub nie jest zobowiązany do ustalania regulaminu pracy.

Przerwa może być wprowadzona w sposób stały dla całej firmy lub poszczególnych działów. Może być też ustalona w różnych godzinach w zależności od wyboru pracownika.

REKLAMA

Przykład

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W regulaminie pracy pracodawca wskazał, że:

  • pracownicy pracujący na produkcji korzystają z przerwy niewliczanej do czasu pracy między godz. 12.00 a godz. 13.00, natomiast
  • pracownicy biurowi korzystają z przerwy w godzinach 12.00-13.00 lub 13.00-14.00, po każdorazowym uzgodnieniu tego z przełożonym.

Takie ustalenie godzin przerwy jest prawidłowe.

Zobacz: Prawo dla firm

Czas przerw może być także określany w grafikach. Będzie to istotne wszędzie tam, gdzie z góry konieczne jest szczegółowe "rozpisanie" godzin pracy pracowników w poszczególnych częściach dnia pracy.

Pracodawca może również w ogóle nie dookreślać godzin przerwy, pozostawiając wybór w tym zakresie pracownikom, zwykle w połączeniu z koniecznością dokonania stosownych uzgodnień z przełożonym (albo uzyskania zgody przełożonego).

Wszelkie szczegóły dotyczące przerw i ich wykorzystywania powinny znaleźć się w układzie zbiorowym pracy, regulaminie pracy lub obwieszczeniu. W tych dokumentach ustala się bowiem rozkład czasu pracy. Regulamin pracy może również wskazywać, że przerwa jest udzielana jedynie na konkretny wniosek pracownika. Można ją wprowadzić jako możliwość dobrowolnego skorzystania z niej przez pracownika albo jako jego obowiązek.

Przeczytaj w INFORLEX.PL Biznes cały artykuł: Czy 60-minutowa przerwa niewliczana do czasu pracy musi być planowana w grafikach czasu pracy

W artykule przedstawiono również przykładowe zapisy regulaminu pracy dotyczące dodatkowej przerwy w pracy

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA