REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy 60-minutowa przerwa niewliczana do czasu pracy musi być planowana w grafikach czasu pracy

Subskrybuj nas na Youtube
Czy 60-minutowa przerwa niewliczana do czasu pracy musi być planowana w grafikach czasu pracy /Fot. Fotolia
Czy 60-minutowa przerwa niewliczana do czasu pracy musi być planowana w grafikach czasu pracy /Fot. Fotolia
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Wprowadzamy dla pracowników godzinną przerwę niewliczaną do czasu pracy. Czy przerwa ta musi być planowana w harmonogramach czasu pracy? Jeśli nie, to czy w harmonogramie planujemy pracę w granicach 8 godzin (np. w godz. od 8.00 do 16.00), a przerwa będzie wydłużała te godziny pracy, czy wskazujemy, że pracownik pracuje np. od 8.00 do 17.00 i w tym czasie ma godzinną przerwę?

W harmonogramach czasu pracy nie ma konieczności planowania wskazanej przerwy w pracy. Pracodawca może to zrobić ze względu na organizację pracy, ale nie musi. Przy założeniu, że każdego dnia pracownicy będą mieli godzinną przerwę, w grafikach powinien zostać wskazany 9-godzinny przedział czasu pracy (np. "od godz. 8.00 do godz. 17.00"), z zaznaczeniem, że do czasu pracy jest zaliczanych 8 godzin w tym przedziale lub że w tym przedziale czasowym występuje godzinna przerwa niezaliczana do czasu pracy.

REKLAMA

REKLAMA

Pracodawca ma możliwość wprowadzenia jednej przerwy w pracy, niezaliczanej do czasu pracy, w wymiarze nieprzekraczającym 60 minut, która jest przeznaczona na spożycie posiłku lub załatwienie spraw osobistych (art. 141 Kodeksu pracy). Za czas tej przerwy pracownikom nie przysługuje żadne wynagrodzenie.

Przerwę taką wprowadza się poprzez odpowiednie zapisy w układzie zbiorowym pracy lub regulaminie pracy albo w umowie o pracę, gdy pracodawca nie jest objęty układem zbiorowym pracy lub nie jest zobowiązany do ustalania regulaminu pracy.

Przerwa może być wprowadzona w sposób stały dla całej firmy lub poszczególnych działów. Może być też ustalona w różnych godzinach w zależności od wyboru pracownika.

Przykład

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W regulaminie pracy pracodawca wskazał, że:

  • pracownicy pracujący na produkcji korzystają z przerwy niewliczanej do czasu pracy między godz. 12.00 a godz. 13.00, natomiast
  • pracownicy biurowi korzystają z przerwy w godzinach 12.00-13.00 lub 13.00-14.00, po każdorazowym uzgodnieniu tego z przełożonym.

Takie ustalenie godzin przerwy jest prawidłowe.

Zobacz: Prawo dla firm

Czas przerw może być także określany w grafikach. Będzie to istotne wszędzie tam, gdzie z góry konieczne jest szczegółowe "rozpisanie" godzin pracy pracowników w poszczególnych częściach dnia pracy.

Pracodawca może również w ogóle nie dookreślać godzin przerwy, pozostawiając wybór w tym zakresie pracownikom, zwykle w połączeniu z koniecznością dokonania stosownych uzgodnień z przełożonym (albo uzyskania zgody przełożonego).

Wszelkie szczegóły dotyczące przerw i ich wykorzystywania powinny znaleźć się w układzie zbiorowym pracy, regulaminie pracy lub obwieszczeniu. W tych dokumentach ustala się bowiem rozkład czasu pracy. Regulamin pracy może również wskazywać, że przerwa jest udzielana jedynie na konkretny wniosek pracownika. Można ją wprowadzić jako możliwość dobrowolnego skorzystania z niej przez pracownika albo jako jego obowiązek.

Przeczytaj w INFORLEX.PL Biznes cały artykuł: Czy 60-minutowa przerwa niewliczana do czasu pracy musi być planowana w grafikach czasu pracy

W artykule przedstawiono również przykładowe zapisy regulaminu pracy dotyczące dodatkowej przerwy w pracy

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA