REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązkowe przerwy w pracy dla pracowników

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Joanna Kuzub

REKLAMA

Regulacje kodeksu pracy przyznają pracownikowi prawo do co najmniej 15 minutowej przerwy, jeżeli jego dobowy wymiar czasu pracy wynosi co najmniej 6 godzin. Wskazana przerwa wliczana jest do czasu pracy i przysługuje niezależnie od ustalonego dla niego wymiaru czasu pracy.

Pracownik nie może zrzec się przerwy na rzecz, na przykład ekwiwalentu pieniężnego lub dłuższej przerwy w innym dniu. Pracodawca również nie może go tej przerwy pozbawić.

REKLAMA

Prawo pracownika do przerwy

REKLAMA

Przepisy Kodeksu pracy nie określają, kiedy pracownik może skorzystać z przerwy. Pracodawca może określić to w przepisach wewnątrzzakładowych, regulaminie pracy. Najczęściej sami pracownicy decydują o terminie wykorzystania przerwy. Ustalając jej porę, należy zwrócić szczególną uwagę, aby nie przypadała w pierwszej lub ostatniej godzinie pracy, gdyż mija się to z jej celem, czyli zapewnieniem czasu na krótki odpoczynek lub spożycie posiłku w trakcie pracy.

Przerwę pracownik może wykorzystać w dowolny sposób, najlepiej z dala od stanowiska pracy, na przykład w stołówce. Pracodawca powinien umożliwić podwładnemu, w razie potrzeby, opuszczenie stanowiska pracy, może natomiast zabronić mu wychodzenia poza zakład pracy, ze względów bezpieczeństwa.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Jak rozliczać godziny nadliczbowe?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

5-minutowe przerwy

Pracownicy zatrudnieni przy stanowiskach komputerowych, wykonujący pracę przy monitorze co najmniej przez połowę dobowego wymiaru czasu pracy, zgodnie z rozporządzeniem ministerstwa pracy, mają prawo do 5 minut przerwy po każdej godzinie pracy. Przerwy te mają na celu oderwanie wzroku od monitora i zmianę pozycji ciała.

Przerwa powinna przypadać po każdych 60 minutach pracy przy monitorze. Nie można ich kumulować.

Pracodawca może nie udzielić pracownikowi 5-minutowej przerwy, jeśli zapewni przemienne wykonywanie obowiązków, czyli zorganizuje pracę tak, aby podwładny, na przykład przez godzinę układał dokumenty, a następnie pracował przy monitorze.

Przerwa na lunch

Kodeks pracy wprowadza jeszcze jedną przerwę, która nie jest już wliczana do czasu pracy. Pracodawca może wprowadzić przerwę w wymiarze nieprzekraczającym 60 minut, a sposób jej wykorzystania zależy wyłącznie od pracownika. Ten ostatni może więc przeznaczyć ją na spożycie posiłku, załatwienie spraw osobistych, zakupy. W tym czasie pracownik nie pozostaje w dyspozycji pracodawcy, dlatego też nie powinno się ograniczać mu możliwości opuszczenia zakładu pracy.

Informacja o tej przerwie powinna znaleźć się w układzie zbiorowym pracy, regulaminie pracy lub w postanowieniach umowy o pracę.

Przepisy nie narzucają, w jakich godzinach pracodawca zobowiązany jest taką przerwę wprowadzić. Zobowiązany on jest jednak wskazać w regulaminie, w jakich godzinach z przerwy można skorzystać lub powinien określić długość przerwy, a decyzję odnośnie sposobu jej wykorzystania zostawić bezpośrednim przełożonym pracownika. Przerwa nie musi być wprowadzana o tej samej porze dla wszystkich pracowników.

Osoby niepełnosprawne mają prawo do dodatkowej, 15-minutowej przerwy, wliczanej do czasu pracy.

Wymiar czasu pracy w 2015 r.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Zielona Linia

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża meblarska mocno traci przez zagraniczną konkurencję, końca kłopotów nie widać

Wysokie koszty produkcji, spadający popyt i silna konkurencja z Azji osłabiają pozycję polskiej branży meblarskiej. Długi sektora, notowane w Krajowym Rejestrze Długów, sięgają już prawie 130 mln zł – coraz więcej przedsiębiorstw musi wybierać między utrzymaniem płynności a spłatą zobowiązań.

Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

REKLAMA

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

REKLAMA

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

REKLAMA