REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czym różni się pisemne potwierdzenie zawarcia umowy o pracę od umowy o pracę

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Wrońska-Zblewska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Czasami zdarza się, że zawieramy z pracownikami ustnie umowy o pracę, a następnie przed dopuszczeniem do pracy potwierdzamy im na piśmie ustalenia dotyczące zawarcia danej umowy. Dotychczas w przypadku potwierdzenia zawartej ustnie umowy o pracę dokonywaliśmy tego na formularzu właściwym dla umowy o pracę. Czy to błąd? Jak powinno wyglądać pisemne potwierdzenie warunków zawartej ustnie umowy? Czym ono różni się od zwykłej umowy o pracę?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Zarówno umowa o pracę, jak i pisemne potwierdzenie warunków umowy o pracę zawartej ustnie powinny zawierać te same elementy. Mimo że Kodeks pracy rozróżnia umowę o pracę i pisemne potwierdzenie warunków zawartej ustnie umowy o pracę, to w praktyce nie stosuje się odrębnych dokumentów, lecz ten sam formularz umowy o pracę.

UZASADNIENIE

Umowa o pracę powinna być sporządzona na piśmie w dwóch identycznych (jednobrzmiących) egzemplarzach, z których każdy powinien być podpisany przez obie strony (art. 29 § 2 Kodeksu pracy). Następnie po jednym egzemplarzu podpisanej umowy powinni otrzymać pracownik i pracodawca, przy czym egzemplarz pracodawcy musi zostać złożony do akt osobowych pracownika. W treści umowy o pracę obowiązkowo muszą się znaleźć:

REKLAMA

• oznaczenie stron umowy (tj. pracownika i pracodawcy),

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• rodzaj umowy o pracę,

• data zawarcia tej umowy,

• warunki pracy i płacy, w szczególności:

1) rodzaj pracy (stanowisko, jakie ma zajmować pracownik),

2) miejsce wykonywania pracy,

3) wynagrodzenie za pracę odpowiadające rodzajowi pracy, ze wskazaniem składników wynagrodzenia (np. wynagrodzenie zasadnicze, dodatek stażowy, dodatek funkcyjny itp.),

4) wymiar czasu pracy (np. pełny etat, 1/2 etatu),

5) termin rozpoczęcia pracy (oznaczony konkretną datą).

Umowa o pracę może zostać spisana w każdym momencie, np. miesiąc, tydzień czy kilka dni przed podjęciem pracy. Ostatecznym terminem na jej podpisanie jest jednak dzień, w którym pracownik po raz pierwszy podejmuje pracę u pracodawcy.

Jeśli umowa o pracę została zawarta ustnie, np. pracodawca w trakcie rekrutacji zdecydował o zatrudnieniu kandydata starającego się o posadę, to taka umowa powinna zostać potwierdzona na piśmie najpóźniej w dniu rozpoczęcia pracy (art. 29 § 2 Kodeksu pracy). W praktyce w tym celu stosuje się formularz umowy o pracę. Podobnie jak zwykła umowa o pracę, taki dokument powinien zostać sporządzony na piśmie, w dwóch identycznych egzemplarzach. Następnie powinien zostać podpisany przez obie strony stosunku pracy. Po jednym egzemplarzu podpisanej umowy powinni otrzymać pracownik i pracodawca. Egzemplarz pracodawcy musi zostać złożony do akt osobowych pracownika. Ponadto pisemne potwierdzenie zawartej umowy o pracę powinno zawierać te same elementy co umowa o pracę.

WAŻNE!

Do pisemnego potwierdzenia warunków zawartej wcześniej umowy o pracę można wykorzystać formularz umowy o pracę.

W praktyce jedyna odmienność tych dokumentów będzie się sprowadzała do różnych tytułów - umowa o pracę i pisemne potwierdzenie warunków zawartej umowy o pracę. Pisemne potwierdzenie warunków zawartej ustnie umowy o pracę, oprócz daty zawarcia umowy, powinno zawierać również datę sporządzenia dokumentu. Oba te terminy rzadko będą się pokrywały (umowa o pracę jest zawierana wcześniej, pisemne potwierdzenie jej warunków jest sporządzane później).

Świadczenie pracy bez umowy

Mimo że nie ma zakazu korzystania z odrębnego dokumentu, to w praktyce nie stosuje się osobnych pisemnych potwierdzeń zawartej ustnie umowy o pracę i do tego celu wykorzystuje się formularz umowy o pracę. Rozporządzenie w sprawie zakresu prowadzenia przez pracodawców dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz sposobu prowadzenia akt osobowych pracownika zawiera w załącznikach pomocnicze wzory podstawowych dokumentów kadrowych, m.in. kwestionariuszy osobowych, umowy o pracę, wypowiedzenia umowy, wypowiedzenia warunków pracy i płacy. Rozporządzenie to nie zawiera jednak osobnego wzoru potwierdzenia zawarcia umowy. Zatem nie ma potrzeby tworzenia i stosowania innych formularzy. Stosując formularz umowy o pracę pracodawca będzie miał pewność, że nie zapomniał o żadnym z wymaganych elementów takiego potwierdzenia umowy o pracę.

Wzór potwierdzenia zawarcia umowy o pracę

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

• art. 29 § 1, § 2 Kodeksu pracy,

• załączniki do rozporządzenia z 28 maja 1996 r. w sprawie zakresu prowadzenia przez pracodawców dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz sposobu prowadzenia akt osobowych pracownika (DzU nr 62, poz. 286 ze zm.).

Katarzyna Wrońska-Zblewska

specjalista w zakresie prawa pracy

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Eksport do Arabii Saudyjskiej - nowe przepisy od 1 października. Co muszą zrobić polskie firmy?

Każda firma eksportująca towary do Arabii Saudyjskiej musi dostosować się do nowych przepisów. Od 1 października 2025 roku obowiązuje certyfikat SABER dla każdej przesyłki – bez niego towar nie przejdzie odprawy celnej. Polskie firmy muszą zadbać o spełnienie nowych wymogów, aby uniknąć kosztownych opóźnień w dostawach.

Koszty uzyskania przychodu w praktyce – co fiskus akceptuje, a co odrzuca?

Prawidłowe kwalifikowanie wydatków do kosztów uzyskania przychodu stanowi jedno z najczęstszych źródeł sporów pomiędzy podatnikami a organami skarbowymi. Choć zasada ogólna wydaje się prosta, to praktyka pokazuje, że granica między wydatkiem „uzasadnionym gospodarczo” a „nieuznanym przez fiskusa” bywa niezwykle cienka.

Dziedziczenie udziałów w spółce – jak wygląda sukcesja przedsiębiorstwa w praktyce

Wielu właścicieli firm rodzinnych nie zastanawia się dostatecznie wcześnie nad tym, co stanie się z ich udziałami po śmierci. Tymczasem dziedziczenie udziałów w spółkach – zwłaszcza w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością i spółkach akcyjnych – to jeden z kluczowych elementów sukcesji biznesowej, który może zadecydować o przetrwaniu firmy.

Rozliczenie pojazdów firmowych w 2026 roku i nowe limity dla kosztów podatkowych w firmie – mniejsze odliczenia od podatku, czyli dlaczego opłaca się kupić samochód na firmę jeszcze w 2025 roku

Od 1 stycznia 2026 roku poważnie zmieniają się zasady odliczeń podatkowych co do samochodów firmowych – zmniejszeniu ulega limit wartości pojazdu, który można przyjmować do rozliczeń podatkowych. Rozwiązanie to miało w założeniu promować elektromobilność, a wynika z pakietu ustaw uchwalanych jeszcze w ramach tzw. „Polskiego Ładu”, z odroczonym aż do 2026 roku czasem wejścia w życie. Resort finansów nie potwierdził natomiast, aby planował zmienić te przepisy czy odroczyć ich obowiązywanie na dalszy okres.

REKLAMA

Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

REKLAMA

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

REKLAMA