REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czym różni się pisemne potwierdzenie zawarcia umowy o pracę od umowy o pracę

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Wrońska-Zblewska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Czasami zdarza się, że zawieramy z pracownikami ustnie umowy o pracę, a następnie przed dopuszczeniem do pracy potwierdzamy im na piśmie ustalenia dotyczące zawarcia danej umowy. Dotychczas w przypadku potwierdzenia zawartej ustnie umowy o pracę dokonywaliśmy tego na formularzu właściwym dla umowy o pracę. Czy to błąd? Jak powinno wyglądać pisemne potwierdzenie warunków zawartej ustnie umowy? Czym ono różni się od zwykłej umowy o pracę?

RADA

REKLAMA

Zarówno umowa o pracę, jak i pisemne potwierdzenie warunków umowy o pracę zawartej ustnie powinny zawierać te same elementy. Mimo że Kodeks pracy rozróżnia umowę o pracę i pisemne potwierdzenie warunków zawartej ustnie umowy o pracę, to w praktyce nie stosuje się odrębnych dokumentów, lecz ten sam formularz umowy o pracę.

UZASADNIENIE

Umowa o pracę powinna być sporządzona na piśmie w dwóch identycznych (jednobrzmiących) egzemplarzach, z których każdy powinien być podpisany przez obie strony (art. 29 § 2 Kodeksu pracy). Następnie po jednym egzemplarzu podpisanej umowy powinni otrzymać pracownik i pracodawca, przy czym egzemplarz pracodawcy musi zostać złożony do akt osobowych pracownika. W treści umowy o pracę obowiązkowo muszą się znaleźć:

• oznaczenie stron umowy (tj. pracownika i pracodawcy),

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• rodzaj umowy o pracę,

• data zawarcia tej umowy,

• warunki pracy i płacy, w szczególności:

1) rodzaj pracy (stanowisko, jakie ma zajmować pracownik),

2) miejsce wykonywania pracy,

3) wynagrodzenie za pracę odpowiadające rodzajowi pracy, ze wskazaniem składników wynagrodzenia (np. wynagrodzenie zasadnicze, dodatek stażowy, dodatek funkcyjny itp.),

4) wymiar czasu pracy (np. pełny etat, 1/2 etatu),

5) termin rozpoczęcia pracy (oznaczony konkretną datą).

Umowa o pracę może zostać spisana w każdym momencie, np. miesiąc, tydzień czy kilka dni przed podjęciem pracy. Ostatecznym terminem na jej podpisanie jest jednak dzień, w którym pracownik po raz pierwszy podejmuje pracę u pracodawcy.

Jeśli umowa o pracę została zawarta ustnie, np. pracodawca w trakcie rekrutacji zdecydował o zatrudnieniu kandydata starającego się o posadę, to taka umowa powinna zostać potwierdzona na piśmie najpóźniej w dniu rozpoczęcia pracy (art. 29 § 2 Kodeksu pracy). W praktyce w tym celu stosuje się formularz umowy o pracę. Podobnie jak zwykła umowa o pracę, taki dokument powinien zostać sporządzony na piśmie, w dwóch identycznych egzemplarzach. Następnie powinien zostać podpisany przez obie strony stosunku pracy. Po jednym egzemplarzu podpisanej umowy powinni otrzymać pracownik i pracodawca. Egzemplarz pracodawcy musi zostać złożony do akt osobowych pracownika. Ponadto pisemne potwierdzenie zawartej umowy o pracę powinno zawierać te same elementy co umowa o pracę.

WAŻNE!

Do pisemnego potwierdzenia warunków zawartej wcześniej umowy o pracę można wykorzystać formularz umowy o pracę.

W praktyce jedyna odmienność tych dokumentów będzie się sprowadzała do różnych tytułów - umowa o pracę i pisemne potwierdzenie warunków zawartej umowy o pracę. Pisemne potwierdzenie warunków zawartej ustnie umowy o pracę, oprócz daty zawarcia umowy, powinno zawierać również datę sporządzenia dokumentu. Oba te terminy rzadko będą się pokrywały (umowa o pracę jest zawierana wcześniej, pisemne potwierdzenie jej warunków jest sporządzane później).

Świadczenie pracy bez umowy

Mimo że nie ma zakazu korzystania z odrębnego dokumentu, to w praktyce nie stosuje się osobnych pisemnych potwierdzeń zawartej ustnie umowy o pracę i do tego celu wykorzystuje się formularz umowy o pracę. Rozporządzenie w sprawie zakresu prowadzenia przez pracodawców dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz sposobu prowadzenia akt osobowych pracownika zawiera w załącznikach pomocnicze wzory podstawowych dokumentów kadrowych, m.in. kwestionariuszy osobowych, umowy o pracę, wypowiedzenia umowy, wypowiedzenia warunków pracy i płacy. Rozporządzenie to nie zawiera jednak osobnego wzoru potwierdzenia zawarcia umowy. Zatem nie ma potrzeby tworzenia i stosowania innych formularzy. Stosując formularz umowy o pracę pracodawca będzie miał pewność, że nie zapomniał o żadnym z wymaganych elementów takiego potwierdzenia umowy o pracę.

Wzór potwierdzenia zawarcia umowy o pracę

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

• art. 29 § 1, § 2 Kodeksu pracy,

• załączniki do rozporządzenia z 28 maja 1996 r. w sprawie zakresu prowadzenia przez pracodawców dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz sposobu prowadzenia akt osobowych pracownika (DzU nr 62, poz. 286 ze zm.).

Katarzyna Wrońska-Zblewska

specjalista w zakresie prawa pracy

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. Przedsiębiorcy mówią o odbieraniu renty geograficznej

Przedsiębiorcy Pomorza Zachodniego mówią o odbieraniu im renty geograficznej. Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. W Kołbaskowie i Rosówku tworzą się kilkukilometrowe korki.

Kody kreskowe a system kaucyjny w 2025 roku

Już od 1 października 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Choć dla wielu konsumentów oznacza to przede wszystkim zwrot pieniędzy za plastikowe butelki i puszki, za jego działaniem stoi precyzyjnie zaprojektowany mechanizm. Jednym z kluczowych, choć często niedostrzeganych elementów są kody kreskowe – to właśnie one umożliwiają identyfikację opakowań i prawidłowe naliczanie kaucji.

Kodeks Dobrych Praktyk PZPA – nowe standardy etyczne i operacyjne w branży taxi oraz dostaw aplikacyjnych

Kodeks Dobrych Praktyk - oddolna inicjatywa samoregulacyjnej branży platformowej taxi oraz dostaw na aplikacje. Dokument określa obowiązki pomiędzy partnerami aplikacyjnymi, aplikacjami a kierowcami i kurierami.

Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

REKLAMA

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

REKLAMA

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

REKLAMA