REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

BHP dla pracowników tymczasowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Tomaszewska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Pracodawca użytkownik jest zobowiązany zapewnić pracownikowi tymczasowemu bezpieczne i higieniczne warunki pracy w miejscu wyznaczonym do jej wykonywania. Powinien zatem zadbać, aby kwestie te zostały odpowiednio uregulowane w umowie z agencją pracy.

Pracownik tymczasowy to szczególny rodzaj pracownika. Między pracownikiem a zakładem pracy nie dochodzi bowiem do zawarcia umowy o pracę. Pracownik wykonuje co prawda zlecone zadania, ale na podstawie umowy z agencją pracy tymczasowej. Ta zaś zawiera umowę z pracodawcą użytkownikiem.

REKLAMA

Zawarcie umowy między pracodawcą użytkownikiem a agencją pracy tymczasowej powinno być dokonane na piśmie.

W dokumencie tym należy określić:

• rodzaj pracy, która ma być powierzona pracownikowi tymczasowemu,

• wymagania kwalifikacyjne konieczne do jej wykonywania,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• przewidywany okres wykonywania pracy,

• wymiar czasu pracy oraz

• miejsce wykonywania pracy tymczasowej.

Umowa między agencją a pracodawcą powinna zawierać nie tylko elementy ściśle prawnopracownicze. Pracodawca powinien zadbać również, aby znalazły się tam zagadnienia związane z bhp.

Takie działania rozwiążą problemy i ułatwią postępowanie w zakresie:

• prowadzenia dokumentacji związanej z zatrudnieniem pracowników tymczasowych,

• objęcia pracowników tymczasowych profilaktyczną opieką zdrowotną i szkoleniami bhp,

• wyposażania pracowników tymczasowych w środki ochrony indywidualnej oraz odzież i obuwie robocze,

• kontroli nad pracownikami tymczasowymi wykonującymi czynności na terenie zakładu pracy,

• zgłaszania do agencji pracy tymczasowej wypadków pracowników tymczasowych i trybu postępowania powypadkowego.

WaŻne!

W umowie między agencją pracy tymczasowej a pracodawcą użytkownikiem powinno się również wskazać koordynatora sprawującego nadzór nad bezpieczeństwem i higieną pracy wszystkich pracowników wykonujących pracę w tym samym miejscu.

Obowiązki

Każdy pracodawca zatrudniający osoby fizyczne wykonujące pracę na innej podstawie niż stosunek pracy w firmie lub miejscu przez siebie wyznaczonym ma obowiązek zapewnić im bezpieczne i higieniczne warunki pracy. Obowiązek ten dotyczy również pracowników tymczasowych. W związku z tym taki pracownik w okresie wykonywania pracy tymczasowej ma prawo korzystać z urządzeń socjalnych pracodawcy na takich samych zasadach jak pozostali pracownicy.

Pracownikowi tymczasowemu nie wolno polecać wykonywania pracy szczególnie niebezpiecznej.

Często zdarza się, że w tym samym miejscu pracę wykonują pracownicy tymczasowi i inni pracownicy, np. etatowi. Ich pracodawcy (a więc agencja pracy tymczasowej i pracodawca) muszą w takim przypadku współpracować ze sobą. Dlatego też powinni wyznaczyć koordynatora sprawującego nadzór nad bezpieczeństwem i higieną pracy wszystkich pracowników zatrudnionych w tym samym miejscu. Powinni także ustalić zasady działania w razie wystąpienia zagrożenia życia i zdrowia pracowników lub wypadku przy pracy.

Natomiast do obowiązków pracownika tymczasowego należy przede wszystkim:

• poddawanie się wstępnym, okresowym i kontrolnym oraz innym zaleconym badaniom lekarskim i stosowanie się do wskazówek lekarza,

• przestrzeganie przepisów oraz zasad bhp i ppoż.,

• przestrzeganie regulaminów i ustalonego porządku w zakładzie pracy,

• niezwłocznie zawiadomienie o zauważonym w firmie wypadku lub zagrożeniu życia bądź zdrowia ludzkiego i ostrzeżenie współpracowników, a także innych osób znajdujących się w rejonie zagrożenia, o grożącym im niebezpieczeństwie,

• dbanie o należyty stan maszyn, urządzeń, narzędzi i sprzętu pracodawcy użytkownika,

• stosowanie środków ochrony zbiorowej, a także używanie przydzielonych środków ochrony indywidualnej oraz odzieży i obuwia roboczego, zgodnie z ich przeznaczeniem,

• współdziałanie z pracodawcą użytkownikiem i osobami kierującymi w wypełnianiu ich obowiązków dotyczących bhp.

Pracownik tymczasowy tak jak każdy inny pracownik powinien wykonywać polecenia pracodawcy użytkownika sumiennie i starannie oraz stosować się do poleceń osób nim kierujących. Należy jednak pamiętać, że nie tylko pracownicy tymczasowi mają określone obowiązki w związku z wykonywaniem swojej pracy. Ma je również osoba nimi kierująca.

Powinna ona:

• prawidłowo zorganizować stanowisko pracy - stosownie do obowiązujących przepisów,

• dbać o terminowe dostarczanie środków ochrony indywidualnej, a także sprawdzać, czy są używane zgodnie ze swoim przeznaczeniem,

• organizować, przygotowywać i prowadzić prace w taki sposób, aby pracownicy tymczasowi byli zabezpieczeni przed wypadkami przy pracy, chorobami zawodowymi i innymi chorobami związanymi z warunkami środowiska pracy,

• dbać o bezpieczny i higieniczny stan pomieszczeń pracy oraz wyposażenia technicznego, a także sprawność środków ochrony zbiorowej i ich stosowanie zgodnie z przeznaczeniem,

• egzekwować przestrzeganie przepisów oraz zasad bhp,

• zapewniać wykonanie zaleceń lekarza.

Wypadek pracownika tymczasowego

W razie wystąpienia wypadku przy pracy, w którym został poszkodowany pracownik tymczasowy, pracodawca użytkownik powinien bezzwłocznie podjąć określone przepisami działania.

Powinien on:

• zapewnić udzielenie pomocy poszkodowanemu,

• zabezpieczyć miejsce wypadku w sposób wykluczający:

- dopuszczenie do miejsca wypadku osób niepowołanych,

- uruchomienie bez koniecznej potrzeby maszyn i innych urządzeń technicznych, które w związku z wypadkiem zostały zatrzymane,

- dokonywanie zmiany położenia maszyn i innych urządzeń technicznych, jak również zmiany położenia innych przedmiotów, które spowodowały wypadek lub pozwalają odtworzyć jego okoliczności,

• zawiadomić niezwłocznie o wypadku agencję pracy tymczasowej zatrudniającą poszkodowanego,

• udostępnić miejsce wypadku i niezbędne materiały oraz udzielić informacji i pomocy zespołowi powypadkowemu ustalającemu okoliczności i przyczyny wypadku.

Powołanie zespołu powypadkowego

REKLAMA

Agencja pracy tymczasowej musi dopilnować, aby niezwłocznie po otrzymaniu wiadomości o wypadku zespół powypadkowy przystąpił do ustalenia jego okoliczności i przyczyn. Ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku, który miał miejsce na terenie innego zakładu pracy, dokonuje zespół powypadkowy powołany przez pracodawcę poszkodowanego, czyli agencję pracy tymczasowej, w obecności przedstawiciela pracodawcy, na którego terenie miał miejsce wypadek.

Na wniosek agencji pracy tymczasowej poszkodowanego pracownika tymczasowego pracodawca użytkownik, na którego terenie miał miejsce wypadek, może ustalić okoliczności i przyczyny wypadku, a następnie przekazać agencji dokumentację powypadkową do zatwierdzenia.

Katarzyna Tomaszewska 

Podstawa prawna:

• art. 208 § 1, art. 211, 212 i art. 304 § 1 Kodeksu pracy,

• ustawa z 9 lipca 2003 r. o zatrudnianiu pracowników tymczasowych (DzU nr 166, poz. 1608 ze zm.).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Serwis Prawno-Pracowniczy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nadchodzi czas pożegnań z papierowymi fakturami. Wszystko co trzeba wiedzieć o e-fakturowaniu i KSeF

Krajowy System eFaktur powstał by ułatwić życie przedsiębiorcom, ale jest też nowym obowiązkiem, którego przestrzeganie narzuca prawo. Firmy, które nie będą przestrzegać jego zasad, muszą liczyć się z dotkliwymi karami, wynoszącymi nawet 100% kwoty podatku z faktury wystawionej poza KSeF.

Dlaczego rezygnują z założenia własnej firmy: kobiety mają inny powód niż mężczyźni

Aż 47 proc. ankietowanych Polaków nie chciałoby prowadzić własnej firmy – wskazują dane z raportu „Polki i przedsiębiorczość 2024: Bariery w zakładaniu firmy”. Kobiety przed założeniem własnej firmy powstrzymuje sytuacja rodzinna, a mężczyzn – stan zdrowia. Nowe dane.

Branża meblarska mocno traci przez zagraniczną konkurencję, końca kłopotów nie widać

Wysokie koszty produkcji, spadający popyt i silna konkurencja z Azji osłabiają pozycję polskiej branży meblarskiej. Długi sektora, notowane w Krajowym Rejestrze Długów, sięgają już prawie 130 mln zł – coraz więcej przedsiębiorstw musi wybierać między utrzymaniem płynności a spłatą zobowiązań.

Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

REKLAMA

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

REKLAMA

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

REKLAMA