REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulgi podatkowo-celne dla rezydentów wolnej strefy ekonomicznej „BREST” Białoruś

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Stanisław Trzeciak
Radca prawny (prawo Białorusi), aplikant radcowski OIRP Lublin
Ulgi podatkowo-celne dla rezydentów wolnej strefy ekonomicznej „BREST” Białoruś /Fot. Fotolia
Ulgi podatkowo-celne dla rezydentów wolnej strefy ekonomicznej „BREST” Białoruś /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Działalność wolnych stref ekonomicznych na Białorusi regulują generalnie dwa akty prawne: Ustawa o wolnych strefach ekonomicznych na Białorusi (z dnia 7 grudnia 1998 r. nr 213-3) oraz Ustawa o inwestycjach (z dnia 12 lipca 2013 r. nr.53-3). Rezydentem wolnej strefy ekonomicznej „BREST” (dalej: WSE „BREST”) może być osoba prawna bez względu na formę własności. Założycielami z kolei tych osób prawnych mogą być osoby krajowe (białoruskie) oraz zagraniczne, w tym Polskie (osoby fizyczne oraz osoby prawne).

Podstawowym wymogiem co do projektów inwestycyjnych realizowanych w WSE „BREST”- stanowi deklaracja włożenia inwestycji w wysokości nie mniejszej niż 1 mln Euro albo ekwiwalentna suma (wkład niepieniężny) w wysokości nie mniejszej od 500 000 Euro, pod warunkiem realizacji zadeklarowanej inwestycji w okresie 3 lat od momentu zawarcia Umowy o warunkach działalności w WSE „BREST”.

REKLAMA

REKLAMA

Inwestorzy WSE „BREST” posiadają bezpośredni dostęp do rynku konsumpcyjnego Unii Europejskiej (Polska) oraz Wspólnoty Niepodległych Państw (Rosja, Ukraina, Białoruś) jak również Unii celnej Białorusi, Rosji i Kazachstanu, która to posiada wspólne regulacje celne i możliwość dostępu do rynku w którym zamieszkuje około 170 mln ludzi.

W ramach działania specjalnego reżimu prawnego, rezydenci WSE „BREST” posiadają pewne przywileje, w tym także natury podatkowej i celnej.

Rezydenci WSE „BREST” posiadają następujące ulgi podatkowe:

REKLAMA

1. Przychód otrzymany w wyniku realizacji produkcji własnej jest zwolniony z opłaty podatku od przychodu w okresie 10 lat kalendarzowych od momentu zadeklarowania przychodu. Po upływie powyższego terminu, podatek jest uiszczany o obniżonej stawce o 50% (9%).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

2. Rezydenci zwolnieni są od podatku od nieruchomości.

3. Grunty znajdujące się na terytorium WSE „BREST” zwolnione są od podatku od gruntu bez względu na przeznaczenie tego gruntu.

4. Rezydenci nie uiszczają także czynszu za wynajem gruntów znajdujących się na terytorium WSE „BREST”.

5. Rezydenci nie uiszczają podatku VAT co do towarów wwożonych do WSE w celu wyprodukowania towarów w ramach zgłoszonego projektu inwestycyjnego.

Polecamy: E-wydanie Dziennika Gazety Prawnej

Preferencje celne

Na terytorium WSE „BREST” dla każdego rezydenta, po uzgodnieniu z Państwowym Komitetem Celnym Białorusi wyznaczany jest terytorium wolnej strefy celnej (dalej jako STZ-swobodnaja tamożennaja zona ros.).

Na terytorium STZ w przewidzianym trybie dokonuje się odprawy celnej wwożonego towaru oraz eksportu, które to stanowią produkcję własną.

Reżim celny STZ ma następujące cechy:

Istnieje jedyna przestrzeń celna oraz reżim wolnego handlu w ramach Unii celnej pomiędzy Białorusią, Rosją a Kazachstanem.

1. W wypadku importu na terytorium STZ nie uiszcza się opłaty celnej i podatków oraz nie stosuje się zasad polityki ekonomicznej:

- co do towarów wwożonych spoza terytorium Unii celnej,

- co do towarów wwożonych z terytorium Unii celnej, pochodzące z państw trzecich i dopuszczonych do obrotu wolnego w państwach Unii celnej.

2. W wypadku eksportu z terytorium STZ opłaty celne i podatki nie są ściągane oraz zasady polityki ekonomicznej nie są stosowane co do towarów wywożonych z terytorium celnego Unii celnej (zgłaszany jest wówczas reżim eksportu), pod warunkiem że należą do produkcji własnej oraz zostały uznane za pochodzące z terytorium Unii celnej.

3. Produkcja własna rezydentów WSE „BREST” nie jest ani kwotowana ani licencjonowana w wypadku wwozu towaru na pozostałą część terytorium Unii celnej, za wyjątkiem towarów co do których Białoruś posiada zobowiązania międzynarodowe.

Zobacz serwis: Mała firma

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA