REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy ująć w KPiR dostawę towarów handlowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Hugiel Lazarowicz
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zasady ewidencjonowania kosztów przez podatników prowadzących podatkową księgę przychodów i rozchodów często rodzą wiele wątpliwości. W szczególności, jeżeli chodzi o moment ujęcia wpisu do księgi dostawy towarów handlowych oraz materiałów podstawowych. Okazuje się bowiem, że decydujący jest termin wystawienia dokumentu potwierdzającego dokonany zakup.

Problem podatnika


Załóżmy dla przykładu, że podatnik prowadzący działalność handlową zakupił towary do dalszej odsprzedaży. Faktyczna dostawa towarów nastąpiła na początku września, jednak na otrzymanej z opóźnieniem fakturze widnieje data wystawienia 31 sierpnia. W jaki sposób zatem podatnik powinien zewidencjonować zaistniałą sytuację? Czy fakturę powinien zaksięgować w okresie rozliczeniowym z sierpnia, czy zaliczyć wydatek już do kosztów wrześniowych?

REKLAMA


Według ustawy o PIT


Zasady ujmowania kosztów przez podatników prowadzących podatkową księgę przychodów i rozchodów określa Ustawa z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jak wynika z art. 22 ust. 6b za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów uważa się dzień wystawienia faktury (rachunku) lub innego dowodu stanowiącego podstawę do zaksięgowania (ujęcia) kosztu. Zgodnie z potwierdzeniem organów podatkowych powyższy przepis dotyczy wszystkich przedsiębiorców prowadzących PKPiR.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!


Według rozporządzenia

REKLAMA


Odrębne regulacje w stosunku do kwestii ujmowania kosztów związanych z zakupem m.in. towarów handlowych zawiera rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26.08.2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Zgodnie z § 16 ust. 1 otrzymanie materiałów podstawowych i pomocniczych, a także towarów handlowych musi być potwierdzone na dowodzie zakupu datą i podpisem osoby, która je przyjęła.

Jeżeli materiał lub towar handlowy, którego zakup dokumentowany jest fakturami dostawców, został dostarczony do zakładu lub dokonano nim obrotu przed otrzymaniem faktury, wówczas podatnik musi sporządzić szczegółowy opis otrzymanego materiału (lub towaru handlowego). Należy w nim zawrzeć:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

●     imię, nazwisko (firmę) i adres dostawcy,

●     ilość, rodzaj, cenę jednostkową oraz wartość materiału (lub towaru handlowego).

Można nie tworzyć opisu, jeżeli zakup udokumentowany jest specyfikacją dostawcy, pod warunkiem, że spełnia wymogi określone dla opisu.

Zapisu w księdze podatnik musi dokonać na podstawie sporządzonego opisu, który również należy potwierdzić datą i podpisem osoby przyjmującej dostawę. Dokument powinien być przechowywany jako dowód zakupu i połączony z nadesłaną następnie fakturą. Ewentualna różnica w stosunku do wartości podanej na fakturze musi być wpisana do księgi w dniu otrzymania faktury.

Zobacz: Podatek od środków transportowych w 2014 r.

W przypadku, gdy podatnik otrzymał dostawę towarów handlowych oraz fakturę dokumentującą ich zakup w tym samym miesiącu, wówczas sporządzony wcześniej opis dołącza do otrzymanej faktury, dokonując na jej podstawie wpisu do księgi.

Istotne jest, że zakup materiałów podstawowych oraz towarów handlowych musi być ewidencjonowany w księdze, niezwłocznie po ich otrzymaniu, najpóźniej przed przekazaniem do magazynu, przerobu lub sprzedaży. Zapisów dotyczących pozostałych wydatków dokonuje się, jeden raz dziennie, po zakończeniu dnia, nie później niż przed rozpoczęciem działalności w dniu następnym. Takie ustalenia wynikają z § 17 ww. rozporządzenia, uwzględniając jednocześnie wyjątek ich przestrzegania w przypadku podatników, którzy powierzyli prowadzenie księgi biuru rachunkowemu.

Zobacz: Podstawa zwolnienia z VAT musi znaleźć się na fakturze


Jak zatem prawidłowo rozwiązać problem?

REKLAMA


W odpowiedzi na zadany na wstępie problem zaksięgowania faktury potwierdzającej zakup towarów otrzymanej z opóźnieniem, podatnik może ją ująć w księdze razem z dokumentami wrześniowymi, jednak pod datą wystawienia 31 sierpnia. Powód braku chronologii w operacjach gospodarczych związanych z opóźnieniem otrzymania faktury można zawszeć w kolumnie 16. KPiR - “Uwagi”.

Powyżej wskazane rozwiązanie w podobnym przypadku zostało zatwierdzone w interpretacji Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 30 grudnia 2012 r. (ITPB1/415-1005/11/DP). Organ skarbowy uznał bowiem, że “(...) za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodu w odniesieniu do podatników prowadzących podatkową księgę przychodów i rozchodów przyjmuje się dzień wystawienia dowodu stanowiącego podstawę do ujęcia kosztu w księgach. Dlatego też wydatki poniesione na zakup towarów będą stanowiły koszt uzyskania przychodu w miesiącu, w którym została wystawiona faktura, a nie w miesiącu, w którym dostarczono towar i dokonano zapisu w księdze".

Potwierdzeniem na słuszność tego stanowiska, jest także interpretacja Izby Skarbowej w Łodzi (IPTPB1/415-105/11-2/ASZ), zgodnie z którą “w sytuacji kiedy faktura dokumentująca nabycie towaru handlowego została wystawiona przed dostawą towaru (np. w miesiącu poprzedzającym dostawę), to w kolumnie 2 podatkowej księgi przychodów i rozchodów »Data zdarzenia gospodarczego« należy wpisać datę wystawienia faktury. Data wystawienia faktury jest datą poniesienia kosztu uzyskania przychodu.”

 Zobacz: Niewłaściwe nazwy na paragonie po 1 pażdziernika 2013 r.

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: wfirma.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

REKLAMA

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

REKLAMA

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

Pijemy mniej piwa, przez co browary nie płacą na czas swoim dostawcom

Na kondycję branży piwowarskiej, poza spadającym w wyniku zmian kulturowych popytem, najmocniej wpływają dziś rosnące koszty operacyjne oraz zmiany w podatku akcyzowym. Polacy piją mniej piwa, browary mają coraz większe kłopoty.

REKLAMA