REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy ująć w KPiR dostawę towarów handlowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Hugiel Lazarowicz
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zasady ewidencjonowania kosztów przez podatników prowadzących podatkową księgę przychodów i rozchodów często rodzą wiele wątpliwości. W szczególności, jeżeli chodzi o moment ujęcia wpisu do księgi dostawy towarów handlowych oraz materiałów podstawowych. Okazuje się bowiem, że decydujący jest termin wystawienia dokumentu potwierdzającego dokonany zakup.

Problem podatnika


Załóżmy dla przykładu, że podatnik prowadzący działalność handlową zakupił towary do dalszej odsprzedaży. Faktyczna dostawa towarów nastąpiła na początku września, jednak na otrzymanej z opóźnieniem fakturze widnieje data wystawienia 31 sierpnia. W jaki sposób zatem podatnik powinien zewidencjonować zaistniałą sytuację? Czy fakturę powinien zaksięgować w okresie rozliczeniowym z sierpnia, czy zaliczyć wydatek już do kosztów wrześniowych?

REKLAMA


Według ustawy o PIT


Zasady ujmowania kosztów przez podatników prowadzących podatkową księgę przychodów i rozchodów określa Ustawa z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jak wynika z art. 22 ust. 6b za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów uważa się dzień wystawienia faktury (rachunku) lub innego dowodu stanowiącego podstawę do zaksięgowania (ujęcia) kosztu. Zgodnie z potwierdzeniem organów podatkowych powyższy przepis dotyczy wszystkich przedsiębiorców prowadzących PKPiR.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!


Według rozporządzenia

REKLAMA


Odrębne regulacje w stosunku do kwestii ujmowania kosztów związanych z zakupem m.in. towarów handlowych zawiera rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26.08.2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Zgodnie z § 16 ust. 1 otrzymanie materiałów podstawowych i pomocniczych, a także towarów handlowych musi być potwierdzone na dowodzie zakupu datą i podpisem osoby, która je przyjęła.

Jeżeli materiał lub towar handlowy, którego zakup dokumentowany jest fakturami dostawców, został dostarczony do zakładu lub dokonano nim obrotu przed otrzymaniem faktury, wówczas podatnik musi sporządzić szczegółowy opis otrzymanego materiału (lub towaru handlowego). Należy w nim zawrzeć:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

●     imię, nazwisko (firmę) i adres dostawcy,

●     ilość, rodzaj, cenę jednostkową oraz wartość materiału (lub towaru handlowego).

Można nie tworzyć opisu, jeżeli zakup udokumentowany jest specyfikacją dostawcy, pod warunkiem, że spełnia wymogi określone dla opisu.

Zapisu w księdze podatnik musi dokonać na podstawie sporządzonego opisu, który również należy potwierdzić datą i podpisem osoby przyjmującej dostawę. Dokument powinien być przechowywany jako dowód zakupu i połączony z nadesłaną następnie fakturą. Ewentualna różnica w stosunku do wartości podanej na fakturze musi być wpisana do księgi w dniu otrzymania faktury.

Zobacz: Podatek od środków transportowych w 2014 r.

W przypadku, gdy podatnik otrzymał dostawę towarów handlowych oraz fakturę dokumentującą ich zakup w tym samym miesiącu, wówczas sporządzony wcześniej opis dołącza do otrzymanej faktury, dokonując na jej podstawie wpisu do księgi.

Istotne jest, że zakup materiałów podstawowych oraz towarów handlowych musi być ewidencjonowany w księdze, niezwłocznie po ich otrzymaniu, najpóźniej przed przekazaniem do magazynu, przerobu lub sprzedaży. Zapisów dotyczących pozostałych wydatków dokonuje się, jeden raz dziennie, po zakończeniu dnia, nie później niż przed rozpoczęciem działalności w dniu następnym. Takie ustalenia wynikają z § 17 ww. rozporządzenia, uwzględniając jednocześnie wyjątek ich przestrzegania w przypadku podatników, którzy powierzyli prowadzenie księgi biuru rachunkowemu.

Zobacz: Podstawa zwolnienia z VAT musi znaleźć się na fakturze


Jak zatem prawidłowo rozwiązać problem?

REKLAMA


W odpowiedzi na zadany na wstępie problem zaksięgowania faktury potwierdzającej zakup towarów otrzymanej z opóźnieniem, podatnik może ją ująć w księdze razem z dokumentami wrześniowymi, jednak pod datą wystawienia 31 sierpnia. Powód braku chronologii w operacjach gospodarczych związanych z opóźnieniem otrzymania faktury można zawszeć w kolumnie 16. KPiR - “Uwagi”.

Powyżej wskazane rozwiązanie w podobnym przypadku zostało zatwierdzone w interpretacji Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 30 grudnia 2012 r. (ITPB1/415-1005/11/DP). Organ skarbowy uznał bowiem, że “(...) za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodu w odniesieniu do podatników prowadzących podatkową księgę przychodów i rozchodów przyjmuje się dzień wystawienia dowodu stanowiącego podstawę do ujęcia kosztu w księgach. Dlatego też wydatki poniesione na zakup towarów będą stanowiły koszt uzyskania przychodu w miesiącu, w którym została wystawiona faktura, a nie w miesiącu, w którym dostarczono towar i dokonano zapisu w księdze".

Potwierdzeniem na słuszność tego stanowiska, jest także interpretacja Izby Skarbowej w Łodzi (IPTPB1/415-105/11-2/ASZ), zgodnie z którą “w sytuacji kiedy faktura dokumentująca nabycie towaru handlowego została wystawiona przed dostawą towaru (np. w miesiącu poprzedzającym dostawę), to w kolumnie 2 podatkowej księgi przychodów i rozchodów »Data zdarzenia gospodarczego« należy wpisać datę wystawienia faktury. Data wystawienia faktury jest datą poniesienia kosztu uzyskania przychodu.”

 Zobacz: Niewłaściwe nazwy na paragonie po 1 pażdziernika 2013 r.

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: wfirma.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

REKLAMA

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA