REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy ująć w KPiR dostawę towarów handlowych

Anna Hugiel Lazarowicz
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zasady ewidencjonowania kosztów przez podatników prowadzących podatkową księgę przychodów i rozchodów często rodzą wiele wątpliwości. W szczególności, jeżeli chodzi o moment ujęcia wpisu do księgi dostawy towarów handlowych oraz materiałów podstawowych. Okazuje się bowiem, że decydujący jest termin wystawienia dokumentu potwierdzającego dokonany zakup.

Problem podatnika


Załóżmy dla przykładu, że podatnik prowadzący działalność handlową zakupił towary do dalszej odsprzedaży. Faktyczna dostawa towarów nastąpiła na początku września, jednak na otrzymanej z opóźnieniem fakturze widnieje data wystawienia 31 sierpnia. W jaki sposób zatem podatnik powinien zewidencjonować zaistniałą sytuację? Czy fakturę powinien zaksięgować w okresie rozliczeniowym z sierpnia, czy zaliczyć wydatek już do kosztów wrześniowych?

REKLAMA

REKLAMA


Według ustawy o PIT


Zasady ujmowania kosztów przez podatników prowadzących podatkową księgę przychodów i rozchodów określa Ustawa z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jak wynika z art. 22 ust. 6b za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów uważa się dzień wystawienia faktury (rachunku) lub innego dowodu stanowiącego podstawę do zaksięgowania (ujęcia) kosztu. Zgodnie z potwierdzeniem organów podatkowych powyższy przepis dotyczy wszystkich przedsiębiorców prowadzących PKPiR.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!


Według rozporządzenia


Odrębne regulacje w stosunku do kwestii ujmowania kosztów związanych z zakupem m.in. towarów handlowych zawiera rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26.08.2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Zgodnie z § 16 ust. 1 otrzymanie materiałów podstawowych i pomocniczych, a także towarów handlowych musi być potwierdzone na dowodzie zakupu datą i podpisem osoby, która je przyjęła.

REKLAMA

Jeżeli materiał lub towar handlowy, którego zakup dokumentowany jest fakturami dostawców, został dostarczony do zakładu lub dokonano nim obrotu przed otrzymaniem faktury, wówczas podatnik musi sporządzić szczegółowy opis otrzymanego materiału (lub towaru handlowego). Należy w nim zawrzeć:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

●     imię, nazwisko (firmę) i adres dostawcy,

●     ilość, rodzaj, cenę jednostkową oraz wartość materiału (lub towaru handlowego).

Można nie tworzyć opisu, jeżeli zakup udokumentowany jest specyfikacją dostawcy, pod warunkiem, że spełnia wymogi określone dla opisu.

Zapisu w księdze podatnik musi dokonać na podstawie sporządzonego opisu, który również należy potwierdzić datą i podpisem osoby przyjmującej dostawę. Dokument powinien być przechowywany jako dowód zakupu i połączony z nadesłaną następnie fakturą. Ewentualna różnica w stosunku do wartości podanej na fakturze musi być wpisana do księgi w dniu otrzymania faktury.

Zobacz: Podatek od środków transportowych w 2014 r.

W przypadku, gdy podatnik otrzymał dostawę towarów handlowych oraz fakturę dokumentującą ich zakup w tym samym miesiącu, wówczas sporządzony wcześniej opis dołącza do otrzymanej faktury, dokonując na jej podstawie wpisu do księgi.

Istotne jest, że zakup materiałów podstawowych oraz towarów handlowych musi być ewidencjonowany w księdze, niezwłocznie po ich otrzymaniu, najpóźniej przed przekazaniem do magazynu, przerobu lub sprzedaży. Zapisów dotyczących pozostałych wydatków dokonuje się, jeden raz dziennie, po zakończeniu dnia, nie później niż przed rozpoczęciem działalności w dniu następnym. Takie ustalenia wynikają z § 17 ww. rozporządzenia, uwzględniając jednocześnie wyjątek ich przestrzegania w przypadku podatników, którzy powierzyli prowadzenie księgi biuru rachunkowemu.

Zobacz: Podstawa zwolnienia z VAT musi znaleźć się na fakturze


Jak zatem prawidłowo rozwiązać problem?


W odpowiedzi na zadany na wstępie problem zaksięgowania faktury potwierdzającej zakup towarów otrzymanej z opóźnieniem, podatnik może ją ująć w księdze razem z dokumentami wrześniowymi, jednak pod datą wystawienia 31 sierpnia. Powód braku chronologii w operacjach gospodarczych związanych z opóźnieniem otrzymania faktury można zawszeć w kolumnie 16. KPiR - “Uwagi”.

Powyżej wskazane rozwiązanie w podobnym przypadku zostało zatwierdzone w interpretacji Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 30 grudnia 2012 r. (ITPB1/415-1005/11/DP). Organ skarbowy uznał bowiem, że “(...) za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodu w odniesieniu do podatników prowadzących podatkową księgę przychodów i rozchodów przyjmuje się dzień wystawienia dowodu stanowiącego podstawę do ujęcia kosztu w księgach. Dlatego też wydatki poniesione na zakup towarów będą stanowiły koszt uzyskania przychodu w miesiącu, w którym została wystawiona faktura, a nie w miesiącu, w którym dostarczono towar i dokonano zapisu w księdze".

Potwierdzeniem na słuszność tego stanowiska, jest także interpretacja Izby Skarbowej w Łodzi (IPTPB1/415-105/11-2/ASZ), zgodnie z którą “w sytuacji kiedy faktura dokumentująca nabycie towaru handlowego została wystawiona przed dostawą towaru (np. w miesiącu poprzedzającym dostawę), to w kolumnie 2 podatkowej księgi przychodów i rozchodów »Data zdarzenia gospodarczego« należy wpisać datę wystawienia faktury. Data wystawienia faktury jest datą poniesienia kosztu uzyskania przychodu.”

 Zobacz: Niewłaściwe nazwy na paragonie po 1 pażdziernika 2013 r.

 

Źródło: wfirma.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zmiany w ubezpieczeniach obowiązkowych w 2026 r. UFG będzie zbierał od firm więcej danych

Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę o ubezpieczeniach obowiązkowych Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych - poinformowała 15 grudnia 2025 r. Kancelaria Prezydenta RP. Przepisy zezwalają ubezpieczycielom zbierać więcej danych o przedsiębiorcach.

Aktualizacja kodów PKD w przepisach o akcyzie. Prezydent podpisał ustawę

Prezydent Karol Nawrocki podpisał nowelizację ustawy o podatku akcyzowym, której celem jest dostosowanie przepisów do nowej Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD). Ustawa ma charakter techniczny i jest neutralna dla przedsiębiorców.

Zamknięcie 2025 r. i przygotowanie na 2026 r. - co muszą zrobić firmy [checklista] Obowiązki finansowo-księgowe

Końcówka roku obrotowego dla wielu firm oznacza czas intensywnych przeglądów finansów, porządkowania dokumentacji i podejmowania kluczowych decyzji podatkowych. To jednak również moment, w którym przedsiębiorcy wypracowują strategie na kolejne miesiące, analizują swoje modele biznesowe i zastanawiają się, jak zbudować przewagę konkurencyjną w nadchodzącym roku. W obliczu cyfryzacji, obowiązków związanych z KSeF i rosnącej presji kosztowej, końcowe tygodnie roku stają się kluczowe nie tylko dla poprawnego zamknięcia finansów, lecz także dla przyszłej kondycji i stabilności firmy - pisze Jacek Goliszewski, prezes BCC (Business Centre Club).

Przedsiębiorcy nie będą musieli dołączać wydruków z KRS i zaświadczeń o wpisie do CEIDG do wniosków składanych do urzędów [projekt ustawy]

Przedsiębiorcy nie będą musieli już dołączać oświadczeń lub wypisów, dotyczących wpisu do CEiDG lub rejestru przedsiębiorców prowadzonego w Krajowym Rejestrze Sądowym, do wniosków składanych do urzędów – wynika z opublikowanego 12 grudnia 2025 r. projektu ustawy.

REKLAMA

Masz swoją tożsamość cyfrową. Pytanie brzmi: czy potrafisz ją chronić? [Gość Infor.pl]

Żyjemy w świecie, w którym coraz więcej spraw załatwiamy przez telefon lub komputer. Logujemy się do banku, zamawiamy jedzenie, podpisujemy umowy, składamy wnioski w urzędach. To wygodne. Ale ta wygoda ma swoją cenę – musimy umieć potwierdzić, że jesteśmy tymi, za których się podajemy. I musimy robić to bezpiecznie.

Przedsiębiorca był pewien, że wygrał z urzędem. Wystarczyło milczenie organu administracyjnego. Ale ten wyrok NSA zmienił zasady - Prawo przedsiębiorców nie działa

Spółka złożyła wniosek o interpretację indywidualną i czekała na odpowiedź. Gdy organ nie wydał decyzji w ustawowym terminie 30 dni, przedsiębiorca uznał, że sprawa załatwiła się sama – na jego korzyść. Wystąpił o zaświadczenie potwierdzające milczące załatwienie sprawy. Naczelny Sąd Administracyjny wydał jednak wyrok, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców liczących na bezczynność urzędników.

Robią to od lat, nie wiedząc, że ma to nazwę. Nowe badanie odsłania prawdę o polskich firmach

Niemal 60 proc. mikro, małych i średnich przedsiębiorstw deklaruje znajomość pojęcia ESG. Jednocześnie znaczna część z nich od lat realizuje działania wpisujące się w zrównoważony rozwój – często nie zdając sobie z tego sprawy. Najnowsze badanie Instytutu Keralla Research pokazuje, jak wygląda rzeczywistość polskiego sektora MŚP w kontekście odpowiedzialnego zarządzania.

Większość cyberataków zaczyna się od pracownika. Oto 6 dobrych praktyk dla pracowników i pracodawców

Ponad połowa cyberataków spowodowana jest błędami pracowników. Przekazujemy 6 dobrych praktyk dla pracownika i pracodawcy z zakresu cyberbezpieczeństwa. Każda organizacja powinna się z nimi zapoznać.

REKLAMA

Rolnictwo precyzyjne jako element rolnictwa 4.0 - co to jest i od czego zacząć?

Rolnictwo precyzyjne elementem rolnictwa 4.0 - co to jest i jak zacząć? Wejście w świat rolnictwa precyzyjnego nie musi być gwałtowną rewolucją na zasadzie „wszystko albo nic”. Co wynika z najnowszego raportu John Deere?

Każdy przedsiębiorca musi pamiętać o tym na koniec 2025 r. Lista zadań na zakończenie roku podatkowego

Każdy przedsiębiorca musi pamiętać o tym na koniec 2025 r. Lista zadań na zakończenie roku podatkowego dotyczy: kosztów podatkowych, limitu amortyzacji dla samochodów o wysokiej emisji CO₂, remanentu, warunków i limitów małego podatnika, rozrachunków, systemów księgowych i rozliczenia podatku.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA