REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy ująć w KPiR dostawę towarów handlowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Hugiel Lazarowicz
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zasady ewidencjonowania kosztów przez podatników prowadzących podatkową księgę przychodów i rozchodów często rodzą wiele wątpliwości. W szczególności, jeżeli chodzi o moment ujęcia wpisu do księgi dostawy towarów handlowych oraz materiałów podstawowych. Okazuje się bowiem, że decydujący jest termin wystawienia dokumentu potwierdzającego dokonany zakup.

Problem podatnika


Załóżmy dla przykładu, że podatnik prowadzący działalność handlową zakupił towary do dalszej odsprzedaży. Faktyczna dostawa towarów nastąpiła na początku września, jednak na otrzymanej z opóźnieniem fakturze widnieje data wystawienia 31 sierpnia. W jaki sposób zatem podatnik powinien zewidencjonować zaistniałą sytuację? Czy fakturę powinien zaksięgować w okresie rozliczeniowym z sierpnia, czy zaliczyć wydatek już do kosztów wrześniowych?

REKLAMA

REKLAMA


Według ustawy o PIT


Zasady ujmowania kosztów przez podatników prowadzących podatkową księgę przychodów i rozchodów określa Ustawa z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jak wynika z art. 22 ust. 6b za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów uważa się dzień wystawienia faktury (rachunku) lub innego dowodu stanowiącego podstawę do zaksięgowania (ujęcia) kosztu. Zgodnie z potwierdzeniem organów podatkowych powyższy przepis dotyczy wszystkich przedsiębiorców prowadzących PKPiR.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!


Według rozporządzenia


Odrębne regulacje w stosunku do kwestii ujmowania kosztów związanych z zakupem m.in. towarów handlowych zawiera rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26.08.2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Zgodnie z § 16 ust. 1 otrzymanie materiałów podstawowych i pomocniczych, a także towarów handlowych musi być potwierdzone na dowodzie zakupu datą i podpisem osoby, która je przyjęła.

REKLAMA

Jeżeli materiał lub towar handlowy, którego zakup dokumentowany jest fakturami dostawców, został dostarczony do zakładu lub dokonano nim obrotu przed otrzymaniem faktury, wówczas podatnik musi sporządzić szczegółowy opis otrzymanego materiału (lub towaru handlowego). Należy w nim zawrzeć:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

●     imię, nazwisko (firmę) i adres dostawcy,

●     ilość, rodzaj, cenę jednostkową oraz wartość materiału (lub towaru handlowego).

Można nie tworzyć opisu, jeżeli zakup udokumentowany jest specyfikacją dostawcy, pod warunkiem, że spełnia wymogi określone dla opisu.

Zapisu w księdze podatnik musi dokonać na podstawie sporządzonego opisu, który również należy potwierdzić datą i podpisem osoby przyjmującej dostawę. Dokument powinien być przechowywany jako dowód zakupu i połączony z nadesłaną następnie fakturą. Ewentualna różnica w stosunku do wartości podanej na fakturze musi być wpisana do księgi w dniu otrzymania faktury.

Zobacz: Podatek od środków transportowych w 2014 r.

W przypadku, gdy podatnik otrzymał dostawę towarów handlowych oraz fakturę dokumentującą ich zakup w tym samym miesiącu, wówczas sporządzony wcześniej opis dołącza do otrzymanej faktury, dokonując na jej podstawie wpisu do księgi.

Istotne jest, że zakup materiałów podstawowych oraz towarów handlowych musi być ewidencjonowany w księdze, niezwłocznie po ich otrzymaniu, najpóźniej przed przekazaniem do magazynu, przerobu lub sprzedaży. Zapisów dotyczących pozostałych wydatków dokonuje się, jeden raz dziennie, po zakończeniu dnia, nie później niż przed rozpoczęciem działalności w dniu następnym. Takie ustalenia wynikają z § 17 ww. rozporządzenia, uwzględniając jednocześnie wyjątek ich przestrzegania w przypadku podatników, którzy powierzyli prowadzenie księgi biuru rachunkowemu.

Zobacz: Podstawa zwolnienia z VAT musi znaleźć się na fakturze


Jak zatem prawidłowo rozwiązać problem?


W odpowiedzi na zadany na wstępie problem zaksięgowania faktury potwierdzającej zakup towarów otrzymanej z opóźnieniem, podatnik może ją ująć w księdze razem z dokumentami wrześniowymi, jednak pod datą wystawienia 31 sierpnia. Powód braku chronologii w operacjach gospodarczych związanych z opóźnieniem otrzymania faktury można zawszeć w kolumnie 16. KPiR - “Uwagi”.

Powyżej wskazane rozwiązanie w podobnym przypadku zostało zatwierdzone w interpretacji Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 30 grudnia 2012 r. (ITPB1/415-1005/11/DP). Organ skarbowy uznał bowiem, że “(...) za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodu w odniesieniu do podatników prowadzących podatkową księgę przychodów i rozchodów przyjmuje się dzień wystawienia dowodu stanowiącego podstawę do ujęcia kosztu w księgach. Dlatego też wydatki poniesione na zakup towarów będą stanowiły koszt uzyskania przychodu w miesiącu, w którym została wystawiona faktura, a nie w miesiącu, w którym dostarczono towar i dokonano zapisu w księdze".

Potwierdzeniem na słuszność tego stanowiska, jest także interpretacja Izby Skarbowej w Łodzi (IPTPB1/415-105/11-2/ASZ), zgodnie z którą “w sytuacji kiedy faktura dokumentująca nabycie towaru handlowego została wystawiona przed dostawą towaru (np. w miesiącu poprzedzającym dostawę), to w kolumnie 2 podatkowej księgi przychodów i rozchodów »Data zdarzenia gospodarczego« należy wpisać datę wystawienia faktury. Data wystawienia faktury jest datą poniesienia kosztu uzyskania przychodu.”

 Zobacz: Niewłaściwe nazwy na paragonie po 1 pażdziernika 2013 r.

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: wfirma.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Gdy motywacja spada. Sprawdzone sposoby na odzyskanie chęci do działania

Zaangażowanie pracowników to nie tylko wskaźnik nastrojów w zespołach, lecz realny czynnik decydujący o efektywności i kondycji finansowej organizacji. Jak pokazuje raport Gallupa „State of the Global Workplace 2025”, firmy z wysokim poziomem zaangażowania osiągają o 23 proc. wyższą rentowność i o 18 proc. lepszą produktywność niż konkurencja. Jednocześnie dane z tego samego badania są alarmujące – globalny poziom zaangażowania spadł z 23 do 21 proc., co oznacza, że aż czterech na pięciu pracowników nie czuje silnej więzi z miejscem pracy. Jak odwrócić ten trend?

Niezwykli ludzie. Jak wzbogacać kulturę organizacji dzięki talentom osób z niepełnosprawnością?

Najważniejszym kapitałem każdej organizacji są ludzie – to oni kształtują kulturę, rozwój i pozycję firmy na rynku. Dobrze dobrany zespół udźwignie ogromne wymagania, często przewyższając pokładane w nich oczekiwania, natomiast niewłaściwie dobrany lub źle zarządzany – może osłabić firmę i jej relacje z klientami. Integralnym elementem dojrzałej kultury organizacyjnej staje się dziś świadome włączanie różnorodności, w tym także osób z niepełnosprawnością.

Ogólne warunki umowy często nie są wiążące. Mimo że są dostępne

Wiele firm – także dużych – zakłada, że sam fakt opublikowania wzorca umownego oznacza, iż automatycznie obowiązuje on drugą stronę. To założenie jest błędne. Może być nie tylko rozczarowujące, ale i kosztowne.

Wakacje od ZUS 2025: pół miliona przedsiębiorców wciąż może z nich skorzystać w tym roku. Czy planują zrobić to w listopadzie i grudniu

Na 0,5 mln przedsiębiorców jeszcze w tym roku czekają wakacje, w kieszeni zostanie im z tego powodu 360 mln zł. Zwolnienia ze składki na własne ubezpieczenia społeczne, tzw. wakacje od ZUS-u, w tym roku uzyskało 885,5 tys. podmiotów. Te pół miliona przedsiębiorców, prawdopodobnie zaplanowało wakacje od ZUS-u na końcowe miesiące roku.

REKLAMA

Firma w Czechach w 2026 roku – dlaczego warto?

Czechy od lat należą do najatrakcyjniejszych krajów w Europie dla przedsiębiorców z Polski, którzy szukają stabilnego, przejrzystego i przyjaznego środowiska do prowadzenia biznesu. W 2025 roku to zainteresowanie nie tylko nie słabnie, ale wręcz rośnie. Coraz więcej osób rozważa przeniesienie działalności gospodarczej za południową granicę – nie z powodu chęci ucieczki przed obowiązkami, lecz po to, by zyskać normalne warunki do pracy i rozwoju firmy.

Faktoring bije rekordy w Polsce. Ponad 31 tysięcy firm finansuje się bez kredytu

Coraz więcej polskich przedsiębiorców wybiera faktoring jako sposób na poprawę płynności finansowej. Z danych Polskiego Związku Faktorów wynika, że po trzech kwartałach 2025 roku firmy zrzeszone w organizacji sfinansowały faktury o łącznej wartości 376,7 mld to o 9,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Z usług faktorów korzysta już ponad 31 tysięcy przedsiębiorstw.

PKO Leasing nadal na czele, rynek z wolniejszym wzrostem – leasing w 2025 roku [Gość Infor.pl]

Polski rynek leasingu po trzech kwartałach 2025 roku wyraźnie zwalnia. Po latach dwucyfrowych wzrostów branża wchodzi w fazę dojrzewania – prognozowany roczny wynik to zaledwie jednocyfrowy przyrost. Mimo spowolnienia, lider rynku – PKO Leasing – utrzymuje pozycję z bezpieczną przewagą nad konkurencją.

Bardzo dobra wiadomość dla firm transportowych: rząd uruchamia dopłaty do tachografów. Oto na jakich nowych zasadach skorzystają z dotacji przewoźnicy

Rząd uruchamia dopłaty do tachografów – na jakich nowych zasadach będzie przyznawane wsparcie dla przewoźników?Ministerstwo Infrastruktury 14 października 2025 opublikowało rozporządzenie w zakresie dofinansowania do wymiany tachografów.

REKLAMA

Program GO4funds wspiera firmy zainteresowane funduszami UE

Jak znaleźć optymalne unijne finansowanie dla własnej firmy? Jak nie przeoczyć ważnego i atrakcyjnego konkursu? Warto skorzystać z programu GO4funds prowadzonego przez Bank BNP Paribas.

Fundacja rodzinna w organizacji: czy może sprzedać udziały i inwestować w akcje? Kluczowe zasady i skutki podatkowe

Fundacja rodzinna w organizacji, choć nie posiada jeszcze osobowości prawnej, może w pewnych sytuacjach zarządzać przekazanym jej majątkiem, w tym sprzedać udziały. Warto jednak wiedzieć, jakie warunki muszą zostać spełnione, by uniknąć konsekwencji podatkowych oraz jak prawidłowo inwestować środki fundacji w papiery wartościowe.

REKLAMA