REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samochód w firmie - wybór optymalizacji

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Patrycja Mikuła

REKLAMA

Konsekwencje opodatkowania transakcji zakupu samochodu na potrzeby działalności gospodarczej zależą m.in. od tego, w jaki sposób jest finansowany zakup pojazdu, jaki pojazd jest nabywany (osobowy czy ciężarowy), czy samochód jest nowy czy używany. Dlatego podejmując decyzję o nabyciu samochodu, warto przeanalizować wszelkie aspekty podatkowe. Może to pomóc w wyborze optymalnego rozwiązania.

Samochody wykorzystywane w działalności operacyjnej mogą być nabywane na różne sposoby. Mogą być kupione za środki własne albo finansowane z kredytu, leasingowane czy wynajęte.

REKLAMA

REKLAMA

Skutki podatkowe zakupu samochodu

Każda forma nabycia samochodu będzie miała inne korzyści podatkowe. Zasadą ogólną jest to, że wydatek na zakup samochodu o wartości poniżej 20 000 euro będzie zaliczony do kosztów podatkowych poprzez odpisy amortyzacyjne.

Limit 20 000 euro należy przeliczyć na złote według kursu średniego euro ogłaszanego przez NBP z dnia przekazania samochodu do używania. Jeśli wartość kupionego samochodu osobowego przekroczy równowartość 20 000 euro przeliczoną na złote, do kosztów uzyskania przychodów nie można zaliczyć odpisów amortyzacyjnych w części przekraczającej tę wartość (art. 23 ust. 1 pkt 4 updof i art. 16 ust. 1 pkt 4 updop).

REKLAMA

Uwaga

Limit w wysokości 20 000 euro przy nabyciu samochodów ma decydujące znaczenie w przypadku innych kosztów poniesionych na utrzymanie samochodu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kosztem uzyskania przychodów będą również koszty eksploatacyjne, konserwacji, napraw i przeglądów okresowych. Kosztem uzyskania przychodów będzie także składka na ubezpieczenie samochodu. Należy jednak pamiętać, że wydatki na ubezpieczenie samochodu osobowego mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów do wysokości określonego limitu. Do kosztów uzyskania przychodów nie należy zaliczać składek na ubezpieczenie samochodu osobowego w wysokości przekraczającej ich część ustaloną w takiej proporcji, w jakiej pozostaje równowartość 20 000 euro. Wartość samochodu dla celów ubezpieczenia należy przeliczać na złote według kursu ogłaszanego przez NBP z dnia zawarcia umowy ubezpieczenia (art. 23 ust. 1 pkt 47 updof i art. 16 ust. 1 pkt 49 updop).

Przy zakupie samochodu na kredyt należy pamiętać, że spłata kredytu nie stanowi kosztów uzyskania przychodów. Kosztem uzyskania przychodu będą jednak prowizje i zapłacone odsetki od kredytu oraz zgodnie z zasadą ogólną odpisy amortyzacyjne.

Skutki podatkowe leasingu operacyjnego

Alternatywnym sposobem sfinansowania zakupu samochodu jest leasing operacyjny. Przy spełnieniu warunków określonych w art. 23b ust. 1 updof i odpowiednio w art. 17b ust. 1 updop kosztem uzyskania przychodów będą opłaty leasingowe (opłata wstępna, raty leasingowe). Kosztem uzyskania przychodów leasingobiorcy są także wydatki eksploatacyjne, koszty przeglądów technicznych, konserwacji, składki ubezpieczeniowe. Przy czym należy pamiętać, że i w tym zakresie obowiązuje limit.

Podatnik ma możliwość ustalenia wysokości rat leasingowych, w konsekwencji może wpłynąć na cenę wykupu samochodu. W uproszczeniu można przyjąć, że wysokie raty leasingowe skutkują niewielką ceną wykupu samochodu na własność. Jeżeli cena wykupu nie przekroczy kwoty 3500 zł, wówczas wydatek ten można bezpośrednio zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.

Samochód nowy czy używany - jak kształtować wysokość odpisów amortyzacyjnych

W przypadku przyjęcia do ewidencji środków trwałych samochodów używanych, zarówno osobowych, jak i ciężarowych, istnieje możliwość wpływu na wysokość osiągniętego zysku przez jednostkę poprzez właściwe kształtowanie wysokości odpisów amortyzacyjnych.

Uwaga

Podatnik, który kupił nowy samochód osobowy, powinien pamiętać, że przysługuje mu prawo do dokonywania odpisów amortyzacyjnych metodą liniową w wysokości 20% w skali roku.

Więcej w Biuletynie Głównego Księgowego - Zamów prenumeratę >>

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Głównego Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA