REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ewidencjonowanie kosztów przesyłki kurierskiej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Wojciechowska

REKLAMA

Rozpoczęłam działalność w zakresie handlu sprzętem AGD. Większość małego AGD będę otrzymywała przesyłką kurierską. Pierwszą fakturę, na której widnieją koszty zakupionych towarów oraz koszty przesyłki, otrzymałam wraz z towarem 22 sierpnia br. Faktura jest z 18 sierpnia br. Czy koszty przesyłki powinnam doliczyć do wartości zakupionych towarów? Jak zaewidencjonować ten zakup w pkpir, którą prowadzę metodą kasową?

 

REKLAMA

Zakup towaru handlowego powinna Pani zaksięgować w kolumnie 10 pkpir „Zakup towarów handlowych i materiałów”. Koszty przesyłki kurierskiej powinna Pani zaksięgować w kolumnie 11 pkpir jako „Koszty uboczne zakupu”. Podstawą zapisów będzie faktura VAT otrzymana od dostawcy tych towarów, na której zostały ujęte zakupione towary i koszty przesyłki. Wpisów powinna Pani dokonać z datą wystawienia faktury, czyli 18 sierpnia br.

 

uzasadnienie

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z pytania wynika, że otrzymała Pani fakturę, na której zostały wyszczególnione dwie należności. Pierwsza dotyczy zakupionego sprzętu AGD. Druga kosztów przesyłki kurierskiej.

 

Aby prawidłowo zaksięgować poniesione przez Panią wydatki, należy odnieść się do objaśnień do podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Z objaśnień tych wynika, że kolumna 10 pkpir jest przeznaczona do wpisywania zakupu materiałów oraz towarów handlowych według cen zakupu. Kolumna 11 pkpir jest natomiast przeznaczona do wpisywania kosztów ubocznych związanych z zakupem, takich jak np. koszty dotyczące transportu, załadunku i wyładunku. A zatem dodatkowe koszty związane z nabywanymi przez podatnika towarami, takie jak m.in. koszty transportu, należy księgować w innej kolumnie niż kolumna przeznaczona do księgowania zakupu tych towarów.

 

Odnosząc powyższe zasady do przedstawionego przez Panią stanu faktycznego, kwoty związane z zakupionym sprzętem AGD oraz kosztami przesyłki kurierskiej, wynikające z otrzymanej przez Panią faktury, powinna Pani zaksięgować odrębnie. W kolumnie 10 pkpir „Zakup towarów handlowych i materiałów” powinna Pani wpisać wartość netto nabytego sprzętu, w kolumnie 11 pkpir „Koszty uboczne zakupu” - koszty przesyłki kurierskiej.

 

REKLAMA

Ponieważ z pytania wynika, że wraz z towarem otrzymała Pani fakturę, która została wystawiona kilka dni wcześniej, niż nastąpiła sama dostawa towarów, nasuwa się pytanie, jaką datę należy wpisać w pkpir jako datę zdarzenia gospodarczego. Czy powinna to być data otrzymania towarów czy data wystawienia faktury? Wątpliwości w tej mierze wynikają z brzmienia § 17 rozporządzenia w sprawie pkpir. Wynika z niego, że:

Zakup materiałów podstawowych oraz towarów handlowych musi być wpisany do księgi, z zastrzeżeniem § 30, niezwłocznie po ich otrzymaniu, najpóźniej przed przekazaniem do magazynu, przerobu lub sprzedaży.

 

Za błędne należy uznać stanowisko niektórych doradców podatkowych, którzy w takim przypadku jako datę zdarzenia gospodarczego nakazują wpisywać datę otrzymania towaru. Rzeczywiście wpisu do pkpir powinna Pani dokonać w dniu otrzymania towaru, ale w kolumnie 2 pkpir jako datę zdarzenia gospodarczego wpisać datę wystawienia faktury przez dostawcę sprzętu, czyli 18 sierpnia br. W kolumnie 16 pkpir „Uwagi” warto natomiast wpisać datę otrzymania towaru handlowego, czyli w Pani przypadku 22 sierpnia br.

 

Prawidłowość takiego sposobu wpisywania do pkpir zakupu towaru handlowego, w przypadku gdy podatnik wraz z towarem otrzymał fakturę VAT wystawioną kilka dni wcześniej, potwierdzają również organy podatkowe. W interpretacji indywidualnej z 1 grudnia 2010 r., nr IPPB1/415-825/10-2/ES, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdził, że:

(...) Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca otrzymał towar wraz z fakturą w terminie kilku dni od daty wystawienia faktury.

Mając na uwadze cytowane wyżej przepisy, stwierdzić należy, iż w przedstawionym stanie faktycznym zaksięgowania w podatkowej księdze przychodów i rozchodów należy dokonać w dniu otrzymania towarów oraz faktury, wpisując w kolumnie 2 datę wystawienia faktury.

Natomiast w kolumnie 16 podatkowej księgi przychodów i rozchodów „Uwagi” należy umieścić informację zawierającą wyjaśnienie dokonania zapisu z opóźnieniem.

 

Również koszty przesyłki powinna Pani zaewidencjonować w dacie wystawienia faktury przez dostawcę sprzętu. W przypadku podatników prowadzących pkpir metodą kasową koszty uzyskania przychodów są potrącane w momencie ich poniesienia. Za datę poniesienia kosztu uważa się natomiast dzień wystawienia faktury albo innego dokumentu stanowiącego podstawę dokonywania wpisu.

 

PRZYKŁAD

Pani Anna Z. prowadzi działalność w zakresie handlu sprzętem AGD. Część nabywanego towaru otrzymuje pocztą kurierską. 22 sierpnia otrzymała partię czajników elektrycznych. Z załączonej faktury, wystawionej 18 sierpnia, wynika, że cena netto zakupionych towarów wynosi 1830 zł, koszt netto przesyłki 25 zł. Pani Anna Z. powinna dokonać następujących zapisów w prowadzonej przez siebie pkpir:

Wyciąg z księgi za sierpień 2011 r.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 

Podstawa  prawna:

• § 16 rozporządzenia Ministra Finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów - Dz.U. Nr 152, poz. 1475; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 252, poz. 1691

• art. 22 ust. 6b ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307; ost.zm. Dz.U. z 2011 r. Nr 131, poz. 764

Katarzyna Wojciechowska

konsultant podatkowy

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

REKLAMA

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

REKLAMA

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

REKLAMA