REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ewidencjonowanie kosztów przesyłki kurierskiej

Katarzyna Wojciechowska

REKLAMA

Rozpoczęłam działalność w zakresie handlu sprzętem AGD. Większość małego AGD będę otrzymywała przesyłką kurierską. Pierwszą fakturę, na której widnieją koszty zakupionych towarów oraz koszty przesyłki, otrzymałam wraz z towarem 22 sierpnia br. Faktura jest z 18 sierpnia br. Czy koszty przesyłki powinnam doliczyć do wartości zakupionych towarów? Jak zaewidencjonować ten zakup w pkpir, którą prowadzę metodą kasową?

 

REKLAMA

REKLAMA

Zakup towaru handlowego powinna Pani zaksięgować w kolumnie 10 pkpir „Zakup towarów handlowych i materiałów”. Koszty przesyłki kurierskiej powinna Pani zaksięgować w kolumnie 11 pkpir jako „Koszty uboczne zakupu”. Podstawą zapisów będzie faktura VAT otrzymana od dostawcy tych towarów, na której zostały ujęte zakupione towary i koszty przesyłki. Wpisów powinna Pani dokonać z datą wystawienia faktury, czyli 18 sierpnia br.

 

uzasadnienie

REKLAMA

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z pytania wynika, że otrzymała Pani fakturę, na której zostały wyszczególnione dwie należności. Pierwsza dotyczy zakupionego sprzętu AGD. Druga kosztów przesyłki kurierskiej.

 

Aby prawidłowo zaksięgować poniesione przez Panią wydatki, należy odnieść się do objaśnień do podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Z objaśnień tych wynika, że kolumna 10 pkpir jest przeznaczona do wpisywania zakupu materiałów oraz towarów handlowych według cen zakupu. Kolumna 11 pkpir jest natomiast przeznaczona do wpisywania kosztów ubocznych związanych z zakupem, takich jak np. koszty dotyczące transportu, załadunku i wyładunku. A zatem dodatkowe koszty związane z nabywanymi przez podatnika towarami, takie jak m.in. koszty transportu, należy księgować w innej kolumnie niż kolumna przeznaczona do księgowania zakupu tych towarów.

 

Odnosząc powyższe zasady do przedstawionego przez Panią stanu faktycznego, kwoty związane z zakupionym sprzętem AGD oraz kosztami przesyłki kurierskiej, wynikające z otrzymanej przez Panią faktury, powinna Pani zaksięgować odrębnie. W kolumnie 10 pkpir „Zakup towarów handlowych i materiałów” powinna Pani wpisać wartość netto nabytego sprzętu, w kolumnie 11 pkpir „Koszty uboczne zakupu” - koszty przesyłki kurierskiej.

 

Ponieważ z pytania wynika, że wraz z towarem otrzymała Pani fakturę, która została wystawiona kilka dni wcześniej, niż nastąpiła sama dostawa towarów, nasuwa się pytanie, jaką datę należy wpisać w pkpir jako datę zdarzenia gospodarczego. Czy powinna to być data otrzymania towarów czy data wystawienia faktury? Wątpliwości w tej mierze wynikają z brzmienia § 17 rozporządzenia w sprawie pkpir. Wynika z niego, że:

Zakup materiałów podstawowych oraz towarów handlowych musi być wpisany do księgi, z zastrzeżeniem § 30, niezwłocznie po ich otrzymaniu, najpóźniej przed przekazaniem do magazynu, przerobu lub sprzedaży.

 

Za błędne należy uznać stanowisko niektórych doradców podatkowych, którzy w takim przypadku jako datę zdarzenia gospodarczego nakazują wpisywać datę otrzymania towaru. Rzeczywiście wpisu do pkpir powinna Pani dokonać w dniu otrzymania towaru, ale w kolumnie 2 pkpir jako datę zdarzenia gospodarczego wpisać datę wystawienia faktury przez dostawcę sprzętu, czyli 18 sierpnia br. W kolumnie 16 pkpir „Uwagi” warto natomiast wpisać datę otrzymania towaru handlowego, czyli w Pani przypadku 22 sierpnia br.

 

Prawidłowość takiego sposobu wpisywania do pkpir zakupu towaru handlowego, w przypadku gdy podatnik wraz z towarem otrzymał fakturę VAT wystawioną kilka dni wcześniej, potwierdzają również organy podatkowe. W interpretacji indywidualnej z 1 grudnia 2010 r., nr IPPB1/415-825/10-2/ES, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdził, że:

(...) Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca otrzymał towar wraz z fakturą w terminie kilku dni od daty wystawienia faktury.

Mając na uwadze cytowane wyżej przepisy, stwierdzić należy, iż w przedstawionym stanie faktycznym zaksięgowania w podatkowej księdze przychodów i rozchodów należy dokonać w dniu otrzymania towarów oraz faktury, wpisując w kolumnie 2 datę wystawienia faktury.

Natomiast w kolumnie 16 podatkowej księgi przychodów i rozchodów „Uwagi” należy umieścić informację zawierającą wyjaśnienie dokonania zapisu z opóźnieniem.

 

Również koszty przesyłki powinna Pani zaewidencjonować w dacie wystawienia faktury przez dostawcę sprzętu. W przypadku podatników prowadzących pkpir metodą kasową koszty uzyskania przychodów są potrącane w momencie ich poniesienia. Za datę poniesienia kosztu uważa się natomiast dzień wystawienia faktury albo innego dokumentu stanowiącego podstawę dokonywania wpisu.

 

PRZYKŁAD

Pani Anna Z. prowadzi działalność w zakresie handlu sprzętem AGD. Część nabywanego towaru otrzymuje pocztą kurierską. 22 sierpnia otrzymała partię czajników elektrycznych. Z załączonej faktury, wystawionej 18 sierpnia, wynika, że cena netto zakupionych towarów wynosi 1830 zł, koszt netto przesyłki 25 zł. Pani Anna Z. powinna dokonać następujących zapisów w prowadzonej przez siebie pkpir:

Wyciąg z księgi za sierpień 2011 r.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 

Podstawa  prawna:

• § 16 rozporządzenia Ministra Finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów - Dz.U. Nr 152, poz. 1475; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 252, poz. 1691

• art. 22 ust. 6b ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307; ost.zm. Dz.U. z 2011 r. Nr 131, poz. 764

Katarzyna Wojciechowska

konsultant podatkowy

 

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

REKLAMA

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Wigilia w firmie? W tym roku to będzie kosztowna pomyłka! Nie popełnij tego błędu

Po 11 listopada, kolejne duże święta wolne od pracy za miesiąc z hakiem. Urlopy na ten czas są właśnie planowane, albo już zaklepane. A jeszcze rok temu w wielu firmach w Wigilię Bożego Narodzenia praca wrzała. Ale czy w tym roku wszystko odbędzie się zgodnie z nowym prawem? Państwowa Inspekcja Pracy rzuca na stół twarde ostrzeżenie, a złamanie przepisów dotyczących pracy w Wigilię to prosta droga do finansowej katastrofy dla pracodawcy. Kary mogą sięgnąć dziesiątek tysięcy złotych, a celem kontrolerów PIP może być w tym roku praca w Wigilię. Sprawdź, czy nie igrasz z ogniem, jeżeli i w tym roku masz na ten dzień zaplanowaną pracę dla swoich podwładnych, albo z roztargnienia zapomniałeś, że od tego roku Wigilia musi być wolna od pracy.

REKLAMA

E-rezydencja w Estonii. Już 2,6 tys. Polaków posiada kartę e-Residency. Założenie firmy trwa 5 minut

E-rezydencja w Estonii cieszy się dużą popularnością. Już 2,6 tys. Polaków posiada kartę e-Residency. Firmę zakłada się online i trwa to 5 minut. Następnie wypełnianie dokumentacji i raportowania podatkowego zajmuje około 2-3 minut.

Warszawa tworzy nowy model pomocy społecznej! [Gość Infor.pl]

Jak Warszawa łączy biznes, NGO-sy i samorząd w imię dobra społecznego? W świecie, w którym biznes liczy zyski, organizacje społeczne liczą każdą złotówkę, a samorządy mierzą się z ograniczonymi budżetami, pojawia się pomysł, który może realnie zmienić zasady gry. To Synergia RIKX – projekt Warszawskiego Laboratorium Innowacji Społecznych Synergia To MY, który pokazuje, że wspólne działanie trzech sektorów: biznesu, organizacji pozarządowych i samorządu, może przynieść nie tylko społeczne, ale też wymierne ekonomicznie korzyści.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA