REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak dokonać korekty podatku dochodowego w pkpir

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Sebastian Woźniak

REKLAMA

Prowadzimy podatkową księgę przychodów i rozchodów z wykorzystaniem programu komputerowego. Musimy dokonać korekty podatku dochodowego od stycznia 2010 r. W jaki sposób należy to zrobić? Czy dowody wewnętrzne z korygującymi kwotami należy zaksięgować w miesiącach, których korekta dotyczy, czy w miesiącu ich dokonania? Czy należy wydrukować księgę „po korekcie”? Czy można wydrukować tylko podsumowanie „po korekcie” za te okresy?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

W przypadku konieczności skorygowania zapisów w podatkowej księdze przychodów i rozchodów prowadzonej przy użyciu komputera, dotyczących okresów wstecz, należy na wydruku komputerowym skreślić błędny wpis i dopisać prawidłowy. Przy każdym skreśleniu należy dodać datę dokonania wpisu oraz podpis. To samo należy zrobić w podsumowaniach, w których występuje błędny zapis w każdym zamkniętym miesiącu. Aby kolejne miesiące drukowały się już z poprawnym podsumowaniem, należy w bieżącym miesiącu w ewidencji komputerowej „doksięgować” korektę na podstawie dokumentu korygującego (z datą bieżącą) i w uwagach dopisać przyczynę ich zaksięgowania oraz których okresów dotyczą.

UZASADNIENIE

Zasady prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów, w tym zasady dokonywania wpisów i korekt w tej księdze, zostały zawarte w rozporządzeniu w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (dalej: pkpir).

REKLAMA

W razie prowadzenia księgi z zastosowaniem technik informatycznych warunkiem uznania ksiąg za prawidłowe jest (§ 31 rpkpir):

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• określenie na piśmie szczegółowej instrukcji obsługi programu komputerowego, wykorzystywanego do prowadzenia ksiąg;

• stosowanie programu komputerowego zapewniającego bezzwłoczny wgląd w treść dokonywanych zapisów oraz wydrukowanie wszystkich danych w porządku chronologicznym, zgodnie z wzorem księgi;

• przechowywanie zapisanych danych na magnetycznych nośnikach informacji, do czasu wydruku zawartych na nich danych, w sposób chroniący przed zatarciem lub zniekształceniem tych danych albo naruszeniem ustalonych zasad ich przetwarzania.

Ponadto prowadząc księgę z zastosowaniem technik informatycznych, na koniec każdego miesiąca, w czasie zapewniającym prawidłowe i terminowe rozliczenia z budżetem, lecz nie później niż do 20 dnia każdego miesiąca za miesiąc poprzedni, podatnik jest obowiązany sporządzić wydruk zapisów dokonanych za dany miesiąc.

Korekta zapisów w księdze

Aby nie narazić się na zarzut nierzetelnego prowadzenia ksiąg, nie należy dokonywać poprawek w programie komputerowym w zamkniętym już i wydrukowanym okresie.

W razie konieczności dokonania korekty zapisów zamkniętych już okresów należy zastosować metodę korekty opisaną w § 12 rpkpir.

Błędy w zapisach należy poprawiać przez:

• skreślenie dotychczasowej treści i wpisanie nowej, z zachowaniem czytelności błędnego zapisu, oraz podpisanie poprawki i umieszczenie daty dokonania poprawki lub

• wprowadzenie do księgi niewpisanych dowodów lub dowodów zawierających korekty błędnych zapisów. Zapisy zmniejszające przychody lub koszty mogą być dokonywane ze znakiem minus (-) lub kolorem czerwonym.

Poprawek tych należy dokonać w każdej pozycji, która zawiera błędne podsumowanie.

Korekta zapisów w programie komputerowym

O ile w przypadku prowadzenia pkpir wyłącznie w formie papierowej podatnik ma możliwość dopisania kolejnej pozycji z uwzględnieniem kolejnego numeru w księdze, o tyle w przypadku wydruku komputerowego ostatnia pozycja w księdze najczęściej zamyka tabelę, tj. kończy księgę w danym miesiącu, wobec czego podatnik nie ma możliwości dokonania kolejnego wpisu.

Oczywisty jest również fakt, że bez dokonania korekty w programie komputerowym podsumowania miesięczne drukowane z programu będą niezgodne ze stanem rzeczywistym. Z kolei z § 13 pkt 2 rpkpir wynika, że za dowody księgowe uważa się również noty księgowe, sporządzone w celu skorygowania zapisu dotyczącego operacji gospodarczej wynikającej z dowodu obcego lub własnego, otrzymane od kontrahenta podatnika lub przekazane kontrahentowi.

W związku z tym w miesiącu, w którym dostrzeżono błąd, należy wprowadzić dowody wewnętrzne korygujące (z datą bieżącą) i w uwagach dopisać przyczynę dokonania korekty oraz okres, którego dotyczy (jeśli program komputerowy nie pozwala na dopisywanie uwag, należy je dopisać po dokonaniu wydruku). Tym sposobem wydruki za kolejne miesiące będą zawierały podsumowania w prawidłowej wysokości.

UWAGA

Wydrukowanie księgi jest równoznaczne z zamknięciem miesiąca i nie należy już w niej (ani w programie komputerowym) dokonywać poprawek.

•§ 12, § 13 pkt 2, § 31 rozporządzenia Ministra Finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów - Dz.U. z 2003 r. Nr 152, poz. 1475; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 140, poz. 988

Sebastian Woźniak

doradca podatkowy

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Gdy motywacja spada. Sprawdzone sposoby na odzyskanie chęci do działania

Zaangażowanie pracowników to nie tylko wskaźnik nastrojów w zespołach, lecz realny czynnik decydujący o efektywności i kondycji finansowej organizacji. Jak pokazuje raport Gallupa „State of the Global Workplace 2025”, firmy z wysokim poziomem zaangażowania osiągają o 23 proc. wyższą rentowność i o 18 proc. lepszą produktywność niż konkurencja. Jednocześnie dane z tego samego badania są alarmujące – globalny poziom zaangażowania spadł z 23 do 21 proc., co oznacza, że aż czterech na pięciu pracowników nie czuje silnej więzi z miejscem pracy. Jak odwrócić ten trend?

Niezwykli ludzie. Jak wzbogacać kulturę organizacji dzięki talentom osób z niepełnosprawnością?

Najważniejszym kapitałem każdej organizacji są ludzie – to oni kształtują kulturę, rozwój i pozycję firmy na rynku. Dobrze dobrany zespół udźwignie ogromne wymagania, często przewyższając pokładane w nich oczekiwania, natomiast niewłaściwie dobrany lub źle zarządzany – może osłabić firmę i jej relacje z klientami. Integralnym elementem dojrzałej kultury organizacyjnej staje się dziś świadome włączanie różnorodności, w tym także osób z niepełnosprawnością.

Ogólne warunki umowy często nie są wiążące. Mimo że są dostępne

Wiele firm – także dużych – zakłada, że sam fakt opublikowania wzorca umownego oznacza, iż automatycznie obowiązuje on drugą stronę. To założenie jest błędne. Może być nie tylko rozczarowujące, ale i kosztowne.

Firma w Czechach w 2026 roku – dlaczego warto?

Czechy od lat należą do najatrakcyjniejszych krajów w Europie dla przedsiębiorców z Polski, którzy szukają stabilnego, przejrzystego i przyjaznego środowiska do prowadzenia biznesu. W 2025 roku to zainteresowanie nie tylko nie słabnie, ale wręcz rośnie. Coraz więcej osób rozważa przeniesienie działalności gospodarczej za południową granicę – nie z powodu chęci ucieczki przed obowiązkami, lecz po to, by zyskać normalne warunki do pracy i rozwoju firmy.

REKLAMA

Faktoring bije rekordy w Polsce. Ponad 31 tysięcy firm finansuje się bez kredytu

Coraz więcej polskich przedsiębiorców wybiera faktoring jako sposób na poprawę płynności finansowej. Z danych Polskiego Związku Faktorów wynika, że po trzech kwartałach 2025 roku firmy zrzeszone w organizacji sfinansowały faktury o łącznej wartości 376,7 mld to o 9,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Z usług faktorów korzysta już ponad 31 tysięcy przedsiębiorstw.

PKO Leasing nadal na czele, rynek z wolniejszym wzrostem – leasing w 2025 roku [Gość Infor.pl]

Polski rynek leasingu po trzech kwartałach 2025 roku wyraźnie zwalnia. Po latach dwucyfrowych wzrostów branża wchodzi w fazę dojrzewania – prognozowany roczny wynik to zaledwie jednocyfrowy przyrost. Mimo spowolnienia, lider rynku – PKO Leasing – utrzymuje pozycję z bezpieczną przewagą nad konkurencją.

Bardzo dobra wiadomość dla firm transportowych: rząd uruchamia dopłaty do tachografów. Oto na jakich nowych zasadach skorzystają z dotacji przewoźnicy

Rząd uruchamia dopłaty do tachografów – na jakich nowych zasadach będzie przyznawane wsparcie dla przewoźników?Ministerstwo Infrastruktury 14 października 2025 opublikowało rozporządzenie w zakresie dofinansowania do wymiany tachografów.

Program GO4funds wspiera firmy zainteresowane funduszami UE

Jak znaleźć optymalne unijne finansowanie dla własnej firmy? Jak nie przeoczyć ważnego i atrakcyjnego konkursu? Warto skorzystać z programu GO4funds prowadzonego przez Bank BNP Paribas.

REKLAMA

Fundacja rodzinna w organizacji: czy może sprzedać udziały i inwestować w akcje? Kluczowe zasady i skutki podatkowe

Fundacja rodzinna w organizacji, choć nie posiada jeszcze osobowości prawnej, może w pewnych sytuacjach zarządzać przekazanym jej majątkiem, w tym sprzedać udziały. Warto jednak wiedzieć, jakie warunki muszą zostać spełnione, by uniknąć konsekwencji podatkowych oraz jak prawidłowo inwestować środki fundacji w papiery wartościowe.

Trudne czasy tworzą silne firmy – pod warunkiem, że wiedzą, jak się przygotować

W obliczu rosnącej niestabilności geopolitycznej aż 68% Polaków obawia się o bezpieczeństwo finansowe swoich firm, jednak większość organizacji wciąż nie podejmuje wystarczających działań. Tradycyjne szkolenia nie przygotowują pracowników na realny kryzys – rozwiązaniem może być VR, który pozwala budować odporność zespołów poprzez symulacje stresujących sytuacji.

REKLAMA