REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć w pkpir zwrot dotacji na rozpoczęcie działalności gospodarczej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Piórkowska

REKLAMA

Prowadzę indywidualną działalność gospodarczą. Rozliczam się w podatkowej księdze przychodów i rozchodów. W marcu br. otrzymałem dotację z urzędu pracy na rozpoczęcie działalności gospodarczej. Z dotacji tej kupiłem komputer (składnik wyposażenia) oraz maszynę szwalniczą (środek trwały). W sierpniu urząd pracy nakazał mi zwrot tej dotacji, ponieważ podjąłem w tym okresie zatrudnienie na podstawie umowy o pracę. Jak zwrot tej dotacji rozliczyć w pkpir?

RADA

REKLAMA

Zwrot dotacji na rozpoczęcie działalności gospodarczej nie powoduje dla podatnika korekty przychodów, ponieważ dotacja jest zwolniona od podatku. Podatnik nie wykazywał jej w przychodzie. Wydatki na składniki wyposażenia stanowią nadal dla podatnika koszt uzyskania przychodów. Zwrot dotacji do urzędu pracy oznacza natomiast prawo zaliczenia do kosztów odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych sfinansowanych z dotacji. Szczegóły - w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

REKLAMA

Starosta może przyznać bezrobotnemu jednorazowo środki z Funduszu Pracy na podjęcie działalności gospodarczej, w tym - na pokrycie kosztów pomocy prawnej i doradztwa związanego z podjęciem tej działalności (art. 46 ust. 1 pkt 2 ustawy o promocji zatrudnienia). W praktyce ten rodzaj dofinansowania należy załatwiać w powiatowym urzędzie pracy (dalej PUP). Wysokość dofinansowania z urzędu pracy na podjęcie działalności gospodarczej nie może przekroczyć 6-krotności przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia. Warunkiem uzyskania tego dofinansowania jest posiadanie statusu osoby bezrobotnej i złożenie odpowiedniego wniosku do urzędu pracy. Podstawą przyznania dofinansowania jest pisemna umowa zawarta przez zainteresowanego ze starostą.

Uzyskane środki można przeznaczyć m.in. na zakup maszyn, urządzeń, oprogramowania, zakup materiałów i surowców oraz na działalność promocyjną. Firma musi funkcjonować co najmniej rok, aby PUP nie zażądał zwrotu dofinansowania (art. 46 ust. 3 ustawy o promocji zatrudnienia). Obowiązek zwrotu środków nastąpi również, jeżeli otrzymujący dofinansowanie naruszył inne warunki umowy. W jednym z oświadczeń składanych do wniosku bezrobotny deklaruje, że nie podejmie zatrudnienia w okresie 12 miesięcy po dniu rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej (§ 6 ust. 3 pkt 4 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 17 kwietnia 2009 r. w sprawie dokonywania refundacji kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego oraz przyznawania bezrobotnemu środków na podjęcie działalności gospodarczej - Dz.U. Nr 62, poz. 512; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 30, poz. 156). Złamanie warunków tego oświadczenia oznacza konieczność zwrotu dotacji. Zwrot środków z odsetkami, liczonymi od dnia otrzymania dotacji, powinien nastąpić w terminie 30 dni od dnia otrzymania wezwania do zwrotu (§ 8 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia z 17 kwietnia 2009 r.).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dotacja jako przychód

Przychodem z działalności gospodarczej są dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem związanych z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych (art. 14 ust. 2 pkt 2 updof). Środki przyznane przez PUP na podjęcie działalności gospodarczej korzystają jednak ze zwolnienia od podatku dochodowego (art. 21 ust. 1 pkt 121 updof). Oznacza to, że otrzymanej dotacji na rozpoczęcie działalności gospodarczej podatnik nie musi wykazywać w przychodzie, niezależnie od celu, na którą zostanie przeznaczona.

Wydatki sfinansowane z dotacji jako koszt

REKLAMA

Podatnik może zaliczyć do kosztów wydatki sfinansowane ze środków otrzymanych na rozpoczęcie działalności gospodarczej (do wydatków tych nie ma zastosowania przepis art. 23 ust. 1 pkt 56 updof), z wyjątkiem wydatków na zakup środków trwałych i wartości niematerialnych, które podlegają amortyzacji. Wyłączone z kosztów są odpisy amortyzacyjne od tej części wartości początkowej środków trwałych czy wartości niematerialnych i prawnych, która została podatnikowi zwrócona w jakiejkolwiek formie (art. 23 ust. 1 pkt 45 updof). W efekcie odpisy amortyzacyjne od środków trwałych czy wartości niematerialnych i prawnych sfinansowanych z dotacji przyznanej przez PUP nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Stanowisko takie potwierdzają również organy podatkowe, m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji z 8 czerwca 2009 r., nr ITPB1/415-191/09/AK:

Reasumując, wydatki na nabycie wyposażenia, sfinansowane ze środków otrzymanych z Funduszu Pracy, mogą być zaliczone bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej. Natomiast w przypadku gdy otrzymaną dotację wnioskodawca przeznaczy na zakup środków trwałych, winny one być, bez względu na źródło finansowania, ujęte w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Jednakże podkreślić należy, iż odpisy amortyzacyjne dokonywane od środków trwałych, których zakup został sfinansowany z otrzymanych środków, nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów.

Zwrot dotacji

Zwrot dotacji na rozpoczęcie działalności gospodarczej nie powoduje dla podatnika korekty przychodów, ponieważ dotacja jest zwolniona od podatku. Podatnik nie wykazywał jej wcześniej w przychodzie. Wydatki na składniki wyposażenia nadal stanowią dla podatnika koszt uzyskania przychodów. Wydatki te wykazują związek z prowadzoną działalnością gospodarczą i nie są wyłączone z kosztów na podstawie art. 23 updof. Zwrot dotacji nic nie zmienia w tym zakresie. Zwrot dotacji do PUP oznacza natomiast prawo zaliczenia do kosztów odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych sfinansowanych z dotacji. Zwrot przez podatnika dotacji oznacza bowiem, że przepis art. 23 ust. 1 pkt 45 updof nie ma już zastosowania. W miesiącu zwrotu dotacji podatnik ma prawo zaliczyć dokonywane odpisy amortyzacyjne do kosztów uzyskania przychodów. W miesiącu tym podatnik powinien zaliczyć do kosztów całość odpisów amortyzacyjnych przypadających za okres od wprowadzenia środka do ewidencji do zwrotu dotacji do PUP. Nie są natomiast kosztem dla podatnika kwoty wydatkowane na zwrot dotacji wraz z odsetkami. Wydatki na zwrot dotacji z odsetkami nie wykazują związku z przychodem podatnika (art. 22 updof).

PRZYKŁAD

Henryk Nowak otrzymał w marcu 2010 r. środki przyznane przez PUP na rozpoczęcie działalności gospodarczej. Ze środków tych kupił w marcu:

komputer - wartość 2300 zł,

maszynę szwalniczą - wartość 12 300 zł.

Komputer podatnik zaliczył do składników wyposażenia, a wydatek zaliczył bezpośrednio do kosztów. Maszynę szwalniczą (rodzaj 557 KŚT) podatnik ujął w marcu w ewidencji środków trwałych. Jako podatnik rozpoczynający działalność dokonał od niej jednorazowego odpisu amortyzacyjnego (art. 22k ust. 7 updof). Odpisu tego nie zaliczył jednak do kosztów uzyskania przychodów (art. 23 ust. 1 pkt 45 updof). 28 sierpnia br. pan Nowak zwrócił do PUP dotację na rozpoczęcie działalności gospodarczej. W sierpniu ma prawo zaliczyć do kosztów jednorazowy odpis amortyzacyjny od maszyny szwalniczej. Od momentu zwrotu dotacji art. 23 ust. 1 pkt 45 updof nie ma już zastosowania do maszyny szwalniczej.

Zapis w pkpir

• art. 46 ustawy z 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy - j.t. Dz.U. z 2008 r. Nr 69, poz. 415; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 81, poz. 531

• art. 21 ust. 1 pkt 121, art. 22 ust. 1, art. 23 ust. 1 pkt 45 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 182, poz. 1228

Anna Piórkowska

księgowa

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

REKLAMA

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

REKLAMA

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

REKLAMA