REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć w pkpir zwrot dotacji na rozpoczęcie działalności gospodarczej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Piórkowska

REKLAMA

Prowadzę indywidualną działalność gospodarczą. Rozliczam się w podatkowej księdze przychodów i rozchodów. W marcu br. otrzymałem dotację z urzędu pracy na rozpoczęcie działalności gospodarczej. Z dotacji tej kupiłem komputer (składnik wyposażenia) oraz maszynę szwalniczą (środek trwały). W sierpniu urząd pracy nakazał mi zwrot tej dotacji, ponieważ podjąłem w tym okresie zatrudnienie na podstawie umowy o pracę. Jak zwrot tej dotacji rozliczyć w pkpir?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Zwrot dotacji na rozpoczęcie działalności gospodarczej nie powoduje dla podatnika korekty przychodów, ponieważ dotacja jest zwolniona od podatku. Podatnik nie wykazywał jej w przychodzie. Wydatki na składniki wyposażenia stanowią nadal dla podatnika koszt uzyskania przychodów. Zwrot dotacji do urzędu pracy oznacza natomiast prawo zaliczenia do kosztów odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych sfinansowanych z dotacji. Szczegóły - w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Starosta może przyznać bezrobotnemu jednorazowo środki z Funduszu Pracy na podjęcie działalności gospodarczej, w tym - na pokrycie kosztów pomocy prawnej i doradztwa związanego z podjęciem tej działalności (art. 46 ust. 1 pkt 2 ustawy o promocji zatrudnienia). W praktyce ten rodzaj dofinansowania należy załatwiać w powiatowym urzędzie pracy (dalej PUP). Wysokość dofinansowania z urzędu pracy na podjęcie działalności gospodarczej nie może przekroczyć 6-krotności przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia. Warunkiem uzyskania tego dofinansowania jest posiadanie statusu osoby bezrobotnej i złożenie odpowiedniego wniosku do urzędu pracy. Podstawą przyznania dofinansowania jest pisemna umowa zawarta przez zainteresowanego ze starostą.

REKLAMA

Uzyskane środki można przeznaczyć m.in. na zakup maszyn, urządzeń, oprogramowania, zakup materiałów i surowców oraz na działalność promocyjną. Firma musi funkcjonować co najmniej rok, aby PUP nie zażądał zwrotu dofinansowania (art. 46 ust. 3 ustawy o promocji zatrudnienia). Obowiązek zwrotu środków nastąpi również, jeżeli otrzymujący dofinansowanie naruszył inne warunki umowy. W jednym z oświadczeń składanych do wniosku bezrobotny deklaruje, że nie podejmie zatrudnienia w okresie 12 miesięcy po dniu rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej (§ 6 ust. 3 pkt 4 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 17 kwietnia 2009 r. w sprawie dokonywania refundacji kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego oraz przyznawania bezrobotnemu środków na podjęcie działalności gospodarczej - Dz.U. Nr 62, poz. 512; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 30, poz. 156). Złamanie warunków tego oświadczenia oznacza konieczność zwrotu dotacji. Zwrot środków z odsetkami, liczonymi od dnia otrzymania dotacji, powinien nastąpić w terminie 30 dni od dnia otrzymania wezwania do zwrotu (§ 8 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia z 17 kwietnia 2009 r.).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dotacja jako przychód

Przychodem z działalności gospodarczej są dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem związanych z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych (art. 14 ust. 2 pkt 2 updof). Środki przyznane przez PUP na podjęcie działalności gospodarczej korzystają jednak ze zwolnienia od podatku dochodowego (art. 21 ust. 1 pkt 121 updof). Oznacza to, że otrzymanej dotacji na rozpoczęcie działalności gospodarczej podatnik nie musi wykazywać w przychodzie, niezależnie od celu, na którą zostanie przeznaczona.

Wydatki sfinansowane z dotacji jako koszt

Podatnik może zaliczyć do kosztów wydatki sfinansowane ze środków otrzymanych na rozpoczęcie działalności gospodarczej (do wydatków tych nie ma zastosowania przepis art. 23 ust. 1 pkt 56 updof), z wyjątkiem wydatków na zakup środków trwałych i wartości niematerialnych, które podlegają amortyzacji. Wyłączone z kosztów są odpisy amortyzacyjne od tej części wartości początkowej środków trwałych czy wartości niematerialnych i prawnych, która została podatnikowi zwrócona w jakiejkolwiek formie (art. 23 ust. 1 pkt 45 updof). W efekcie odpisy amortyzacyjne od środków trwałych czy wartości niematerialnych i prawnych sfinansowanych z dotacji przyznanej przez PUP nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Stanowisko takie potwierdzają również organy podatkowe, m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji z 8 czerwca 2009 r., nr ITPB1/415-191/09/AK:

Reasumując, wydatki na nabycie wyposażenia, sfinansowane ze środków otrzymanych z Funduszu Pracy, mogą być zaliczone bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej. Natomiast w przypadku gdy otrzymaną dotację wnioskodawca przeznaczy na zakup środków trwałych, winny one być, bez względu na źródło finansowania, ujęte w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Jednakże podkreślić należy, iż odpisy amortyzacyjne dokonywane od środków trwałych, których zakup został sfinansowany z otrzymanych środków, nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów.

Zwrot dotacji

Zwrot dotacji na rozpoczęcie działalności gospodarczej nie powoduje dla podatnika korekty przychodów, ponieważ dotacja jest zwolniona od podatku. Podatnik nie wykazywał jej wcześniej w przychodzie. Wydatki na składniki wyposażenia nadal stanowią dla podatnika koszt uzyskania przychodów. Wydatki te wykazują związek z prowadzoną działalnością gospodarczą i nie są wyłączone z kosztów na podstawie art. 23 updof. Zwrot dotacji nic nie zmienia w tym zakresie. Zwrot dotacji do PUP oznacza natomiast prawo zaliczenia do kosztów odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych sfinansowanych z dotacji. Zwrot przez podatnika dotacji oznacza bowiem, że przepis art. 23 ust. 1 pkt 45 updof nie ma już zastosowania. W miesiącu zwrotu dotacji podatnik ma prawo zaliczyć dokonywane odpisy amortyzacyjne do kosztów uzyskania przychodów. W miesiącu tym podatnik powinien zaliczyć do kosztów całość odpisów amortyzacyjnych przypadających za okres od wprowadzenia środka do ewidencji do zwrotu dotacji do PUP. Nie są natomiast kosztem dla podatnika kwoty wydatkowane na zwrot dotacji wraz z odsetkami. Wydatki na zwrot dotacji z odsetkami nie wykazują związku z przychodem podatnika (art. 22 updof).

PRZYKŁAD

Henryk Nowak otrzymał w marcu 2010 r. środki przyznane przez PUP na rozpoczęcie działalności gospodarczej. Ze środków tych kupił w marcu:

komputer - wartość 2300 zł,

maszynę szwalniczą - wartość 12 300 zł.

Komputer podatnik zaliczył do składników wyposażenia, a wydatek zaliczył bezpośrednio do kosztów. Maszynę szwalniczą (rodzaj 557 KŚT) podatnik ujął w marcu w ewidencji środków trwałych. Jako podatnik rozpoczynający działalność dokonał od niej jednorazowego odpisu amortyzacyjnego (art. 22k ust. 7 updof). Odpisu tego nie zaliczył jednak do kosztów uzyskania przychodów (art. 23 ust. 1 pkt 45 updof). 28 sierpnia br. pan Nowak zwrócił do PUP dotację na rozpoczęcie działalności gospodarczej. W sierpniu ma prawo zaliczyć do kosztów jednorazowy odpis amortyzacyjny od maszyny szwalniczej. Od momentu zwrotu dotacji art. 23 ust. 1 pkt 45 updof nie ma już zastosowania do maszyny szwalniczej.

Zapis w pkpir

• art. 46 ustawy z 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy - j.t. Dz.U. z 2008 r. Nr 69, poz. 415; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 81, poz. 531

• art. 21 ust. 1 pkt 121, art. 22 ust. 1, art. 23 ust. 1 pkt 45 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 182, poz. 1228

Anna Piórkowska

księgowa

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA