REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy można odliczyć VAT z faktury za Internet

Anna Potocka

REKLAMA

W jakim terminie można odliczyć VAT z faktury za Internet? Czy decyduje data otrzymania faktury, czy termin płatności?

Jeżeli faktura za Internet zawiera informację, jakiego okresu dotyczy, oraz określa termin płatności - odliczenia VAT podatnik może dokonać w rozliczeniu za okres (miesiąc, kwartał), w którym przypada termin płatności, albo w jednym z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

REKLAMA

 

UZASADNIENIE

 

Usługi dostępu do Internetu zaliczają się do usług telekomunikacyjnych, które polegają przede wszystkim na przekazywaniu sygnałów w sieci telekomunikacyjnej. Również według PKWiU 61.1 do usług telekomunikacyjnych zaliczamy usługi dostępu do Internetu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

Zasady odliczenia VAT z otrzymanych faktur dokumentujących nabycie towarów i usług są ściśle określone w art. 86 ustawy o VAT.

 

W myśl ogólnej zasady prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje, co do zasady, w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny. Jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w tym terminie, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych. Od tej zasady są przewidziane liczne wyjątki, do których zastosowanie mają szczególne (odmienne od zasady ogólnej) terminy odliczenia VAT. Należy do nich m.in. nabycie mediów (w tym m.in. usług telekomunikacji). Jeżeli faktura zawiera informację, jakiego okresu dotyczy (co w zasadzie zawsze ma miejsce), to z uprawnienia do odliczenia VAT usługobiorca może skorzystać nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym przypada wskazany na fakturze termin płatności - niezależnie od terminu jej otrzymania. W tym przypadku ma również prawo obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej składanej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych po okresie, w którym przypada termin płatności, jeśli nie dokona tego odliczenia za ten okres rozliczeniowy. W konsekwencji, podobnie jak według zasad ogólnych, ma trzy okresy rozliczeniowe (miesiące bądź kwartały) na odliczanie podatku naliczonego z otrzymanej faktury za Internet.

 

Ponadto dla odliczenia VAT nie jest konieczne spełnienie warunku wykonania usługi, tak jak ma to miejsce w przypadku ogólnych zasad odliczenia VAT.

 

Usługi telekomunikacji, w odróżnieniu od innych mediów, są fakturowane i rozliczane za okresy miesięczne.

 

PRZYKŁAD

Załóżmy, że podatnik otrzymał w czerwcu fakturę VAT za Internet z terminem płatności 15 lipca 2011 r. Faktura zawiera informację, że rozliczenie dotyczy świadczonej usługi telekomunikacyjnej za maj. Odliczenia VAT z tej faktury podatnik może dokonać (pod warunkiem że usługa służy działalności opodatkowanej) najwcześniej w rozliczeniu za lipiec, sierpień albo wrzesień 2011 r.

 

Powyższa zasada odliczenia VAT dotyczy faktur dokumentujących nabycie usług wymienionych w art. 19 ust. 13 pkt 1 ustawy (czyli tzw. mediów), w których podano informację, jakiego okresu rozliczeniowego dotyczą, oraz wskazano w nich termin płatności. Trzeba mieć jednak na uwadze, że przepisy nie określają szczególnego momentu odliczenia podatku naliczonego z faktury za media, jeśli faktura dokumentująca te czynności nie zawiera terminu płatności. Oznacza to, że w takiej sytuacji do odliczenia z nich VAT należy stosować ogólne zasady odliczenia, wskazane na wstępie, czyli VAT można odliczyć w rozliczeniu składanym za okres (miesiąc, kwartał) otrzymania faktury lub w jednym z dwóch następnych okresów rozliczeniowych, nie wcześniej jednak niż w miesiącu wykonania usługi. W takiej sytuacji warunkiem odliczenia jest wykonanie usługi.

 

 Podstawa prawna:

• art. 86 ust. 1, ust. 2 pkt 1a, ust. 10 pkt 3, ust. 11 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2011 r. Nr 134, poz. 780

 

Anna Potocka

ekspert w zakresie VAT

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dobrzy w teorii. Dlaczego nie potrafimy odpoczywać i jak to zmienić?

Potrzeba regeneracji wydaje się oczywista dla każdego, kto funkcjonuje w naprzemiennym cyklu, w którym wysiłek absorbujący przeważającą część naszych aktywności przeplata się z czasem wolnym. Skąd zatem trudność w świadomym uwzględnianiu potrzeby wypoczynku i planowaniu przerw w zawodowym funkcjonowaniu?

Inflacja już niestraszna firmom. Obawia się jej dwa razy mniej firm niż rok temu

W rok o połowę zmalała liczba małych i średnich firm, które boją się, że inflacja może zagrozić ich biznesom. Obecnie to zaledwie co czwarte przedsiębiorstwo. Zaskakujące są jednak branże, w których te obawy są największe. Inflacja straciła też rangę najpoważniejszej obawy.

Startup - jak uzyskać ochronę patentową, ochronę znaku towarowego i prawa autorskie?

W startupach najważniejszy jest pomysł. Jak go chronić i zabezpieczyć się przed nieuprawnionym wykorzystywaniem dzieła i pobierania wynagrodzenia za korzystanie z niego przez podmioty trzecie? Jak uzyskać ochronę patentową, ochronę znaku towarowego i prawa autorskie? Dlaczego tak ważna jest umowa o zachowaniu poufności?

Spółki: Premia za kontrolę w Polsce w latach 2019-2023 spadła do poziomu 13,6 proc.

Ostatnie lata przyniosły spadek aktywności na rynku wezwań w Polsce. Coraz częściej inwestorzy decydują się na ogłoszenie wezwania z zamiarem wycofania akcji spółki z obrotu giełdowego, gdy już uzyskają kontrolny pakiet akcji – wynika z najnowszej analizy KPMG, która objęła 133 wezwań do sprzedaży akcji spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie w latach 2019-2023.

REKLAMA

Firmy będą szukać specjalistów. Jakich?

Z raportu „Barometr Polskiego Rynku Pracy” Personnel Service wynika, że polskie firmy chcą poszukiwać specjalistów od automatyzacji i sztucznej inteligencji. 

Rachunki za prąd w firmie: kto musi płacić za energię elektryczną nawet trzy razy więcej niż cena giełdowa, jak tego uniknąć na przyszłość

Kryzys energetyczny wywołany przez agresję Rosji na Ukrainę doprowadził do gigantycznego wzrostu cen prądu. Wiele małych firm w obawie przed dalszym wzrostem cen zawarło wieloletnie umowy ze stałą ceną na rekordowym poziomie. To one najbardziej ucierpią na uwolnieniu cen energii.

Stare pytania, nowe odpowiedzi. Zmiana podejścia do pożądanych kompetencji menedżerskich

Obecnie organizacje nie są zainteresowane rozwojem konkretnych umiejętności liderskich ani pozyskiwaniem wiedzy, którą łatwo dziś zdobyć. Żyjemy w czasach, w których ciężko jest zaplanować długofalową strategię, dlatego wzrasta znaczenie umiejętności płynnego poruszania się w zmieniających się okolicznościach, tzw. strategizing.

Wyróżniaj się bo zginiesz: o sukcesie sklepu internetowego decydują nie tylko atrakcyjne towary w dobrej cenie

W sklepie internetowym, zupełnie inaczej niż w tradycyjnym sklepie, wiarygodność osiąga się lub nie już poprzez sam wygląd aplikacji zakupowej. Bez niej nie wyróżniający się z tysięcy inny e-sklep nie odniesie sukcesu nawet oferując bardzo konkurencyjne produkty.

REKLAMA

Restauracje ustępują miejsca barom szybkiej obsługi i sklepowej gastronomii, bo takie są wybory „zetek”

Na naszych oczach dzieje się prawdziwa rewolucja w gastronomii. Restauracje, ledwie się odbudowały po pandemii, przegrywają z barami szybciej obsługi i cateringiem, a teraz jeszcze poważnym graczem na rynku staje się gastronomia sklepowa. Wszystko to za sprawą najmłodszych klientów, którzy chcą żyć po amerykańsku.

Paragon fiskalny przy sprzedaży on-line: kiedy i jak powinien wystawić sprzedawca oraz dostarczyć klientowi [wszystkie przypadki]

Dla klientów kupowanie w e-sklepach jest wygodniejsze niż w placówkach stacjonarnych. Dla samych sprzedawców jednak procedura ta jest dużo bardziej skomplikowana od strony fiskalnej. Dotyczy to zwłaszcza wystawiania paragonów i obowiązków w podatku VAT.

REKLAMA