REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy można odliczyć VAT z faktury za Internet

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Potocka

REKLAMA

W jakim terminie można odliczyć VAT z faktury za Internet? Czy decyduje data otrzymania faktury, czy termin płatności?

Jeżeli faktura za Internet zawiera informację, jakiego okresu dotyczy, oraz określa termin płatności - odliczenia VAT podatnik może dokonać w rozliczeniu za okres (miesiąc, kwartał), w którym przypada termin płatności, albo w jednym z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

REKLAMA

 

UZASADNIENIE

 

Usługi dostępu do Internetu zaliczają się do usług telekomunikacyjnych, które polegają przede wszystkim na przekazywaniu sygnałów w sieci telekomunikacyjnej. Również według PKWiU 61.1 do usług telekomunikacyjnych zaliczamy usługi dostępu do Internetu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

Zasady odliczenia VAT z otrzymanych faktur dokumentujących nabycie towarów i usług są ściśle określone w art. 86 ustawy o VAT.

 

W myśl ogólnej zasady prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje, co do zasady, w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny. Jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w tym terminie, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych. Od tej zasady są przewidziane liczne wyjątki, do których zastosowanie mają szczególne (odmienne od zasady ogólnej) terminy odliczenia VAT. Należy do nich m.in. nabycie mediów (w tym m.in. usług telekomunikacji). Jeżeli faktura zawiera informację, jakiego okresu dotyczy (co w zasadzie zawsze ma miejsce), to z uprawnienia do odliczenia VAT usługobiorca może skorzystać nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym przypada wskazany na fakturze termin płatności - niezależnie od terminu jej otrzymania. W tym przypadku ma również prawo obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej składanej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych po okresie, w którym przypada termin płatności, jeśli nie dokona tego odliczenia za ten okres rozliczeniowy. W konsekwencji, podobnie jak według zasad ogólnych, ma trzy okresy rozliczeniowe (miesiące bądź kwartały) na odliczanie podatku naliczonego z otrzymanej faktury za Internet.

 

Ponadto dla odliczenia VAT nie jest konieczne spełnienie warunku wykonania usługi, tak jak ma to miejsce w przypadku ogólnych zasad odliczenia VAT.

 

Usługi telekomunikacji, w odróżnieniu od innych mediów, są fakturowane i rozliczane za okresy miesięczne.

 

PRZYKŁAD

Załóżmy, że podatnik otrzymał w czerwcu fakturę VAT za Internet z terminem płatności 15 lipca 2011 r. Faktura zawiera informację, że rozliczenie dotyczy świadczonej usługi telekomunikacyjnej za maj. Odliczenia VAT z tej faktury podatnik może dokonać (pod warunkiem że usługa służy działalności opodatkowanej) najwcześniej w rozliczeniu za lipiec, sierpień albo wrzesień 2011 r.

 

Powyższa zasada odliczenia VAT dotyczy faktur dokumentujących nabycie usług wymienionych w art. 19 ust. 13 pkt 1 ustawy (czyli tzw. mediów), w których podano informację, jakiego okresu rozliczeniowego dotyczą, oraz wskazano w nich termin płatności. Trzeba mieć jednak na uwadze, że przepisy nie określają szczególnego momentu odliczenia podatku naliczonego z faktury za media, jeśli faktura dokumentująca te czynności nie zawiera terminu płatności. Oznacza to, że w takiej sytuacji do odliczenia z nich VAT należy stosować ogólne zasady odliczenia, wskazane na wstępie, czyli VAT można odliczyć w rozliczeniu składanym za okres (miesiąc, kwartał) otrzymania faktury lub w jednym z dwóch następnych okresów rozliczeniowych, nie wcześniej jednak niż w miesiącu wykonania usługi. W takiej sytuacji warunkiem odliczenia jest wykonanie usługi.

 

 Podstawa prawna:

• art. 86 ust. 1, ust. 2 pkt 1a, ust. 10 pkt 3, ust. 11 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2011 r. Nr 134, poz. 780

 

Anna Potocka

ekspert w zakresie VAT

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Reputacja przedsiębiorcy to jedno z kluczowych aktywów firmy. Tak uważa coraz więcej właścicieli firm w Polsce

Firmy w Polsce coraz częściej traktują reputację jako kapitał, który warto chronić, nawet kosztem wyników finansowych. To po części efekt walki stereotypu przedsiębiorcy, który chce osiągać zyski za wszelką cenę. Jest on wciąż głęboko zakorzeniony w świadomości społecznej.

Sztuczna inteligencja. McKinsey: Tylko 1 proc. menedżerów określa wdrożenia AI w swoich organizacjach jako dojrzałe

Choć zastosowanie gen-AI w 2024 r. znacząco wzrosło, a 78 proc. respondentów deklarowało w ub.r. użycie co najmniej jednej funkcji biznesowej tego rozwiązania w porównaniu do 55 proc. rok wcześniej, to jedynie 1 proc. menedżerów określa wdrożenie AI w ich w organizacjach jako dojrzałe.

Obligacje korporacyjne: wciąż wysoki popyt u inwestorów

W pierwszym kwartale tego roku emitenci przeprowadzili cztery publiczne emisje obligacji korporacyjnych o wartości 286,5 mln zł. Popyt inwestorów ponownie przekroczył wartość emisji i wyniósł 747 mln zł, a średni poziom redukcji dla emisji sięgnął 44 proc.

Przedsiębiorcy na całym świecie już nie patrzą w przyszłość optymistycznie

Spada poziom optymizmu przedsiębiorców na świecie. Powodem niepewność i nieprzewidywalność w globalnym handlu i wysokie stopy procentowe, tak wynika z przeprowadzonego przez Dun & Bradstreet badania na próbie ponad 10 tys. przedsiębiorców.

REKLAMA

Wystawianie faktur przez freelancerów w 2025 r. Zasady, narzędzia, terminy, opłaty, najczęstsze błędy przy wystawianiu faktur

Praca freelancera daje dużą swobodę – pozwala samodzielnie zarządzać czasem, projektami i klientami. Z tą niezależnością wiąże się jednak także odpowiedzialność za kwestie formalne, takie jak wystawianie faktur. Kto może wystawiać faktury jako freelancer? Co powinno znaleźć się na fakturze? Jakie są najczęstsze błędy?

Susza rolnicza może w tym roku być wcześniej

Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej prognozuje, że susza rolnicza może w tym roku rozwinąć się wcześniej. W raporcie podał także, ze prognozy dotyczące opadów są optymistyczne.

Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

REKLAMA

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA