REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odliczanie podatku naliczonego przy zakupie kawy dla klientów firmy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Krywan
Tomasz Krywan
Doradca podatkowy; specjalista w zakresie prawa podatkowego. Autor wielu praktycznych odpowiedzi na pytania z zakresu prawa podatkowego i licznych publikacji na ten temat.

REKLAMA

Przy zakupie kawy i ciastek dla klientów firmy do końca marca 2011 r. nie odliczaliśmy podatku naliczonego z faktur dokumentujących ich zakupy. Czy od kwietnia 2011 r. od zakupów tych możemy odliczać VAT, tj. przysługuje nam prawo do odliczania podatku naliczonego? Czy w związku z tym mamy obowiązek wystawiać faktury wewnętrzne z podatkiem należnym?

 

REKLAMA

REKLAMA

Przysługuje Państwu prawo do odliczania podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakupy kawy czy ciastek dla klientów. Nie mają Państwo obowiązku wystawiania w związku z tym faktur wewnętrznych z podatkiem należnym.

uzasadnienie

Prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikom w zakresie, w jakim wykonywane przez nich czynności są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych (art. 86 ust. 1 ustawy o VAT). Związek między zakupami dokonywanymi przez podatników a czynnościami opodatkowanymi nie musi być bezpośredni - również zakupy pośrednio wykorzystywane przez podatników do wykonywania czynności opodatkowanych pozwalają na odliczanie VAT naliczonego (przykładowo: wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z 17 września 2010 r., sygn. akt I SA/Kr 1087/10).

REKLAMA

Odliczenie VAT naliczonego od zakupów związanych z reprezentacją

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na odliczanie podatku naliczonego pozwalają, między innymi, zakupy towarów i usług związane z szeroko pojętą reprezentacją, jeżeli działania reprezentacyjne dotyczą działalności opodatkowanej podatnika.

Odnosi się to między innymi do nabywania artykułów spożywczych (np. ciastek czy kawy), których konsumpcję podatnicy umożliwiają swoim klientom. W zakresie, w jakim zakupy takie dotyczą działalności opodatkowanej podatników (tj. w zakresie, w jakim służą „reprezentowaniu” ich działalności opodatkowanej), pozwalają na odliczanie podatku naliczonego.

Nie ma przy tym znaczenia, czy w związku z konsumpcją takich artykułów spożywczych dojdzie do wystąpienia opodatkowanych czynności nieodpłatnych. Prawo do odliczenia podatku naliczonego przy dokonywaniu zakupów, o których mowa, przysługuje ze względu na pośrednie wykorzystanie nabytych artykułów spożywczych w działalności opodatkowanej, nie zaś ze względu na bezpośrednie wykorzystanie do konkretnych czynności nieodpłatnych.

Podsumowując:

Zgodnie z obowiązującymi przepisami VAT przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabywaniu kawy czy ciastek dla klientów firmy. Co istotne, nowelizacja ustawy o VAT, która weszła w życie 1 kwietnia 2011 r., nic w tej kwestii nie zmieniła - uprawnienie takie przysługiwało Państwu również na podstawie przepisów obowiązujących do końca marca 2011 r. (błędem było rezygnowanie przez Państwa z odliczania podatku naliczonego od tych zakupów).

Opodatkowanie czynności nieodpłatnych

W sytuacjach określonych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy o VAT nieodpłatne czynności podlegają opodatkowaniu VAT. Nie jest jasne, jakie konkretnie czynności nieodpłatne są wykonywane w przypadkach, gdy podatnicy proponują klientom możliwość spożycia drobnych artykułów spożywczych (np. ciastek) czy napicia się napojów (np. kawy). Należy przyjąć, że w takich przypadkach dochodzi albo do przekazywania klientom towarów, albo do świadczenia na ich rzecz usług. Ta druga sytuacja ma miejsce np. w przypadku przyrządzania i podawania kawy czy herbaty na życzenie klientów. W omawianej sytuacji nie dochodzi natomiast do „zużywania towarów przez podatników” (art. 7 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT), gdyż towary (np. artykuły spożywcze) są:

• zużywane przez klientów po przekazaniu im tych towarów (dotyczy to również sytuacji, gdy napoje, artykuły spożywcze czy posiłki są klientom udostępniane do zużycia; wówczas momentem przekazania jest moment pobrania przez pracownika), albo

zużycie stanowi element nieodpłatnie świadczonej usługi podania napoju.

Ani jednak przekazanie artykułów spożywczych klientom, ani nieodpłatne świadczenie na ich rzecz usług podania napojów nie podlega opodatkowaniu VAT. Nie wiąże się zatem z obowiązkiem wystawienia faktury wewnętrznej z podatkiem należnym.

W przypadku nieodpłatnego przekazania artykułów spożywczych klientom wyłączenie z opodatkowania VAT wynika z art. 7 ust. 3 ustawy o VAT. Przepis ten wyłącza z opodatkowania VAT przekazanie towarów, które są tzw. prezentami o małej wartości. Prezentami takimi są, między innymi, wszelkie towary, których jednostkowa cena nabycia (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia - jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 10 zł (art. 7 ust. 4 ustawy o VAT). Jednostkowa cena nabycia przekazywanych klientom artykułów spożywczych (np. ciastek) w zasadzie nigdy nie przekracza tej kwoty (zakładam, że dotyczy to również omawianego przypadku), a w konsekwencji ich przekazywanie nie podlega opodatkowaniu VAT.

Z kolei nieodpłatne świadczenie usług podawania napojów klientom nie podlega opodatkowaniu VAT, gdyż nie spełnia warunków opodatkowania wymienionych w art. 8 ust. 2 ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem opodatkowaniu VAT podlegają bowiem:

• nieodpłatne usługi świadczone na cele osobiste osób wymienionych w art. 8 ust. 2 ustawy o VAT (tj. m.in. na cele osobiste podatnika i jego pracowników), jak również

• usługi nieodpłatne, które nie są związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa podatnika.

W konsekwencji do nieodpłatnego świadczenia takich usług nie ma zastosowania art. 8 ust. 2 ustawy o VAT. Przy czym brak opodatkowania powyższych czynności nie wpływa w żaden sposób na możliwość odliczania VAT naliczonego przy nabywaniu artykułów spożywczych. Istotny jest bowiem pośredni związek tych zakupów z działalnością opodatkowaną, nie zaś bezpośredni związek między tymi zakupami a czynnościami nieodpłatnymi niepodlegającymi opodatkowaniu. W przypadku przekazywania artykułów spożywczych klientom istnienie prawa do odliczenia wynika zresztą wprost z art. 86 ust. 8 pkt 2 ustawy o VAT.

Na podstawie przepisów obowiązujących do końca marca 2010 r. dość powszechna była praktyka polegająca na traktowaniu przekazywania towarów klientom do spożycia jako zużycia tych towarów. Również przyjęcie takiego stanowiska oznacza brak opodatkowania VAT (oraz brak obowiązku wystawienia faktury wewnętrznej z podatkiem należnym). Opodatkowaniu VAT podlega bowiem wyłącznie zużycie towarów na cele osobiste osób wymienionych w art. 7 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT. Jednocześnie także w tym przypadku brak opodatkowania zużycia towarów nie wpływa na możliwość odliczania podatku naliczonego przy nabywaniu artykułów spożywczych.

Podstawa prawna:

• art. 7 ust. 2-7, art. 8 ust. 2 i art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2011 r. Nr 106, poz. 622

Tomasz Krywan

doradca podatkowy

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA