REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odliczanie podatku naliczonego przy zakupie kawy dla klientów firmy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Krywan
Tomasz Krywan
Doradca podatkowy; specjalista w zakresie prawa podatkowego. Autor wielu praktycznych odpowiedzi na pytania z zakresu prawa podatkowego i licznych publikacji na ten temat.

REKLAMA

Przy zakupie kawy i ciastek dla klientów firmy do końca marca 2011 r. nie odliczaliśmy podatku naliczonego z faktur dokumentujących ich zakupy. Czy od kwietnia 2011 r. od zakupów tych możemy odliczać VAT, tj. przysługuje nam prawo do odliczania podatku naliczonego? Czy w związku z tym mamy obowiązek wystawiać faktury wewnętrzne z podatkiem należnym?

 

REKLAMA

Przysługuje Państwu prawo do odliczania podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakupy kawy czy ciastek dla klientów. Nie mają Państwo obowiązku wystawiania w związku z tym faktur wewnętrznych z podatkiem należnym.

uzasadnienie

Prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikom w zakresie, w jakim wykonywane przez nich czynności są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych (art. 86 ust. 1 ustawy o VAT). Związek między zakupami dokonywanymi przez podatników a czynnościami opodatkowanymi nie musi być bezpośredni - również zakupy pośrednio wykorzystywane przez podatników do wykonywania czynności opodatkowanych pozwalają na odliczanie VAT naliczonego (przykładowo: wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z 17 września 2010 r., sygn. akt I SA/Kr 1087/10).

Odliczenie VAT naliczonego od zakupów związanych z reprezentacją

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na odliczanie podatku naliczonego pozwalają, między innymi, zakupy towarów i usług związane z szeroko pojętą reprezentacją, jeżeli działania reprezentacyjne dotyczą działalności opodatkowanej podatnika.

REKLAMA

Odnosi się to między innymi do nabywania artykułów spożywczych (np. ciastek czy kawy), których konsumpcję podatnicy umożliwiają swoim klientom. W zakresie, w jakim zakupy takie dotyczą działalności opodatkowanej podatników (tj. w zakresie, w jakim służą „reprezentowaniu” ich działalności opodatkowanej), pozwalają na odliczanie podatku naliczonego.

Nie ma przy tym znaczenia, czy w związku z konsumpcją takich artykułów spożywczych dojdzie do wystąpienia opodatkowanych czynności nieodpłatnych. Prawo do odliczenia podatku naliczonego przy dokonywaniu zakupów, o których mowa, przysługuje ze względu na pośrednie wykorzystanie nabytych artykułów spożywczych w działalności opodatkowanej, nie zaś ze względu na bezpośrednie wykorzystanie do konkretnych czynności nieodpłatnych.

Podsumowując:

Zgodnie z obowiązującymi przepisami VAT przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabywaniu kawy czy ciastek dla klientów firmy. Co istotne, nowelizacja ustawy o VAT, która weszła w życie 1 kwietnia 2011 r., nic w tej kwestii nie zmieniła - uprawnienie takie przysługiwało Państwu również na podstawie przepisów obowiązujących do końca marca 2011 r. (błędem było rezygnowanie przez Państwa z odliczania podatku naliczonego od tych zakupów).

Opodatkowanie czynności nieodpłatnych

REKLAMA

W sytuacjach określonych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy o VAT nieodpłatne czynności podlegają opodatkowaniu VAT. Nie jest jasne, jakie konkretnie czynności nieodpłatne są wykonywane w przypadkach, gdy podatnicy proponują klientom możliwość spożycia drobnych artykułów spożywczych (np. ciastek) czy napicia się napojów (np. kawy). Należy przyjąć, że w takich przypadkach dochodzi albo do przekazywania klientom towarów, albo do świadczenia na ich rzecz usług. Ta druga sytuacja ma miejsce np. w przypadku przyrządzania i podawania kawy czy herbaty na życzenie klientów. W omawianej sytuacji nie dochodzi natomiast do „zużywania towarów przez podatników” (art. 7 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT), gdyż towary (np. artykuły spożywcze) są:

• zużywane przez klientów po przekazaniu im tych towarów (dotyczy to również sytuacji, gdy napoje, artykuły spożywcze czy posiłki są klientom udostępniane do zużycia; wówczas momentem przekazania jest moment pobrania przez pracownika), albo

zużycie stanowi element nieodpłatnie świadczonej usługi podania napoju.

Ani jednak przekazanie artykułów spożywczych klientom, ani nieodpłatne świadczenie na ich rzecz usług podania napojów nie podlega opodatkowaniu VAT. Nie wiąże się zatem z obowiązkiem wystawienia faktury wewnętrznej z podatkiem należnym.

W przypadku nieodpłatnego przekazania artykułów spożywczych klientom wyłączenie z opodatkowania VAT wynika z art. 7 ust. 3 ustawy o VAT. Przepis ten wyłącza z opodatkowania VAT przekazanie towarów, które są tzw. prezentami o małej wartości. Prezentami takimi są, między innymi, wszelkie towary, których jednostkowa cena nabycia (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia - jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 10 zł (art. 7 ust. 4 ustawy o VAT). Jednostkowa cena nabycia przekazywanych klientom artykułów spożywczych (np. ciastek) w zasadzie nigdy nie przekracza tej kwoty (zakładam, że dotyczy to również omawianego przypadku), a w konsekwencji ich przekazywanie nie podlega opodatkowaniu VAT.

Z kolei nieodpłatne świadczenie usług podawania napojów klientom nie podlega opodatkowaniu VAT, gdyż nie spełnia warunków opodatkowania wymienionych w art. 8 ust. 2 ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem opodatkowaniu VAT podlegają bowiem:

• nieodpłatne usługi świadczone na cele osobiste osób wymienionych w art. 8 ust. 2 ustawy o VAT (tj. m.in. na cele osobiste podatnika i jego pracowników), jak również

• usługi nieodpłatne, które nie są związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa podatnika.

W konsekwencji do nieodpłatnego świadczenia takich usług nie ma zastosowania art. 8 ust. 2 ustawy o VAT. Przy czym brak opodatkowania powyższych czynności nie wpływa w żaden sposób na możliwość odliczania VAT naliczonego przy nabywaniu artykułów spożywczych. Istotny jest bowiem pośredni związek tych zakupów z działalnością opodatkowaną, nie zaś bezpośredni związek między tymi zakupami a czynnościami nieodpłatnymi niepodlegającymi opodatkowaniu. W przypadku przekazywania artykułów spożywczych klientom istnienie prawa do odliczenia wynika zresztą wprost z art. 86 ust. 8 pkt 2 ustawy o VAT.

Na podstawie przepisów obowiązujących do końca marca 2010 r. dość powszechna była praktyka polegająca na traktowaniu przekazywania towarów klientom do spożycia jako zużycia tych towarów. Również przyjęcie takiego stanowiska oznacza brak opodatkowania VAT (oraz brak obowiązku wystawienia faktury wewnętrznej z podatkiem należnym). Opodatkowaniu VAT podlega bowiem wyłącznie zużycie towarów na cele osobiste osób wymienionych w art. 7 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT. Jednocześnie także w tym przypadku brak opodatkowania zużycia towarów nie wpływa na możliwość odliczania podatku naliczonego przy nabywaniu artykułów spożywczych.

Podstawa prawna:

• art. 7 ust. 2-7, art. 8 ust. 2 i art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2011 r. Nr 106, poz. 622

Tomasz Krywan

doradca podatkowy

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

REKLAMA

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

REKLAMA

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

REKLAMA