REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odliczanie VAT z faktury przesłanej w formie pliku PDF

Ewa Konarska

REKLAMA

Nasza spółka rozważa możliwość wyrażenia zgody na otrzymywanie faktur w formie elektronicznej. Czy otrzymywane drogą mailową faktury w formie zwykłego, niezabezpieczonego niczym pliku PDF dają prawo do odliczenia podatku naliczonego?

 

REKLAMA

Tak, faktury w formie zwykłego pliku PDF dają prawo do odliczenia podatku naliczonego, przy zachowaniu określonych warunków.

UZASADNIENIE

REKLAMA

Zgodnie z §3 pkt 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2010 roku w sprawie przesyłania faktur w formie elektronicznej, zasad ich przechowywania oraz trybu udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej, faktury mogą być przesyłane w formie elektronicznej w dowolnym formacie elektronicznym, pod warunkiem uprzedniej akceptacji tego sposobu przesyłania faktur przez odbiorcę faktury, wyrażonej w formie pisemnej lub w formie elektronicznej. Pierwszym warunkiem prawidłowości otrzymywania faktur drogą mailową jest zatem uprzednie wyrażenie przez Państwa akceptacji tego sposobu przesyłania faktur, dokonane w odpowiedniej formie.

Kolejne warunki zawarte zostały w §4 cytowanego rozporządzenia. Zgodnie z powyższym przepisem, faktury mogą być przesyłane w formie elektronicznej pod warunkiem zapewnienia autentyczności pochodzenia i integralności treści faktury. Zgodnie z §2 ust. 2 autentyczność pochodzenia i integralność treści faktury są zachowane, w szczególności, w przypadku wykorzystania bezpiecznego podpisu elektronicznego lub elektronicznej wymiany danych (EDI), należy jednak zauważyć, że są to tylko przykładowe metody, a użycie przez Ministra Finansów zwrotu „w szczególności”, sprawia, że katalog metod zapewnienia autentyczności pochodzenia i integralności treści faktur staje się katalogiem otwartym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Zgodnie z §2 ust.1 pkt 1 rozporządzenia, przez autentyczność pochodzenia faktury rozumie się pewność co do tożsamości dokonującego dostawy towarów lub usługodawcy albo wystawcy faktury. W praktyce najprościej jest zapewnić spełnienie tego warunku poprzez ustalenie z dostawcą adresu mailowego, z którego mogą być wysyłane faktury, najlepiej w momencie udzielania akceptacji, i przyjmowanie dokumentów tylko z tego źródła.

Najwięcej problemów w praktyce dostarcza spełnienie warunku zapewnienia integralności treści faktury. Zgodnie z §2 ust.1 pkt 2 rozporządzenia, przez integralność treści faktury rozumie się to, że w fakturze nie zmieniono danych, które powinna zawierać faktura. Od momentu wejścia w życie rozporządzenia, czyli od 1 stycznia tego roku do dzisiaj trwa dyskusja, czy przesyłanie faktur w formie niezabezpieczonego pliku PDF jest wystarczające dla zapewnienia integralności treści faktury, istnieją już jednak indywidualne interpretacje potwierdzające prawidłowość stosowania takiej metody.

W indywidualnej interpretacji numer IPPP3/443-468/11-2/JF z 12 maja 2011 roku Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie przychylił się do stanowiska podatnika, zgodnie z którym faktury elektroniczne przesyłane w formacie PDF spełniają obowiązek dokumentacyjny określony w art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług i stanowią podstawę do odliczenia podatku naliczonego.

 

W interpretacji tej działającego z upoważnienia Ministra Finansów Dyrektora Izby Skarbowej przekonała argumentacja wnioskodawcy, zgodnie z którą faktury wystawione w formacie PDF i przesyłane pocztą elektroniczną spełniają wymogi określone w Rozporządzeniu, ponieważ w takim samym stopniu jak faktury papierowe, pozwalają zidentyfikować pochodzenie faktury oraz uniemożliwiają zmianę danych, które powinna zawierać faktura. Wprawdzie faktem jest, że przy wykorzystaniu specjalistycznej wiedzy możliwe jest „podszywanie się” pod nadawcę wiadomości i takie zredagowanie jej treści aby sprawiała ona wrażenie pochodzącej od nadawcy. Istnieją również programy służące do obróbki graficznej dające możliwość zmiany zawartości faktury, Należy jednak mieć na uwadze, że jest to działanie przestępcze, a podobnej operacji sfałszowania dokumentu można dokonać w stosunku do faktury papierowej.

W tym miejscu należy jednak zwrócić uwagę na fakt, że faktury, o których mowa w cytowanej interpretacji, miały być wysyłane z komputera chronionego loginem i hasłem oraz obsługiwanego przez uprawnionego pracownika, który może opuścić swoje stanowisko pracy po uprzednim wylogowaniu się i wygaszeniu ekranu. Te środki bezpieczeństwa mają z pewnością wpływ na potwierdzenie przez organ podatkowy poprawności stosowanej metody.

W interpretacji IPTPP2/443-1/11-4/BM z 20 maja 2011 roku Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi zwrócił uwagę na jeszcze jeden element zapewniający integralność treści faktury wysyłanej w formacie PDF: „Stwierdzenie spełnienia warunku integralności treści faktury jest możliwe przez odniesienie treści faktury do obiektywnych warunków związanych z transakcją, którą faktura dokumentuje, jak chociażby zgodność z zamówieniem, z ilością otrzymanego towaru.” To stanowisko znajduje potwierdzenie w znowelizowanym art.233 ust.1 dyrektywy Rady 2006/112/UE, który stanowi o tym, że: „Każdy podatnik określa sposób zapewnienia autentyczności pochodzenia, integralności treści i czytelności faktury. Można to zapewnić za pomocą dowolnych kontroli biznesowych, które ustalają wiarygodną ścieżkę audytu między fakturą a dostawą towarów lub świadczeniem usług.”

Biorąc pod uwagę wszystkie powyższe argumenty można stwierdzić, że wysyłanie faktury w formie zwykłego pliku PDF jest wystarczające, przy zachowaniu środków bezpieczeństwa dotyczących przesyłu i pod warunkiem, że faktura znajduje potwierdzenie w innych dokumentach biznesowych. Tak otrzymana faktura daje prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Ewa Konarska

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Serwis Finansowo-Księgowy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Black Friday, Cyber Monday. Cyberprzestępcy już na to czekają. Jak firmy mogą się zabezpieczyć?

Black Friday, Cyber Monday. Cyberprzestępcy już na to czekają. Jak firmy mogą się zabezpieczyć przed zagrożeniami? Przedświąteczny sezon zakupowy może stwarzać zagrożenia nie tylko dla klientów ale także dla sklepów.

Wiarygodność ekonomiczna państwa. Problem dla Polski i Węgier

Polska i Węgry mają wyzwania związane z wiarygodnością ekonomiczną – tak wynika z tegorocznego Indeksu Wiarygodności Ekonomicznej. Dotyczy to w szczególności obszarów praworządności, finansów publicznych i stabilności pieniądza.

Obowiązek integracji kas rejestrujących z terminalami odroczony do 31 marca 2025 r.

Obowiązek integracji kas rejestrujących z terminalami odroczony do 31 marca 2025 r. Zapisy zawarto w ustawie o opodatkowaniu wyrównawczym. W rządzie trwają prace nad całkowitą likwidację tego obowiązku.

Uwaga! Cyberprzestępcy nie odpuszczają. Coraz więcej wyłudzeń w branży transportowej – ofiara płaci dwa razy

Fałszywe e-maile coraz częściej są stosowane do wyłudzania środków z firm. Zastosowanie tej metody w transporcie bywa szczególnie skuteczne ze względu na wysoką częstotliwość transakcji oraz międzynarodowy charakter współpracy, co często utrudnia wykrycie oszustwa. Jak się bronić przed wyłudzeniami?

REKLAMA

KAS i CBŚP zatrzymały 19 osób wystawiających tzw. puste faktury. Postawiono 29 zarzutów

KAS i CBŚP zatrzymały 19 osób wystawiających tzw. puste faktury. Postawiono 29 zarzutów. Sprawę prowadzi Kujawsko-Pomorski Urząd Celno-Skarbowy w Toruniu i CBŚP, pod nadzorem Zachodniopomorskiego Wydziału Zamiejscowego Departamentu ds. Przestępczości Zorganizowanej i Korupcji Prokuratury Krajowej w Szczecinie.

Co konkretnie możemy zrobić, by zadbać o zdrowie psychiczne i fizyczne pracowników? [Pobierz BEZPŁATNEGO E-BOOKA]

Pobierz bezpłatnego e-booka. Dbanie o dobrostan pracowników powinno stanowić priorytet dla zarządów i działów HR, zwłaszcza w kontekście współczesnych wyzwań, przed którymi staje zarówno biznes, jak i społeczeństwo. W obliczu prezydencji Polski w Unii Europejskiej, gdzie jednym z priorytetów staje się profilaktyka zdrowotna, warto podkreślić, jak fundamentalne znaczenie ma ona nie tylko dla jednostek, ale i dla całych organizacji.

Efektywność energetyczna budynków. Nowe przepisy to dodatkowe obowiązki dla biznesu

Analizy rozwiązań w zakresie efektywności energetycznej dla wszystkich dużych inwestycji oraz certyfikowane systemy zarządzania energią dla firm energochłonnych. Takie rozwiązania przewidują założenia projektu zmiany ustawy o efektywności energetycznej.

ZUS otrzymał ponad 525,4 tys. wniosków o wakacje składkowe. Wnioski można składać do 30 listopada 2024 r.

ZUS otrzymał ponad 525,4 tys. wniosków o wakacje składkowe. Wnioski o wakacje składkowe można składać wyłącznie drogą elektroniczną do 30 listopada 2024 r. Czym są wakacje składkowe?

REKLAMA

Rynek usług kurierskich w Polsce 2024: ostatni okres przyniósł dynamiczne zmiany w obsłudze przesyłek: jak korzystają na nich klienci

Polski rynek usług kurierskich, określany fachowo: KEP (Kurier, Express, Paczka) w ostatnich latach przeszedł intensywne zmiany. Są one odpowiedzią na szybki rozwój e-commerce, zmieniające się oczekiwania konsumentów i postępującą cyfryzację usług logistycznych.

Tylko motocykliści odkładają zakup opon na wiosnę, branża notuje więc spektakularną dynamikę sprzedaży w tym kwartale i w całym 2024 roku

Branża oponiarska w Polsce, ale i w całej Europie 2024 rok z pewnością odnotuje jako bardzo udany. W ciągu ostatnich dwunastu miesięcy popyt na opony niemal we wszystkich segmentach rośnie dynamicznie, a klienci finalizują także decyzje zakupowe odkładane na przyszłość  powodu przejściowych problemów finansowych.

REKLAMA