REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

E-faktura w pigułce

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Sadowska Agnieszka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Faktura elektroniczna miała być w zamyśle ustawodawców ułatwieniem obrotu dokumentów w działalności gospodarczej. Stała się niestety źródłem sporów pomiędzy organami podatkowymi i kontrolnymi a podatnikami.

Dyskusja jest szczególnie gorąca w przypadku przesyłania faktury pomiędzy kontrahentami w formie pliku będącego załącznikiem do wiadomości przesłanej przez internet. Najwięcej obaw ze strony urzędów dotyczy:

REKLAMA

REKLAMA

• dokonywania zmian w tak przesłanym dokumencie przez osoby nieuprawnione,

• podszywania się przez osoby trzecie pod wystawcę (tworzenie fikcyjnych dokumentów)

• trudności w ustaleniu daty otrzymania faktury przez odbiorcę, co jest istotne dla potrzeb rozliczenia VAT.

REKLAMA

Dlatego faktura wysłana pocztą zwykłą nie budzi podejrzeń urzędów, a ta sama faktura wysłana pocztą elektroniczną - tak.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jakie wymogi powinna spełniać faktura elektroniczna, by zaakceptował ją każdy urząd?

Są to wszystkie wymogi, jakie powinna spełniać faktura jako dokument księgowy, w rozumieniu ustawy o rachunkowości oraz ustawy o podatku od towarów i usług (VAT). Niestety, musi być dodatkowo zabezpieczona podpisem elektronicznym, weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu. Jeśli chcemy uprościć wymianę dokumentów z odbiorcą, możemy skorzystać z tzw. wymiany danych elektronicznych (EDI), zgodnie z umową w sprawie europejskiego modelu wymiany danych elektronicznych, jeżeli zawarta umowa dotycząca tej wymiany przewiduje stosowanie procedur gwarantujących autentyczność pochodzenia faktury i integralność danych.

Wystawienie faktury elektronicznej

Zanim wystawimy komukolwiek e-fakturę, musimy uzyskać zgodę naszego odbiorcy na taki obrót dokumentów. Odbiorca udziela zgody na piśmie lub drogą elektroniczną. W przypadku korzystania z internetu, akceptacja klienta musi być potwierdzona podpisem elektronicznym. E-faktury można wystawiać od następnego dnia po otrzymaniu zgody odbiorcy. Istnieją już na rynku programy pozwalające na wystawianie, automatyczne księgowanie i archiwizację faktur elektronicznych.

Kiedy wybrać podpis elektroniczny, a kiedy EDI?

Jeśli nie mamy stałej grupy odbiorców, warto zastosować podpis elektroniczny, bowiem trudno od jednorazowych klientów wymagać dostosowania ich systemu do naszego. Jeśli zaś współpracujemy ze stałą grupą, można skorzystać z wymiany danych elektronicznych (EDI). Metoda ta polega na wymianie danych fakturowych między systemami komputerowymi wystawcy i odbiorcy. Dane są przesyłane w ustrukturyzowanym formacie. Wymaga to zestawienia specjalnych narzędzi u wystawcy i odbiorcy. Takie wymogi nie są ani konieczne, ani nawet potrzebne w przypadku zastosowania podpisu elektronicznego. Wtedy odbiorca weryfikuje autentyczność dokumentu otwierając certyfikat e-podpisu.

Ponieważ, zgodnie z przepisami dotyczącymi wystawiania i archiwizacji e-faktur, ich treść musi być identyczna u wystawcy i odbiorcy (integralność danych), nie znajdziemy na nich rozróżnienia oryginał/kopia. To sytuacja, w której mamy pozornie „dwa oryginały”. Tak naprawdę to jeden i ten sam dokument, zgodny z zapisami ustawy.

Podpisywanie faktury elektronicznej

Jak wiadomo, na fakturze wystawionej w formie papierowej nie jest wymagany podpis wystawcy. W przypadku faktury elektronicznej mamy sytuację, w której w zależności od przyjętego sposobu obrotu tymi dokumentami, podpisujemy lub nie. I tak: jeśli wybraliśmy z naszym odbiorcą wymianę danych elektronicznych (transfer z komputera do komputera, odpowiednio zestawione systemy), to taka faktura nie wymaga podpisu. Jeśli zaś wykupiliśmy certyfikat i korzystamy z bezpiecznego podpisu elektronicznego, to właśnie nim „podpisujemy” fakturę. Proszę pamiętać, że jest to wirtualny podpis i nie ma nic wspólnego z dawnym sposobem podpisywania faktur, znanym bardziej doświadczonym pracownikom z czasów, gdy wprowadzano w Polsce podatek od towarów i usług.

Akceptację odbiorcy, wyrażoną jego podpisem, ustawodawcy znieśli już dość dawno temu. W przypadku formy elektronicznej nie ma nawet takiej możliwości.

Jak wystawić duplikat lub fakturę korygującą do e-faktury

Ustawodawca przyjął zasadę, że faktury korygujące i duplikaty do faktur wystawionych i przesyłanych w formie elektronicznej wystawia się i przesyła w tej samej formie.

Gdyby się jednak zdarzyło, że nie mamy takiej możliwości (np. odbiorca cofnął akceptację otrzymywania e-faktur lub wystąpiła awaria naszego systemu) ustawodawca dopuszcza możliwość wystawienia dokumentu w formie papierowej. Musimy jednak umieścić adnotację, że dotyczy on faktury elektronicznej.

W przypadku najgorszym, w którym system fakturowania nie przewiduje wystawiania korekt i duplikatów, możemy być narażeni na spór z urzędem. Spotkałam się już z interpretacjami urzędów skarbowych, w których wskazywano na dopuszczalne incydentalne korzystanie z „mieszanej” formy wystawiania duplikatów i korekt. Tak oczywiście być może, ale nie musi.

Czy i kiedy drukować e-fakturę

Fakturą elektroniczną, w rozumieniu ustawy, jest zapis w formie, w jakiej został przesłany od wystawcy do odbiorcy. Istnieją jednak sytuacje, w których konieczne jest wydrukowanie takiego dokumentu. W przypadku, gdy nasz system księgowy nie obsługuje e-faktur, musimy ją wydrukować by móc przenieść z niej dane do systemu FK. Gdy mamy już w ręku „papier”, postępujemy z nim analogicznie jak ze zwykłą fakturą papierową. Nie zapominajmy jednak, że naszym oryginałem (czyli dokumentem stanowiącym np. podstawę obniżenia VAT) jest elektroniczny zapis w systemie, w którym otrzymaliśmy fakturę od wystawcy. Podobnie postępuje wystawca.

Niektóre zaawansowane systemy księgowe pobierają dane bezpośrednio z systemu, w którym przesyłane są e-faktury. Wtedy w zależności od przyjętych w firmie procedur możemy takie faktury drukować lub nie.

Zamysłem ustawodawcy unijnego było między innymi oszczędzenie ton papieru zużywanych do wystawiania faktur. Oprócz oszczędności dla prowadzących działalność gospodarczą, mieliśmy także oszczędzić lasy.

Postępowanie z e-fakturą

Archiwizacja

E-faktury powinny być przechowywane przez ich wystawcę oraz odbiorcę w formacie, w którym zostały przesłane, w sposób gwarantujący autentyczność ich pochodzenia i integralność treści, jak również czytelność przez cały okres ich przechowywania. E-faktury przechowuje się tak długo jak papierowe, czyli pięć lat, licząc od końca roku, w którym dokonano rozliczenia podatku za rok, w którym zostały wystawione dokumenty. Oznacza to, że w 2010 roku ulegają przedawnieniu zobowiązania roku 2004 (rozliczenie i zapłata podatku w 2005 = lata przedawnienia 2006, 2007, 2008, 2009, 2010).

Kontrola organów podatkowych

Podatnik ma obowiązek umożliwić organom podatkowym oraz organom kontroli skarbowej:

• natychmiastowy (bez zwłoki),

• pełny (bez wyjątków),

• ciągły (bez przerw),

dostęp drogą elektroniczną do faktur,

Na żądanie organów kontrolnych podatnik ma obowiązek umożliwić:

• udokumentowany pobór, czytelność i wykorzystanie e-faktur przez te organy (czyli np. udostępnić komputer, łącze do internetu, oprogramowanie niezbędne do obsługi e-faktur),

• udostępnienie tym organom danych dotyczących autentyczności pochodzenia i integralności treści każdej faktury przesłanej w formie elektronicznej (np. informacje dot. certyfikatów).

Dla kontroli podatnik powinien przedłożyć:

• oświadczenia o akceptacji odbiorcy faktury na otrzymywanie faktur drogą elektroniczną,

• dowody dopełnienia obowiązków informacyjno-zgłoszeniowych wobec naczelnika urzędu skarbowego oraz naczelnika urzędu celnego,

• dowody na istnienie przeszkód formalnych lub technicznych w skorygowaniu e-faktury drogą elektroniczną w sytuacji, gdy do e-faktury wystawiono „papierową” korektę lub duplikat,

• dokumentację dotyczącą bezpiecznego podpisu elektronicznego lub wymiany danych elektronicznych EDI, dotyczącą podatnika i jego kontrahenta.

A więc:

• Dokumenty wystawione w formie papierowej archiwizujemy jak dotychczas. Niedozwolona jest, dla potrzeb wykonania przepisów ustaw podatkowych, archiwizacja elektroniczna. Ale jeśli dodatkowo procedury firmowe przewidują archiwizację elektroniczną, to oczywiście postępujemy zgodnie z nimi. Pamiętajmy jednak, że to kopia zapasowa. Oryginalne archiwum jest papierowe.

• Dokumenty wystawione w formie elektronicznej archiwizujemy w tej formie. W tym przypadku niedozwolona jest archiwizacja papierowa (tracą autentyczność pochodzenie i integralność treści). Analogicznie jak w przypadku faktur papierowych, możemy stworzyć archiwum papierowe - będzie ono jednak kopią zapasową wykorzystywaną do innych działań firmy.

Coraz częściej pojawiają się wyroki Naczelnego Sądu Administracyjnego zrównujące w prawie faktury przesłane pocztą zwykłą i pocztą elektroniczną (pliki .txt lub .pdf wysłane jako załącznik do wiadomości e-mail). Ci podatnicy, którzy mają prawomocny wyrok, są już „chronieni”. Pozostałym Ministerstwo Finansów wskazuje pocztę zwykłą (ew. osobiste dostarczenie czy kuriera) lub fakturę elektroniczną w rozumieniu przepisów ustawy z 2005 roku.

Komisja Europejska zauważyła luki w dyrektywach dotyczących faktur elektronicznych, które spowodowały, że kraje członkowskie stworzyły bardzo różne przepisy, nierzadko utrudniające obrót wewnątrzwspólnotowy. Obecnie są prowadzone prace nad ułatwieniem obrotu dokumentami sprzedaży. Kraje członkowskie otrzymały zalecenia mające zrównać różne formy wystawiania i przesyłania faktur do końca 2012 roku. Należy mieć nadzieję, że od 2013 roku faktura wysłana przez e-mail będzie równoprawna z fakturą papierową.

Ci przedsiębiorcy, którzy już teraz przesyłają w ten sposób faktury, a nie mają wyroku NSA, mogą być narażeni na odmienne stanowisko organów kontrolnych.

Agnieszka Sadowska

arkconsulting.com.pl,

szkoleniadlasekretarek.pl

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Sekretariat

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA

Debata: Motywacja i pozytywne myślenie

Po co nam kolejna debata na temat motywacji i pozytywnego myślenia? Żeby teorię zastąpić wreszcie procedurą! Debatę poprowadzi Paweł Dudziak.

Firmy płacą ukryty abonament za cyberataki. Raport: większość ofiar wciąż wierzy w skuteczność swoich zabezpieczeń

Nowe badanie Enterprise Strategy Group ujawnia niepokojącą rozbieżność: choć 62 proc. firm padło w ostatnim roku ofiarą cyberataków, aż 93 proc. z nich nadal wierzy w skuteczność swoich zabezpieczeń. Eksperci ostrzegają – brak proaktywnego podejścia do bezpieczeństwa może kosztować organizacje miliony i zrujnować ich reputację.

Powrót do przyszłości: wskazówki dla nowego pokolenia programistów

Dla programistów u progu swojej kariery zawodowej istnieją obecnie dwie całkowicie odmienne drogi wejścia do branży.

ZUS udostępnił nowy formularz wniosku o wakacje składkowe

Zmiana upraszcza zasady wykazywania otrzymanej pomocy de minims. Płatnicy nie muszą już podawać danych organów udzielających pomocy wraz z kwotą i datą jej udzielenia.

REKLAMA

Test zaspokojenia – nowy mechanizm ochrony wierzycieli

Test zaspokojenia wierzycieli jest nową instytucją w Prawie restrukturyzacyjnym. Jej podstawowym celem pozostaje udzielenie odpowiedzi na pytanie, czy postępowanie restrukturyzacyjne rzeczywiście pozostaje najlepszą metodą wyjścia z zadłużenia przez przedsiębiorcę.

Odsetki w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Odsetki stanowią jeden z podstawowych mechanizmów motywowania dłużnika do regulowania należności na rzecz wierzyciela. Założenie jest tu bardzo proste: im dłuższe opóźnienie, tym większe odsetki trzeba zapłacić. Otwarcie postępowania restrukturyzacyjnego właściwie niewiele tutaj zmienia, aczkolwiek w inny sposób się ich dochodzi, a niekiedy również kalkuluje.

REKLAMA