REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Faktury w formacie PDF

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Mikołaj Jabłoński
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Faktury VAT dokumentują transakcje opodatkowane VAT i stanowią jeden z warunków odliczenia podatku naliczonego. Postęp techniczny i technologiczny wprowadził do obrotu gospodarczego ich elektroniczną wersję.

Niezależnie od roli faktur dla całokształtu obowiązków i uprawnień podatników VAT, ważne są również kwestie techniczne związane z ich wystawianiem, przesyłaniem oraz przechowywaniem.

REKLAMA

e-faktury

Obowiązująca w polskim systemie prawnym regulacja dotycząca faktur elektronicznych została oparta na przepisach Dyrektywy 2006/112/WE. Zgodnie z art. 232, faktury VAT mogą być przesłane w formie papierowej lub, z zastrzeżeniem akceptacji odbiorcy, mogą zostać przesłane lub udostępnione drogą elektroniczną.

REKLAMA

Faktury przesyłane lub udostępniane drogą elektroniczną muszą być akceptowane przez państwa członkowskie UE, pod warunkiem że ich autentyczność pochodzenia i integralność treści zagwarantowano przy użyciu zaawansowanego podpisu elektronicznego lub za pomocą elektronicznej wymiany danych (EDI).

Z przepisów Dyrektywy 112/06 wynika uprawnienie państw członkowskich do przyjęcia innych metod wysyłania i udostępniania faktur elektronicznych. Ponadto, państwa członkowskie mogą w przypadku faktur wystawianych przy użyciu zaawansowanego podpisu wymagać, aby był on oparty na kwalifikowanym certyfikacie i został sporządzony za pomocą bezpiecznego urządzenia do składania podpisów (w rozumieniu art. 2 ust. 6 i 10 Dyrektywy 1999/93 z 13 grudnia 1999 r. w sprawie wspólnotowych ram w zakresie podpisów elektronicznych).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Istotny z punktu widzenia funkcjonowania systemu faktur elektronicznych jest również przepis art. 234 Dyrektywy 112/06, zgodnie z którym państwa członkowskie nie mogą nakładać na podatników dostarczających towary lub świadczących usługi na ich terytorium żadnych innych obowiązków ani formalności związanych z przesyłaniem lub udostępnianiem faktur drogą elektroniczną.

Dla funkcjonowania systemu faktur elektronicznych w Polsce kluczową regulację stanowią przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z 14 lipca 2005 r. w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej, a także przechowywania oraz udostępniania ich organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej.

Zgodnie z przepisami § 4 wspomnianego rozporządzenia, faktury mogą być wystawiane, przesyłane i przechowywane w formie elektronicznej, pod warunkiem że autentyczność ich pochodzenia i integralność treści będą zagwarantowane:

1) bezpiecznym podpisem elektronicznym w rozumieniu art. 3 pkt 2 ustawy z 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz. U. Nr 130, poz. 1450 z późn. zm.), weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu lub

REKLAMA

2) poprzez wymianę danych elektronicznych (EDI), zgodnie z umową w sprawie europejskiego modelu wymiany danych elektronicznych, jeżeli zawarta umowa dotycząca tej wymiany, przewiduje stosowanie procedur gwarantujących autentyczność pochodzenia faktury i integralność danych.

Jak wynika z powyższej regulacji, polski ustawodawca skorzystał z możliwości wprowadzenia wymogu stosowania bezpiecznego podpisu elektronicznego, weryfikowanego przy pomocy kwalifikowanego certyfikatu.

Faktury mogą być wystawiane i przesyłane w formie elektronicznej, pod warunkiem uprzedniej akceptacji tej formy przez odbiorcę. Akceptacja może być wyrażona w formie pisemnej lub elektronicznej. Przy czym przy zastosowaniu drugiej opcji powinna być ona opatrzona bezpiecznym podpisem elektronicznym lub nastąpić poprzez wymianę danych elektronicznych (EDI), zgodnie z umową w sprawie europejskiego modelu wymiany danych elektronicznych.

Oprócz wskazanych wyżej regulacji, rozporządzenie MF z 14 lipca 2005 r. normuje również kwestie dotyczące elektronicznych faktur korygujących oraz duplikatów faktur, a także zasady przechowywania i udostępniania e-faktur organom podatkowym lub organom kontroli skarbowej.

NSA na temat e-faktur VAT

W praktyce obrotu gospodarczego wątpliwości budzi kwestia zakresu zastosowania przepisów rozporządzenia MF z 14 lipca 2005 r. Chodzi przede wszystkim o uzyskanie odpowiedzi na pytanie, czy znajdują one zastosowanie jedynie do sytuacji, w której podatnik VAT dokonujący czynności opodatkowanych zarówno sporządza, jak i przesyła nabywcy faktury w formie elektronicznej, które następnie są przechowywane przez obie strony w tej samej formie (bez przenoszenia ich treści na dokument w formie papierowej). W praktyce można bowiem spotkać się z sytuacjami, w ramach których podatnik sporządza i przesyła faktury w formie niepapierowej, ale są one przez obie strony transakcji drukowane i przechowywane w formie papierowej, a nie elektronicznej. Czy przepisy rozporządzenia MF mają zastosowanie również do tych sytuacji?

W dotychczasowym orzecznictwie dominował pogląd, zgodnie z którym faktura powinna być sporządzona przez wystawcę na papierze, względnie przygotowana w formie elektronicznej w sposób określony w przepisach rozporządzenia MF. Tak zinterpretował przepisy WSA w Warszawie w wyroku z 19 października 2007 r. (III SA/Wa 1341/07):

„Nie jest możliwe przyjęcie dualizmu - wystawianie dla kontrahenta faktury i pobieranie jej przez zainteresowanego poprzez system elektroniczny, a następnie drukowanie jej przez obie zainteresowane strony na materiałach piśmiennych i traktowanie jej jako dokumentu na piśmie. Sprzeciwiają się takiej koncepcji przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 lipca 2005 r. i ustawy z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym, jak też prawa unijnego”.

Wyżej wskazane orzeczenie było niekorzystne dla podatników VAT. Zastosowanie się do tez w nim sformułowanych prowadziło do sytuacji, w których podatnicy posiadający „zakupową” fakturę VAT przesłaną w formie elektronicznej, ale następnie wydrukowanej i przechowywanej już w formie papierowej, teoretycznie nie posiadali prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z takiej faktury.

Wyżej zaprezentowany sposób interpretacji ustawy o VAT oraz rozporządzenia MF z 14 lipca 2005 r. został ostatnio zakwestionowany przez NSA. W wyroku z 20 maja 2010 r. (sygn. I FSK 1444/09) NSA zwrócił uwagę na okoliczność, że w obrocie gospodarczym konieczne jest rozróżnienie dwóch sytuacji:

1) sytuacje, w których podatnik VAT dokonujący czynności opodatkowanych zarówno sporządza i przesyła nabywcy faktury w formie elektronicznej, które następnie są przechowywane przez obie strony w tej samej formie (bez przenoszenia ich treści na dokument w formie papierowej);

2) sytuacje, w ramach których podatnik sporządza i przesyła faktury w formie niepapierowej, ale są one przy tym - przez obie strony transakcji - drukowane i przechowywane w formie papierowej, a nie elektronicznej.

Analiza prawna dokonana w przedmiotowym orzeczeniu dotyczyła drugiej z wyżej wskazanych sytuacji, przy czym w uzasadnieniu wyroku NSA zwrócił uwagę na fakt, że rozporządzenie MF w sprawie faktur elektronicznych ma zastosowanie jedynie do pierwszej z wyżej wskazanych kategorii sytuacji.

Zdaniem sądu wynika to przede wszystkim z treści § 6 ust. 5 rozporządzenia, zgodnie z którym faktury przesłane w formie elektronicznej powinny być przechowywane przez ich wystawcę oraz odbiorcę w formie elektronicznej w formacie, w którym zostały przesłane, w sposób gwarantujący autentyczność ich pochodzenia i integralność ich treści, jak również ich czytelność przez cały okres ich przechowywania.

W uzasadnieniu do wyroku NSA podkreślił, że w art. 106 ust. 1 ustawy o VAT brak jest wskazań co do ewentualnej konieczności wystawiania przez podatników VAT faktur w formie papierowej, literalne brzmienie tego przepisu nie stoi na przeszkodzie twierdzeniu, że faktury mogą być wystawiane również w formie innej niż papierowa. Ponadto zdaniem NSA, posługiwanie się takimi fakturami, drukowanymi przez strony transakcji na papierze i w tej formie przechowywanymi, nie zmniejsza bezpieczeństwa obrotu prawnego w porównaniu z sytuacją, w której faktury od samego początku mają postać papierową i w takiej formie są przekazywane nabywcy. Za uzasadnione należy natomiast uznać takie rozumienie przepisów prawnych, zgodnie z którym faktury przechowywane wyłącznie w formie elektronicznej powinny być dodatkowo zabezpieczone w celu zagwarantowania autentyczności ich pochodzenia oraz integralności treści.

Zaprezentowane stanowisko NSA rzutuje nie tylko na kwestie techniczne związane z wystawianiem, przesyłaniem i przechowywaniem faktur VAT. Pośrednio bowiem wpływa na zagadnienie możliwości odliczenia podatku naliczonego przez podatnika z faktur zakupowych otrzymanych w formie niepapierowej, wydrukowanych następnie przez nabywcę po ich otrzymaniu w formie papierowej. Przyjęcie sposobu interpretacji przepisów zaprezentowane prze NSA pozwala na odliczenie podatku naliczonego wynikającego z takich właśnie faktur.

Wyrok NSA wydaje się przełomowy - przynajmniej dla części podatników. Ze względów praktycznych można spodziewać się, że również część organów podatkowych dostosuje się do tez w nim sformułowanych.

Mikołaj Jabłoński

prawnik, Skoczyński Wachowiak Strykowski Kancelaria Prawna Sp. k.

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Twój Biznes

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

REKLAMA

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

REKLAMA

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

REKLAMA