REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć w pkpir stratę ze sprzedaży wierzytelności „własnej”

Ryszard Kubacki
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jako indywidualny przedsiębiorca prowadzę zakład stolarski. Jestem podatnikiem VAT. W sierpniu 2009 r. jednemu z kontrahentów sprzedałem towar o wartości 42 000 zł netto. Taką wartość wykazałem jako przychód należny w dacie wystawienia faktury, tj. 19 sierpnia 2009 r. Niestety, kontrahent zbankrutował i nie uregulował wystawionej faktury. W marcu br. udało mi się sprzedać tę należność firmie windykacyjnej. Z tytułu tej sprzedaży otrzymałem 30 000 zł. Czy w tym przypadku stratę poniesioną na sprzedaży opisanej należności mogę zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów? Jak powyższe zdarzenie ująć w pkpir?

rada

REKLAMA

Przedsiębiorca ma prawo zaliczyć do kosztów stratę w kwocie 12 000 zł poniesioną przy sprzedaży wierzytelności „własnej”. Stratę jako koszt należy ująć w kolumnie 13 pkpir - pozostałe wydatki. Szczegóły - w uzasadnieniu.

uzasadnienie

REKLAMA

Przychód z działalności gospodarczej jest przychodem należnym (art. 14 ust. 1 updof). Oznacza to, że przedsiębiorca jest zobowiązany wykazać go do opodatkowania niezależnie od faktycznego otrzymania zapłaty. Tylko wyjątkowo moment powstania przychodu związany jest z dniem otrzymania zapłaty (art. 14 ust. 1i updof). W większości przypadków przychód powstaje w dniu wydania rzeczy lub wykonania usługi albo częściowego wykonania usługi, nie później niż w dniu wystawienia faktury (art. 14 ust. 1c updof). W efekcie tych uregulowań podatnicy są zobowiązani do wykazania w przychodach należności, których nie otrzymali. Ryzyko braku zapłaty obciąża całkowicie przedsiębiorcę, ponieważ dla celów fiskalnych przychód musi być zadeklarowany, niezależnie od otrzymania zapłaty.

Po nieudanych próbach egzekwowania należności przedsiębiorcy bardzo często zwracają się do profesjonalnych firm, zajmujących się tzw. skupowaniem długów. W takich przypadkach wierzyciel nie uzyskuje nigdy całej należności, ponieważ firma windykacyjna kupuje ją poniżej jej wartości fakturowej. Wierzyciel ponosi więc stratę. Jest ona równa różnicy pomiędzy wartością fakturową wierzytelności a faktyczną kwotą uzyskaną od firmy windykacyjnej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Strata z odpłatnego zbycia wierzytelności może zostać zaliczona do kosztów uzyskania przychodów, ale tylko w części, w jakiej wcześniej została wykazana jako przychód należny (art. 23 ust. 1 pkt 34 updof). W praktyce oznacza to, że do kosztów mogą być zaliczone wyłącznie straty związane ze sprzedażą wierzytelności „własnych” przedsiębiorcy. Kosztem nie będą straty poniesione przy sprzedaży wierzytelności kupionych. Takie stanowisko potwierdza wciąż aktualne pismo Ministra Finansów z 23 kwietnia 1997 r. (nr P03-1P-722-218/97). Przy nabyciu wierzytelności u podatnika nie może bowiem powstać z jej tytułu przychód należny.

U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych VAT przychodem z tej sprzedaży jest przychód pomniejszony o należny VAT (art. 14 ust. 1 updof). W takim przypadku podatnik do kosztów uzyskania przychodów może zaliczyć stratę wynikającą ze sprzedaży wierzytelności, rozumianą jako różnica pomiędzy przychodem netto a ceną sprzedaży wierzytelności. Takie stanowisko potwierdzają organy podatkowe, m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z 9 października 2009 r. (nr ITPB1/415-580/09/WM):

Zatem gdy wnioskodawca zbywa wierzytelność „własną”, zaliczoną uprzednio do przychodu należnego, stratą u niego będzie różnica między ceną określoną w zawartej umowie sprzedaży (ceną sprzedaży) a kwotą zaliczoną do przychodu należnego (wartością netto wierzytelności).

Warto podkreślić, że samo zbycie wierzytelności własnej na rzecz firmy windykacyjnej nie podlega opodatkowaniu VAT. Takie stanowisko potwierdzają organy podatkowe, m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 6 lutego 2009 r. (nr IPPP1-443-2041/08-2/BS):

(...) czynności polegającej na zbyciu wierzytelności nie można uznać za dostawę towaru, gdyż wierzytelność stanowi prawo majątkowe, które nie mieści się w dyspozycji art. 2 pkt 6 ustawy, określającego, co należy rozumieć, na potrzeby podatku od towarów i usług, przez pojęcie towaru. Zbycie wierzytelności nie stanowi również świadczenia usługi, ponieważ jest ono jedynie przejawem wykonania prawa własności w stosunku do wierzytelności powstałej z innego tytułu (dostawy towaru lub świadczenia usługi). A zatem odnosząc powyższe do zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku, stwierdzić należy, iż czynność polegająca na sprzedaży wierzytelności własnych na rzecz firmy windykacyjnej nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Ujęcie opisanego zdarzenia w pkpir omawiamy w przykładzie.

PRZYKŁAD

Jan Nowak jest indywidualnym przedsiębiorcą prowadzącym zakład stolarski. 19 sierpnia 2009 r. wystawił fakturę VAT na sprzedaż partii mebli. Wartość netto faktury - 42 000 zł, VAT należny - 9240 zł, wartość brutto - 51 240 zł. Kwotę 42 000 zł pan Nowak ujął jako przychód w kolumnie 7 pkpir, w dacie 19 sierpnia 2009 r., na podstawie wystawionej faktury VAT. Kontrahent nie zapłacił za tę fakturę. 12 marca 2010 r. pan Nowak sprzedał należność z faktury z 19 sierpnia 2009 r. firmie windykacyjnej. Należność w kwocie 51 240 zł sprzedał za 30 000 zł. Strata ekonomiczna pana Nowaka wyniosła 21 240 zł (51 240 zł - 30 000 zł). Do kosztów może on jednak zaliczyć wyłącznie kwotę 12 000 zł (42 000 zł - 30 000 zł). Stratę w tej kwocie ujmie w kolumnie 13 pkpir w dacie zbycia wierzytelności, tj. 12 marca 2010 r. Podstawą zapisu jest umowa przelewu wierzytelności, do której pan Nowak może sporządzić krótki dowód przedstawiający rozliczenie straty.

Dowód rozliczenia straty

Zapis w pkpir

• art. 14 ust. 1, art. 23 ust. 1 pkt 34 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 28, poz. 146

• § 12 ust. 3 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów - Dz.U. Nr 152, poz. 1475; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 140, poz. 988

Ryszard Kubacki

doradca podatkowy

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jaki model logistyczny wybrać dla swojego sklepu internetowego?

Zakładając sklep internetowy, staniesz przed wyzwaniem organizacji całej jego logistyki. Zanim zaczniesz działalność, będziesz musiał zdecydować, gdzie magazynować swoje towary, z jakimi kurierami współpracować i jak obsługiwać zwroty od klientów. Pochłonie to mnóstwo cennego czasu i spory kapitał. W dzisiejszych czasach możesz tego jednak uniknąć. W jaki sposób? Poznaj najciekawsze modele logistyczne dla e-commerce!

Dobrzy w teorii. Dlaczego nie potrafimy odpoczywać i jak to zmienić?

Potrzeba regeneracji wydaje się oczywista dla każdego, kto funkcjonuje w naprzemiennym cyklu, w którym wysiłek absorbujący przeważającą część naszych aktywności przeplata się z czasem wolnym. Skąd zatem trudność w świadomym uwzględnianiu potrzeby wypoczynku i planowaniu przerw w zawodowym funkcjonowaniu?

Inflacja już niestraszna firmom. Obawia się jej dwa razy mniej firm niż rok temu

W rok o połowę zmalała liczba małych i średnich firm, które boją się, że inflacja może zagrozić ich biznesom. Obecnie to zaledwie co czwarte przedsiębiorstwo. Zaskakujące są jednak branże, w których te obawy są największe. Inflacja straciła też rangę najpoważniejszej obawy.

Startup - jak uzyskać ochronę patentową, ochronę znaku towarowego i prawa autorskie?

W startupach najważniejszy jest pomysł. Jak go chronić i zabezpieczyć się przed nieuprawnionym wykorzystywaniem dzieła i pobierania wynagrodzenia za korzystanie z niego przez podmioty trzecie? Jak uzyskać ochronę patentową, ochronę znaku towarowego i prawa autorskie? Dlaczego tak ważna jest umowa o zachowaniu poufności?

REKLAMA

Spółki: Premia za kontrolę w Polsce w latach 2019-2023 spadła do poziomu 13,6 proc.

Ostatnie lata przyniosły spadek aktywności na rynku wezwań w Polsce. Coraz częściej inwestorzy decydują się na ogłoszenie wezwania z zamiarem wycofania akcji spółki z obrotu giełdowego, gdy już uzyskają kontrolny pakiet akcji – wynika z najnowszej analizy KPMG, która objęła 133 wezwań do sprzedaży akcji spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie w latach 2019-2023.

Firmy będą szukać specjalistów. Jakich?

Z raportu „Barometr Polskiego Rynku Pracy” Personnel Service wynika, że polskie firmy chcą poszukiwać specjalistów od automatyzacji i sztucznej inteligencji. 

Rachunki za prąd w firmie: kto musi płacić za energię elektryczną nawet trzy razy więcej niż cena giełdowa, jak tego uniknąć na przyszłość

Kryzys energetyczny wywołany przez agresję Rosji na Ukrainę doprowadził do gigantycznego wzrostu cen prądu. Wiele małych firm w obawie przed dalszym wzrostem cen zawarło wieloletnie umowy ze stałą ceną na rekordowym poziomie. To one najbardziej ucierpią na uwolnieniu cen energii.

Stare pytania, nowe odpowiedzi. Zmiana podejścia do pożądanych kompetencji menedżerskich

Obecnie organizacje nie są zainteresowane rozwojem konkretnych umiejętności liderskich ani pozyskiwaniem wiedzy, którą łatwo dziś zdobyć. Żyjemy w czasach, w których ciężko jest zaplanować długofalową strategię, dlatego wzrasta znaczenie umiejętności płynnego poruszania się w zmieniających się okolicznościach, tzw. strategizing.

REKLAMA

Wyróżniaj się bo zginiesz: o sukcesie sklepu internetowego decydują nie tylko atrakcyjne towary w dobrej cenie

W sklepie internetowym, zupełnie inaczej niż w tradycyjnym sklepie, wiarygodność osiąga się lub nie już poprzez sam wygląd aplikacji zakupowej. Bez niej nie wyróżniający się z tysięcy inny e-sklep nie odniesie sukcesu nawet oferując bardzo konkurencyjne produkty.

Restauracje ustępują miejsca barom szybkiej obsługi i sklepowej gastronomii, bo takie są wybory „zetek”

Na naszych oczach dzieje się prawdziwa rewolucja w gastronomii. Restauracje, ledwie się odbudowały po pandemii, przegrywają z barami szybciej obsługi i cateringiem, a teraz jeszcze poważnym graczem na rynku staje się gastronomia sklepowa. Wszystko to za sprawą najmłodszych klientów, którzy chcą żyć po amerykańsku.

REKLAMA