REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć w pkpir stratę ze sprzedaży wierzytelności „własnej”

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ryszard Kubacki
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jako indywidualny przedsiębiorca prowadzę zakład stolarski. Jestem podatnikiem VAT. W sierpniu 2009 r. jednemu z kontrahentów sprzedałem towar o wartości 42 000 zł netto. Taką wartość wykazałem jako przychód należny w dacie wystawienia faktury, tj. 19 sierpnia 2009 r. Niestety, kontrahent zbankrutował i nie uregulował wystawionej faktury. W marcu br. udało mi się sprzedać tę należność firmie windykacyjnej. Z tytułu tej sprzedaży otrzymałem 30 000 zł. Czy w tym przypadku stratę poniesioną na sprzedaży opisanej należności mogę zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów? Jak powyższe zdarzenie ująć w pkpir?

rada

REKLAMA

Przedsiębiorca ma prawo zaliczyć do kosztów stratę w kwocie 12 000 zł poniesioną przy sprzedaży wierzytelności „własnej”. Stratę jako koszt należy ująć w kolumnie 13 pkpir - pozostałe wydatki. Szczegóły - w uzasadnieniu.

uzasadnienie

REKLAMA

Przychód z działalności gospodarczej jest przychodem należnym (art. 14 ust. 1 updof). Oznacza to, że przedsiębiorca jest zobowiązany wykazać go do opodatkowania niezależnie od faktycznego otrzymania zapłaty. Tylko wyjątkowo moment powstania przychodu związany jest z dniem otrzymania zapłaty (art. 14 ust. 1i updof). W większości przypadków przychód powstaje w dniu wydania rzeczy lub wykonania usługi albo częściowego wykonania usługi, nie później niż w dniu wystawienia faktury (art. 14 ust. 1c updof). W efekcie tych uregulowań podatnicy są zobowiązani do wykazania w przychodach należności, których nie otrzymali. Ryzyko braku zapłaty obciąża całkowicie przedsiębiorcę, ponieważ dla celów fiskalnych przychód musi być zadeklarowany, niezależnie od otrzymania zapłaty.

Po nieudanych próbach egzekwowania należności przedsiębiorcy bardzo często zwracają się do profesjonalnych firm, zajmujących się tzw. skupowaniem długów. W takich przypadkach wierzyciel nie uzyskuje nigdy całej należności, ponieważ firma windykacyjna kupuje ją poniżej jej wartości fakturowej. Wierzyciel ponosi więc stratę. Jest ona równa różnicy pomiędzy wartością fakturową wierzytelności a faktyczną kwotą uzyskaną od firmy windykacyjnej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Strata z odpłatnego zbycia wierzytelności może zostać zaliczona do kosztów uzyskania przychodów, ale tylko w części, w jakiej wcześniej została wykazana jako przychód należny (art. 23 ust. 1 pkt 34 updof). W praktyce oznacza to, że do kosztów mogą być zaliczone wyłącznie straty związane ze sprzedażą wierzytelności „własnych” przedsiębiorcy. Kosztem nie będą straty poniesione przy sprzedaży wierzytelności kupionych. Takie stanowisko potwierdza wciąż aktualne pismo Ministra Finansów z 23 kwietnia 1997 r. (nr P03-1P-722-218/97). Przy nabyciu wierzytelności u podatnika nie może bowiem powstać z jej tytułu przychód należny.

U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych VAT przychodem z tej sprzedaży jest przychód pomniejszony o należny VAT (art. 14 ust. 1 updof). W takim przypadku podatnik do kosztów uzyskania przychodów może zaliczyć stratę wynikającą ze sprzedaży wierzytelności, rozumianą jako różnica pomiędzy przychodem netto a ceną sprzedaży wierzytelności. Takie stanowisko potwierdzają organy podatkowe, m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z 9 października 2009 r. (nr ITPB1/415-580/09/WM):

Zatem gdy wnioskodawca zbywa wierzytelność „własną”, zaliczoną uprzednio do przychodu należnego, stratą u niego będzie różnica między ceną określoną w zawartej umowie sprzedaży (ceną sprzedaży) a kwotą zaliczoną do przychodu należnego (wartością netto wierzytelności).

Warto podkreślić, że samo zbycie wierzytelności własnej na rzecz firmy windykacyjnej nie podlega opodatkowaniu VAT. Takie stanowisko potwierdzają organy podatkowe, m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 6 lutego 2009 r. (nr IPPP1-443-2041/08-2/BS):

(...) czynności polegającej na zbyciu wierzytelności nie można uznać za dostawę towaru, gdyż wierzytelność stanowi prawo majątkowe, które nie mieści się w dyspozycji art. 2 pkt 6 ustawy, określającego, co należy rozumieć, na potrzeby podatku od towarów i usług, przez pojęcie towaru. Zbycie wierzytelności nie stanowi również świadczenia usługi, ponieważ jest ono jedynie przejawem wykonania prawa własności w stosunku do wierzytelności powstałej z innego tytułu (dostawy towaru lub świadczenia usługi). A zatem odnosząc powyższe do zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku, stwierdzić należy, iż czynność polegająca na sprzedaży wierzytelności własnych na rzecz firmy windykacyjnej nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Ujęcie opisanego zdarzenia w pkpir omawiamy w przykładzie.

PRZYKŁAD

Jan Nowak jest indywidualnym przedsiębiorcą prowadzącym zakład stolarski. 19 sierpnia 2009 r. wystawił fakturę VAT na sprzedaż partii mebli. Wartość netto faktury - 42 000 zł, VAT należny - 9240 zł, wartość brutto - 51 240 zł. Kwotę 42 000 zł pan Nowak ujął jako przychód w kolumnie 7 pkpir, w dacie 19 sierpnia 2009 r., na podstawie wystawionej faktury VAT. Kontrahent nie zapłacił za tę fakturę. 12 marca 2010 r. pan Nowak sprzedał należność z faktury z 19 sierpnia 2009 r. firmie windykacyjnej. Należność w kwocie 51 240 zł sprzedał za 30 000 zł. Strata ekonomiczna pana Nowaka wyniosła 21 240 zł (51 240 zł - 30 000 zł). Do kosztów może on jednak zaliczyć wyłącznie kwotę 12 000 zł (42 000 zł - 30 000 zł). Stratę w tej kwocie ujmie w kolumnie 13 pkpir w dacie zbycia wierzytelności, tj. 12 marca 2010 r. Podstawą zapisu jest umowa przelewu wierzytelności, do której pan Nowak może sporządzić krótki dowód przedstawiający rozliczenie straty.

Dowód rozliczenia straty

Zapis w pkpir

• art. 14 ust. 1, art. 23 ust. 1 pkt 34 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 28, poz. 146

• § 12 ust. 3 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów - Dz.U. Nr 152, poz. 1475; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 140, poz. 988

Ryszard Kubacki

doradca podatkowy

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

REKLAMA

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

REKLAMA

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

REKLAMA