REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć w pkpir stratę ze sprzedaży wierzytelności „własnej”

Ryszard Kubacki
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jako indywidualny przedsiębiorca prowadzę zakład stolarski. Jestem podatnikiem VAT. W sierpniu 2009 r. jednemu z kontrahentów sprzedałem towar o wartości 42 000 zł netto. Taką wartość wykazałem jako przychód należny w dacie wystawienia faktury, tj. 19 sierpnia 2009 r. Niestety, kontrahent zbankrutował i nie uregulował wystawionej faktury. W marcu br. udało mi się sprzedać tę należność firmie windykacyjnej. Z tytułu tej sprzedaży otrzymałem 30 000 zł. Czy w tym przypadku stratę poniesioną na sprzedaży opisanej należności mogę zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów? Jak powyższe zdarzenie ująć w pkpir?

rada

REKLAMA

Przedsiębiorca ma prawo zaliczyć do kosztów stratę w kwocie 12 000 zł poniesioną przy sprzedaży wierzytelności „własnej”. Stratę jako koszt należy ująć w kolumnie 13 pkpir - pozostałe wydatki. Szczegóły - w uzasadnieniu.

uzasadnienie

REKLAMA

Przychód z działalności gospodarczej jest przychodem należnym (art. 14 ust. 1 updof). Oznacza to, że przedsiębiorca jest zobowiązany wykazać go do opodatkowania niezależnie od faktycznego otrzymania zapłaty. Tylko wyjątkowo moment powstania przychodu związany jest z dniem otrzymania zapłaty (art. 14 ust. 1i updof). W większości przypadków przychód powstaje w dniu wydania rzeczy lub wykonania usługi albo częściowego wykonania usługi, nie później niż w dniu wystawienia faktury (art. 14 ust. 1c updof). W efekcie tych uregulowań podatnicy są zobowiązani do wykazania w przychodach należności, których nie otrzymali. Ryzyko braku zapłaty obciąża całkowicie przedsiębiorcę, ponieważ dla celów fiskalnych przychód musi być zadeklarowany, niezależnie od otrzymania zapłaty.

Po nieudanych próbach egzekwowania należności przedsiębiorcy bardzo często zwracają się do profesjonalnych firm, zajmujących się tzw. skupowaniem długów. W takich przypadkach wierzyciel nie uzyskuje nigdy całej należności, ponieważ firma windykacyjna kupuje ją poniżej jej wartości fakturowej. Wierzyciel ponosi więc stratę. Jest ona równa różnicy pomiędzy wartością fakturową wierzytelności a faktyczną kwotą uzyskaną od firmy windykacyjnej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Strata z odpłatnego zbycia wierzytelności może zostać zaliczona do kosztów uzyskania przychodów, ale tylko w części, w jakiej wcześniej została wykazana jako przychód należny (art. 23 ust. 1 pkt 34 updof). W praktyce oznacza to, że do kosztów mogą być zaliczone wyłącznie straty związane ze sprzedażą wierzytelności „własnych” przedsiębiorcy. Kosztem nie będą straty poniesione przy sprzedaży wierzytelności kupionych. Takie stanowisko potwierdza wciąż aktualne pismo Ministra Finansów z 23 kwietnia 1997 r. (nr P03-1P-722-218/97). Przy nabyciu wierzytelności u podatnika nie może bowiem powstać z jej tytułu przychód należny.

U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych VAT przychodem z tej sprzedaży jest przychód pomniejszony o należny VAT (art. 14 ust. 1 updof). W takim przypadku podatnik do kosztów uzyskania przychodów może zaliczyć stratę wynikającą ze sprzedaży wierzytelności, rozumianą jako różnica pomiędzy przychodem netto a ceną sprzedaży wierzytelności. Takie stanowisko potwierdzają organy podatkowe, m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z 9 października 2009 r. (nr ITPB1/415-580/09/WM):

Zatem gdy wnioskodawca zbywa wierzytelność „własną”, zaliczoną uprzednio do przychodu należnego, stratą u niego będzie różnica między ceną określoną w zawartej umowie sprzedaży (ceną sprzedaży) a kwotą zaliczoną do przychodu należnego (wartością netto wierzytelności).

Warto podkreślić, że samo zbycie wierzytelności własnej na rzecz firmy windykacyjnej nie podlega opodatkowaniu VAT. Takie stanowisko potwierdzają organy podatkowe, m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 6 lutego 2009 r. (nr IPPP1-443-2041/08-2/BS):

(...) czynności polegającej na zbyciu wierzytelności nie można uznać za dostawę towaru, gdyż wierzytelność stanowi prawo majątkowe, które nie mieści się w dyspozycji art. 2 pkt 6 ustawy, określającego, co należy rozumieć, na potrzeby podatku od towarów i usług, przez pojęcie towaru. Zbycie wierzytelności nie stanowi również świadczenia usługi, ponieważ jest ono jedynie przejawem wykonania prawa własności w stosunku do wierzytelności powstałej z innego tytułu (dostawy towaru lub świadczenia usługi). A zatem odnosząc powyższe do zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku, stwierdzić należy, iż czynność polegająca na sprzedaży wierzytelności własnych na rzecz firmy windykacyjnej nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Ujęcie opisanego zdarzenia w pkpir omawiamy w przykładzie.

PRZYKŁAD

Jan Nowak jest indywidualnym przedsiębiorcą prowadzącym zakład stolarski. 19 sierpnia 2009 r. wystawił fakturę VAT na sprzedaż partii mebli. Wartość netto faktury - 42 000 zł, VAT należny - 9240 zł, wartość brutto - 51 240 zł. Kwotę 42 000 zł pan Nowak ujął jako przychód w kolumnie 7 pkpir, w dacie 19 sierpnia 2009 r., na podstawie wystawionej faktury VAT. Kontrahent nie zapłacił za tę fakturę. 12 marca 2010 r. pan Nowak sprzedał należność z faktury z 19 sierpnia 2009 r. firmie windykacyjnej. Należność w kwocie 51 240 zł sprzedał za 30 000 zł. Strata ekonomiczna pana Nowaka wyniosła 21 240 zł (51 240 zł - 30 000 zł). Do kosztów może on jednak zaliczyć wyłącznie kwotę 12 000 zł (42 000 zł - 30 000 zł). Stratę w tej kwocie ujmie w kolumnie 13 pkpir w dacie zbycia wierzytelności, tj. 12 marca 2010 r. Podstawą zapisu jest umowa przelewu wierzytelności, do której pan Nowak może sporządzić krótki dowód przedstawiający rozliczenie straty.

Dowód rozliczenia straty

Zapis w pkpir

• art. 14 ust. 1, art. 23 ust. 1 pkt 34 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 28, poz. 146

• § 12 ust. 3 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów - Dz.U. Nr 152, poz. 1475; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 140, poz. 988

Ryszard Kubacki

doradca podatkowy

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA