REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pomoc na restrukturyzację może być udzielana tylko do końca 2007 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Sławińska
prawnik, redaktor naczelna „MONITORA księgowego“
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Tylko do 31 grudnia 2007 r. organy podatkowe mogą udzielać przedsiębiorcom pomocy na restrukturyzację. Pomoc polega na możliwości uzyskania ulg w spłacie zobowiązań podatkowych.

Rozporządzenie określające szczegółowe warunki udzielania tych ulg, obowiązujące od 13 października 2007 r., przewiduje bardzo krótki termin na uzyskanie takiej pomocy. Na przygotowanie planów restrukturyzacji i przeprowadzenie całej bardzo skomplikowanej procedury przedsiębiorcy dostali zaledwie dwa i pół miesiąca. Może to wykluczyć realną możliwość skorzystania z tych ulg przez przedsiębiorców, ponieważ organ podatkowy ma 2 miesiące na samo wydanie decyzji. Tyle samo ma Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów na wydanie opinii w sprawie notyfikacji.

 

REKLAMA

REKLAMA

Pomoc na restrukturyzację, zgodnie z rozporządzeniem, mogą uzyskać przedsiębiorcy, którzy znajdują się w trudnej sytuacji ekonomicznej - w myśl przepisów prawa Unii Europejskiej - tzw. przedsiębiorstwa zagrożone. O tym, jakie to mogą być przedsiębiorstwa, wskazują wytyczne wspólnotowe dotyczące pomocy państwa w celu ratowania i restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw (Dz.U.UE.C.04.244.2). W wytycznych stwierdzono, że:

(...) 9. Nie istnieje definicja wspólnotowa „przedsiębiorstwa zagrożonego”. Jednakże dla celów niniejszych wytycznych, Komisja uważa przedsiębiorstwo za zagrożone, jeżeli ani przy pomocy środków własnych, ani środków, które mogłoby uzyskać od właścicieli/akcjonariuszy lub wierzycieli, nie jest ono w stanie powstrzymać strat, które bez zewnętrznej interwencji władz publicznych prawie na pewno doprowadzą to przedsiębiorstwo do zniknięcia z rynku w perspektywie krótko- lub średnioterminowej.

10. (...) z zasady i niezależnie od wielkości przedsiębiorstwa, jest ono w szczególności uznane za zagrożone w następujących okolicznościach:

REKLAMA

a) w przypadku spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, jeżeli ponad połowa jej zarejestrowanego kapitału została utracona, w tym ponad jedna czwarta tego kapitału w okresie poprzedzających 12 miesięcy, lub

Dalszy ciąg materiału pod wideo

b) w przypadku spółki, której przynajmniej niektórzy członkowie są w sposób nieograniczony odpowiedzialni za długi spółki, jeżeli ponad połowa jej kapitału według sprawozdania finansowego została utracona, w tym ponad jedna czwarta w okresie poprzedzających 12 miesięcy, lub

c) niezależnie od rodzaju spółki, jeżeli spełnia ona kryteria w prawie krajowym w zakresie podlegania zbiorowej procedurze upadłościowej.

11. Nawet gdy nie zachodzi żadna z okoliczności wymienionych w pkt 10, przedsiębiorstwo może nadal być uznane za zagrożone, w szczególności gdy występują typowe oznaki, takie jak rosnące straty, malejący obrót, zwiększanie się zapasów, nadwyżki produkcji, zmniejszający się przepływ środków finansowych, rosnące zadłużenie, rosnące kwoty odsetek i zmniejszająca się lub zerowa wartość aktywów netto. W niektórych poważnych przypadkach przedsiębiorstwo może już znajdować się w sytuacji niewypłacalności lub być przedmiotem zbiorowego postępowania upadłościowego prowadzonego zgodnie z prawem krajowym. W tej ostatniej sytuacji niniejsze wytyczne stosuje się do każdej pomocy przyznanej w kontekście takiej procedury, która prowadzi do utrzymania przedsiębiorstwa na rynku. W każdym przypadku przedsiębiorstwo zagrożone kwalifikuje się do pomocy tylko wtedy, gdy ewidentnie nie może odzyskać płynności dzięki środkom własnym lub środkom uzyskanym od właścicieli/akcjonariuszy lub ze źródeł rynkowych. (...)

Przedsiębiorca spełniający opisane w wytycznych warunki może ubiegać się o pomoc na restrukturyzację, gdy rozpoczął działalność gospodarczą w danej dziedzinie co najmniej 3 lata przed dniem wystąpienia z wnioskiem. Z wnioskami mogą zatem występować tylko podmioty, które rozpoczęły działalność przed 13 października 2004 r.

Notyfikacja

Pomoc na restrukturyzację stanowi pomoc indywidualną podlegającą notyfikacji. W celu uzyskania notyfikacji podmiot ubiegający się o pomoc na restrukturyzację powinien wystąpić z wnioskiem do Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów o wydanie opinii w sprawie oceny zgodności pomocy publicznej ze wspólnym rynkiem. Niezwłocznie po wydaniu tej opinii dokonywana jest notyfikacja za pośrednictwem Stałego Przedstawicielstwa RP przy Unii Europejskiej w Brukseli. Postępowanie notyfikacyjne określa ustawa o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej.

Nie podlega notyfikacji pomoc na restrukturyzację udzielana małym i średnim przedsiębiorcom, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1. Przedsiębiorca:

- spełnia kryteria do objęcia postępowaniem upadłościowym lub

- w spółkach - wielkość niepokrytych strat z lat ubiegłych łącznie z wynikiem finansowym roku bieżącego przewyższa 50% kapitału, w tym wielkość straty w ostatnim roku obrotowym przewyższa 25% tego kapitału.

2. Przedsiębiorca nie prowadzi działalności na rynku, na którym występuje długoterminowa strukturalna nadprodukcja.

3. Wartość pomocy na restrukturyzację łącznie z inną pomocą publiczną nie przekracza 10 mln euro.

Warunki uzyskania pomocy

Przedsiębiorca może uzyskać pomoc na restrukturyzację, jeżeli dotychczas z niej nie korzystał lub od otrzymania takiej pomocy upłynęło co najmniej 10 lat. Może jednak otrzymać taką pomoc, jeżeli wystąpiły wyjątkowe i nieprzewidywalne okoliczności, za które przedsiębiorca nie ponosi odpowiedzialności.

Przedsiębiorca opracowując plan restrukturyzacji i występując z wnioskiem o udzielenie ulg, powinien wykazać, jaką część jej kosztów będzie sam pokrywał. Udział środków własnych przedsiębiorcy w finansowaniu kosztów restrukturyzacji nie może być niższy niż:

• 25% kosztów restrukturyzacji wynikających z planów restrukturyzacji - dla małych przedsiębiorców,

• 40% kosztów restrukturyzacji wynikających z planów restrukturyzacji - dla średnich przedsiębiorców,

• 50% kosztów restrukturyzacji wynikających z planów restrukturyzacji - dla pozostałych przedsiębiorców.

Środkami własnymi mogą być środki pochodzące ze sprzedaży majątku, kredyty, pożyczki. Źródłem środków własnych nie mogą być planowane zyski ani amortyzacja.

Pomoc na restrukturyzację nie może być udzielona, jeżeli restrukturyzacja ma charakter wyłącznie finansowy i nie prowadzi do usunięcia przyczyn powstawania strat. Restrukturyzacja nie może również służyć finansowaniu nowych inwestycji, chyba że są one niezbędne do odzyskania przez przedsiębiorcę zdolności konkurowania na rynku. Ważne jest również, że przedsiębiorca nie może zwiększać zdolności produkcyjnych w okresie realizacji planu restrukturyzacji.

Dokumenty

Przedsiębiorca ubiegający się o pomoc składa wraz z wnioskiem o pomoc:

• plan restrukturyzacji,

• kopię analizy rynku, na którym prowadzi działalność gospodarczą - jeżeli pomoc wymaga notyfikacji,

• kopie opinii o możliwości udzielenia pomocy - jeżeli plan restrukturyzacji przewiduje uzyskanie pomocy na restrukturyzację również od innych podmiotów.

Plan restrukturyzacji

Plan restrukturyzacji powinien określać środki wyrównujące zakłócenia konkurencji na rynku, w szczególności polegające na zbyciu aktywów, ograniczeniu zdolności produkcyjnych lub udziału w rynku (warunku tego nie muszą spełniać mali przedsiębiorcy). Plan restrukturyzacji przedsiębiorców powinien zawierać następujące elementy:

• prezentację różnych założeń rynkowych, wynikających z badań rynku,

• analizę przyczyn trudnej sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstwa,

• prezentację proponowanej przyszłej strategii przedsiębiorstwa i opis sposobu powrotu do żywotności ekonomicznej,

• pełny opis i przegląd różnych planowanych środków restrukturyzacyjnych i związanych z nimi kosztów,

• harmonogram wdrożenia różnych środków oraz ostateczny termin wdrożenia planu restrukturyzacyjnego w pełni,

• informacje o zdolnościach produkcyjnych przedsiębiorstwa, w szczególności o ich wykorzystaniu i ich redukcji,

• pełny opis uzgodnień finansowych do celów restrukturyzacji, w tym:

- wykorzystanie wciąż dostępnego kapitału,

- sprzedaż aktywów lub spółek zależnych, w celu finansowania restrukturyzacji,

- finansowe zobowiązania udziałowców i osób trzecich (jak kredytodawcy, banki),

- wielkość pomocy publicznej i wykazanie zapotrzebowania na nią,

• projektowane zyski i straty na kolejne pięć lat wraz z szacowaną stopą zwrotu z kapitału oraz studium wrażliwości, oparte na kilku scenariuszach,

• nazwiska autorów planu restrukturyzacyjnego oraz datę jego sporządzenia.

Analiza rynku

Analiza rynku powinna zawierać w szczególności:

• dokładną definicję produktu i określenie właściwego rynku geograficznego (właściwych rynków geograficznych),

• nazwy głównych konkurentów przedsiębiorstwa oraz ich udział odpowiednio w rynku światowym, wspólnotowym lub krajowym,

• wskazanie ewolucji udziału przedsiębiorstwa w rynku w ciągu ostatnich lat,

• ocenę całkowitych zdolności produkcyjnych oraz popytu na poziomie Wspólnoty, ze wskazaniem, czy na rynku występują nadmierne zdolności produkcyjne,

• prognozy trendów popytu, zagregowanych zdolności produkcyjnych oraz cen na rynku Wspólnoty na kolejne pięć lat.

Przedsiębiorca, który otrzyma pomoc na restrukturyzację, będzie zobowiązany do przekazywania Prezesowi Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w terminach określonych w decyzji Komisji Europejskiej informacji o realizacji planu restrukturyzacji.

Obowiązki przedsiębiorcy po uzyskaniu pomocy

Przedsiębiorcy otrzymujący pomoc na restrukturyzację będą zobowiązani do zwrotu otrzymanej pomocy wraz z odsetkami w przypadku pomocy przyznanej niezgodnie z zasadami wspólnego rynku oraz pomocy wykorzystanej niezgodnie z przeznaczeniem. Przymusowe ściągnięcie kwoty stanowiącej równowartość udzielonej pomocy wraz z odsetkami nastąpi w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (art. 25-28 ustawy o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej).

• art. 2 pkt 15, art. 12-20a, 25-28 ustawy z 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej - j.t. Dz.U. z 2007 r. Nr 59, poz. 404; zm. przeniesiona Dz.U. z 2006 r. Nr 191, poz. 1411

• rozporządzenie Rady Ministrów z 11 września 2007 r. w sprawie szczegółowych warunków udzielania niektórych ulg w spłacie zobowiązań podatkowych stanowiących pomoc publiczną na restrukturyzację - Dz.U. Nr 179, poz. 1266

Ewa Sławińska

konsultant podatkowy

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA