REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pomoc na restrukturyzację może być udzielana tylko do końca 2007 r.

Ewa Sławińska
prawnik, redaktor naczelna „MONITORA księgowego“
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Tylko do 31 grudnia 2007 r. organy podatkowe mogą udzielać przedsiębiorcom pomocy na restrukturyzację. Pomoc polega na możliwości uzyskania ulg w spłacie zobowiązań podatkowych.

Rozporządzenie określające szczegółowe warunki udzielania tych ulg, obowiązujące od 13 października 2007 r., przewiduje bardzo krótki termin na uzyskanie takiej pomocy. Na przygotowanie planów restrukturyzacji i przeprowadzenie całej bardzo skomplikowanej procedury przedsiębiorcy dostali zaledwie dwa i pół miesiąca. Może to wykluczyć realną możliwość skorzystania z tych ulg przez przedsiębiorców, ponieważ organ podatkowy ma 2 miesiące na samo wydanie decyzji. Tyle samo ma Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów na wydanie opinii w sprawie notyfikacji.

 

REKLAMA

REKLAMA

Pomoc na restrukturyzację, zgodnie z rozporządzeniem, mogą uzyskać przedsiębiorcy, którzy znajdują się w trudnej sytuacji ekonomicznej - w myśl przepisów prawa Unii Europejskiej - tzw. przedsiębiorstwa zagrożone. O tym, jakie to mogą być przedsiębiorstwa, wskazują wytyczne wspólnotowe dotyczące pomocy państwa w celu ratowania i restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw (Dz.U.UE.C.04.244.2). W wytycznych stwierdzono, że:

(...) 9. Nie istnieje definicja wspólnotowa „przedsiębiorstwa zagrożonego”. Jednakże dla celów niniejszych wytycznych, Komisja uważa przedsiębiorstwo za zagrożone, jeżeli ani przy pomocy środków własnych, ani środków, które mogłoby uzyskać od właścicieli/akcjonariuszy lub wierzycieli, nie jest ono w stanie powstrzymać strat, które bez zewnętrznej interwencji władz publicznych prawie na pewno doprowadzą to przedsiębiorstwo do zniknięcia z rynku w perspektywie krótko- lub średnioterminowej.

10. (...) z zasady i niezależnie od wielkości przedsiębiorstwa, jest ono w szczególności uznane za zagrożone w następujących okolicznościach:

REKLAMA

a) w przypadku spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, jeżeli ponad połowa jej zarejestrowanego kapitału została utracona, w tym ponad jedna czwarta tego kapitału w okresie poprzedzających 12 miesięcy, lub

Dalszy ciąg materiału pod wideo

b) w przypadku spółki, której przynajmniej niektórzy członkowie są w sposób nieograniczony odpowiedzialni za długi spółki, jeżeli ponad połowa jej kapitału według sprawozdania finansowego została utracona, w tym ponad jedna czwarta w okresie poprzedzających 12 miesięcy, lub

c) niezależnie od rodzaju spółki, jeżeli spełnia ona kryteria w prawie krajowym w zakresie podlegania zbiorowej procedurze upadłościowej.

11. Nawet gdy nie zachodzi żadna z okoliczności wymienionych w pkt 10, przedsiębiorstwo może nadal być uznane za zagrożone, w szczególności gdy występują typowe oznaki, takie jak rosnące straty, malejący obrót, zwiększanie się zapasów, nadwyżki produkcji, zmniejszający się przepływ środków finansowych, rosnące zadłużenie, rosnące kwoty odsetek i zmniejszająca się lub zerowa wartość aktywów netto. W niektórych poważnych przypadkach przedsiębiorstwo może już znajdować się w sytuacji niewypłacalności lub być przedmiotem zbiorowego postępowania upadłościowego prowadzonego zgodnie z prawem krajowym. W tej ostatniej sytuacji niniejsze wytyczne stosuje się do każdej pomocy przyznanej w kontekście takiej procedury, która prowadzi do utrzymania przedsiębiorstwa na rynku. W każdym przypadku przedsiębiorstwo zagrożone kwalifikuje się do pomocy tylko wtedy, gdy ewidentnie nie może odzyskać płynności dzięki środkom własnym lub środkom uzyskanym od właścicieli/akcjonariuszy lub ze źródeł rynkowych. (...)

Przedsiębiorca spełniający opisane w wytycznych warunki może ubiegać się o pomoc na restrukturyzację, gdy rozpoczął działalność gospodarczą w danej dziedzinie co najmniej 3 lata przed dniem wystąpienia z wnioskiem. Z wnioskami mogą zatem występować tylko podmioty, które rozpoczęły działalność przed 13 października 2004 r.

Notyfikacja

Pomoc na restrukturyzację stanowi pomoc indywidualną podlegającą notyfikacji. W celu uzyskania notyfikacji podmiot ubiegający się o pomoc na restrukturyzację powinien wystąpić z wnioskiem do Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów o wydanie opinii w sprawie oceny zgodności pomocy publicznej ze wspólnym rynkiem. Niezwłocznie po wydaniu tej opinii dokonywana jest notyfikacja za pośrednictwem Stałego Przedstawicielstwa RP przy Unii Europejskiej w Brukseli. Postępowanie notyfikacyjne określa ustawa o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej.

Nie podlega notyfikacji pomoc na restrukturyzację udzielana małym i średnim przedsiębiorcom, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1. Przedsiębiorca:

- spełnia kryteria do objęcia postępowaniem upadłościowym lub

- w spółkach - wielkość niepokrytych strat z lat ubiegłych łącznie z wynikiem finansowym roku bieżącego przewyższa 50% kapitału, w tym wielkość straty w ostatnim roku obrotowym przewyższa 25% tego kapitału.

2. Przedsiębiorca nie prowadzi działalności na rynku, na którym występuje długoterminowa strukturalna nadprodukcja.

3. Wartość pomocy na restrukturyzację łącznie z inną pomocą publiczną nie przekracza 10 mln euro.

Warunki uzyskania pomocy

Przedsiębiorca może uzyskać pomoc na restrukturyzację, jeżeli dotychczas z niej nie korzystał lub od otrzymania takiej pomocy upłynęło co najmniej 10 lat. Może jednak otrzymać taką pomoc, jeżeli wystąpiły wyjątkowe i nieprzewidywalne okoliczności, za które przedsiębiorca nie ponosi odpowiedzialności.

Przedsiębiorca opracowując plan restrukturyzacji i występując z wnioskiem o udzielenie ulg, powinien wykazać, jaką część jej kosztów będzie sam pokrywał. Udział środków własnych przedsiębiorcy w finansowaniu kosztów restrukturyzacji nie może być niższy niż:

• 25% kosztów restrukturyzacji wynikających z planów restrukturyzacji - dla małych przedsiębiorców,

• 40% kosztów restrukturyzacji wynikających z planów restrukturyzacji - dla średnich przedsiębiorców,

• 50% kosztów restrukturyzacji wynikających z planów restrukturyzacji - dla pozostałych przedsiębiorców.

Środkami własnymi mogą być środki pochodzące ze sprzedaży majątku, kredyty, pożyczki. Źródłem środków własnych nie mogą być planowane zyski ani amortyzacja.

Pomoc na restrukturyzację nie może być udzielona, jeżeli restrukturyzacja ma charakter wyłącznie finansowy i nie prowadzi do usunięcia przyczyn powstawania strat. Restrukturyzacja nie może również służyć finansowaniu nowych inwestycji, chyba że są one niezbędne do odzyskania przez przedsiębiorcę zdolności konkurowania na rynku. Ważne jest również, że przedsiębiorca nie może zwiększać zdolności produkcyjnych w okresie realizacji planu restrukturyzacji.

Dokumenty

Przedsiębiorca ubiegający się o pomoc składa wraz z wnioskiem o pomoc:

• plan restrukturyzacji,

• kopię analizy rynku, na którym prowadzi działalność gospodarczą - jeżeli pomoc wymaga notyfikacji,

• kopie opinii o możliwości udzielenia pomocy - jeżeli plan restrukturyzacji przewiduje uzyskanie pomocy na restrukturyzację również od innych podmiotów.

Plan restrukturyzacji

Plan restrukturyzacji powinien określać środki wyrównujące zakłócenia konkurencji na rynku, w szczególności polegające na zbyciu aktywów, ograniczeniu zdolności produkcyjnych lub udziału w rynku (warunku tego nie muszą spełniać mali przedsiębiorcy). Plan restrukturyzacji przedsiębiorców powinien zawierać następujące elementy:

• prezentację różnych założeń rynkowych, wynikających z badań rynku,

• analizę przyczyn trudnej sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstwa,

• prezentację proponowanej przyszłej strategii przedsiębiorstwa i opis sposobu powrotu do żywotności ekonomicznej,

• pełny opis i przegląd różnych planowanych środków restrukturyzacyjnych i związanych z nimi kosztów,

• harmonogram wdrożenia różnych środków oraz ostateczny termin wdrożenia planu restrukturyzacyjnego w pełni,

• informacje o zdolnościach produkcyjnych przedsiębiorstwa, w szczególności o ich wykorzystaniu i ich redukcji,

• pełny opis uzgodnień finansowych do celów restrukturyzacji, w tym:

- wykorzystanie wciąż dostępnego kapitału,

- sprzedaż aktywów lub spółek zależnych, w celu finansowania restrukturyzacji,

- finansowe zobowiązania udziałowców i osób trzecich (jak kredytodawcy, banki),

- wielkość pomocy publicznej i wykazanie zapotrzebowania na nią,

• projektowane zyski i straty na kolejne pięć lat wraz z szacowaną stopą zwrotu z kapitału oraz studium wrażliwości, oparte na kilku scenariuszach,

• nazwiska autorów planu restrukturyzacyjnego oraz datę jego sporządzenia.

Analiza rynku

Analiza rynku powinna zawierać w szczególności:

• dokładną definicję produktu i określenie właściwego rynku geograficznego (właściwych rynków geograficznych),

• nazwy głównych konkurentów przedsiębiorstwa oraz ich udział odpowiednio w rynku światowym, wspólnotowym lub krajowym,

• wskazanie ewolucji udziału przedsiębiorstwa w rynku w ciągu ostatnich lat,

• ocenę całkowitych zdolności produkcyjnych oraz popytu na poziomie Wspólnoty, ze wskazaniem, czy na rynku występują nadmierne zdolności produkcyjne,

• prognozy trendów popytu, zagregowanych zdolności produkcyjnych oraz cen na rynku Wspólnoty na kolejne pięć lat.

Przedsiębiorca, który otrzyma pomoc na restrukturyzację, będzie zobowiązany do przekazywania Prezesowi Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w terminach określonych w decyzji Komisji Europejskiej informacji o realizacji planu restrukturyzacji.

Obowiązki przedsiębiorcy po uzyskaniu pomocy

Przedsiębiorcy otrzymujący pomoc na restrukturyzację będą zobowiązani do zwrotu otrzymanej pomocy wraz z odsetkami w przypadku pomocy przyznanej niezgodnie z zasadami wspólnego rynku oraz pomocy wykorzystanej niezgodnie z przeznaczeniem. Przymusowe ściągnięcie kwoty stanowiącej równowartość udzielonej pomocy wraz z odsetkami nastąpi w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (art. 25-28 ustawy o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej).

• art. 2 pkt 15, art. 12-20a, 25-28 ustawy z 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej - j.t. Dz.U. z 2007 r. Nr 59, poz. 404; zm. przeniesiona Dz.U. z 2006 r. Nr 191, poz. 1411

• rozporządzenie Rady Ministrów z 11 września 2007 r. w sprawie szczegółowych warunków udzielania niektórych ulg w spłacie zobowiązań podatkowych stanowiących pomoc publiczną na restrukturyzację - Dz.U. Nr 179, poz. 1266

Ewa Sławińska

konsultant podatkowy

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Przedsiębiorca był pewien, że wygrał z urzędem. Wystarczyło milczenie organu administracyjnego. Ale ten wyrok NSA zmienił zasady - Prawo przedsiębiorców nie działa

Spółka złożyła wniosek o interpretację indywidualną i czekała na odpowiedź. Gdy organ nie wydał decyzji w ustawowym terminie 30 dni, przedsiębiorca uznał, że sprawa załatwiła się sama – na jego korzyść. Wystąpił o zaświadczenie potwierdzające milczące załatwienie sprawy. Naczelny Sąd Administracyjny wydał jednak wyrok, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców liczących na bezczynność urzędników.

Robią to od lat, nie wiedząc, że ma to nazwę. Nowe badanie odsłania prawdę o polskich firmach

Niemal 60 proc. mikro, małych i średnich przedsiębiorstw deklaruje znajomość pojęcia ESG. Jednocześnie znaczna część z nich od lat realizuje działania wpisujące się w zrównoważony rozwój – często nie zdając sobie z tego sprawy. Najnowsze badanie Instytutu Keralla Research pokazuje, jak wygląda rzeczywistość polskiego sektora MŚP w kontekście odpowiedzialnego zarządzania.

Rolnictwo precyzyjne jako element rolnictwa 4.0 - co to jest i od czego zacząć?

Rolnictwo precyzyjne elementem rolnictwa 4.0 - co to jest i jak zacząć? Wejście w świat rolnictwa precyzyjnego nie musi być gwałtowną rewolucją na zasadzie „wszystko albo nic”. Co wynika z najnowszego raportu John Deere?

Każdy przedsiębiorca musi pamiętać o tym na koniec 2025 r. Lista zadań na zakończenie roku podatkowego

Każdy przedsiębiorca musi pamiętać o tym na koniec 2025 r. Lista zadań na zakończenie roku podatkowego dotyczy: kosztów podatkowych, limitu amortyzacji dla samochodów o wysokiej emisji CO₂, remanentu, warunków i limitów małego podatnika, rozrachunków, systemów księgowych i rozliczenia podatku.

REKLAMA

Ugorowanie to katastrofa dla gleby - najlepszy jest płodozmian. Naukowcy od 1967 roku badali jedno pole

Ugorowanie gleby to przepis na katastrofę, a prowadzenie jednej uprawy na polu powoduje m.in. erozję i suchość gleby. Najlepszą formą jej uprawy jest płodozmian - do takich wniosków doszedł międzynarodowy zespół naukowców, m.in. z Wrocławia, który nieprzerwanie od 1967 r. badał jedno z litewskich pól.

Czy firmy zamierzają zatrudniać nowych pracowników na początku 2026 roku? Prognoza zatrudnienia netto

Czy firmy zamierzają zatrudniać nowych pracowników na początku 2026 roku? Gdzie będzie najwięcej rekrutacji? Jaka jest prognoza zatrudnienia netto? Oto wyniki raportu ManpowerGroup.

Po latach przyzwyczailiście się już do RODO? Och, nie trzeba było... Unia Europejska szykuje potężne zmiany, będzie RODO 2.0 i trzeba się go nauczyć od nowa

Unia Europejska szykuje przełomowe zmiany w przepisach o ochronie danych osobowych. Projekt Digital Omnibus zakłada m.in. uproszczenie zasad dotyczących plików cookie, nowe regulacje dla sztucznej inteligencji oraz mniejszą biurokrację dla firm. Sprawdź, jak nadchodząca nowelizacja RODO wpłynie na Twoje codzienne korzystanie z Internetu!

Mniej podwyżek wynagrodzeń w 2026 roku? Niepokojące prognozy dla pracowników [BADANIE]

Podwyżki wynagrodzeń w przyszłym roku deklaruje 39 proc. pracodawców, o 8 pkt proc. mniej wobec 2025 roku - wynika z badania Randstad. Jednocześnie prawie 80 proc. firm chce utrzymać zatrudnienia, a redukcje zapowiada 5 proc.

REKLAMA

5 wyzwań sektora energetycznego - przedsiębiorcy rozmawiali z ministrem

5 wyzwań sektora energetycznego to m.in. usprawnienie funkcjonowania NFOŚ w kontekście finansowania magazynów energii, energetyka rozproszona jako element bezpieczeństwa państwa, finansowanie energetyki rozproszonej przez uwolnienie potencjału kapitałowego banków spółdzielczych przy wsparciu merytorycznym BOŚ.

Sto lat po prawach wyborczych. Dlaczego kobiety wciąż rzadko trafiają do zarządów? [Gość Infor.pl]

107 lat temu Piłsudski podpisał dekret, który dał Polkom prawa wyborcze. Rok później powstała Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych. A dopiero w tym roku kobieta po raz pierwszy zasiadła w jej zarządzie. To mocny symbol. I dobry punkt wyjścia do rozmowy o tym, co wciąż blokuje kobiety w dojściu do najwyższych stanowisk i jak zmienia się kultura zgodności w firmach.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA