REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pracownik z pokolenia Y wyzwaniem dla firmy?

Subskrybuj nas na Youtube
Pracownik
Pracownik
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Pracownicy z pokolenia Y, czyli urodzeni w latach 1980-1994, znają swoją wartość na rynku pracy i wiele wymagają od pracodawcy - wynika z badania branży HR zaprezentowanego 12 września przez Pracuj.pl podczas konferencji „Wyzwania HR”.

Aż ¼ specjalistów z branży HR uważa rosnącą liczbę tych pracowników za jedno z największych wyzwań, przed jakim staną w roku 2013 - wynika z badania dotyczącego branży HR zaprezentowanego 12 września przez Pracuj.pl podczas konferencji „Wyzwania HR” we Wrocławiu.

REKLAMA

REKLAMA

Zarządzanie oczekiwaniami pracowników z pokolenia Y było tematem sesji poprowadzonej przez Michała Szostkowskiego z Tieto Poland. Osoby z pokolenia Y pracują, aby zarabiać i dzięki temu móc realizować swoje pasje i rozwijać się. Oczekują – poza stałym wynagrodzeniem – także innych benefitów podnoszących ich poczucie bezpieczeństwa i stabilności: prywatnej opieki medycznej i ubezpieczenia na życie z funduszem inwestycyjnym, szczególnie doceniane jest dofinansowanie obiadów. Ważne jest też kształcenie, w tym dofinansowanie kursów językowych i studiów podyplomowych” – mówił Michał Szostkowski z Tieto Poland.

W czasie konferencji zaprezentowano wyniki badania „Wyzwania HR 2013” przeprowadzonego w lipcu tego roku przez Pracuj.pl i Interaktywny Instytut Badań Rynkowych. W badaniu wzięło udział blisko 400 pracowników działów personalnych, którzy wskazali najważniejsze zadania stojące przed ekspertami HR w nadchodzącym roku. Aż 56% respondentów za największe wyzwanie w 2013 roku w dziedzinie motywowania pracowników uznało zatrzymanie talentów w firmie i ich rozwój, 35% wskazało na stworzenie talentom konkurencyjnych warunków zatrudnienia (zarobki, elastyczny czas pracy, inwestycje w ich rozwój). Tyle samo – 35% wskazało jako wyzwanie tworzenie pozafinansowych pakietów motywacyjnych.

Polecamy: Piętno bezrobotnego u osób poniżej 25 roku życia

REKLAMA

„Pokolenie ludzi młodych chce dużo przeżyć, więc – chcąc nie chcąc – stajemy się kuźnią kadr także dla konkurencji. Znalezienie i przywiązanie pracownika do firmy stało się wyzwaniem” – opowiadał Piotr Rychel z Nokia Siemens Network w czasie sesji dotyczącej wewnętrznego systemu rekrutacji w Nokia Siemens Network.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

„Zmieniliśmy strategię rekrutacji. Zamiast zatrudniać ludzi bezpośrednio po studiach, bez doświadczenia, zaczęliśmy szukać osób doświadczonych. Zostało to docenione przez młodych pracowników, którzy dzięki temu mieli się od kogo uczyć. Osoby, które pracowały wcześniej w innych firmach mogły również przekonać naszych pracowników, że trawa gdzie indziej niekoniecznie jest bardziej zielona. Ta strategia okazała się skuteczna” – tłumaczyła Monika Cywnar-Kępa z Nokia Siemens Network.

W panelu dyskusyjnym rozważano także wpływ kryzysu gospodarczego na branżę HR.

„Parametry gospodarcze mówią o spowolnieniu, ale rozwój następuje. Nie jest tak dynamiczny, ale wolę mówić o wyzwaniach, nie o kryzysie. W wielu branżach – np. sektorach związanych z logistyką, transportem, IT – ciągle nie ma problemu ze znalezieniem pracy” – mówił Michał Szostkowski z Tieto Poland.

Konferencja „Wyzwania HR” stała się także forum wymiany doświadczeń i doskonałą okazją do zapoznania się z najlepszymi praktykami stosowanymi przez specjalistów. Agnieszka Paprota przedstawiła zalety wdrożonego w Kraft Foods Polska systemu Action Learning, czyli coachingu grupowego lub inaczej uczenia się w oparciu o działanie. Grupy składają się z 5-6 osób, a wspólna praca polega na wzajemnym inspirowaniu i wsparciu w rozwiązaniu problemów, np. dotyczących rozwoju osobowego. Może to być także doskonalenie stylu zarządzania lub cech lidera.

„Action Learning okazał się niezwykle użyteczny, szczególnie wówczas, kiedy chcemy utrwalić zdobytą wiedzę po zakończeniu kursu szkoleniowego, kiedy koncentrujemy się na rozwiązywaniu problemów stale pojawiających się w pracy, lub też kiedy ludzie uczą się nowego sposobu wykonywania pracy, nowej kultury albo podejmują nową pracę lub rolę dotychczas nie znaną” – podkreślała Agnieszka Paprota z Kraft Foods Polska.

Polecamy: Jak dział HR powinien reagować na zmiany? - część I

W czasie konferencji silnie podkreślano znaczenie nowych technologii i stosowania innowacyjnych rozwiązań w branży HR. W badaniu „Wyzwania HR 2013” aż 47% respondentów oczekuje dalszego wzrostu znaczenia nowych technologii w codziennej pracy branży HR. Aż 42% przeprowadzać będzie pierwszy etap rekrutacji przez Internet, a 28% HR-owców weryfikować będzie dane na temat kandydatów w sieci.

Wiele uwagi poświęcono także zagadnieniom z dziedziny employer branding. Choć jeszcze 83% respondentów w badaniu „Wyzwania HR 2013” nie ma w zespole osoby odpowiedzialnej za działania w tym zakresie i ich firma nie zamierza zatrudniać takiej osoby, widać rosnące znaczenie tej części pracy HR-owców.

„Najtrudniej było zacząć, dokonać wyzwolenia, ale teraz nasi pracownicy coraz chętniej biorą udział w działaniach z zakresu Employer Branding: prowadzą wykłady, prelekcje, piszą artykuły autorskie oraz biorą udział w konkursach branżowych. Informatycy też lubią chwalić się swoją wiedzą ekspercką” – opowiadał Michał Szostkowski z Tieto Poland.  

„Nikt nie jest lepszym ambasadorem firmy niż jej pracownik” – podkreślała Monika Cywnar-Kępa z Nokia Siemens Network.

40% respondentów badania „Wyzwania HR 2013” za wyzwanie w dziedzinie wizerunku pracodawcy uznało prowadzenie działań wizerunkowych skierowanych do pracowników już zatrudnionych, czyli wewnętrzny employer barnding. Zwiększa się też multizadaniowość pracowników branży HR: aż 15% respondentów za wyzwanie uważa przyjęcie przez HR roli zewnętrznego ambasadora firmy, tyle samo uznało za wyzwanie coraz wyższy procent zasobów i czasu pracy HR, jakie poświęca na działania wizerunkowe.

Polecamy: Jak klimat firmy wpływa na postawy pracowników wobec zmian?

„To oznacza, że HR-owcy oprócz butów marketingowych coraz częściej zakładają buty PR-owe” – podsumowała żartobliwie Elżbieta Flasińska z Grupy Pracuj Solutions.

Izabela Bartnicka oraz Urszula Zając-Pałdyna z Grupy Pracuj Solutions przedstawiły przykłady działań z zakresu komunikacji wewnętrznej, motywowania pracowników i CSR, które przyczyniły się do sukcesu, jakim było zajęcie przez Grupę Pracuj w 2011 roku pierwszego miejsca w badaniu Najlepsi Pracodawcy AON Hewitt w kategorii małych i średnich przedsiębiorstw.

Słuchacze mogli wziąć udział w 7 sesjach tematycznych. W konferencji udział wzięło ponad 150 Dyrektorów Personalnych, Specjalistów ds. Rekrutacji oraz przedstawicieli branży HR.

Źródło: pracuj.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koszty uzyskania przychodu w praktyce – co fiskus akceptuje, a co odrzuca?

Prawidłowe kwalifikowanie wydatków do kosztów uzyskania przychodu stanowi jedno z najczęstszych źródeł sporów pomiędzy podatnikami a organami skarbowymi. Choć zasada ogólna wydaje się prosta, to praktyka pokazuje, że granica między wydatkiem „uzasadnionym gospodarczo” a „nieuznanym przez fiskusa” bywa niezwykle cienka.

Dziedziczenie udziałów w spółce – jak wygląda sukcesja przedsiębiorstwa w praktyce

Wielu właścicieli firm rodzinnych nie zastanawia się dostatecznie wcześnie nad tym, co stanie się z ich udziałami po śmierci. Tymczasem dziedziczenie udziałów w spółkach – zwłaszcza w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością i spółkach akcyjnych – to jeden z kluczowych elementów sukcesji biznesowej, który może zadecydować o przetrwaniu firmy.

Rozliczenie pojazdów firmowych w 2026 roku i nowe limity dla kosztów podatkowych w firmie – mniejsze odliczenia od podatku, czyli dlaczego opłaca się kupić samochód na firmę jeszcze w 2025 roku

Od 1 stycznia 2026 roku poważnie zmieniają się zasady odliczeń podatkowych co do samochodów firmowych – zmniejszeniu ulega limit wartości pojazdu, który można przyjmować do rozliczeń podatkowych. Rozwiązanie to miało w założeniu promować elektromobilność, a wynika z pakietu ustaw uchwalanych jeszcze w ramach tzw. „Polskiego Ładu”, z odroczonym aż do 2026 roku czasem wejścia w życie. Resort finansów nie potwierdził natomiast, aby planował zmienić te przepisy czy odroczyć ich obowiązywanie na dalszy okres.

Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

REKLAMA

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

REKLAMA

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

REKLAMA