REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pracownik z pokolenia Y wyzwaniem dla firmy?

Pracownik
Pracownik
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Pracownicy z pokolenia Y, czyli urodzeni w latach 1980-1994, znają swoją wartość na rynku pracy i wiele wymagają od pracodawcy - wynika z badania branży HR zaprezentowanego 12 września przez Pracuj.pl podczas konferencji „Wyzwania HR”.

Aż ¼ specjalistów z branży HR uważa rosnącą liczbę tych pracowników za jedno z największych wyzwań, przed jakim staną w roku 2013 - wynika z badania dotyczącego branży HR zaprezentowanego 12 września przez Pracuj.pl podczas konferencji „Wyzwania HR” we Wrocławiu.

REKLAMA

REKLAMA

Zarządzanie oczekiwaniami pracowników z pokolenia Y było tematem sesji poprowadzonej przez Michała Szostkowskiego z Tieto Poland. Osoby z pokolenia Y pracują, aby zarabiać i dzięki temu móc realizować swoje pasje i rozwijać się. Oczekują – poza stałym wynagrodzeniem – także innych benefitów podnoszących ich poczucie bezpieczeństwa i stabilności: prywatnej opieki medycznej i ubezpieczenia na życie z funduszem inwestycyjnym, szczególnie doceniane jest dofinansowanie obiadów. Ważne jest też kształcenie, w tym dofinansowanie kursów językowych i studiów podyplomowych” – mówił Michał Szostkowski z Tieto Poland.

W czasie konferencji zaprezentowano wyniki badania „Wyzwania HR 2013” przeprowadzonego w lipcu tego roku przez Pracuj.pl i Interaktywny Instytut Badań Rynkowych. W badaniu wzięło udział blisko 400 pracowników działów personalnych, którzy wskazali najważniejsze zadania stojące przed ekspertami HR w nadchodzącym roku. Aż 56% respondentów za największe wyzwanie w 2013 roku w dziedzinie motywowania pracowników uznało zatrzymanie talentów w firmie i ich rozwój, 35% wskazało na stworzenie talentom konkurencyjnych warunków zatrudnienia (zarobki, elastyczny czas pracy, inwestycje w ich rozwój). Tyle samo – 35% wskazało jako wyzwanie tworzenie pozafinansowych pakietów motywacyjnych.

Polecamy: Piętno bezrobotnego u osób poniżej 25 roku życia

„Pokolenie ludzi młodych chce dużo przeżyć, więc – chcąc nie chcąc – stajemy się kuźnią kadr także dla konkurencji. Znalezienie i przywiązanie pracownika do firmy stało się wyzwaniem” – opowiadał Piotr Rychel z Nokia Siemens Network w czasie sesji dotyczącej wewnętrznego systemu rekrutacji w Nokia Siemens Network.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

„Zmieniliśmy strategię rekrutacji. Zamiast zatrudniać ludzi bezpośrednio po studiach, bez doświadczenia, zaczęliśmy szukać osób doświadczonych. Zostało to docenione przez młodych pracowników, którzy dzięki temu mieli się od kogo uczyć. Osoby, które pracowały wcześniej w innych firmach mogły również przekonać naszych pracowników, że trawa gdzie indziej niekoniecznie jest bardziej zielona. Ta strategia okazała się skuteczna” – tłumaczyła Monika Cywnar-Kępa z Nokia Siemens Network.

W panelu dyskusyjnym rozważano także wpływ kryzysu gospodarczego na branżę HR.

REKLAMA

„Parametry gospodarcze mówią o spowolnieniu, ale rozwój następuje. Nie jest tak dynamiczny, ale wolę mówić o wyzwaniach, nie o kryzysie. W wielu branżach – np. sektorach związanych z logistyką, transportem, IT – ciągle nie ma problemu ze znalezieniem pracy” – mówił Michał Szostkowski z Tieto Poland.

Konferencja „Wyzwania HR” stała się także forum wymiany doświadczeń i doskonałą okazją do zapoznania się z najlepszymi praktykami stosowanymi przez specjalistów. Agnieszka Paprota przedstawiła zalety wdrożonego w Kraft Foods Polska systemu Action Learning, czyli coachingu grupowego lub inaczej uczenia się w oparciu o działanie. Grupy składają się z 5-6 osób, a wspólna praca polega na wzajemnym inspirowaniu i wsparciu w rozwiązaniu problemów, np. dotyczących rozwoju osobowego. Może to być także doskonalenie stylu zarządzania lub cech lidera.

„Action Learning okazał się niezwykle użyteczny, szczególnie wówczas, kiedy chcemy utrwalić zdobytą wiedzę po zakończeniu kursu szkoleniowego, kiedy koncentrujemy się na rozwiązywaniu problemów stale pojawiających się w pracy, lub też kiedy ludzie uczą się nowego sposobu wykonywania pracy, nowej kultury albo podejmują nową pracę lub rolę dotychczas nie znaną” – podkreślała Agnieszka Paprota z Kraft Foods Polska.

Polecamy: Jak dział HR powinien reagować na zmiany? - część I

W czasie konferencji silnie podkreślano znaczenie nowych technologii i stosowania innowacyjnych rozwiązań w branży HR. W badaniu „Wyzwania HR 2013” aż 47% respondentów oczekuje dalszego wzrostu znaczenia nowych technologii w codziennej pracy branży HR. Aż 42% przeprowadzać będzie pierwszy etap rekrutacji przez Internet, a 28% HR-owców weryfikować będzie dane na temat kandydatów w sieci.

Wiele uwagi poświęcono także zagadnieniom z dziedziny employer branding. Choć jeszcze 83% respondentów w badaniu „Wyzwania HR 2013” nie ma w zespole osoby odpowiedzialnej za działania w tym zakresie i ich firma nie zamierza zatrudniać takiej osoby, widać rosnące znaczenie tej części pracy HR-owców.

„Najtrudniej było zacząć, dokonać wyzwolenia, ale teraz nasi pracownicy coraz chętniej biorą udział w działaniach z zakresu Employer Branding: prowadzą wykłady, prelekcje, piszą artykuły autorskie oraz biorą udział w konkursach branżowych. Informatycy też lubią chwalić się swoją wiedzą ekspercką” – opowiadał Michał Szostkowski z Tieto Poland.  

„Nikt nie jest lepszym ambasadorem firmy niż jej pracownik” – podkreślała Monika Cywnar-Kępa z Nokia Siemens Network.

40% respondentów badania „Wyzwania HR 2013” za wyzwanie w dziedzinie wizerunku pracodawcy uznało prowadzenie działań wizerunkowych skierowanych do pracowników już zatrudnionych, czyli wewnętrzny employer barnding. Zwiększa się też multizadaniowość pracowników branży HR: aż 15% respondentów za wyzwanie uważa przyjęcie przez HR roli zewnętrznego ambasadora firmy, tyle samo uznało za wyzwanie coraz wyższy procent zasobów i czasu pracy HR, jakie poświęca na działania wizerunkowe.

Polecamy: Jak klimat firmy wpływa na postawy pracowników wobec zmian?

„To oznacza, że HR-owcy oprócz butów marketingowych coraz częściej zakładają buty PR-owe” – podsumowała żartobliwie Elżbieta Flasińska z Grupy Pracuj Solutions.

Izabela Bartnicka oraz Urszula Zając-Pałdyna z Grupy Pracuj Solutions przedstawiły przykłady działań z zakresu komunikacji wewnętrznej, motywowania pracowników i CSR, które przyczyniły się do sukcesu, jakim było zajęcie przez Grupę Pracuj w 2011 roku pierwszego miejsca w badaniu Najlepsi Pracodawcy AON Hewitt w kategorii małych i średnich przedsiębiorstw.

Słuchacze mogli wziąć udział w 7 sesjach tematycznych. W konferencji udział wzięło ponad 150 Dyrektorów Personalnych, Specjalistów ds. Rekrutacji oraz przedstawicieli branży HR.

Źródło: pracuj.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA