REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy kadra medyczna wciąż woli pracę za granicą?

 HAYS Poland
Doradztwo personalne
Polska kadra medyczna, ciesząca się uznaniem na rynkach zagranicznych, jest coraz częściej poszukiwana przez pracodawców w wielu krajach, głównie europejskich, zaś najbardziej cenioną cechą kandydatów jest elastyczność i gotowość do zmiany miejsca pracy w zależności od potrzeb rynkowych.
Polska kadra medyczna, ciesząca się uznaniem na rynkach zagranicznych, jest coraz częściej poszukiwana przez pracodawców w wielu krajach, głównie europejskich, zaś najbardziej cenioną cechą kandydatów jest elastyczność i gotowość do zmiany miejsca pracy w zależności od potrzeb rynkowych.

REKLAMA

REKLAMA

Polska służba zdrowia od wielu lat boryka się z licznymi problemami o charakterze administracyjnym, ekonomicznym czy infrastrukturalnym. Wynikiem tego jest migracja kadry medycznej na rynki zagraniczne.

W Polsce personel medyczny cieszy się wysokim prestiżem oraz uznaniem społecznym. Lekarze są doskonale wykształconą grupa zawodową, docenianą nie tylko na rynkach lokalnych, ale również międzynarodowych. Niemniej jednak służba zdrowia w naszym kraju już od wielu lat boryka się z problemami administracyjnymi, ekonomicznymi, czy infrastrukturalnymi. Taka sytuacja sprzyja podejmowaniu decyzji o migracji kadry medycznej na rynki zagraniczne.

REKLAMA

REKLAMA

Po wejściu Polski do Unii Europejskiej dość powszechnym zjawiskiem stały się wyjazdy personelu medycznego na zagraniczne rynki w celu podjęcia tam pracy. Pielęgniarki oraz lekarze po zdobyciu gruntownego wykształcenia oraz praktyki zawodowej w kraju szukali pracy w Hiszpanii, Wielkiej Brytanii, czy w Niemczech.

Powodów było kilka: wyższe płace, czasem nawet kilkakrotnie przewyższające polskie zarobki, możliwości rozwoju zawodowego – np. nauka języka obcego, lepsze wyposażenie zabiegowe szpitali, czy choćby poszukiwanie nowych wyzwań.

Jednak, gdy ponad rok temu kraje Europy Zachodniej sparaliżowane spowolnianiem gospodarczym nie były już tak przychylne poszukującym pracy obcokrajowcom, w tym także lekarzom, wiele osób zmieniło swoje plany zawodowe i postanowiło przeczekać ten okres w kraju.

Czy po tych zmianach personel medyczny wciąż szuka możliwości pracy za granicą? Czy nadal motywacja jest podobna do tej sprzed kilku lat?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z najnowszych badań przeprowadzonych w grudniu 2009 przez Stowarzyszenie Medyczne HCSA UK wraz z Hays Poland wynika, iż specjaliści branży medycznej wciąż są zainteresowani ofertami pracy poza granicami naszego kraju, zaś najczęstszym powodem takiej decyzji pozostaje niezmiennie znacznie bardziej atrakcyjne wynagrodzenie proponowane na rynkach zagranicznych (badanie przeprowadzone zostało na grupie 629 osób polskiej kadry medycznej). 

Polecamy: Jak stworzyć dobre CV?

REKLAMA

Głównym bodźcem dla polskiego personelu medycznego do podjęcia pracy za granicą są korzyści finansowe (tak odpowiedziało 66% ankietowanych). Jednakże dla ok. 32% respondentów najważniejszym argumentem przemawiającym za podjęciem pracy poza Polską są możliwości dalszego rozwoju zawodowego. Podjęcie pracy w nowym środowisku może wpłynąć bowiem na podniesienie kompetencji językowych, czy też poznanie nowych procedur (często dużo bardziej zaawansowanych niż w Polsce). Doświadczenie zdobyte zagranicą procentuje po powrocie do kraju, zwiększając szansę na otrzymanie lepszej posady na ojczystym rynku pracy.

Zainteresowanie pracą zagranicą (gdyby oferta była prezentowana przez agencję rekrutacyjną, bądź bezpośrednio przez placówkę służby zdrowia) wykazało 90% respondentów. Jedynie 2% ankietowanych nie wyraziło chęci otrzymywania propozycji pracy. Wyniki te pokazują, iż firmy doradztwa personalnego cieszą się dużym zaufaniem, szczególnie te międzynarodowe, które zapewniają przyszłym pracownikom wsparcie na miejscu, jak i w kraju docelowym, w którym kandydat podejmie pracę. Wysoki odsetek zainteresowanych świadczy również o otwartości kadry medycznej na migracje w celu podjęcia pracy.

Badanie dostarczyło również informacji, jaki procent ankietowanych, spośród polskiego personelu medycznego, byłby zainteresowany warsztatami informacyjnymi na temat możliwości pracy za granicą. W tym przypadku, aż 31.7% respondentów wyraziło duże zainteresowanie tego typu informacjami, a 61.0% średnie. Żaden z badanych nie odmówił wzięcia udziału w takim przedsięwzięciu.

Warto zwrócić również uwagę, iż cechą którą pracodawcy cenią wśród personelu medycznego jest elastyczność. Wynika to przede wszystkim z faktu, iż w tej branży można zaobserwować zmiany sezonowe, wpływające na popyt na pracowników opieki zdrowotnej, jak również fluktuacje. Specjaliści w sektorze medycznym, którzy są skłonni zmieniać miejsce pobytu oraz wykonywania zawodu co np. 6 m-cy będą bardzo pożądaną grupą zawodową. Formy zatrudnienia takie, jak „locum”, czyli na czas krótki i określony (kilka tygodni / miesięcy w Polsce i kilka tygodni / miesięcy poza granicami naszego kraju) stanie się pożądana wśród pracodawców.

Polecamy: Jak napisać dobry list motywacyjny?

Zjawisko migracji jest zatem nadal popularne wśród personelu medycznego, a głównymi motywami wyjazdów są w dalszym ciągu kwestie finansowe (wyższe wynagrodzenia) oraz na drugim miejscu: możliwości rozwoju.

Polska kadra medyczna, ciesząca się uznaniem na rynkach zagranicznych, jest coraz częściej poszukiwana przez pracodawców w wielu krajach, głównie europejskich, zaś najbardziej cenioną cechą kandydatów jest elastyczność i gotowość do zmiany miejsca pracy w zależności od potrzeb rynkowych.

Kinga Sulik, Consultant - Global Resourcing
HAYS Recruiting experts in Healthcare & Social Care

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Posiadanie własnej firmy to plan na przyszłość ponad 80 proc. młodych w wieku 8-14 lat

    Młode pokolenie już zarabia. Ma też sprecyzowane plany dotyczące tego, co chce robić w przyszłości. I tak, 81 proc. osób z Polski w wieku 8-14 lat chce posiadać przedsiębiorstwo, prowadzić małą firmę albo mieć poboczny biznes. Pracę dla kogoś innego wybrałoby natomiast 11 proc. badanych.

    Szef OPZZ: dodatkowe niedziele handlowe w grudniu zaskoczeniem dla pracowników

    Wprowadzenie dodatkowych niedziel handlowych jest zaskoczeniem dla pracowników, którzy niemal w ostatniej chwili dowiadują się, że muszą stawić się do pracy 10 i 17 grudnia - powiedział PAP przewodniczący Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych Piotr Ostrowski.

    Nawet 130 - z tylu różnych aplikacji SaaS korzystały firmy w 2022 r.

    Rosnący poziom cyfryzacji i powszechny model pracy rozproszonej niesie duże wyzwania związane z ochroną danych poufnych i wrażliwych. W 2022 r. firmy korzystały przeciętnie nawet ze 130 różnych aplikacji SaaS. Jak zapewnić ochronę danych poufnych w tak rozbudowanym środowisku?

    Jak karty podarunkowe mogą uchronić przed poświątecznym spadkiem sprzedaży

    Karta podarunkowa jako narzędzie generowania przychodów? Jak najbardziej. Specjaliści od marketingu nie mają wątpliwości, że nowoczesne technologie wykorzystywane w kartach mogą być kluczem do zwiększania lojalności klientów i zapewniania stałego źródła dochodów. 

    REKLAMA

    Zaskakujący rok na giełdzie. Czego spodziewać się na ostatniej prostej 2023 r.?

    To był zaskakujący rok dla rynków, wyjątkowo pomyślny. Zwłaszcza biorąc pod uwagę widmo recesji, które groziło nam jeszcze na jego początku. Czy ostatnie tygodnie roku znów są obiecujące dla giełdy?

    Branża gastronomiczna chętnie korzysta z nowych technologii. Kody QR zamiast tradycyjnego menu będą już standardem?

    Nowe technologie napędzają branżę gastronomiczną. Usprawniają pracę, zmniejszają marnowanie produktów, ułatwiają kontakt z klientem. Rozwój będzie postępował i digitalizacja to jeden z najważniejszych kierunków w rozwoju tego biznesu.

    Firmy nie są zainteresowane ulgą B+R? A może nie wiedzą, że mogą skorzystać

    Ulga B+R. Dane dotyczące wybranych ulg z rozliczenia PIT za 2022 rok są zaskakujące. W porównaniu z rokiem wcześniejszym, skorzystano z ponad 36% mniej odliczeń zmniejszających podstawę opodatkowania z tytułu kosztów uzyskania przychodów, poniesionych na działalność badawczo-rozwojową. Jak komentują to eksperci?

    Wzrost płacy minimalnej: pracodawcy będą ciąć koszty a pracownicy stracą zapał do pracy?

    Wzrost płacy minimalnej w 2024 r. będzie wyzwaniem dla przedsiębiorców. Niektórzy eksperci prognozują, że paradoksalnie może wpłynąć negatywnie na nastroje pracowników i spowodować kolejne podwyżki. 

    REKLAMA

    Akcje, obligacje, giełda, rynek kapitałowy – komentarz rynkowy - listopad 2023 r. Jak rynek zareagował na wynik wyborów?

    W listopadowym komentarzu rynkowym eksperciVIG/C-QUADRAT TFI sprawdzają jak zachowują się obligacje korporacyjne oraz skarbowe w aktualnym otoczeniu makroekonomicznym; zastanawiają się, czy rynki akcji mogą kontynuować wzrosty z początku listopada. A także analizują jak wynik wyborów przełożył się na krajowy rynek akcji. 

    Złota jesień dla branży reklamowej. Politycy dali zarobić. Nowe trendy w bilboardach

    Politycy zapewnili polskiej branży reklamowej w 2023 roku owocne jesienne zbiory. W przypadku reklamy outdoor przychody wzrosły o 25% w porównaniu z anabolicznym okresem minionego roku. To dla tego segmentu rynku dobry znak, choćby dlatego, że niebawem czekają nas dwie kampanie wyborcze. Jednak najważniejsze dla branży reklamy jest to, że nie musi ona “wisieć” na pasku polityków. Nadal tę formę reklamy najczęściej wybierają firmy z sektora handlowego. To on stoi za najbardziej kreatywnymi rozwiązaniami i inwestycjami w cyfrową część reklamy zewnętrznej. 

    REKLAMA