REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej?

Treco Inspiracja do sukcesu
Portal dla szkoleniowców
Rozmowa kwalifikacyjna, rekrutacja.
Rozmowa kwalifikacyjna, rekrutacja.

REKLAMA

REKLAMA

Rozmowa kwalifikacyjna umożliwia kandydatowi prezentację umiejętności i kwalifikacji, natomiast pracodawcy pomaga w zebraniu informacji o potencjalnym pracowniku, a także w przedstawieniu mu zasad i obowiązków związanych z daną pracą. Jak dobrze zaprezentować się na rozmowie kwalifikacyjnej?

Mniejsze firmy zazwyczaj przeprowadzają rozmowy kwalifikacyjne w formie „jeden na jeden” tzn. jedna osoba podejmuje decyzję o zatrudnieniu kandydata. Z kolei firmy większe bardzo często organizują dwie rozmowy kwalifikacyjne - pierwszą prowadzi odpowiedni pracownik działu HR, a kolejną bezpośredni przełożony kandydata. Przeprowadzenie dwóch rozmów, przez dwie różne osoby, pomaga zmniejszyć ryzyko podjęcia złej decyzji.

REKLAMA

REKLAMA

Przygotowania

Jeżeli zostaliśmy zaproszeni na rozmowę kwalifikacyjną oznacza to, iż nasze dokumenty aplikacyjne zwróciły uwagę pracodawcy i spełniamy wymogi danego stanowiska. Przed spotkaniem powinniśmy przygotować teczkę, w której znajdą się: CV i list motywacyjny, które wysłaliśmy do firmy, dyplomy ukończenia studiów bądź kursów, certyfikaty, portfolio (jeżeli jest ono niezbędne w danym zawodzie) oraz referencje od byłych pracodawców. Przygotowując się do rozmowy ważne jest, aby przejrzeć swój życiorys pod kątem opowiedzenia w kilku zdaniach o każdym z jego elementów (doświadczenie zawodowe, umiejętności i kwalifikacje, zainteresowania).

Istotne jest również zebranie wcześniej informacji o działalności danej firmy m. in.:

REKLAMA

  • Czym się zajmuje?
  • Kto jest jej właścicielem?
  • Jaką ma ona pozycję na rynku?
  • Kim są klienci i konkurenci firmy?
  • Jaka jest jej struktura organizacyjna?
  • Jaka jest średnia płac?

Zobacz: Portale społecznościowe a poszukiwanie pracy

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Powinniśmy także dowiedzieć się jak najwięcej o stanowisku, o które się ubiegamy np.:

  • Jakie miejsce zajmuje ono w strukturze organizacyjnej?
  • Liczy się na nim praca zespołowa czy samodzielna?
  • Czy wymagane jest doświadczenie? Jakie?
  • Jaki zakres wiedzy i umiejętności będzie wymagany?
  • Kto byłby naszym bezpośrednim przełożonym?

Możemy się spodziewać, iż na początku rozmowy padnie tradycyjne „Proszę powiedzieć coś o sobie”. Spróbujmy więc wcześniej spojrzeć na siebie krytycznym okiem. Musimy wiedzieć, dlaczego akurat my jesteśmy odpowiednimi osobami, by pełnić dane funkcje. Powinniśmy znać nasze dobre, jak również słabe strony, a jednocześnie pamiętać, że poszukiwany jest pracownik, który przyniesie korzyść firmie. Pamiętajmy, aby nie „przechwalić” swoich umiejętności. Umieszczone w CV informacje o znajomości danego języka, obsługi programów komputerowych, a nawet zainteresowań mogą zostać sprawdzone przez rekrutera. Rozmowa kwalifikacyjna nie musi ograniczać się jedynie do zadawania pytań i udzielania odpowiedzi, lecz także możemy zostać poproszeni o wykonanie konkretnych zadań np. o odbycie rozmowy w deklarowanym języku bądź wykorzystanie programu komputerowego w jakimś celu.

My również mamy prawo pytać podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Pozwoli to uniknąć późniejszych nieporozumień

Dobrze jest wcześniej zastanowić się, co jest dla nas istotne. Warto dowiedzieć się o możliwość awansu, obowiązki na danym stanowisku pracy oraz wymaganą dyspozycyjność. Nie bójmy się mówić również o naszych oczekiwaniach. Jeśli dostaniemy pracę i zgodzimy się na niezadowalające nas warunki, będziemy tego żałować.

Psychologowie twierdzą, iż 80-90% opinii o danej osobie wyrabia się w ciągu pierwszych 15 sekund. Słynne pierwsze wrażenie może być przepustką do naszej kariery, więc między innymi dlatego na rozmowie kwalifikacyjnej powinniśmy wyglądać schludnie, elegancko i stosownie. Nie zapominajmy, że rozmowy o pracę mają charakter oficjalny i obowiązuje na nich dress code, do którego musimy się dostosować. Granatowy, czarny lub grafitowy garnitur i biała koszula to najlepszy zestaw dla mężczyzny.

Do tego powinno się dobrać elegancki, nie rzucający się w oczy krawat np. szary, bordowy lub granatowy oraz czarne skórzane buty. Odpowiednim strojem dla kobiety będzie biała bluzka i stonowany kostium - żakiet oraz spódnica sięgająca lekko przed lub za kolana. Buty powinny być w dobranym kolorze i mieć niewysoki obcas. Pamiętajmy, iż duży dekolt lub zbyt obcisła spódnica mogą być oznaką braku profesjonalizmu. „Konserwatywnym” wyglądem wzbudzimy zaufanie i okażemy szacunek rozmówcy.

Im więcej z góry przygotujemy, tym bardziej zrelaksowani będziemy podczas rozmowy kwalifikacyjnej i tym lepiej się zaprezentujemy. Z kolei im lepiej się zaprezentujemy, tym większe szanse, że otrzymamy daną pracę.

Rozmowa vis-à-vis

Przed rozmową kwalifikacyjną powinniśmy dokładnie sprawdzić, gdzie znajdują się firma, do której zostaliśmy zaproszeni. Jest to niezwykle istotne i może wpłynąć na naszą ocenę, ponieważ wielkim nietaktem jest spóźnienie się. Obowiązkowo powinniśmy także pamiętać o wyłączeniu telefonu komórkowego, by nie zadzwonił w najmniej odpowiednim momencie.

Dobre kwalifikacje to nie wszystko. Ważne jest również to, jak potrafimy się zaprezentować. Badania pokazują, że aż 65% informacji o sobie przekazujemy  poprzez gesty, mimikę, postawę, ton głosu, a tylko 35% za pośrednictwem tego, co mówimy. Decydujący jest więc  sposób, w jaki wejdziemy do pomieszczenia i przywitamy się. Nasz krok powinien być pewny i swobodny, a uścisk dłoni mocny i dynamiczny.

Zobacz: Jak napisać skuteczne ogłoszenie o pracę?

Rozmowa kwalifikacyjna wiąże się ze stresem, ale w czasie prezentacji nie powinniśmy dać go po sobie poznać

Pewność siebie świadczy o tym, że wiemy, ile jesteśmy warci i co potrafimy. Jest też komunikatem, że jeżeli zostaniemy zatrudnieni, to np. podczas rozmowy z klientami będziemy potrafili dobrze reprezentować firmę. Ważny jest również znany z psychologii efekt pierwszeństwa i świeżości – najlepiej zostanie zapamiętane to, co wydarzyło się na początku i na końcu spotkania. Nasze atuty warto więc podkreślić na początku i powtórzyć na końcu rozmowy. Pamiętajmy też o regule komplementarności cech.

Lubimy ludzi, którzy swoim zachowaniem wpasowują się w nasz styl bycia – gaduły lubią słuchaczy, osoby dominujące lubią osoby uległe itd. Podczas spotkanie z wylewnym rekruterem nie warto walczyć o dominację, natomiast jeżeli oczekuje on od nas prowadzenia rozmowy, zróbmy to. Musimy dać naszemu potencjalnemu pracodawcy poczucie, iż jesteśmy najodpowiedniejszą osobą na dane stanowisko.

Podczas rozmowy kwalifikacyjnej powinniśmy przyjąć postawę wygodną i stabilną. Wiercenie się na krześle, czy stukanie stopami o podłogę może wywołać wrażenie usiłowania ukrycia przez nas prawdy, natomiast siedzenie na brzegu krzesła sygnalizuje niepewność.  Zbyt mocne wychylanie się do tyłu i kładzenie na oparciu świadczy z kolei o zbytniej pewności siebie i arogancji. Nie należy też przybierać postawy zamkniętej, czyli krzyżować rąk na klatce piersiowej – jest to gest obronny świadczący o niepewności i defensywności. Najlepiej, jeśli nasza postawa będzie naturalna, a słuchając rekrutera bądź pracodawcy lekko pochylimy się do przodu – będzie to oznaką zainteresowania.

Bardzo ważne w mowie ciała jest utrzymywanie kontaktu wzrokowego, który sygnalizuje otwartość i uczciwość. Na naszą niekorzyść zadziała wpatrywanie się w podłogę i mówienie bez patrzenia na rozmówcę – zostaniemy odebrani jako nieśmiali i zawstydzeni.

Podczas rozmowy możemy spodziewać się wielu różnych pytań. Najczęściej pojawiającymi są:

  • Dlaczego staramy się o dane stanowisko?
  • Jakie są nasze największe wady, a jakie zalety?
  • Dlaczego właśnie my powinniśmy zostać zatrudnieni?
  • Co nowego i istotnego możemy wnieść do firmy?
  • Jakie są nasze największe osiągnięcia?
  • Co nas motywuje do pracy?
  • Co chcielibyśmy robić za pięć / dziesięć lat?
  • Jakie mamy doświadczenia zawodowe, które mogą być przydatne na danym stanowisku?
  • Jakie jest nasze hobby?
  • Jak wyobrażamy sobie idealnego przełożonego?
  • Wolimy pracować samodzielnie czy w zespole?

Obecnie w każdym CV podawane są tzw. umiejętności miękkie np. asertywność, zdolności interpersonalne czy kompetencje przywódcze. Specjaliści do spraw rekrutacji wiedzą, jak deklarowane cechy sprawdzić. Jednym ze sposobów jest zadawanie tzw. pytań behawioralnych, czyli opartych na naszym zachowaniu w przeszłości. Z tego, jak w konkretnej sytuacji zachowaliśmy się wcześniej, pracodawca wyciągnie wnioski, zakładając, że podobnie postąpimy następnym razem.

Przeprowadzane są także różnego rodzaju testy sytuacyjne, polegające na wcielaniu się przez kandydata w rożne role i radzeniu sobie z wymyślonymi przez pracodawcę sytuacjami np. dostajemy za zadanie wcielić się w rolę przełożonego, który musi poradzić sobie z niesubordynowanym podwładnym lub zmierzyć się z trudnym zadaniem. Oprócz tego rekruter po prostu obserwuje kandydata – jego zachowanie świadczy o wielu ważnych w pracy czynnikach np. kulturze osobistej, umiejętności radzenia sobie ze stresem czy zdolnościach perswazyjnych. Pracodawcy korzystają też często z tzw. recypatii, czyli rejestrowania wrażenia, jakie wywołuje kandydat. W tym celu najczęściej rozmowa jest przeprowadzana przez dwie osoby, które niezależnie od siebie to wrażenie oceniają, posługując się często specjalną skalą. Służy to wybraniu spośród wielu kandydatów osoby, która wyróżnia się swoim sposobem bycia, komunikatywnością i predyspozycjami.

Zobacz: Rekrutacja

W trakcie rozmowy kwalifikacyjnej pracodawca bądź rekruter może zadawać również podchwytliwe pytania, wystawiając nas na próbę i oceniając naszą osobowość

Aby dobrze się zaprezentować, nie powinniśmy bać się asertywności, czyli wyrażania własny opinii, uczuć i poglądów. Nie zawsze warto odpowiadać tak, jak wydaje nam się, że by sobie tego życzono. Często padają pytania, które mają za zadanie sprawdzić, czy jesteśmy w stanie bronić swoich poglądów i prowadzić wyważoną dyskusję.

Jednym z najtrudniejszych i coraz częściej pojawiających się elementów rozmowy bywają negocjacje płacowe. Aby dobrze się do nich przygotować warto przejrzeć raporty płacowe i dowiedzieć się, ile może zarabiać osoba na podobnym stanowisku, z przybliżonym zakresem obowiązków i z podobnymi kwalifikacjami. Musimy wiedzieć jakie wynagrodzenie minimalne chcielibyśmy otrzymywać. Pamiętamy jednak, że kwestie finansowe nie powinny stać się dominującym elementem naszej rozmowy, aby pracodawca nie uznał, że do pracy motywuje nas wyłącznie czynnik finansowy. Na koniec spotkania warto spytać o termin i sposób udzielenia informacji na temat wyników rekrutacji.

Testy kompetencji

Coraz częściej tradycyjne rozmowy kwalifikacyjne są zastępowane testami kompetencji, dzięki którym można szybko i efektywnie sprawdzić umiejętności kandydatów. Po analizie dokumentów aplikacyjnych potencjalni pracownicy zostają zaproszeni na tą samą godzinę i przedkłada im się do rozwiązania zestaw zadań, które mają sprawdzić ich wiedzę oraz cechy osobowości. Do testów z wiedzy możemy się częściowo przygotować. Zwykle opis stanowiska sygnalizuje jakie umiejętności mogą być sprawdzane. Warto również przejrzeć fora internetowe lub poszukać kontaktu z osobami, które przechodziły rekrutacje w podobnej formie. Najczęściej „testuje się” specjalistów np. programistów, webmasterów, ekonomistów oraz korektorów, których umiejętności najłatwiej sprawdzić dzięki konkretnym zadaniom. Często jednak decydujące okazuje się nie zaplecze merytoryczne, ale cechy osobowości. Wbrew pozorom je również można przetestować, jednak do takiego sprawdzianu nie jesteśmy w stanie się przygotować.

Pytania mogą być zupełnie abstrakcyjne lub przypominać te z testów na inteligencję. Sprawdzają zazwyczaj kreatywność, umiejętność logicznego myślenia, wyciągania wniosków itp. Na testach osobowości nie warto oszukiwać i udawać kogoś, kim nie jesteśmy. Są one bowiem tak skonstruowane, że praktycznie nie przewidzimy właściwych odpowiedzi, a kłamstwo może wyjść na jaw po analizie wypowiedzi.

Współcześnie „wybicie się” na rynku pracy jest niełatwe. Konkurencja, z którą przychodzi nam się mierzyć, jest olbrzymia. Rekruterzy korzystający z coraz doskonalszych metod oceny również stanowią barierę, którą często rzeczywiście, bardzo trudno przeskoczyć. Pamiętajmy więc, że dobre wrażenie wywierane na rozmowie kwalifikacyjnej to kwestia ćwiczeń i przygotowań, a czasem po prostu uroku osobistego.

Zobacz serwis: Budowanie zespołu

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
80% instytucji stawia na cyfrowe aktywa. W 2026 r. w FinTechu wygra zaufanie, nie algorytm

Grudzień 2025 roku to dla polskiego sektora nowoczesnych finansów moment „sprawdzam”. Podczas gdy blisko 80% globalnych instytucji (raport TRM Labs) wdrożyło już strategie krypto, rynek mierzy się z rygorami MiCA i KAS. W tym krajobrazie technologia staje się towarem. Prawdziwym wyzwaniem nie jest już kod, lecz asymetria zaufania. Albo lider przejmie stery nad narracją, albo zrobią to za niego regulatorzy i kryzysy wizerunkowe.

Noworoczne postanowienia skutecznego przedsiębiorcy

W świecie dynamicznych zmian gospodarczych i rosnącej niepewności regulacyjnej coraz więcej przedsiębiorców zaczyna dostrzegać, że brak świadomego planowania podatkowego może poważnie ograniczać rozwój firmy. Prowadzenie biznesu wyłącznie w oparciu o najwyższe możliwe stawki podatkowe, narzucone odgórnie przez ustawodawcę, nie tylko obniża efektywność finansową, ale także tworzy bariery w budowaniu międzynarodowej konkurencyjności. Dlatego współczesny przedsiębiorca nie może pozwolić sobie na bierność – musi myśleć strategicznie i działać w oparciu o dostępne, w pełni legalne narzędzia.

10 813 zł na kwartał bez ZUS. Zmiany od 1 stycznia 2026 r. Sprawdź, kto może skorzystać

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się zasady, które mogą mieć znaczenie dla tysięcy osób dorabiających bez zakładania firmy, ale także dla emerytów, rencistów i osób na świadczeniach. Nowe przepisy wprowadzają inny sposób liczenia limitu przychodów, który decyduje o tym, czy można działać bez opłacania składek ZUS. Sprawdzamy, na czym polegają te zmiany, jaka kwota obowiązuje w 2026 roku i kto faktycznie może z nich skorzystać, a kto musi zachować szczególną ostrożność.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r. Zaplanowano przegląd funkcjonowania fundacji. Zapowiedziano konsultacje i harmonogram prac od stycznia do czerwca 2026 roku. Komentuje Małgorzata Rejmer, ekspertka BCC.

REKLAMA

Fakty i mity dotyczące ESG. Dlaczego raportowanie to nie „kolejny obowiązek dla biznesu” [Gość Infor.pl]

ESG znów wraca w mediach. Dla jednych to konieczność, dla innych modne hasło albo zbędny balast regulacyjny. Tymczasem rzeczywistość jest prostsza i bardziej pragmatyczna. Biznes będzie raportował kwestie środowiskowe, społeczne i ładu korporacyjnego. Dziś albo za chwilę. Pytanie nie brzmi „czy”, tylko „jak się do tego przygotować”.

Zmiany w ubezpieczeniach obowiązkowych w 2026 r. UFG będzie zbierał od firm więcej danych

Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę o ubezpieczeniach obowiązkowych Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych - poinformowała 15 grudnia 2025 r. Kancelaria Prezydenta RP. Przepisy zezwalają ubezpieczycielom zbierać więcej danych o przedsiębiorcach.

Aktualizacja kodów PKD w przepisach o akcyzie. Prezydent podpisał ustawę

Prezydent Karol Nawrocki podpisał nowelizację ustawy o podatku akcyzowym, której celem jest dostosowanie przepisów do nowej Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD). Ustawa ma charakter techniczny i jest neutralna dla przedsiębiorców.

Zamknięcie roku 2025 i przygotowanie na 2026 r. - co muszą zrobić firmy [lista spraw do załatwienia] Obowiązki finansowo-księgowe

Końcówka roku obrotowego dla wielu firm oznacza czas intensywnych przeglądów finansów, porządkowania dokumentacji i podejmowania kluczowych decyzji podatkowych. To jednak również moment, w którym przedsiębiorcy wypracowują strategie na kolejne miesiące, analizują swoje modele biznesowe i zastanawiają się, jak zbudować przewagę konkurencyjną w nadchodzącym roku. W obliczu cyfryzacji, obowiązków związanych z KSeF i rosnącej presji kosztowej, końcowe tygodnie roku stają się kluczowe nie tylko dla poprawnego zamknięcia finansów, lecz także dla przyszłej kondycji i stabilności firmy - pisze Jacek Goliszewski, prezes BCC (Business Centre Club).

REKLAMA

Przedsiębiorcy nie będą musieli dołączać wydruków z KRS i zaświadczeń o wpisie do CEIDG do wniosków składanych do urzędów [projekt ustawy]

Przedsiębiorcy nie będą musieli już dołączać oświadczeń lub wypisów, dotyczących wpisu do CEiDG lub rejestru przedsiębiorców prowadzonego w Krajowym Rejestrze Sądowym, do wniosków składanych do urzędów – wynika z opublikowanego 12 grudnia 2025 r. projektu ustawy.

Masz swoją tożsamość cyfrową. Pytanie brzmi: czy potrafisz ją chronić? [Gość Infor.pl]

Żyjemy w świecie, w którym coraz więcej spraw załatwiamy przez telefon lub komputer. Logujemy się do banku, zamawiamy jedzenie, podpisujemy umowy, składamy wnioski w urzędach. To wygodne. Ale ta wygoda ma swoją cenę – musimy umieć potwierdzić, że jesteśmy tymi, za których się podajemy. I musimy robić to bezpiecznie.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA